Inwoner Peize krijgt pony's terug

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Inwoner Peize krijgt pony's terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 02:00

http://www.dagbladvanhetnoorden.nl/Inde ... %2C00.html
Dagblad van het Noorden
De rechtbank in Assen wil dat de op 18 maart in beslag genomen elf pony's en een paard worden teruggegeven aan de eigenaar. De dieren werden in beslag genomen door de landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming en naar een opvangadres gebracht. Volgens de dienst was er sprake van ernstige verwaarlozing.

De eigenaar vocht de zaak aan bij de rechtbank in Assen. Hij trok onder meer de bevoegdheid van de verbalisant in twijfel. De rechtbank deelt die zienswijze niet. Wel was het proces-verbaal niet juist. Er werden niet alleen pony's in beslag genomen, er was ook een paard bij en dat werd niet vermeld.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 02:02

Ik vind dit dus heel triest. Die man krijgt gewoon zijn pony's (en paard) terug omdat er vorm fouten zijn gemaakt in het procesverbaal.

tst.......

Dus die pony's(en paard) moeten gewoon terug. Wie denkt er aan hun? Ik denk/hoop dat de dierenbescherming nu wel die man goed in de gaten gaat houden.

Eigenlijk hoop ik dat de dierenbescherming fout zat en die man zijn pony's (en paard) gewoon goed verzorgd.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:04

Inwoner Peize krijgt pony's terug

peize/assen - De rechtbank in Assen wil dat de op 18 maart in beslag genomen elf pony's en een paard worden teruggegeven aan de eigenaar. De dieren werden in beslag genomen door de landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming en naar een opvangadres gebracht. Volgens de dienst was er sprake van ernstige verwaarlozing.

De eigenaar vocht de zaak aan bij de rechtbank in Assen. Hij trok onder meer de bevoegdheid van de verbalisant in twijfel. De rechtbank deelt die zienswijze niet. Wel was het proces-verbaal niet juist. Er werden niet alleen pony's in beslag genomen, er was ook een paard bij en dat werd niet vermeld.

Ook werd niet juist aangegeven welke ras, geslacht en leeftijd de dieren hadden. Zaken die naar de mening van de rechtbank vermeld hadden moeten worden. En ook ontbrak in het proces-verbaal een exacte omschrijving van de staat waarin de dieren verkeerden.

Op basis van de gebreken aan het proces-verbaal kan de rechtbank niet constateren of de inbeslagname rechtmatig was. De rechtbank kan daarom niets anders dan de dieren te laten terugkeren naar Peize.

In deze zaak kan nog binnen veertien dagen beroep in cassatie worden ingesteld.


17 mei 2004, 05:12 uur
Als ik het hele artikel lees, is er gewoon erg slordig met de in beslagname omgegaan.
Ik kan me voorstellen dat ze dan de dieren terug moeten geven.
Misschien dat de man nu zijn beesten beter verzorgt, hij weet dat de DB hem in de gaten houdt, en dat ze deze fouten de volgende keer niet zullen maken.
Ik blijf trouwens de DB een slecht functionerende organisatie vinden, en dat blijkt nu maar weer eens.

Stumpertje

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Bussum (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:06

Nou lekker dan!! Kan die weer lekker z'n gang gaan met het verwaarlozen van die pony's en paard!! Omdat er een foutje in het proces-verbaal zat!! Ik vind dat zo triest! Boos! Boos! Zoiets kunnen ze toch niet maken?? Hij is er dus gewoon niet voor gestraft!?

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:44

Tsja, wie zegt dat die dieren echt mishandelt zijn? (Of wie zegt dat ze dat niet zijn?)

Als er geen goed procesverbaal is gemaakt en er verder geen bewijzen zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:35

Ik heb ooit nog voor de dierenbescherming gewerkt.En dat is heus niet zo zwart wit als julie denken .Bij de wet word dierenmishandeling alleen aanvaart als het dier overleden is of opsterven na dood.Al staat er een bodempje in een emmer van het smerigste water bij wijze van spreke voor 10 paarden dan zegt de wet toch dat er drinkwater beschikbaar is.En op procedure fouten worden zelfs moordenaars vrijgelaten.Wat stellen dieren nu voor rechters voor?Niks toch!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:38

die rechters weten helemaal niet wat zo'n beesje voelt! Ze zouden het zelf maar eens moeten voelen! Haha! En wie neemt er dan ook zoveel pony's een een paard??? Dan zou je kunnen zeggen ze kosten me te veel geld ik verkoop ze, maar nee hoor, al die mensen die hun pony's of paarden verwaarlozen zijn gewoon te lui om een nieuw baasje voor die dieren te zoeken! Boos! Of zoek dan iemand die t WEL leuk vind om al die pony's en paarden te verzorgen!

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:19

silvana schreef:
Ik heb ooit nog voor de dierenbescherming gewerkt.En dat is heus niet zo zwart wit als julie denken .Bij de wet word dierenmishandeling alleen aanvaart als het dier overleden is of opsterven na dood.Al staat er een bodempje in een emmer van het smerigste water bij wijze van spreke voor 10 paarden dan zegt de wet toch dat er drinkwater beschikbaar is.En op procedure fouten worden zelfs moordenaars vrijgelaten.Wat stellen dieren nu voor rechters voor?Niks toch!


Ik denk dat je gelijk hebt. Het is zo moeilijk om aan te tonen dat een dier "volgens de wettelijke normen" verwaarloosd is. Zag van de week nog iets over hondenfokkers bij RADAR. De DB wil wel, maar mag niet!
Om gefrustreerd van te worden. Ik hoop dat die man nu gaat nadenken en misschien komt het dan toch goed met de dieren!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:29

LovesSaartje schreef:
die rechters weten helemaal niet wat zo'n beesje voelt! Ze zouden het zelf maar eens moeten voelen! Haha! En wie neemt er dan ook zoveel pony's een een paard??? Dan zou je kunnen zeggen ze kosten me te veel geld ik verkoop ze, maar nee hoor, al die mensen die hun pony's of paarden verwaarlozen zijn gewoon te lui om een nieuw baasje voor die dieren te zoeken! Boos! Of zoek dan iemand die t WEL leuk vind om al die pony's en paarden te verzorgen!


totdat ze zelf zoiets meemaken,d na zijn ze toch zooo zielig!!
Ik snap die klootzakken niet! Dat arme beets, als er ene meisje gevangenw ordt genomen, OOO JEEE(okeej, ik vind het ook erg) Maare, als zo iemand als "gijzelaar" een hond meenam, dan maakte het hem niet uit wat er mee gebeurde