Van Grunsven: 'Sterke positie verbeteren'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Van Grunsven: 'Sterke positie verbeteren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 17:19

http://www.sport.nl/content/nieuwsartik ... l=topsport
sport.nl

"Vasthouden is achteruitgang!"

Dressuuramazone Anky van Grunsven is één van de meest succesvolle Nederlandse olympiërs van de afgelopen jaren. Sinds haar eerste Spelen, in Seoel 1988, veroverde ze op het hoogste podium drie zilveren en twee gouden medailles. Maar de Brabantse amazone heeft er nog altijd geen genoeg van. Ondanks haar rijke cv is ze er volgend jaar opnieuw bij.

Van Grunsven (39) hoopt volgend jaar aan haar zesde Olympische Spelen mee te doen. Alleen schutter Eric Swinkels (1972-1996) en schermer Arie de Jong (1906-1928) waren net zo vaak namens Nederland op de Spelen actief. "Ik reed als 20-jarige mijn eerste Olympische Spelen. Dat is vrij uniek. In mijn sport zijn de topruiters vaak toch iets ouder", weet Van Grunsven. "Mensen denken dat het steeds makkelijker wordt, maar dat is niet zo. Als je net begint kun je onbevangen ergens naartoe gaan. Als je lang meedoet, wordt het verwachtingspatroon steeds hoger. Ook voor mezelf. En helemaal als je al twee gouden medailles op zak hebt. Maar dat kan ook een voordeel zijn: het is niet meer een droom."

Lees hier het hele interview.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Van Grunsven: 'Sterke positie verbeteren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 17:19

Citaat:
Dressuuramazone Anky van Grunsven is één van de meest succesvolle Nederlandse olympiërs van de afgelopen jaren. Sinds haar eerste Spelen, in Seoel 1988, veroverde ze op het hoogste podium drie zilveren en twee gouden medailles. Maar de Brabantse amazone heeft er nog altijd geen genoeg van. Ondanks haar rijke cv is ze er volgend jaar opnieuw bij.

Van Grunsven (39) hoopt volgend jaar aan haar zesde Olympische Spelen mee te doen. Alleen schutter Eric Swinkels (1972-1996) en schermer Arie de Jong (1906-1928) waren net zo vaak namens Nederland op de Spelen actief. "Ik reed als 20-jarige mijn eerste Olympische Spelen. Dat is vrij uniek. In mijn sport zijn de topruiters vaak toch iets ouder", weet Van Grunsven. "Mensen denken dat het steeds makkelijker wordt, maar dat is niet zo. Als je net begint kun je onbevangen ergens naartoe gaan. Als je lang meedoet, wordt het verwachtingspatroon steeds hoger. Ook voor mezelf. En helemaal als je al twee gouden medailles op zak hebt. Maar dat kan ook een voordeel zijn: het is niet meer een droom."

Verbeteren
Maar dat ze voor het hoogste gaat, staat buiten kijf. Dat onderstreepte Van Grunsven begin september nog, toen ze in Turijn haar Europese titel op de individuele kür prolongeerde. Bovendien pakte de Nederlandse ploeg voor het eerst in de geschiedenis goud in de teamwedstrijd. Sinds het begin van de EK dressuur in 1965 was de hoofdprijs altijd naar het Duitse kwartet gegaan. "Ik moet zeggen dat ik het meest blij was met de teammedaille", vergelijkt Van Grunsven haar twee gouden plakken. "Je bent al zo lang bezig om die Duitsers te verslaan. Dat dat lukte was voor mij nog mooier dan die individuele medaille."

Van Grunsven weet ook dat het volgend jaar nog beter moet. "De Duitsers zijn nu minder sterk dan normaal. Wat dat betreft moeten we niet te hard juichen. We hebben nu een sterke positie en moeten die zien te verbeteren. Nee, niet vasthouden; vasthouden is achteruitgang!"

Het hippische evenement vindt volgend jaar plaats in Hong Kong, duizenden kilometers van Beijing. Als officiële reden werd aangevoerd dat dat beter was in verband met virussen, maar Van Grunsven betwijfelt dat. "In Sydney zijn de paarden ook eerst een tijd in quarantaine geweest. En je kunt bij Beijing ook wel een quarantainegebied aanleggen. Qua klimaat hoef je er niet rouwig om te zijn dat het in Hong Kong is, maar ik vind het toch jammer. Dat allerlei sporten verenigd worden is het typische van de Olympische Spelen. Er komen allemaal mensen kijken die anders niet komen kijken. Nu lijkt het meer op een groot hippisch evenement."

Wibi Soerjadi
Met pianist Wibi Soerjadi werkt ze momenteel aan de muziek voor haar nieuwe kür, waarmee ze volgend jaar opnieuw een gooi naar het goud wil doen. Zo'n trilogie van drie olympische titels op rij zou uniek zijn, maar is geen doel op zich. Van Grunsven: "Ik heb goud gewonnen met twee verschillende paarden. Dat is ook uniek. Maar daar doe ik het niet voor. Mijn motivatie is elke dag te werken met die paarden. Dat is het belangrijkst, dat ik plezier in mijn vak blijf houden. Als ik het voor die medaille zou moeten doen, stopte ik vandaag! Dat zou ik niet op kunnen brengen."

De Brabantse sluit niet uit dat ze er in Londen 2012 ook nog bij is. "Heel misschien", overdenkt ze. "Ik heb nu twee paarden die op het hoogste niveau kunnen rijden. IPS Salinero is nu 13. Die kan waarschijnlijk nog drie jaar aan de top mee. Daarnaast heb ik nog IPS Painted Black. Die is nu 10, dus met hem zou ik in Londen kunnen rijden."

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 17:45

Over gemotiveerd gesproken! ik blijf het mooi vinden dat ze vaak aangeeft dat ze wedstrijden blijft rijden omdat ze het rijden an sich nog leuk vindt, dat niet alleen de medailles tellen. Je hoort sporters het weleens andersom benaderen, meedoen voor de medailles niet voor de sport.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:41

Ookal ben ik het niet altijd eens met haar trainingsmethode ik vind het wel een op en top sportvrouw. Echte liefde voor de sport kom je niet zoveel meer tegen in veel sporten. Vaak stoppen ze met de sport als het slechter gaat of als ze alles wat te behalen valt zo ongeveer behaald hebben.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:14

zij is nou echt het voorbeeld van iemand die het nog steeds leuk vind om te rijden en beter te worden, ookal heeft ze al alles gewonnen, petje af

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:13

handige timing dat interview........

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:23

jacqp schreef:
handige timing dat interview........

omdat? zonder verklaring is dit gewoon een loze kreet

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 23:27

Op weg naar de volgende GOUDEN PLAK!!!!!!!!!!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 01:46

Vond Anky vroeger geweldig, maar ze heeft voor mij afgedaan door haar trainingsmethodes.
Ik ben afgehaakt als liefhebber van de dressuursport...

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:20

Ja zou wel weer geweldig zijn als ze daar hoog zou eindigen.

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:32

Vond Anky vroeger ook geweldig en nu is ze nog beter.
Bep. trainingsmethoden kunnen nu eenmaal altijd goed of slecht uitgevoerd worden.
Zij doet het goed, de resultaten liegen er niet om, en ze komt er tenminste voor uit hoe ze het doen.
Hoge bomen vangen veel wind.
Als je zelf goed presteerd merk je dat ook. Helaas kunnen veel mensen die alleen kritiek spuien daar niet over meepraten.
Zij vallen in categorie "beste stuurlui staan aan wal".