Manege moet donkere hoofdweg zelf maar gaan verlichten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Manege moet donkere hoofdweg zelf maar gaan verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 10:09

www.ad.nl

De gemeente De Ronde Venen brengt geen verlichting aan rond de hoofdweg.
Een klant van manege Lucky Stable in Mijdrecht had hierom gevraagd. De donkere wegen zouden 's avonds voor gevaarlijke situaties zorgen en wat extra lantaarnpalen zouden volgens de klant niet misstaan.

De politie heeft wel een kijkje genomen en verslag gedaan, op verzoek van de gemeente. ,,Een agent heeft inderdaad geconstateerd dat de situatie rondom de Hoofdweg veiliger kan. Maar bij navraag op de manege bleek er geen sprake van een gevoel van onveiligheid te zijn. Die bevindingen hebben we doorgegeven aan de gemeente,'' aldus een woordvoerder van de politie. De gemeente heeft daarom besloten geen extra verlichting te plaatsen. ,,Laat die mensen daar zelf maar voor hun veiligheid zorgen. De maneges zijn vrij om zelf verlichting te plaatsen,'' laat wethouder Dekker in een reactie weten.

Op de vraag of het de taak van de maneges is de openbare weg te verlichten, reageert Dekker: ,,Moeten wij dat daar doen? We doen dat al dertig jaar niet in de buitengebieden. Als ze het verlicht willen hebben, plaatsen ze maar lantaarnpalen op eigen grond.''

Met de komst van een ruiterpad zal het buiten rijden voor de ruiters een stuk veiliger worden. Dat ruiterpad, dat al jaren op de planning staat, moet er volgens de gemeente dit jaar nog komen.

lissy36

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:42

Fijne wethouder, heb al een keer een paard door een voorruit van een auto zien gaan omdat er zogenaamd een ruiterpad zou komen en de weg beter verlicht zou gaan worden. Is geen vrolijk gezicht kan ik zeggen. Gelukkig heeft het paard het overleefd maar ik denk dat de wethouder zelf geen "paardenman"is. Helaas moet er altijd eerst een ongeluk gebeuren. :(

plurkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:00

ik moet eerlijk zeggen dat ik niet in zie waarom de vraag van 1 persoon tot nog meer verlichte wegen zou moeten leiden. Navraag bij de rest van de manege gaf hier blijkbaar ook geen aanleiding toe. Zelf goede verlichting voeren is ook een optie. er komt blijkbaar snel een ruiterpad, hetgeen de veiligheid zal verbeteren.

Ik woon zelf in een deel van het land waar alles te pas en te onpas verlicht wordt en zou wel weer eens een nacht willen die echt donker is. De vraag van deze ene persoon leidt tot nog meer lichtvervuiling en daar heeft zij/hij wellicht een fijn gevoel bij, maar een heleboel dieren (en mensen) in de omgeving niet. Die zien hun bioritme verstoord worden met alle gevolgen van dien.

Sentido

Re: Manege moet donkere hoofdweg zelf maar gaan verlichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:06

Ik ben het wel met plurkje eens; vind het eigenlijk wel goed dat de gemeente niet gelijk die weg bombadeert met verlichting.
Zelf woon ik in Friesland, waar nog genoeg wegen zijn zonder verlichting. Toch zie je het ook hier steeds meer opkomen, van die grote auto wegen waar opeens om de 100 meter een lantaarnpaal moet staan. Echt je reinste onzin.
Als de manege inderdaad ook zegt dat het niet nodig is, dan vind ik dat gemeente goed gehandeld heeft. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:58

Het is wel een stikdonkere weg hoor!

Verschillende keren bijna een fietser platgereden puur omdat je die pas op het laatste moment ziet.
Met je paard wil je daar ook niet rijden in het donker.
Alleen een berm waar je in het donker echt niet in gaat rijden omdat het redelijk onregelmatig is.
Een fietspad ligt er niet.
Wat extra verlichting zou er zéker niet misstaan, niet alleen voor de ruiters, maar ook voor de veiligheid van de fietsers.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:01

Ik vind de reactie van de Wethouder belachelijk.
Hij zou dat toch wel netter kunnen verwoorden...

Of het nodig is of niet, kan ik geen mening over hebben.
Volgens mij staat het niet vrij om zelf verlichting te plaatsen, dat moet je toch aanvragen?

Als ruiter zou ik het niet verstandig vinden om in het donker langs de weg te gaan, zeker niet als die weg niet verlicht is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:02

moonfish13 schreef:
Het is wel een stikdonkere weg hoor!

Verschillende keren bijna een fietser platgereden puur omdat je die pas op het laatste moment ziet.
Met je paard wil je daar ook niet rijden in het donker.
Alleen een berm waar je in het donker echt niet in gaat rijden omdat het redelijk onregelmatig is.
Een fietspad ligt er niet.
Wat extra verlichting zou er zéker niet misstaan, niet alleen voor de ruiters, maar ook voor de veiligheid van de fietsers.

Ik zou zoiezo niet met mijn paard in het donker gaan buiten rijden, maar neem aan dat je als je dat wilt voldoende reflectie materiaal aantrekt en een auto je ruim optijd kan zien dan.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:04

$hmz, zijn 9 van de 10 wethouders niet zo?? Nederland is inmiddels zo geworden: er moet eerst iets écht gebeuren voordat we actie ondernemen, als er bijna iemand platgereden word is dat niet helemaal. Ik vind dat nederland een beetje zo'n land is geworden en ik ben bang dat we er weinig tegen kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:34

Charaz schreef:
Ik zou zoiezo niet met mijn paard in het donker gaan buiten rijden, maar neem aan dat je als je dat wilt voldoende reflectie materiaal aantrekt en een auto je ruim optijd kan zien dan.

Dat is een punt dat ik ook niet helemaal begrijp. Waarom zou je met een paard in het donker buiten gaan rijden? Ik zie daar namelijk echt de lol niet van in :?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:40

Misschien huur je daar de binnenbak wel regelmatig omdat er geen bak aanwezig is waar je paard staat.
In de winter is het vroeg donker en als je dan tot 5 uur werkt.
Feit blijft imo dat het echt een stikdonkere weg is, alleen al voor de veiligheid van de fietsers mogen ze er van mij lantaarnpalen neerzetten.
Hoeveel mensen er niet fietsen om naar hun paard te gaan of om te lessen..

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:45

Ik ben daar als fietser al vaak genoeg bijna platgereden. :=

Al is het alleen maar de vraag van de manege, het is gewoon een gevaarlijke weg en het zou niet alleen voor Lucky Stable goed zijn om die te verlichten, maar ook voor iedereen die daar langskomt. :j

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:17

Op de een of andere manier komt het op me over alsof het niet helemaal handig is aangepakt. De klacht komt in eerste instantie uit de hoek van de manege - zij het van maar één klant - maar bij navraag bij de manege blijken er helemaal geen problemen te zijn?? Dat vind ik op z'n minst merkwaardig.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:21

Appart dat de gemeente lantaarnpalen plaatsen afschuift op de manege

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:27

tessii1991 schreef:
Appart dat de gemeente lantaarnpalen plaatsen afschuift op de manege

Ja dat vind ik ook wel een interessante kwestie. Maar ik vraag me ook af: waarom zou gemeente investeren in verlichting voor een manege, als de manege zelf (met uitzondering van één klant) aangeeft dat er kennelijk geen onveilige situatie is..? Al is die reactie van die wethouder ook wel redelijk kort door de bocht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:28

moonfish13 schreef:
Misschien huur je daar de binnenbak wel regelmatig omdat er geen bak aanwezig is waar je paard staat.
In de winter is het vroeg donker en als je dan tot 5 uur werkt.
Feit blijft imo dat het echt een stikdonkere weg is, alleen al voor de veiligheid van de fietsers mogen ze er van mij lantaarnpalen neerzetten.
Hoeveel mensen er niet fietsen om naar hun paard te gaan of om te lessen..

Dat is gewoon niet veilig.
fietsers vind ik toch anders en daarvoor zou ik me meer kunnen voorstellen dat men lantaarns neer wil zetten.

Met een paard langs een donkere weg moet je gewoon niet doen. Koop dan en trailer of zet je paard op een andere stal.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:46

Ik sta op die manege, en had geen idee dat dit speelde!

Het is een hele gevaarlijke weg, ook als het licht is. In het donker moet je je daar al niet op de fiets wagen.

De reactie van wethouder dekkers vind ik onproffessioneel en bot. Lekkere wethouder hebben wij!

Elmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:18

Waar is de verantwoordelijkheid van die gemeente dan gebleven?! Volgens mij was het namelijk de bedoeling van de overheid, eveneens als die van de gemeenten, om recratie zoveel mogelijk te stimuleren.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:37

Zowiezo, het is een openbare weg, dan vind ik dat de gemeente daar voor verlichting moet zorgen.
Als het nou manegeterrein was, was het wat anders, maar dat is het dus niet.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:43

ik sta ook op deze manege, had ook geen idee dat dit speelde... vind het het een gevaarlijke weg. en zeker omdat er manegeruitertjes die aan het einde van de middag in de schemering op die weg naar huis fietsen. ben bang dat het eerst een keer heel erg mis moet gaan (lees: dodelijke aanrijding) voordat er iets gebeurd... erg jammer, ook de reactie van de wethouder.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:48

tisje schreef:
ik sta ook op deze manege, had ook geen idee dat dit speelde... vind het het een gevaarlijke weg. en zeker omdat er manegeruitertjes die aan het einde van de middag in de schemering op die weg naar huis fietsen. ben bang dat het eerst een keer heel erg mis moet gaan (lees: dodelijke aanrijding) voordat er iets gebeurd... erg jammer, ook de reactie van de wethouder.

Maar is het dan geen idee dat jullie met z'n allen/gecoördineerd dit opnieuw onder de aandacht proberen te brengen??? Nogmaals, zoals ik het nu lees, is er vanuit de manege aangegeven dat er géén probleem is. Dus vind ik het verrassend dat degenen die er rijden zich kennelijk wel onveilig voelen. Hoe kan het dan dat de manege zo heeft gereageerd?

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:56

ik heb hier niets van gemerkt, nooit van iemand gehoord dat ze waren langsgeweest. als ze naar mij toe waren gekomen had ik gezegd dat ik het niet veilig vind daar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:02

:= Ik zie hier toch wel een kleine paradox := Stél dat die manege zelf lantarenpalen aanschaft.. Moeten ze dan eerst een vergunning aanvragen? Valt dat niet onder landschapsvervuiling of daar is de grond niet voor bedoeld, mevrouw? Vinden de buren die zoveel meter verder op wonen dat wel fijn om 's avond felverlicht in de woonkamer te zitten (scheelt wel weer eigen stroomverbruik). Ja hoor :j ik zie het helemaal voor me :j . De manege plaatst zelf lantarenpalen en dan komt de gemeente met een verordening dat het niet mag of dat de lampjes maar maximaal een meter hoog mogen, naar beneden moeten schijnen, tussen zo en zo laat niet aan mogen. Ja ja bureaucratie ten top.. +:)+

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:15

Haha :=

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:20

Of alle weggebruikers gaan eens zorgen voor (eigen) veiligheid op de weg. Als iedereen de juiste verlichting zou dragen, wordt de situatie al heel anders.

Fietsers zonder licht zijn in het donker niet te zien, in de stad al niet, laat staan in een buitengebied. Als fietserd het juiste licht en reflectiemateriaal op hun fiets dragen, zijn ze een stuk beter te zien. Als je in het donker met je paard de weg op gaat, zorg je ook voor goede verlichting voor zowel jezelf als je paard. Scheelt een heel stuk.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:28

ook al fiets je daar met licht is het op deze weg onveilig, zoals lafunkyjazz al zegt, is de weg ook overdag gevaarlijk. je wordt overhoop gereden op die weg. de gemiddelde snelheid daar ligt tussen de 80-90 km/uur en er worden regelmatig spiegels van auto's afgereden, dit zegt al genoeg over hoe breed deze weg is.