Cyrina
Cantaor WH van Bokker Cyrina beste beweging sectie 12
Zaterdag 26 en zondag 27 september werd de jaarlijkse premiekeuring van de Pura Raza Espanola (raszuivere Spaanse paard) in Nederland gehouden, de Campeonato 2009.
Bijna 100 PRE’s zouden dit weekend voor de Spaanse keurmeester verschijnen. Op zaterdag werden alle merries en de hengsten tot en met drie jaar gekeurd. Op zondag was het de beurt aan de hengsten vanaf vier jaar, deze secties moeten naast het tonen aan de hand ook een rijproef laten zien aan de jury.
Eén van de hengsten in sectie 12, de categorie zeven jaar en oudere hengsten, was mijn eigen hengst Cantaor WH, gefokt bij de Woeste Hoeve.
Echt veel vertrouwen had ik er niet in, Cantaor is nog maar een jaar in mijn bezit en nog niet zo hoog opgeleid.
Het eerste onderdeel wat voor onze sectie op het programma stond was de rijproef en zo rondkijkend naar de slipjassen, stang en trenzen en hoog opgeleide paarden zonk de moed mij een beetje in de schoenen.
Ik heb alle moed bij elkaar geraapt die ik nog ergens bij mezelf kon vinden en de ring in. Hij was een beetje ...heet, dat wel, maar we hebben ons er doorheen geslagen en naast wat drukte af en toe, heeft hij best heel mooie momenten laten zien.
Met het voorbrengen liet hij een goede stap zien, daarna de volte in galop, hier sprong hij eerst overkruist aan, maar gelukkig was dit op tijd hersteld en na de galop de uitgestrekte draf, dat was VLIEGEN!!! Heel correct en gehoorzaam toonde hij en prachtige draf! Vervolgens moesten we opstellen in het midden, zodat de jury zijn exterieur kon beoordelen.
Tja en dan komt de uitslag, ik bleef maar staan en staan (ze starten met de laatste en gaan zo naar boven toe), op een gegeven moment gingen ook echt toppers de lijn op en ik stond daar nog steeds!
Uiteindelijk heeft hij de bronzen medaille voor het totaalplaatje van de rijproef, beweging aan de hand en het exterieur gehaald! Ohhh wat was ik blij!
En toen kwam de grootste verrassing, Cantaor had de beste beweging aan de hand van de rubriek oudere hengsten met 24 punten! Ik wist niet hoe ik het had… Mijn weekend kon niet meer stuk!
Kijk hier voor alle uitslagen

Cantaor aan de hand
Cyrina