Minister Verburg ingeschakeld in affaire hengst Guldenberg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Minister Verburg ingeschakeld in affaire hengst Guldenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 23:37

http://www.stegen.net

Minister Gerda Verburg van landbouw moet er voor zorgen dat het KWPN na 18 jaar tot een rectificatie overgaat in de affaire rond de hengst Guldenberg. Dat vragen Frans en Janine van Hoek in een petitie die vandaag aan de minister is gestuurd. Ook dringen de eigenaren van de hengst, die volgens het KWPN ongeoorloofde stoffen in het bloed had tijdens het verrichtingsexamen, aan op verbetering van in-competition dopingcontroles in sport en fokkerij en het instellen van dergelijke controles buiten de wedstrijden en keuringen om.

De zaak Guldenberg is een slepende kwestie. Recentelijk heeft ook deskundigde professor Jacques van Rossum zich in de zaak gemengd. Volgens Van Rossum is er in 1991 geen sprake geweest van doping bij de hengst. Die lezing wordt nu ook bevestigd door chemometrist Klaas Faber. ,,Hier is duidelijk geen sprake van een dopingzaak en er is zelfs geen sprake van een twijfelgeval”, zegt Faber in het Katholiek Nieuwsblad. Gezien de recente internationale ontwikkelingen is het volgens het echtpaar Van Hoek nu meer dan ooit tijd voor het KWPN om schoon schip te maken.

Volgens Faber is het best uit te leggen waarom het testresultaat bij Guldenberg beslist negatief is. ,,Het testresultaat bestaat uit vier signalen die samen een fingerprint vormen van het aan te tonen stofje. Je kunt het ook zien als een woord. Als het meetapparaat b-u-u-t geeft, dan is het positief, want we zochten naar ‘buut’ (oxyphenylbutazon). Er waren echter slechts twee signalen te zien. Derhalve had het ook ‘boot’ kunnen zijn. Verder waren de signalen b en t heel onduidelijk, te onduidelijk volgens de richtlijnen. Derhalve had het ook ‘hooi’ kunnen zijn. En dat is geen doping. Meer algemeen moet vaststaan dat er geen alternatieve verklaring kan zijn voor de gemeten signalen – de test moet voldoende specifiek zijn. De zaak Guldenberg is echt wel het duidelijkste geval dat je je kunt voorstellen. Daarom vind ik het eigenlijk droevig dat daar een gerenommeerd geleerde als prof. Jacques van Rossum bijgehaald moest worden. En dan nog tevergeefs ook. Kennelijk zat het lab in een tunnelvisie. Dat komt wel vaker voor”, aldus Faber.

Verwant artikel:

[VN] 'Affaire Guldenberg is géén dopingzaak en geen twijfelgeval'

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:03

Als één der weinigen was ik hier van op de hoogte en ben blij om te zien dat er meer is tussen hemel en aarde. Dit had voor het KWPN niet op een slechter moment kunnen komen met de hengstenkeuring voor de deur. Familie van Hoek veel succes.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:09

Gerda Verburg is KNHS-bobo geweest. Qua "de ene hand wast de andere" lijkt het mij vrij stug dat zij het KWPN op de vingers gaat tikken. Ben bang dat de van Hoekjes het succes dat Hilden1971 hen wenst hard nodig gaan hebben.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:14

EricPrast schreef:
Gerda Verburg is KNHS-bobo geweest. Qua "de ene hand wast de andere" lijkt het mij vrij stug dat zij het KWPN op de vingers gaat tikken. Ben bang dat de van Hoekjes het succes dat Hilden1971 hen wenst hard nodig gaan hebben.

Het KNHS en het KWPN is het niet in alles met elkaar eens. Des al niet te min moet je jouw woorden de ene hand wast de andere goed in gedachte houden.

Anoniem

Re: Minister Verburg ingeschakeld in affaire hengst Guldenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:05

Sjonge dat die mensen zelf niet eens moe worden van het gebeuren. Als Guldenberg zo goed was geweest als men benoemd was de hengst al lang weer goedgekeurd op prestaties.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:09

Volgens mij wordt Gerda Verburg iig wel moe van paarden..eerst het "Gelderse gedoe" en nu de zaak Guldenberg..

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:11

NatasjavE schreef:
Volgens mij wordt Gerda Verburg iig wel moe van paarden..eerst het "Gelderse gedoe" en nu de zaak Guldenberg..

Kan ook een teken zijn dat het KWPN de plank vaker misslaat dan men wil doen toegeven.!!!!! toch......

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:15

En als de hengst erkend wordt gaat vast heel Nederland er mee dekken :+

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:37

Pipo schreef:
Sjonge dat die mensen zelf niet eens moe worden van het gebeuren. Als Guldenberg zo goed was geweest als men benoemd was de hengst al lang weer goedgekeurd op prestaties.

Juist door je schrijven waarin je aangeeft dat de hengst dan al lang weer was goedgekeurd geeft aan dat je de zaak niet goed kunt inschatten en weet waar je over praat. De hengst is destijds door beschuldigingen ten tijde van het verrichtings onderzoek gebombardeerd van topper tot flopper en dat was niet terecht. Men heeft de hengst beoordeeld met die gedachte dat hij alleen de verrichtingstest zo goed heeft doorlopen door doping. Na het verhaal over doping bleef de hengst gelijk presteren, en de cijfers zijn alleen naar beneden bijgesteld door de heren die de cijfers op stellen bij de verrichtingstest. Hierdoor hebben mensen met een verkeerd beeld de hengst ook verkeerd beoordeeld, het was geen dopingshengst, en daardoor een goedgekeurde hengst met alle gevolgen van dien.
Als iemand jouw beschuldigd van iets wat niet waar is, ga jij toch ook voor de waarheid of steek je je hoofd als een struisvogel in het zand. Ik ken je persoonlijk niet maar ik schat in dat je vecht voor de waarheid.

Met je reacties tot prestaties heeft de hengst Guldenberg gesprongen ZZ +4 , Nationaal D +6, en Internationaal ook in het S gestart alleen weet ik daar niet de winstpunten van. Zegt genoeg volgens mij.
Laatst bijgewerkt door hilden1971 op 03-02-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:46

hilden1971 schreef:
[

Met je reacties tot prestaties heeft de hengst Guldenberg gesprongen ZZ +4 , Nationaal D +6, en Internationaal ook in het D gestart alleen weet ik daar niet de winstpunten van. Zegt genoeg volgens mij.

Precies, dat zegt dat ie lange na niet goed genoeg was.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:47

Pipo schreef:
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn totaal verschillende dingen, maar ga gewoon verder met de positieve dingen in je leven dan doorgaan tot op het vervelende toe.

Wat is er positief over in je leven als je levenswerk kapot is gemaakt, je fokproducten niet meer verkopen, je paarden plots gewond in de wei rondlopen en nog erger. We praten hier wel over maffia praktijken hoor. Die beste familie heeft altijd gestreden voor gerechtigheid. gerechtigheid dwing je niet af door te blijven zeuren maar wel door continu de feiten welke bewezen zijn voor te blijven leggen aan mensen en journalisten die ook strijden voor gerechtigheid. Denk nu eens na; zou een gerespecteerd professor van Rossom, de journalist Henk Rijkers, en de heer Faber als Chemotrist hun goede naam te grabbel gooien als er geen enige vorm van bewijs is??. Dacht het niet, simpel nadenken doen wij hier op Bokt, maar deze mensen gaan verder en hebben ook een hoop te verliezen waaronder hun inkomen en hun aanzien als experts als zij onwaarheden zouden verspreiden over de zaak Guldenberg.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:49

Pipo schreef:
hilden1971 schreef:
[

Met je reacties tot prestaties heeft de hengst Guldenberg gesprongen ZZ +4 , Nationaal D +6, en Internationaal ook in het D gestart alleen weet ik daar niet de winstpunten van. Zegt genoeg volgens mij.

Precies, dat zegt dat ie lange na niet goed genoeg was.

Ga toch weg er zijn KWPN gekeurde hengsten die niet eens verder komen dan het Z, en daar word ook mee gefokt. Dus die vlieger gaat niet op.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:54

Wat een geziek zeg. Sorry voor het taalgebruik. Volgens mij heeft de minister wel betere dingen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:56

hilden1971 schreef:
[

Wat is er positief over in je leven als je levenswerk kapot is gemaakt, je fokproducten niet meer verkopen, je paarden plots gewond in de wei rondlopen en nog erger. We praten hier wel over maffia praktijken hoor. Die beste familie heeft altijd gestreden voor gerechtigheid. gerechtigheid dwing je niet af door te blijven zeuren maar wel door continu de feiten welke bewezen zijn voor te blijven leggen aan mensen en journalisten die ook strijden voor gerechtigheid. Denk nu eens na; zou een gerespecteerd professor van Rossom, de journalist Henk Rijkers, en de heer Faber als Chemotrist hun goede naam te grabbel gooien als er geen enige vorm van bewijs is??. Dacht het niet, simpel nadenken doen wij hier op Bokt, maar deze mensen gaan verder en hebben ook een hoop te verliezen waaronder hun inkomen en hun aanzien als experts als zij onwaarheden zouden verspreiden over de zaak Guldenberg.

Weet je, als iedereen bij iedere tegenslag zo zou reageren dan zou er geen wereld meer bestaan. Get over it en ga verder met je leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:58

hilden1971 schreef:
Ga toch weg er zijn KWPN gekeurde hengsten die niet eens verder komen dan het Z, en daar word ook mee gefokt. Dus die vlieger gaat niet op.

Hengsten die op latere leeftijd goedgekeurd worden, worden dat op prestatie. Een ZZ parcours is geen uitzonderlijke prestatie.

Kijk naar Marius Claudius, op latere leeftijd zonder enig probleem goedgekeurd omdat hij op 1.60 nivo presteerde. En zo kan ik nog legio voorbeelden noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:55

Hilden, het meest simpele geval is dat het kwpn de hengst toekent dat hij geen doping heeft gebruikt en vervolgens de hengst niet toelaat tot de dekdienst ivm het missen aan kwaliteit. Want de hengst is namelijk nooit goedgekeurd maar in de bezichting eruit gegaan.

Dan heb je je gelijk mbt doping en nog steeds je ongelijk over de dekdienst. Heb je voor zoiets al die jaren gestreden.
Ik noem dat dom en zonde van je energie en geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:56

sarabande schreef:
Dus het is een flinke misvatting dat je door iemand persoonlijk aan te vallen iets wint voor je standpunt.
Integendeel het is een vrij lage manier van doen en een zwaktebod waarmee je iedere tegenspraak probeert omver te halen.

Misschien is dit iets voor op een tegeltje :).

De zaak Guldenberg moet gewoon voorgoed gesloten worden en de eigenaar moet de uitkomst eens accepteren.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:40

Pipo schreef:
Hilden, het meest simpele geval is dat het kwpn de hengst toekent dat hij geen doping heeft gebruikt en vervolgens de hengst niet toelaat tot de dekdienst ivm het missen aan kwaliteit. Want de hengst is namelijk nooit goedgekeurd maar in de bezichting eruit gegaan.

Dan heb je je gelijk mbt doping en nog steeds je ongelijk over de dekdienst. Heb je voor zoiets al die jaren gestreden.
Ik noem dat dom en zonde van je energie en geld.

Misschien vinden wij het dom, deze mensen zijn tot op het bot kapot gemaakt en zij willen hun naam zuiveren. Als dit mogelijk is met bewijsvoering moeten zij dit toch doen. De hengst is elders goedgekeurd dus die krijgt evengoed kansen daar andere stamboeken het EASP gaan erkennen dus dat is mooi. Maar je hele leven als dief leugenaar en drugsdealer of what ever is niet l;euk als je niets maar dan ook niets gedaan hebt. En dit moet stoppen, meer niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:35

Maar wat ik me afvraag; Hadden ze de hengst niet gewoon het jaar erop weer op de HK kunnen aanbieden?
Of is ie door dat dopingschandaal uitgesloten voor de rest van zijn leven?

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:07

anneliesdj schreef:
Maar wat ik me afvraag; Hadden ze de hengst niet gewoon het jaar erop weer op de HK kunnen aanbieden?
Of is ie door dat dopingschandaal uitgesloten voor de rest van zijn leven?

Kijk dit vind ik ook wel een interessante vraag..

Als buitenstaander vind ik persoonlijk dat jullie dit topic erg persoonlijk maken van beide kanten, terwijl ik (als buitenstaander) jullie over stukken niet kan volgen die imo dus ook niet relevant en dus ook in de niet interessant zijn (iets over paarden van Sarabande die verkocht moesten/moeten worden ofzo).

Ik kan me goed voorstellen dat het verschrikkelijk is om vals beschuldigd te worden en dat de fokker ver gaat om zijn naam gezuiverd te krijgen. Ik heb niet voldoende kennis over deze zaak om enig oordeel te kunnen geven over omstandigheden of gedragingen van welke kant dan ook. Ik kan me voorstellen dat als het bewijs vanuit de wetenschapshoek negatief uitgevallen is dat de fokker KWPN dit wil zien erkennen, maar denk dat hij het daar dan ook bij moet laten. Immers de naam is dan gezuiverd en de hengst is inmiddels helaas al op leeftijd en zal nooit meer de carriere hebben die hij anders wellicht wel (of wellicht niet) had gehad.

Daarbij moge imo inderdaad duidelijk zijn dat er belangrijkere dingen in de wereld zijn.. Maar ik kan me de frustratie van valse beschuldigingen goed voorstellen (ervanuitgaand dat er inderdaad geen sprake was van doping, en niet verder gekeken dan deze beschuldiging)!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:30

Nou ja, de carriere heeft ie al gehad natuurlijk, het gaat nu puur om het overdragen van zijn genen en dat kan ie nog wel doen als ie 35 is.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:33

Daarmee bedoelde ik tevens de carriere als denkhengst..
Als hij op 3 jarige leeftijd goedgekeurd was, had zijn (dek)carriere er natuurlijk heel anders uitgezien, zo ook zijn reputatie en had hij wellicht ook andere kansen gehad. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:55

Ja hij loopt een flink aantal jaren achter maar dat lijkt me niet direkt een probleem, zijn genen veranderen er niet om. Maar evengoed is het natuurlijk wel zonde als het gewoon een goed paard is.

Weet iemand waar ik foto's kan vinden of waar hij ter dekking staat? (is wel ggk voor easp toch?)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:19

Moderatoropmerking:
Ik heb een groot aantal offtopic berichten verwijderd, het is niet de bedoeling om op bokt op de man te spelen en offtopic te gaan. Verder zijn er een aantal oneliners verwijderd. :)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 04:41

Als het zo is dat deze hengst onterecht in dat daglicht gesteld is, kan ik het me wel voorstellen dat de eigenaren dit tot op het eind van de rit uitvechten, als het KWPN hier een fout in heeft gemaakt...en laten we eerlijk zijn, dan toch echt een hele grote fout, dan dient dat rechtgezet te worden.

De eigenaren zijn ook in datzelfde daglicht gesteld en dus "afgebrand" dat werkt voort op alle fronten, onderschat dat vooral niet.

Recht is recht en krom is krom, als het KWPN deze fout heeft gemaakt dan moeten wij met ons allen blij zijn dat dit uitgezocht wordt en het KWPN hier hopenlijk lering uit trekt, ik hoop dat nl. ten zeerste want deze zaak wordt waarschijnlijk door alle leden betaald, het KWPN betaald dit zeer waarschijnlijk uit de grote zak geld waar wij met ons allen een deel in stoppen door middel van het betalen van alle facturen die er binnenvallen, afgelopen week toevallig heb ik weer zo`n factuurtje mogen betalen.

Het maakt mij in deze helemaal niets uit of dat deze hengst het wel of niet heeft gemaakt, reden tot afwijzen had niets van doen met een gebrek aan kwaliteiten maar wel met het "dopingsverhaal" uitzoeken die handel!!!!