Arend Zoer mogelijk vervolgd voor fraude

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Arend Zoer mogelijk vervolgd voor fraude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 14:47

Dagblad van het Noorden
www.dvhn.nl

assen - Het Openbaar Ministerie in Assen gaat Arend Zoer mogelijk vervolgen wegens fraude. Er is proces-verbaal opgemaakt tegen de paardenhandelaar uit het Drentse Echten door de Algemene Inspectie Dienst (AID) en die heeft het verbaal overgedragen aan het OM. Zoer, vader van topruiter Albert, wordt er van verdacht de oorspronkelijke afstamming van zijn toppaard Lowina niet juist te hebben opgegeven. Zoer beweerde altijd dat Lowina een nazaat is van zijn hengst Faldo.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:26

Uit DNA-onderzoek is inmiddels gebleken dat niet Faldo, maar de dekhengst Farmer van eigenaar Henk Punt uit Amersfoort de vader is. Gisteren is het paspoort van Lowina al aangepast. Dat moest snel gebeuren, omdat de merrie gisteren ook moest worden gekeurd voor het internationale concours van Aken. Het paspoort moet dan kloppen. Farmer is opgegeven als de echte vader.

Eigenaar Punt van Farmer is in zijn nopjes met de uitkomst van het DNA-onderzoek. Het dekgeld van Farmer is nu 850 euro per merrie en dat bedrag wordt aanzienlijk verhoogd nu blijkt dat Farmer zo'n goed paard heeft voortgebracht. Het sperma van de hengst zal bovendien meer gevraagd worden.

Het OM wilde maandag nog niet reageren, maar bevestigde wel dat er proces-verbaal is opgemaakt.

Afstamming Lowina interessant door goede prestaties

Henk Punt, eigenaar van de dekhengst Farmer, geeft het grif toe. Nu het springpaard Lowina met Albert Zoer zoveel succes heeft, wil hij de onderste steen boven hebben. Niet de hengst Faldo van de familie Zoer is de vader van het paard, maar zijn dekhengst Farmer. Dat is uit DNA-onderzoek gebleken.

Punt: ''Kijk, toen Lowina net als springpaard begon, was het niet zo interessant dat die merrie op de index kwam van Farmer. Maar nu het paard internationaal springt en wellicht naar de Olympische Spelen gaat met Albert Zoer, ja dan wordt het interessant. Daardoor wordt het sperma van Farmer veel meer waard. Nu krijg ik 850 euro per dekking, maar dat wordt aanzienlijk meer. En wat dacht je als Lowina goed presteert in Athene.''

Een jaar geleden al kaartte Punt de kwestie rond de afstamming aan bij de hippische sportbond (KNHS) en het stamboekfonds (KWPN) waar de paarden geregistreerd staan. ''Voor die tijd werd ik zo vaak op concoursen aangesproken door mensen die zeiden dat Lowina geen dochter van Faldo kon zijn. De merrie had alle kenmerken van Farmer. Uiteindelijk, nu het zo goed gaat ben ik actie gaan ondernomen.''

Per ongeluk verwisseld

De moeder van Lowina was destijds eigendom van mevrouw Berends in Jubbega en daar is het paard ook geboren. ''Het is hier als veulen verkocht. Nee, niet aan Zoer. Zoer heeft het paard later weer gekocht. En het is inderdaad een nazaat van Farmer. Of Zoer dat heeft geweten? Dat weet ik niet. Ik heb nooit met Zoer gesproken'', zegt mevrouw Berends.

Het Openbaar Ministerie gaat nu uitzoeken of Arend Zoer bewust de afstamming heeft verdoezeld ten gunste van zijn dekhengst Faldo. Zoer: ''Het is zeker niet bewust gegaan. Ik denk dat de papieren per ongeluk zijn verwisseld. Dat kan heel gemakkelijk omdat ik thuis zoveel paarden heb lopen. Ik snap trouwens niet waar die eigenaar zich zo druk over maakt. Faldo heeft echt niet meer gedekt vanwege Lowina en dat zal met Farmer ook niet gebeuren.''


Goede zaak

Het KWPN noemt het een goede zaak dat het Openbaar Ministerie (OM) de eventuele fraude rond het springpaard Lowina aanpakt. ''Er staan namelijk grote belangen op het spel'', zegt voorlichter Rozie van het KWPN, ''stel je voor dat een dekhengst circa tweehonderd keer per jaar dekt. Dan gaat het om grote bedragen. En het is nogal een verschil in prijs als een hengst goede nakomelingen heeft.''

Volgens de voorlichter speelt de affaire zeker een jaar. ''Er is Zoer al eens gevraagd een DNA-onderzoek te laten verrichten, maar dat heeft hij steeds geweigerd. Nu de Algemene Inspectie Dienst (AID) de zaak heeft opgepakt, moest Lowina wel een DNA-test ondergaan.''

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:35

Wat een gedoe steeds Scheve mond

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:55

Ik vind die uitspraken van die meneer Punt op zijn zachtst gezegd behoorlijk inhalig klinken, yek.
Ook al zou ik met Farmer willen dekken, om hem zou ik het niet doen

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:36

dione schreef:
Ik vind die uitspraken van die meneer Punt op zijn zachtst gezegd behoorlijk inhalig klinken, yek.
Ook al zou ik met Farmer willen dekken, om hem zou ik het niet doen


Joh, geef die man 's ongelijk...

Alleen al om 't principe zou ik het rechtgezet willen hebben.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 19:41

Kikker schreef:
Alleen al om 't principe zou ik het rechtgezet willen hebben.


Ben ik het op zich wel mee eens..... maar dan niet als je het al jaren vermoedt

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:20

Rechtzetten alah....

Maar iemand er strafrechtelijk voor vervolgen????? Scheve mond
Dat vind ik toch wel ver gaan hoor.

Hoe wil je nu bewijzen dat het echt een foutje is?
Dat gaat toch helemaal niet...... Verward

Nu Farmer de juiste hengst blijkt te zijn moet dat worden rechtgezet ja, maar de rest vind ik echt onzin! Boos!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:03

Kikker schreef:
Joh, geef die man 's ongelijk...

Alleen al om 't principe zou ik het rechtgezet willen hebben.



Tuurlijk, om het principe zou ik het ook rechtgezet willen hebben, maar als ik bovenstaande tekst lees gaat het Dhr.Punt puur om het geld en dat steekt hij niet onder stoelen of banken.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:33

Het gaat om het geld maar ook om de eer denk ik. Als jouw hengst vader is van zo'n goed springpaard wil je dat ook op de papieren hebben. Dat voert ook door op verdere nakomelingen. Ik vind het terecht dat er een onderzoek is ingesteld. Aan dat gesjoemel moet maar een einde komen. Het is fraude!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:34

Pff ik vind het maar een vies spelletje dat die Zoer gespeeld heeft!
Fokker heeft groot gelijk, als Zoer niet het vermoeden had dat zijn merrie best eens van Farmer zou kunnen zijn (ik vermoed nl. dat hij wel beter wist) had hij veel eerder meegewerkt aan een DNA onderzoek, al was het alleen maar om zijn naam te zuiveren.
En natuurlijk wordt een hengst meer waard wanneer hij succesvolle nakomelingen voortbrengt. Wat is anders het nut van fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:58

Ik snap niet dat dit zo lang heeft moeten duren. Het is in het "wereldje" al zo lang bekend zat die ouwe Zoer met papieren sjoemelt..Wat er met Lowina is gebeurd is echt niet het eerste en laatste paard waar het mee gebeurd is. Het zijn gewoon smerige zaakjes...

schaapje23

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:26

fokkerij is een groot iets en zeker op een stal als zoer, en het is niet goed als er dingen door elkaar worden gehaald maar fouten zijn menselijk!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 07:53

Hij is gesignaleerd de eerste echte PENNY-TOPRUITER!!!!!!!!!! Haha! Haha! Haha!
Mijnheer Zoer, proficiat OK dan!

Jumper1978
Berichten: 19
Geregistreerd: 02-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:26

Zal een moeilijke zaak worden! Hoe valt te bewijzen dat mensen met faldo hebben gedekt omdat Lowina een faldo zal zijn?? Dat staat nergens op papier! Het enige wat punt gaat bereiken is dat in lowina's paspoort nu farmer staat i.p.v. faldo.

nicolina
Berichten: 468
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:34

ik vind het allemaal een beetje kinderachtig gedoe...okej het is wel logisch dat ze dit allemaal doen maar dat ze dan alles zo groot opblazen!!??! vaag.....ze maken van een vlieg een olifant!!

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:16

Iemand kan wel zeggen dat je DNA onderzoek moet laten doen, maar wie betaald de kosten? is geen grap!
Ik kan me heel goed voorstellen dat jonge paarden die in grote koppels lopen een keer verwisseld worden, waarom shippen ze die dieren eigenlijk? Het lijkt mij een kwestie die voor het shippen van een paard duidelijk moet zijn. Hoe kun je anders een ship aanbrengen?
Dit is duidelijk een punt waarin veel instanties falen.
Faldo heeft zeker niet meer gedekt sinds de sucessen van Lowina (aantal dekkingen is niet zo moeilijk op te vragen). Denkt de wereld nu echt dat de sucessen van 1 paard afhankelijk zijn voor het succes van een hengst? Ik weet wel zeker van niet!
Er gebeuren veel ergere dingen in de topsport. Zo was er een aantal jaren geleden een Engelse ruiter die 3 exact dezelfde kleur merries had met dezelfde aftekening maar wel in verschillende leeftijden. Die verwisselde die merries op concours want niemand die het zag bij de veterinaire keuring. Daar moet je die paarden veel beter voor kennen.
Zo liep een te jong paard regelmatig een wedstrijd waar ze nog niet in mocht worden uitgebracht.
Lowina wordt van deze hele zaak echt niet beter of slechter.

Britney

Berichten: 121
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: baarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:47

Dit verhaal word wel erg uit z'n proporties getrokken. Fouten maken is nog steeds menselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:18

Als die farmer zo geweldig als hengst zou zijn, dan moeten er toch meer toppers van rondlopen.En Zoer heeft het paardje toch niet zelf gefokt ?Bovendien wordt er veel met papieren gesjoemelt, ook bij zogezegde hobby fokkers .Van mijn paard zijn er ook valse papieren ,gelukkig zijn die bij de oude eigenaar.Ik hoef ze niet te hebben. .Dit is wel een van de reden waarom ik voor chippen ben er kan gewoon minder gerotzooid worden.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:40

valsheid in geschrifte moet aangepakt worden, ook bij paardenhandel.
Een DNA-tje kost om precies te zijn 49 euro !

Ik vind dat Zoer ook zeker had moeten meewerken aan het onderzoek, als je weet dat het goed zit heb je toch niets te verbergen ?

Boetes ? Natuurlijk. Anders kan iedereen wel andere papieren bij de paarden afgeven. En koop jij misschien wel die superafstamming die eigenlijk " scheitbloed" is.

Dus zoieso fikse boetes geven bij dit soort dingen, hoe de naam ook mag zijn !

Het is als eigenaar van een van de " echte " ouderdieren van belang dat je weet wat ze doen in de sport, ook financieel ja.
Wat denk je wat de investering is in dekhengsten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:51

Bij mijn paard is het gedaan omdat de merrie heel mooi is(daar ben ik het natuurlijk volkomen mee eens ) maar geen papieren had.Dus de hengstenhouder die zou er wel voor zorgen dat er papieren waren want dan was het veulen meer waard.Ik vind dit dus puur oplichting waar ik zelf dus beslist niet aan meewerk.Uiteindelijk zijn we hier allemaal de dupe van.Maar inderdaad mischien is het het beste als je een paard van enige waarde koopt om zijn DNA te laten testen,ik zou er eigenlijk nietaan gedacht hebben.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:04

als de hengstenhouder er met behulp van DNA onderzoek papieren bij kan krijgen is dat toch correct ? DNA= DNA

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 00:30

Wel lullig voor Albert Zoer, al die commotie. Hij mag zover ik weet mee naar de OS dus ik hoop dat hij zich goed kan concentreren. Ach, als paardenhandelaar krijg je denk ik wel een pantser.

boertjesfan
Berichten: 121
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:32

ff voor de duidelijkheid: Punt heeft nooit tegen die journalist gezegd dat het dekgeld omhoog gaat. Het is en blijft 850 Euro. Dit wordt zaterdag dan ook gerectificeerd, maar het leed is wel geschied. Het is Punt nooit om financieel gewin gegaan, maar om de eer en gerechtigheid.
Er zijn wel meerdere leuke Farmers hoor:
Er loopt er een Grand Prix Dressuur, en er zijn er in totaal5 die GP springen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:34

boertjesfan schreef:
ff voor de duidelijkheid: Punt heeft nooit tegen die journalist gezegd dat het dekgeld omhoog gaat. Het is en blijft 850 Euro. Dit wordt zaterdag dan ook gerectificeerd, maar het leed is wel geschied. Het is Punt nooit om financieel gewin gegaan, maar om de eer en gerechtigheid.
Er zijn wel meerdere leuke Farmers hoor:
Er loopt er een Grand Prix Dressuur, en er zijn er in totaal5 die GP springen......

Wat heb jij met Punt? Je bent nog nooit op bokt geweest en al je berichten gaan hier over Verward
Ik ben niet nieuwschierig, maar weet wel graag veel

boertjesfan
Berichten: 121
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:58

Ik heb wat met Farmer!!! Lovers