Vrouw overleden na val van paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Vrouw overleden na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 15:13

http://archief.ad.nl/artikel?text=paard ... %2A&FDOC=2
Algemeen Dagblad

Een 25-jarige vrouw uit Nieuw-Dordrecht is zondag overleden nadat zij een dag eerder van een paard was gevallen. De vrouw reed zaterdagmiddag op een gehuurd paard in de omgeving van Dwingeloo. Op de Ruinerweg sloeg het paard op hol. Daarbij raakte de amazone vermoedelijk met haar hoofd een boom en viel ze op de grond. Met hoofdletsel werd ze naar het ziekenhuis gebracht, waar ze overleed.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 15:28

Ik heb het op teletekst gelezen, erg dicht bij mij, dus dan schrik je nog extra. Het was toch niet iemand van bokt?

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:58

jeetje, wat erg.. Verdrietig
Maar had ze dan geen cap op haar hoofd?

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 17:19

Volgens mij is dat niet helemaal duidelijk. Ik heb er iig nog niets over gehoord. Maar ook een cap beschermt je niet tegen alles!

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 18:30

In de krant hier hadden ze de eigenaar van de drift aan het woord, die zei dat ze geen cap op had. Binnen de manege is het verplicht, maar daar buiten niet.

ik heb het stukje even opgezocht:
Verslagenheid in manege na dodelijk ongeluk met paard

Ed van Tellingen

Dwingeloo - De val van een paard is een 25-jarige vrouw uit Nieuw-Dordrecht noodlottig geworden. Zaterdagavond overleed zij in het Academisch Ziekenhuis Groningen nadat zij in allerijl met een traumahelikopter daarheen was vervoerd. Die middag was zij van het paard gevallen op een zandweg in Dwingeloo, nadat zij kort daarvoor het paard had gehuurd van manege Paardencentrum De Drift.

In het huifkarrencentrum in Dwingeloo reageert eigenaar Jannes Smit met grote verslagenheid. In groepjes wordt in de kantine gepraat over het ongeluk, "waarvan je altijd hoopt dat zoiets niet in jouw manege gebeurt." Smit praat op gedempte toon, zijn stem hapert. Hij kan het nog nauwelijks verwerken, terwijl zijn zaak gewoon doordraait. "We moeten wel. We hebben veel vaste klanten die voor tweede paasdag gewoon een paard hebben besproken."

Het slachtoffer droeg geen helm of paardencap die de klap van de val kan opvangen. Het dragen van zo'n cap buiten de manege is niet verplicht. Smit zucht: "We hebben laatst nog overwogen om het dragen van een helm verplicht te stellen voor ons bedrijf." Maar veel klanten willen zo'n hoofddeksel niet op. Zo'n helm vinden ze lastig of drukt het kapsel plat. Wie het dragen van een helm bij paardrijden in zijn bedrijf verplicht stelt, loopt de kans klanten te verliezen.

Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Smit geeft het zonder omwegen toe. Gisteren heeft hij het besluit alsnog genomen: hij wil het dragen van paardencaps vanaf nu verplicht stellen binnen zijn bedrijf. Deze week zal hij twintig van die caps bestellen.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:38

Goed ik geef toe ik rij buiten meestal zonder cap. Maar dat komt voornamelijk omdat als je western rijd je nooit een cap op hebt. Maar dat ligt bij mij weer aan het paard. Op de manege heb ik wel altijd een cap op en bij paarden die ik niet ken gaat ie ook zeker op mijn hoofd.
Als je niet wil dat je kapsel eraan gaat moet je niet gaan paardrijden vind ik heb je wel eens een paard gehad die het leuk vind om eens lekker door je haar te kroelen dan blijft er ook niet veel over.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:36

Jeetje wat rot zeg, ook voor die eigenaar van de manege....

En weer zie je maar dat het dragen van een cap belangrijk is.
ook het braafste paard kan schrikken...

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 22:37

Hallo iedereen,

Ik vind dit wel super erg wat er gebeurd is en trouwens ook als dit niemand van bokt is is dit net zo erg. Ook met cap kan zoiets gebeuren want een cap houdt niet alle klappen tegen. Maar het is natuurlijk wel verstandig een cap op te doen. Voor en groot risico te voorkomen. Maar ik heb veel medelijden met de ouders en de rest van de familie en wil hun dan ook graag condoleren.

Dennis v m

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 23:17

Ik ben toch wel voor een goede veiligheidscap. Je kunt er misschien niet alles mee voorkomen, maar toch wel een hele hoop, denk ik....
Eerlijk is eerlijk, toen ik westernreed zei mijn instructrice ook dat het gewoon niet hoorde bij western en dat ik 'binnenkort' wel zo'n westerngeval aan zou moeten schaffen.
Er komt volgens mij best veel protest uit de westernhoek om het dragen van goede veiligheidscaps.
Maarre...ik doe het ook niet voor de mooiigheid hoor!!! (lelijk staat het toch wel).

Mirjam

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 07:26

Heel tragisch wat er is gebeurd. Zelfs SBS6 heeft er een item aan gewijd en wat blijkt........???!!!! Degene die het paard had gehuurd had niet zo veel rij-ervaring en de manege heeft haar het paard gewoon meegegeven zonder enige deskundige begeleiding. Frusty
Gewoonweg heel stom van die manege en diep triest dat het meisje haar buitenrit niet heeft kunnen navertellen.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 07:59

Ik heb het gister ook op sbs gezien ja.

Die vrouw had idd geen enkele rijervaring, ze had als kind ooit eens op een paard gezeten.

Wat ik nogal stom vond dat die vriend zei (niet letterlijk zo):
We vroegen om een mak paard en nu dat paard had nooit meegegeven mogen worden!

Nou sorry dat vind ik echt nergens op slaan. Je kan zelf toch wel verzinnen dat het allermakste paard ergens van kan schrikken en op hol kan slaan?, en als je niet kan rijden lig je er helemaal zo af.

Ze had idd ook geen cap op, aan de ene kant stom van die vrouw, aan de andere kant stom van de manege.
Ze kan toch ook zelf wel verzinnen dat als je buiten gaat rijden (op een paard dat je totaal niet kent) dat je een cap op je hoofd zet?

Maar aan de andere kant, het was van de manege niet zo slim om die vrouw zonder begeleiding weg te laten gaan.

Maar misschien had ze helemaal niet vertelt dat ze geen rijervaring had? Een beetje manege had haar dan zeker niet weg laten gaan.

Maargoed, voor de manege & de familie van die vrouw, heel tragisch...

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 08:05

Ik vind het rottig maar je moet wel een cap dragen en zeker niet als beginnende ruiter een buitenrit maken.Je weet dat paarden vluchtdieren zijn dus het kan elk paard gebeuren.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:31

Ja, altijd maar weer die verhalen achteraf. Word ik een beetje moe van, altidj wordt de schuld op een ander geschoven om het maar zo tragisch mogelijk te maken. Boos! Natuurlijk is en blijft het erg en had het voorkomen kunnen worden...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:49

ik ken manege De Drift...we hebben er met de rijvereniging een tijdje terug paarden gehuurd....

Mijn ervaring is dat zij heel voorzichtig zijn met hun dieren, ze worden echt niet aan iedereen meegegeven. De eerste keer dat ik er kwam (proefritje vooraf) kregen we twee hele makke paarden mee. en een stukje papier met daarop de route.
De tweede keer, met rijvereniging, wisten ze dat ik kon blijven zitten Knipoog , toen kreeg ik een paard mee dat bekend stond als heel pittig....nou, zo'n braaf paard, ik heb geen last gehad....

Het wil er bij mij niet in dat de manege dus een moeilijk, ongeschikt paard heeft meegegeven aan een ruiter die zij niet kennen kwa paardrij-capaciteit, terwijl de dame in kwestie om een mak paard had gevraagd... dat gebeurd niet bij Manege de Drift.
En dat ze geen begeleiding mee geven aan kleine groepen, als je er om vraagt kan het wel tegen geringe meerprijs. Maar ze hebben hele makke paarden die blind de weg terug naar huis kunnen vinden. Dat gaat al jaren gewoon goed.
Dit soort paarden worden gewoon net zo verhuurd als fietsen, daar krijg je ook geen begeleider bij. Kwa financieel zijn de paarden eigenlijk ook niet veel meer waard dan een goede fiets, het zijn geen plaatjes.....

Bovendien, als jij een paard huurt en je stapt daarop en je bent 25, dan mag je wel geacht worden te weten dat het toch wat anders is dan een fiets. Het zijn en blijven dieren, en dat brengt altijd een zeker risico met zich mee. En dat je dan een cap/helm opdoet, dat mag ook geacht worden als gebruikeleijk, dat weet immers ook iedereen, ook zij die niet vaak met paarden in aanraking komen.

Flauw om hier, met dit fatale ongeluk, te zeggen "eigen schuld, dikke bult", maar om alle schuld op die manege af te schuiven is niet terecht.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 20:25

Bovendien, als jij een paard huurt en je stapt daarop en je bent 25, dan mag je wel geacht worden te weten dat het toch wat anders is dan een fiets. Het zijn en blijven dieren, en dat brengt altijd een zeker risico met zich mee. En dat je dan een cap/helm opdoet, dat mag ook geacht worden als gebruikeleijk, dat weet immers ook iedereen, ook zij die niet vaak met paarden in aanraking komen.

Flauw om hier, met dit fatale ongeluk, te zeggen "eigen schuld, dikke bult", maar om alle schuld op die manege af te schuiven is niet terecht.[/quote]

Helemaal mee eens. Vind dat de verantwoordelijkheid bij hun zelf lag. Ze willen nu de manege aansprakelijk stellen gewoon belachelijk vind ik dat. De vriend van dat meisje zei dat hij er naast liep en de teugels vast hield, zeker niet goed vastgehouden ofzo. Paarden blijven beesten en ook al heb je het makste paard van stal er kan altijd wat gebeuren waarvan ze schrikken.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:07

ya ik woon in meppel ......dicht bij dwingelo en ik heb ook op die zelfde stal een keer een paard gehuurd om buitenrid mee te maken !! enals je dat dan zo leest schrik je wel ffies......

toen ik daar een buitenrid ging maken werd er met nadruk gevraagd of je goed kon rijden enz enz !! en dat vind ik persoonlijk wel een goeie zaak

de staleigenaar heeft nou trouwens besloten om 20 veiligheids caps aan te schaffen ................ dit is wel te laat maar toch goed !! dat gaf hij zelf ook toe !!

ik wens de familie van de vrouw sterkte !! heeel veel sterkte

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:09

Montreux schreef:
Heel tragisch wat er is gebeurd. Zelfs SBS6 heeft er een item aan gewijd en wat blijkt........???!!!! Degene die het paard had gehuurd had niet zo veel rij-ervaring en de manege heeft haar het paard gewoon meegegeven zonder enige deskundige begeleiding. Frusty
Gewoonweg heel stom van die manege en diep triest dat het meisje haar buitenrit niet heeft kunnen navertellen.


dat is niet waar........................!!! ze ging in een groep op buitenrid !! met wel degelijk begeleiding !!

haar paard sloeg op hol en heeft de groep verlaten .......de groep is haar gaan zoeken wat vrij logish is en heeft haar toen gevonden !! zo is het gegaan !! ga dan niet vooroordelen !!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:28

Op het journaal was die vriend aan het vertellen dat hij samen met zijn vriendin een paardje had gehuur zij erop en hij ernaast en hield het paardje vast bij de teugels. Gisteravond bij SBS 6. Weet niet hoor maar hij vertelde het zo en niks een buitenrit met anderen enzo.

odette
Berichten: 86
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:36

Ik ben het er ook mee eens dat je de schuld niet aan de manege moet geven.Zij had geen cap op gedaan.Maar een cap die helpt wel.
Een paard die had ook op mijn hoofd gestaan.Toen hij mij er af had gegooid.Door die cap had ik niks.Als ik die niet op zou hebben gehad dan had ik een hersenschudding of iets dergelijks.Ik wens de familie van haar veel sterkte.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:15

Nou, ik vind ook niet dat alle schuld op de manege moet worden afgeschoven. het is tenslotte ook een beetje haar eigen schuld. want ik heb gelezen dat ze niet veel rijervaring had en ik neem aan dat als de manege dat zou weten ze geen "wild" paard mee zouden geven en haar zonder cap en begeleiding zouden laten gaan.
Verder wens ik de familie heel veel sterkte. en natuurlijk de manege ook, want zij zullen ook heel wat te verwerken hebben......

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 20:10

wazzup schreef:
dat is niet waar........................!!! ze ging in een groep op buitenrid !! met wel degelijk begeleiding !!

haar paard sloeg op hol en heeft de groep verlaten .......de groep is haar gaan zoeken wat vrij logish is en heeft haar toen gevonden !! zo is het gegaan !! ga dan niet vooroordelen !!


Helemaal niet, jij bent degene die het fout heeft.
Het is op tv geweest en die vriend heeft zelf verteld dat zij een paardje gehuurd had, hij zou het paard bij de teugels vasthouden, er was geen groep.

En, Op hol slaan?? ze kon niet rijden dus wie weet ging het paard wel in een simpel drafje of een gewoon galopje. 'T is ook niet slim om een vreemd paard te huren als je nog nooit gereden hebt!
Paarden blijven vluchtdieren, élk paard kan ergens van schrikken, al is ie nog zo mak....

Edith

Berichten: 521
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 12:35

EEN CAP IS WEL HEEEL BELANGRIJK!!!!!!!!!!!!!!!!

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 19:24

Steffi"]
[quote="wazzup schreef:
dat is niet waar........................!!! ze ging in een groep op buitenrid !! met wel degelijk begeleiding !!

haar paard sloeg op hol en heeft de groep verlaten .......de groep is haar gaan zoeken wat vrij logish is en heeft haar toen gevonden !! zo is het gegaan !! ga dan niet vooroordelen !!


Helemaal niet, jij bent degene die het fout heeft.
Het is op tv geweest en die vriend heeft zelf verteld dat zij een paardje gehuurd had, hij zou het paard bij de teugels vasthouden, er was geen groep.

En, Op hol slaan?? ze kon niet rijden dus wie weet ging het paard wel in een simpel drafje of een gewoon galopje. 'T is ook niet slim om een vreemd paard te huren als je nog nooit gereden hebt!
Paarden blijven vluchtdieren, élk paard kan ergens van schrikken, al is ie nog zo mak....
[/quote]

zo stond het in de krant(en!) drentse en meppeler !! dus daar heb ik het van ..........niet op tv gezien !

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 21:34

Hoi,
Ik heb hier de Drentse Courant ( Nu dus Dagblad van het Noorden)naast mijn computer liggen maar er wordt in het stuk nergens gesproken over een groepsrit of over een rit onder begeleiding.
Er staat dat ze samen weg waren,hij te voet,zij te paard.
Het paard is plotseling gaan steigeren en daarna gaan hollen.
Hij zelf en een vrouw hebben haar gevonden en daarna 112 gebeld etc.
Ik weet dus niet uit welke krant je het hebt maar niet uit deze.
De krant in Meppel is van de zelfde uitgever dus ik neem aan dat daar niet een totaal ander verhaal in heeft gestaan.
Groetjes Jacqueline.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

enorm erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 11:24

Dit is gewoon super erg!!!!!!!!!!!dit bewijst al weer dat het dragen van een cap super belangrijk is,want als da meisje een cap had opgedaan dan had ze nu misshien nog geleefd.ik vind het ook erg voor haar vrienden en haar familie.maar toch is het zeker niet[color=#][/color]het paard zijn schuld,want zelfs het braafste paard van de wereld kan eens op hol slaan!!!!
groetjes !