Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:31

Ik heb al meer van dit soort verhalen langs horen komen, van verzekeringsmaatschappijen die letsel van klanten op maneges gingen verhalen. Ik vraag me wel af, gezien het feit dat het nou eenmaal een risicovolle sport is, hoe betaalbaar die verzekeringen blijven. Is niet te hopen dat als dit meer regel dan uitzondering wordt, maneges hun deuren kunnen sluiten.


Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:42

Vind het trouwens wel opmerkelijk dat het niet-gediplomeerd zijn van de instructrice door de rechtbank als niet-verwijtbaar wordt gezien, omdat ze wel ervaring had en geen verkeerde instructies gaf.
Ik heb altijd begrepen dat in geval van niet-gediplomeerd personeel de manege per definitie verwijtbaar zou zijn, maar kennelijk is dat dus niet zo?

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:07

Gerner schreef:
Lante schreef:
Hier ben ik ook zo bang voor met bijrijders e.d. want dan zit je met hetzelfde.
Ik geef les en ben ORUN gediplomeerd. Dan ben ik verzekerd via de KNHS, maar het lijkt me echt vreselijk als ouders een rechtzaak tegen je aanspannen. Ik vind het inderdaad ook behoorlijk hypocriet.


Even voor de duidelijkheid, hoezo ben jij nu verzekerd via de KNHS?


Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik dacht dus wel dat maneges ivm. verzekeringszaken en aansprakelijkheid gediplomeerde instructeurs moeten hebben, maar als ik deze uitspraak zo lees, vindt de rechter het niet verwijtbaar dat de instructrice niet gediplomeerd was, omdat zij ervaring had en geen verkeerde instructie gaf. Dus: Orun kan de deuren wel sluiten? :+

Edit: @PabloM: waarom staat dan in de uitspraak dat ze niet-gediplomeerd was?

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:41

Sabinee__ schreef:
Maar HOE is het gebeurd ?


Dit had je ook zelf in de uitspraak kunnen opzoeken, maar vooruit:
Vast staat dat het ongeval is ontstaan nadat Dominant – onberekenbaar als een paard als zodanig is – plotseling bij de overgang van stappen in galop een onverwachte manoeuvre heeft gemaakt. Dominant strekte zijn linker been naar voren, deed zijn hoofd naar voren en beneden tot kniehoogte, trok de beide voorbenen in en gleed door de bak.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:06

Moontje1991 schreef:
Remember schreef:
Over wat voor schade hebben we het dan? Want stel dat het meisje een been gebroken heeft, dan wordt dit toch zowiezo vergoedt door haar ziektekostenverzekering (die het op hun beurt misschien weer verhalen op de verzekering van de manege?).

Welke kosten komen dan überhaupt voor de eigen portemonnee van het meisje/ouders?? Want waarom zou je anders een procedure starten?

Ik zal wel iets over het hoofd zien hoor, maar dat vraag ik me af :D


Traumatische ervaring?
Kind draagt het eeuwig met zich mee?
En dat soort gezemel?


Nog maar een keertje uit de uitspraak citeren, het gaat wel over iets meer dan een gebroken been en gezemel...

eiser sub 3] is tijdens de les van Dominant gevallen, als gevolg waarvan zij (hersen)letsel heeft opgelopen. [eiser sub 3] is in bewusteloze toestand met de ambulance afgevoerd naar het Erasmus MC, locatie Sophia, te Rotterdam en aldaar opgenomen op de afdeling Intensive Care. Na circa 10 dagen is [eiser sub 3] uit coma ontwaakt. Op 23 februari 2006 is [eiser sub 3] ontslagen uit het Erasmus MC en ter verpleging en revalidatie opgenomen in het Rijndam Revalidatiecentrum te Rotterdam tot en met 18 mei 2006.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:18

LecyTinker schreef:
ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als ik iets dubbel zeg.

In het artikel staat niet wat zich heeft afgespeeld in de les. Het ,eisje kan natuurlijk vrijwillig meegedaan hebben aan de les, maar door de instructeur iets opgedragen is wat ze niet wou doen, maar de instructuer zei, niet zeuren gewoon doen. Zulk soort dingen gebeuren nog steeds in maneges wanneer iemand iets niet durft te doen dat ze het toch onder druk van de instructeur doen.


Misschien moet je dan toch maar het topic doorlezen voordat je iets post. Ten eerste staat de hele uitspraak bij de beginpost, ten tweede heb ik al een keer uit die uitspraak gequote wat er is voorgevallen in de les.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:28

lucky10 schreef:
volgensmij ben je op eigenrisico op een manege daar hangen toch altijd van die bordjes

Heb je toevallig de gelegenheid gehad iets van dit topic door te lezen? :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers