Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:‘Vijftig mensen in een touringcar hebben het slechter’
Bij München werd vorige week een transport met 108 Shetlandpony’s onderschept. De paardjes zaten volgens de Duitse politie boven op elkaar gepakt en hadden al twintig uur geen eten en drinken gehad. De Shetlanders zijn afkomstig van paardenhandelaar Liewes uit Yde, die al eerder met justitie in aanraking kwam door praktijken van deze aard.
Hoe kan dit nou wéér gebeuren, meneer Liewes?
“Die Italiaanse chauffeur is te vroeg met de pony’s weggereden. Kijk, bij het opladen ben ik zelf niet aanwezig geweest. Ik doe vaker zaken met Italianen, ze weten de pony’s te staan en regelen het verder zelf. Ik zou de pony’s vorige week donderdag chippen en van een paspoort laten voorzien, maar hij is woensdagavond al gaan laden en met het hele spul vertrokken.”
Maar het zijn úw pony’s. U kunt ze toch niet onder deze omstandigheden laten vervoeren?
“108 is te veel, dat is makkelijk zat, maar de regels deugen ook niet. Als er in zo’n veewagen 36 koeien geladen worden voor transport naar Rusland, dan hoor je daar niemand over. Die koeien zitten met de kont tegen het dak omhoog. Daarbij vergeleken hebben die kleine pony’s luxevervoer. Vijftig mensen in een touringcar hebben het slechter.”
Zouden de pony’s in de salami belanden?
“Ook zo’n fabeltje. Die pony’s doen gemiddeld 80 euro per stuk. En ze moesten onder Napels zijn, dus de transportkosten zijn hoog. Dure salami wordt dat dan. Het zit heel anders. Die Italiaan had wel zes, zeven afleveradressen. De mooiste pakken ze er uit en dienen voor de sier, recreatie of een ander doel, de andere pony’s jagen ze de bergen in.”
Verwacht u nog bezoek van de politie?
“Ach, die zaak van vorig jaar loopt ook nog. Dat ging om een transport van 28 pony’s waar geen papieren bij waren. Ik ben nog steeds niet voor geweest. Weet je, het wereldje lacht om dit soort zaken. Mensen hebben een paspoort nodig, die paardjes toch niet?”
De Algemene Inspectiedienst (AID) wil niet ingaan op de uitspraken van paardenhandelaar Liewes uit Yde. "Tijdens de onderzoeksprocedure doen wij nooit uitspraken", zegt woordvoerder Roel Vincken. Volgens de AID staat in ieder geval vast dat Liewes medeverantwoordelijk is voor het feit dat de onderschepte paardjes geen chip, paspoort of geldige exportpapieren hadden. Dat is wettelijk verplicht.
Cayenne schreef:De pony's worden de bergen ingejaagd?
Doen ze dat in Italie dan? Nog nooit van gehoord?
Cayenne schreef:De pony's worden de bergen ingejaagd?
Doen ze dat in Italie dan? Nog nooit van gehoord?