CDA wil opruim-plicht paardenmest op straat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

CDA wil opruim-plicht paardenmest op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:34

http://www.ad.nl/denhaag/stad/article1660129.ece
ad.nl

„Ja,’’ zegt CDA-raadslid Aline Pastoor. „Ik dacht al wel dat dit onderwerp een beetje hillariteit zou oproepen.’’ Toch is volgens haar sprake van een serieus probleem. Ze werd door diverse mensen opgebeld en ging toen zelf ook maar eens beter opletten als ze door het centrum van Den Haag wandelde.

De conclusie: er is veel overlast van paardenpoep op straat. Dat terwijl de laatste jaren heel veel is gedaan om een einde te maken aan de grote hoeveelheid hondenstront. Vandaar dat dat de christen-democraten gisteren een persbericht de wereld in hielpen. ’Volgens het CDA is het noodzakelijk dat uitwerpselen van andere dieren, waaronder paarden, worden verbannen uit de Haagse straten en lanen.’
Pastoor vindt nu dat het ’hondenpoepbeleid’ moet worden uitgebreid en stelt dat het ’vreemd is dat er geen opruimplicht bestaat voor paardenbezitters’.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: CDA wil opruim-plicht paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 10:34

Citaat:
Ja,’’ zegt CDA-raadslid Aline Pastoor. „Ik dacht al wel dat dit onderwerp een beetje hillariteit zou oproepen.’’
Toch is volgens haar sprake van een serieus probleem. Ze werd door diverse mensen opgebeld en ging toen zelf ook maar eens beter opletten als ze door het centrum van Den Haag wandelde.

De conclusie: er is veel overlast van paardenpoep op straat. Dat terwijl de laatste jaren heel veel is gedaan om een einde te maken aan de grote hoeveelheid hondenstront. Vandaar dat dat de christen-democraten gisteren een persbericht de wereld in hielpen. ’Volgens het CDA is het noodzakelijk dat uitwerpselen van andere dieren, waaronder paarden, worden verbannen uit de Haagse straten en lanen.’

Pastoor vindt nu dat het ’hondenpoepbeleid’ moet worden uitgebreid en stelt dat het ’vreemd is dat er geen opruimplicht bestaat voor paardenbezitters’.

Het raadslid stelt dat de hoogste tijd wordt dat, ’naast honden en wildplassers, nu ook paarden worden belet hun ontlasting en urine zomaar op straat te deponeren. De paardendrollen liggen in de stad dikwijls voor het oprapen’, aldus Pastoor. Volgens haar is dit ’uitermate onsmakelijk en tast het mogelijk de gezondheid van Hagenaars aan’.

In andere steden, zoals het Oostenrijkse Wenen is er een einde gemaakt aan de overlast door paardenvijgen door een opruimplicht in te stellen. De paarden die de koetsjes door de pittoreske stad trekken zijn daar voorzien van een ’drollenvanger’. Dat is een grote zak die onder de kont van het paard hangt en waar de vijgen in druppelen. Zoiets zou in Den Haag ook kunnen, want Pastoor lijkt het ook was ver gaan om een koetsier midden op straat te laten stoppen en de drollen op te vegen.

Het pleidooi van het CDA komt op een moment dat heel Den Haag zich achter de redding van de Haagse stadsmanege aan de Kazernestraat schaart. Volgens Pastoor sluit het een het andere niet uit. „Dat gaat hand in hand, ook wij steunen de stadsmanege.’’

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:37

voor de koetsiers is het gemakkelijk, maar wat moeten de mensen dan doen die gwn voor de fun gaan buitenwandelen? Karretje aan je paard hangen om de mest in te doen ofzo Knipoog

elke keer afstappen om de mest beetje in de goot te duwen oké, maar je kunt het toch niet helemaal verwijderen?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:38

Ik kom behoorlijk vaak in den haag en ik vind het best wel meevallen met de paardenpoep.

Bovendien komt de meeste stront van de koninklijke stallen. Ik zie Hare Majesteit al achter de gouden koets aanlopen om mest te scheppen Tong uitsteken

Anoniem

Re: CDA wil opruim-plicht paardenmest op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:38

Rijdt de bereden politie dan voortaan ook rond met een poepzak?
En de paarden van de goudenkoets ook?

Maar verder kan ik me wel vinden in dat bericht.
Het hoort in de bebouwde kom niet thuis op straat.
Buiten de bebouwde kom heb ik er overigens wel minder moeite mee Lachen

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:40

Kan me voorstellen dat het lastig ..................maar kan je paard moeilijk een pamper omdoen he? Clown
Of iedere keer afstappen en dan de mest verwijderen.
Kan me voorstellen dat mensen daar last van ondervinden maar wat is daar nou een oplossing voor Tong uitsteken

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:41

bromfiets schreef:
Ik kom behoorlijk vaak in den haag en ik vind het best wel meevallen met de paardenpoep.

Bovendien komt de meeste stront van de koninklijke stallen. Ik zie Hare Majesteit al achter de gouden koets aanlopen om mest te scheppen Tong uitsteken

Whahahaha ja inderdaad

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:43

Inderdaad bij de bereden politie de zak nu aan de onderkant Haha!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:43

vind het een prima plan. Poep op de stoep kan gewoon niet!!
Je stapt maar even af en schop het in de goot. Alsof je paard tijdens de buitenrit om de 5 min moet poepen! Die enkele keer dat ze het op de stoep doen, stap je maar fijn even af. Of je gaat later maar terug. Het is gewoon verre van prettig om zo,n hoop strond voor je deur te hebben. Op de straat vind ik het nog anders. Maar poep op het voetpad nee dat kan niet. Zeker neit bij iemand voor de deur!!!

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:44

oke oke ik zal voortaan ook een plastic zakje in me zak doen, net als voor de hond! Clown
Laatst bijgewerkt door stoere op 14-09-07 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:45

stoere schreef:
oke oke ik zal voortaan ook een plastic zakje in me zak doen, net als voor de hond! Clown

vuilniszak dan maar haha

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:46

Mijn pony poept nooit op straat Vork
Waarom niet ? Geen idee Haha!
En ik rij altijd buiten, ik heb gewoon geluk !

Esmeralda

bromfiets schreef:

nee dat doen andere voor haar Vork

Korleon

Ik vind het een beetj eonzin.. okay tja in de bebouwde kom is het wel een beetje onsmakelijk maar buiten de bebouwde kom.. het is geen klein hondestrontje wat je zo in een zakje kunt doen...

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:48

Je kan tegenwoordig zakken kopen bij de ruitersportzaak die je bij je paard om kan doen.
Als de mest niet wil opruimen kan je beter niet binnen de bebouwde kom rijden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:51

Ik moet zeggen dat ik het zelf ook uiterst gênant vindt als ik buiten rij en mijn paard gaat mesten. Ik doe dan altijd net alsof mijn neus bloedt (terwijl ik die kont heus wel omhoog voel komen hahaha). Ik rij niet zo heel erg vaak buiten of in een gebied waar ‘burgers’ er last van hebben. Zou ik dat vaker doen, zou ik er wel serieus over nadenken om meer info in te winnen over een poepzak. Afstappen zie ik niet zo zitten, denk dat mensen dan véél meer last van me hebben dan eventueel mest te laten liggen en afstappen onderweg doe ik ook liever niet aangezien ik niet het paard bezit van type: rustig en geduldig buitenritjespaard…Hmm eerlijk gezegd zou ik er dan nog eerder voor zijn om per dorp/stad een soort ‘paardenbelasting’ in te stellen van een paar tientjes per jaar en dat de gemeente zorgt voor het schoonhouden c.q. opruimen, net zoals het voor katten ook zou moeten! Maar ja, dan barst de discussie natuurlijk los over duiven-/vogelpoep etc…
Maar wat betreft Den Haag: laten ze eerst idd maar even langs de Koninklijke stallen gaan…

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:56

runningkawa schreef:
Maar verder kan ik me wel vinden in dat bericht.
Het hoort in de bebouwde kom niet thuis op straat.
Buiten de bebouwde kom heb ik er overigens wel minder moeite mee Lachen
Ik heb er eigenlijk niet zoveel moeite mee als het op straat ligt zolang het maar niet op de stoep ligt of in woonwijken zonder stoep.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:58

Op de stoep hoor je sowieso al niet te rijden dus daar moet je inderdaad je mest weghalen.. Op de straat vind ik het een ander verhaal, daar hoeft toch niemand te lopen??

Ik ruim mijn paard zn poep op als hij recht voor iemand zn deur poept in een woonwijk, anders laat ik het liggen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:59

hmm wie rijd er toch door de straten midden in den haag , drukke wegen vele straten ,

even denken ....de bereden politie , de koets van de koningin, hmm ja meer kan ik me niet voorstellen haha ,

maar stel je kan door medische redenen niet makkelijk op stappen , dan is het lastig en als je paard die zak nou eng vind ??

ik ben ver va nde bebouwde kom af , heb er ook geen last van ,

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:00

Ik denk dat er per week meer kilo's braaksel dan paardenpoep op straat belanden, vooral in plaatsen met veel kroegen Bloos

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:01

Omg, ik krijg ook soms comentaar van wandelaars. Mijn andwoord daarop is "Jahoor, ik zal een paar boterham zakjes mee nemen" Kom op zeg, tuurlijk dat je midden in een centrum wat op moet letten ect. Maar dat je het echt moet gaan opruimen, vind ik het toch wat te groot voor hoor Knipoog En in de goot zaldan mss ook niet goed zijn, dan ligt het nog op straat. Kijk, ik vind het niet meer dan logisch dat als je in een stad rijd, je dat in een berm/ tege stoeprand aan doet. Je gaat natuurlijk niet midden op een stoep lopen met je paard, maar het opruimen van je mest vind ik dan best wel wat ver gaan..

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:02

Sparky10 schreef:
hmm wie rijd er toch door de straten midden in den haag , drukke wegen vele straten ,

even denken ....de bereden politie , de koets van de koningin, hmm ja meer kan ik me niet voorstellen haha ,

maar stel je kan door medische redenen niet makkelijk op stappen , dan is het lastig en als je paard die zak nou eng vind ??

ik ben ver va nde bebouwde kom af , heb er ook geen last van ,

Ik kan niet eens afstappen, wand dan kom ik er niet meer op omdat meneer het er dan even niet meer mee eens is ..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 11:03

Toch vind ik het wel typerend dat mensen altijd zo snel over hondenpoep vallen, maar dat hier dus de meeste mensen het zouden laten liggen als hun paard mest.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:04

Pff dat word dan een flinke klus, Dan moet ik ook elke keer mijn opstapkrukje meenemen met buitenrijden want als ik dan van het paard af moet om de mest op te ruimen dan moet ik ook weer OP het paard zien te komen en zonder krukje red ik dat als oude vrouw niet meer. Gelukkig wonen wij in het bos en in landelijk gebied dus de kans dat ik een weg tegen kom is minimaal.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:06

Randy01 schreef:
Hmm eerlijk gezegd zou ik er dan nog eerder voor zijn om per dorp/stad een soort ‘paardenbelasting’ in te stellen van een paar tientjes per jaar en dat de gemeente zorgt voor het schoonhouden c.q. opruimen, net zoals het voor katten ook zou moeten! Maar ja, dan barst de discussie natuurlijk los over duiven-/vogelpoep etc…

Zo'n belasting zit er natuurlijk ook aan te komen, deze discussie is een simpel opwarmertje.. Mensen die dit soort dingen verzinnen zijn heus niet zo dom dat ze denken dat dit plan kans van slagen heeft..

Jammere is dat van zo'n belasting echt die enkele paardenhoop niet opgeruimd wordt! Dat geldt wordt gebruikt om op ander fronten gaatjes in de begroting te dichten..

Dat men hondenpoep slechts op bepaalde plaatsen achter mag laten (op de meest idioot gelegen hondenuitlaat veldjes. Waar je als baas zeker liever gewoon aan de rand blijft staan, want paadjes zijn niet voorzien en zo vaak wordt er niet geruimd door de gemeente, maar waar je met goed fatsoen je hond ook niet los kan laten want zo'n veldje is niet goed afgeschermd en ligt vaak langs drukke verkeerswegen Clown ) kan ik me voorstellen. Hondenpoep blijft lang liggen, "verteert" niet zo snel. Paardenmest daarentegen bestaat uit verteerde plantenvezels en daardoor is het meeste na één regenbui al verdwenen..
Laatst bijgewerkt door Chubby op 14-09-07 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt