Dodelijk paardenvirus treft stal Heidehoek(Eemnes)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Dodelijk paardenvirus treft stal Heidehoek(Eemnes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 09:38


Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:28

Het is echt verschrikkelijk dichtbij! Brons heeft Droes, Larense Manege heeft Droes maar geloof dat er bij een van de 2 stallen bloed getrokken is omdat dit type Rhino de verschijnselen van Droes geeft...

Heel eng zo dichtbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:35

Ik sta daar op stal. Gelukkig lijkt het allemaal niet zo ernstig te zijn. Op dit moment staat er geen paard meer met koorts en ze eten allemaal goed. Ook zijn er geen paarden overleden.

Er zijn inderdaad voorzorgsmaatregelen genomen.

oester

Berichten: 1287
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:45

Wat een rotvirus! Ik hoop dat de paarden daar er weer helemaal bovenop komen. Bij ons hebben er ook nogal wat koorts en waarschijnlijk droes.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:59

En ook ik sta daar en kan me alleen maar bij Corine aansluiten. Het is nog te vroeg om te zeggen dat het leed geleden is, maar het lijkt zeker de goede kant op te gaan. Het mooie weer werkt ook zeker mee!

Als iedereen z'n verantwoordelijkheid neemt, dan zijn de genomen voorzorgsmaatregelen afdoende om verdere verspreiding te voorkomen.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 19:30

Ík had vanmorgen naar dierenkliniek Gooiland gebeld om te informeren op welke stallen in de regio er precies Rhino geconstateerd was.

Ik had vorige week al gehoord van mensen die op de Heidehoek staan dat er inderdaad Rhino was geconstateerd. Aangezien ik in Naarden sta, wilde ik graag weten hoe het er precies voorstaat, omdat er weer de wildste verhalen de ronde deden over 6 dode paarden in Muiden. Verward

Er werd eerst 4 keer gevraagd naar mijn naam, vervolgens stond ik 5 minuten in de wacht en daarna kreeg ik het vage antwoord dat er een stal in Eemnes "verdacht" was.

Beetje vreemd, aangezien het daadwerkelijk geconstateerd is en dat dus ook al in de krant gestaan heeft. Ik dacht dat je bij de dierenarts wel betrouwbare informatie kon krijgen..........

In elk geval veel sterkte en beterschap voor de zieke paarden bij de Heidehoek.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:28

he gatsie wat naar, komt idd dichtbij. Word het paardenvervoer al tijdelijk verboden of nog niet. Het lijkt toch wel vrij ernstig.
Alexandra

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:42

Jeetje, het is nu wel heel dichtbij, best eng...
Wist niet dat er op stal Brons droes is.

Melissa, Liselotte staat met Runia toch ook op die stal?

miss_angel
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Barneveld {kippendorp}:P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:45

zo0o0o... da niet nix... ik ho0p dat het niet verder dan dat komt,en dat er o0k verder geen paarden do0d aan h0even te gaan...
Huilen

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:53

Msn taal is niet toegestaan op bokt. Knipoog

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 21:38

Goed om te horen dat het goed gaat met de paarden
Het is echt een rotziekte, ik vind als stalhouderij waar dit plaatsvind zich ook heel niet hoeft te schamen voor zoiets , het kan immers op elke stal komen, het is juist goed dat het bekent gemaakt wordt waar het is, zodat men er juist rekening mee houden dat die virus snel gedempt wordt.

In ieder geval heel veel sterkte en dat de paardjes snel op mogen knappen!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:06

he gadver ....
ik hoop dat het zich niet nog verder verspreid...
maar ze hadden er al voor gewaarschuwd. eerst de koeien, toen de varkens,en de schapen, toen de kippen en nu .... Scheve mond

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:17

Georgette schreef:
Melissa, Liselotte staat met Runia toch ook op die stal?


Om even voor Melissa te spreken: Ja, die staat er. Ik heb haar net nog getemperatuurd, niks mee aan de hand.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:20

Wat ik jammer vervelend vind is dat er zo geheimzinnig over gedaan wordt en dat er niet een meldpunt of duidelijkheid is...

Maar ik hoop dat alle paarden snel opknappen...

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 07:52

HAhaha bedankt margreet!
Georgette: Margreet van onze klas zeg maar Lachen loopt er nu stage!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 07:56

in welke provintie is dat?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:18

Het is de lichte variant
Die komt elk jaar wel een paar keer voor Knipoog
In naarden hoef je je echt niet druk te maken en ik sta in Huizen en daar is alles ook ok

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:21

Chronos schreef:
Wat ik jammer vervelend vind is dat er zo geheimzinnig over gedaan wordt en dat er niet een meldpunt of duidelijkheid is...


Van de kant van de stal wordt er niet geheimzinnig over gedaan hoor. Je kunt alle informatie die er over is zo krijgen.

Eemnes ligt in de provincie Utrecht, zo'n beetje op de grens met Noord-Holland.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:30

moet je naar The Horseman gaan Diana weet altijd alles wat gaande is Knipoog

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:24

Ik had Karen Galema gebeld, die staat daar met haar paarden. Er had een paard 41 graden koorts en die stond te zwabberen op z'n benen. Da's niet zo gek met 41 graden koorts. Toen had de dierenarts daar dus gezegd dat het Rhino was. Uiteindelijk blijkt het om de lichte variant te gaan (gelukkig). Die schijnt vrij vaak voor te komen. Daar worden ze alleen flink verkouden van. Dus het valt uiteindelijk gelukkig wel mee.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:55

Die van mij heeft het denk ik al gehad in november Boos!
Het leek op droes maar geen abses te bekennen alleen strond verkouden.
Het kan dus zijn dat het bij ons ook geheerst heeft op stal Boos! en er dus niets tegen ons gezegt is
Maar kan die van mij het nu nog krijgen of is ze imuum Verward

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:14

pony25 schreef:
Die van mij heeft het denk ik al gehad in november Boos!
Het leek op droes maar geen abses te bekennen alleen strond verkouden.
Het kan dus zijn dat het bij ons ook geheerst heeft op stal Boos! en er dus niets tegen ons gezegt is
Maar kan die van mij het nu nog krijgen of is ze imuum Verward


Is er dan geen VA bij geweest om dat uit te sluiten? Mijn paard heeft ook wel eens een snotneus hoor, dat betekent toch niet automatisch dat het Rhyno of droes is!

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:17

het was geen snotneus geloof mij Knipoog
en de DA zei dat ze het maar moest uitzieken Boos!
toch heeft hij gelijk gehad en is ze na 2 weken flink snotteren helemaal opgeknapt OK dan!

Op datzelfde moment heerste er namelijk wel droes op stal Scheve mond maar ze had geen abses dus geen droes Verward

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:59

In paardenpension Heidehoek in Eemnes, waar de besmettelijke rhinopneumonie heerst, wordt op mededelingenborden het laatste nieuws gegeven over de ziekte en de consequenties ervan.
Foto: Ton Kastermans

EEMNES - De bloedverdunners liggen op tafel. Als paarden koorts hebben, krijgen zij maximaal vijf zakjes Ascal 600 per dag. Zo proberen de eigenaars van de paarden en Arnoud van Daatselaar van pension Heidehoek in Eemnes de besmettelijke rhinopneumonie te boven te komen. Van paniek is op deze zonnige maandag geen sprake.


Van Daatselaar heeft zich neergelegd bij het advies van de veearts. De komende weken mag er geen paard in of uit. Wel mogen de negentig pensionpaarden op het terrein gelongeerd of bereden worden. ,,Ik moet met het uitmesten rekening houden. De zieke paarden als laatste. Ik doe mijn werk nog wat zorgvuldiger. Verder gaat er veel tijd zitten in het geruststellen van mijn klanten."

De pensionhouder heeft er uiteindelijk zelf voor gekozen om zijn stallen tijdelijk te blokkeren. ,,Zo houd ik mijn naam schoon. Bovendien wil ik het virus niet laten doormodderen. Ik probeer me als een schipper op ruwe zee te handhaven."

In de stallen heerst een rustige bedrijvigheid. Paarden worden verzorgd. G. Terlingen uit Baarn neemt de temperatuur op van zijn beestje. ,,Ik vind deze aanpak verstandig", zegt hij. ,,Je moet er niet aan denken dat er een ernstig geval is." En wijzend naar zijn paard: ,,Het zijn kostbare dingen om te verliezen".

Marion Bruijns uit Almere haalt haar schouders op over alle ophef. Je 'tempt' alleen als er wat aan de hand is, vindt zij. ,,Ik maak me dan ook geen gigantische zorgen. Je weet dat je in een stal soms met virussen en schimmels te maken hebt."

Karin Galema uit Kortenhoef vindt dat de idioterie rond rhinopneunomie wat afgezwakt moet worden. ,,Twee weken is genoeg. De veearts heeft er wat makkelijk vier weken van gemaakt en daar maak ik mij boos over."

Galema heeft afgelopen zaterdag met een van haar tien paarden een selectiewedstrijd voor het Nederlands kampioenschap gemist. Ze heeft nog twee kansen, anders gaat haar dressuurseizoen de mist in. ,,Een buitenwedstrijd moet kunnen. Dat virus leeft maar een paar minuten buiten het lichaam. Als ik zorg dat mijn paard met geen ander paard in aanraking komt, is er niets aan de hand. Toch is het nu zo dat als ik morgen naar een concours ga, ik daar afgeslacht word. Zo bang is iedereen voor besmetting. En natuurlijk ga ik zeker niet met een ziek paard naar een wedstrijd."

Van de negentig paarden in Heidehoek zijn er drie ziek. Maar het paard dat vorige week een temperatuur van 41 graden Celsius had en enigszins zwalkte, is zondag alweer bereden.

Behandelend veearts Henk Merkens noemt het medicijn dat nu in de stal van hand tot hand gaat, een preventieve maatregel. Bloedverdunners zorgen er namelijk voor dat stolseltjes niet ergens vastlopen in het stelsel van 650.000 kilometer haarvaten van een paard.

Jan Herman Baas
dinsdag 27 april 2004

gooieneemlander.nl

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:07

beter nieuws dan eerts