Verlamd veulen geeft de moed niet op

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verlamd veulen geeft de moed niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 12:50

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=10293
thehorse.com

Wat doe je wanneer een gezond veulen opeens gedeeltelijk verlamd raakt? Voor de meeste mensen zal het antwoord simpel zijn: Euthanasie. Vooral wanneer de prognose ook nog eens onzeker is. Maar 1 klein bruin Quarter Horse veulentje met de naam Lucky, is zo vreselijk hard voor zijn leven aan het vechten dat zijn eigenaren en de dierenartsen hem nog niet op willen geven. Het verhaal van Lucky geeft hoop voor veulens en volwassen dieren met een vergelijkbare handicap. Een zaak als deze is nog nooit eerder behandeld met dezelfde hoopgevende afloop, en wordt als een mogelijke doorbraak gezien.

"Vanaf zijn geboorte was hij al speciaal," zegt de Amerikaanse eigenaresse Anita Powell. "Hij stal onze harten gelijk vanaf het begin". "Hij kwam al op een ongelukkige manier ter wereld. Hij stikte bijna terwijl de weeen van de merrie op gang kwamen, en zijn hoofd door het verkeerde kanaal naar buiten wou terwijl de rest van zijn lijfje wel via het geboortekanaal ging. Toen dat gelukkig achter de rug was en alles oke leek waren we zo blij, totdat ik 2 weken later opeens merkte dat hij zijn hoeven af en toe een beetje achter zich aan sleepte."

Lees hier het hele artikel, en klik hier voor foto's en een filmpje.

Cayenne

Re: Verlamd veulen geeft de moed niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 12:50

Citaat:
Wat doe je wanneer een gezond veulen opeens gedeeltelijk verlamd raakt? Voor de meeste mensen zal het antwoord simpel zijn: Euthanasie. Vooral wanneer de prognose ook nog eens onzeker is. Maar 1 klein bruin Quarter Horse veulentje met de naam Lucky, is zo vreselijk hard voor zijn leven aan het vechten dat zijn eigenaren en de dierenartsen hem nog niet op willen geven. Het verhaal van Lucky geeft hoop voor veulens en volwassen dieren met een vergelijkbaar handicap.

"Vanaf zijn geboorte was hij al speciaal," zegt de Amerikaanse eigenaresse Anita Powell. "Hij stal onze harten gelijk vanaf het begin". "Hij kwam al op een ongelukkige manier ter wereld. Hij stikte bijna terwijl de weeen van de merrie op gang kwamen en zijn hoofd door het verkeerde kanaal naar buiten wou terwijl de rest van zijn lijfje wel via het geboortekanaal ging. Toen dat gelukkig achter de rug was en alles oke leek waren we zo blij, totdat ik 2 weken later opeens merkte dat hij zijn hoeven af en toe een beetje achter zich aan sleepte."

"Ik maakte me nog niet zo'n zorgen, maar een paar uur later lag hij languit in de stal en kon niet meer opstaan. Plassen ging ook niet meer." Het veulen werd gelijk naar een kliniek gebracht waar een MRI scan werd gemaakt. Toen de uitslag van de scan kwam zakte de moed van de eigenaren hen in de schoenen. Lucky bleek meerdere abcessen te hebben die enorm veel druk op zijn wervelkolom aan het uitoefenen waren. Dat had de verlamming veroorzaakt.

"We wisten even niet meer wat we moesten doen, en we overwogen onmiddelijke euthanasie, maar na een lang beraad hebben we toch gekozen voor een operatie." De dierenartsen stonden voor een onmogelijke opgave, en ze besloten gelijk te opereren. Via een katheter zijn de meeste abcessen weggehaald. Een aantal abcessen konden echter niet worden verwijderd.

Het veulen moest 3 weken lang op de intensive care blijven en om het drama compleet te maken heeft de moeder het veulen toen afgestoten. Gelukkig leek het met het kleine veulen steeds iets beter te gaan. Hij kan weer urineren en hij beweegt af en toe zijn achterbenen en zijn rug een klein beetje. De familie heeft hem in huis genomen om hem alle zorg te geven dat het kleine dier nodig heeft.

Vandaag de dag kan Lucky nog steeds niet zelf overeind komen, maar hij kan al een beetje liggen en heeft steeds iets minder hulp nodig bij het gaan staan. Hij kan ook een klein beetje lopen, ook al is hij nog erg onstabiel van achteren. "Hij wil nog zo graag, en zolang hij graag wil, weten we dat we dit niet voor niets doen".

Het is nog onzeker op Lucky ooit weer helemaal zelfstandig kan lopen. Het gaat nog zeker een jaar duren voordat de dierenartsen meer weten over de toekomst van Lucky.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:52

Jeetje
dat is ook wat zeg...
ik hoop voor lucky en zijn eigenaren dat hij er boven op komt en weer kan lopen!
heel veel sterkte voor lucky!

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:01

wat een doorzettingsvermogen! zowel voor het veulen en eigenaren
petje af

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:02

Bij ons soortgelijks gebeurd, onze kleine Special was ook zo'n onwijze vechter.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:03

och ik hoop zo dat die het dan red , wie weet word er dan minder snel eutenashie gekozen ,
wie weet !

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:09

IK vind het knap dat deze mensen dit toch proberen,het veulen een kans geven.
want dit zal een enorme buidel geld kosten.

aan de andere kant, ookal is het een vechter, hoe ver kan en mag je doorgaan?

ik hoop dat hij in orde komt, met zo'n baasje heeft hij het iig getroffen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:12

Tja, aan de ene kant natuurlijk heel mooi dat mensen zoveel over hebben voor hun dier. Maar je kunt daarin ook over de top gaan vind ik. Een veulen, wat wellicht nooit zelfstandig zal kunnen lopen, wat is verstoten door de moeder (en dus geen basis paarden opvoeding krijgt), wat voor leven gaat zo'n dier tegemoet vraag ik me af? Is dit echt in het voordeel van het paard? Ik vraag het me af...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:12

maar wat als veulen toch niet red? als dit verste is wat het paardje zou komen,wat liggen en staan vraag me af of hun alsnog kiezen voor euthanesie.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 13:14

Zo'n dier zal ook gaan groeien, dus met een jaar zal het wel een hele opgave worden om hem overeind te krijgen. Hopelijk is ie dan al een stuk mobieler.

Ik zou zelf ook bang zijn voor de toekomst, maar deze mensen hebben er blijkbaar genoeg vertrouwen in Ja Ik vind het veulen wel een zeer opgewekte indruk maken.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:16

Ik krijg hier kippevel van. Ik vind het heel mooi dat deze mensen hun veulen niet opgeven. Ik hoop dat hij het redt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:16

dat is nog eens geven om je paard!
edit : lees ook reacties die het er niet mee eens zijn

maar komop? hier heb je de opfok voor, dat hebben ze ook in amerika.
en ik denk wel dat als het niet meer kan dat ze dan niet doorgaan, veulen lijkt er verder gezond uit te zien en plezier te hebben verder. Oke niet qua spelen, maar een veulen wat niet meer wilt, staakt!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 06-09-07 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:17

Is dit nog wel eerlijk voor het paard vraag ik me dan af? Het klinkt heel mooi, maar hoe groeit zo'n paard op??
Verstoten door zijn moeder, tijden op de intensive care. Nee ik zou hier niet voor kiezen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:18

Ik heb het zelfde gezien met een duitse scheper met dwerggroei, totale verlamming, en huiziekte, baasje heeft ook alles gedaan, en paar jaar later liep hij dus he!
Maar daarna is de hond gestorven aan kanker

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:22

Hoop voor de eigenaren dat het over een jaar rozen kleuren eruit ziet voor het veulen.Vind het heel mooi dat ze er zo veel over hebben voor het veulen.En zo lang het veulen zelf nog wilt is het goed.Je merkt aan een veulen wel of hij het genoeg vind of dat het een doorzetter is.Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen!

Op de video is ook goed te zien dat het veulen het goed vind hoe het gaat het veulen glanst mooi ziet er verder goed uit de mensen zijn ook heel lief voor hem volgens mij gaat dat wel goed komen met hun! Ze zeggen zelf ook als lucky er plezier in heeft blijven ze het doen.
Laatst bijgewerkt door netam12 op 06-09-07 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:22

Ir111 schreef:
Tja, aan de ene kant natuurlijk heel mooi dat mensen zoveel over hebben voor hun dier. Maar je kunt daarin ook over de top gaan vind ik. Een veulen, wat wellicht nooit zelfstandig zal kunnen lopen, wat is verstoten door de moeder (en dus geen basis paarden opvoeding krijgt), wat voor leven gaat zo'n dier tegemoet vraag ik me af? Is dit echt in het voordeel van het paard? Ik vraag het me af...

Dit vond ik ook, maar als je dan de foto's ziet en het veulen er echt verder gelukkig, glanzend en gezond uitziet denk ik toch dat die mensen gelijk hebben hem nog een kans te geven. Het lichaam kan redelijk veel herstelwerk doen op zo'n jonge leeftijd dus wie weet?
Het zou wat anders zijn vind ik als het veulen er echt beroerd uitzag, lusteloos, vale huid en ongelukkig leek. Dit lijkt hier echter niet het geval te zijn.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:24

Jolliegirl schreef:
dat is nog eens geven om je paard!
edit : lees ook reacties die het er niet mee eens zijn

maar komop? hier heb je de opfok voor, dat hebben ze ook in amerika.
en ik denk wel dat als het niet meer kan dat ze dan niet doorgaan, veulen lijkt er verder gezond uit te zien en plezier te hebben verder. Oke niet qua spelen, maar een veulen wat niet meer wilt, staakt!

Een veulen wat niet zelfstandig kan lopen kun niet in een opfok zetten lijkt me... De vraag is of hij ooit zelfstandig kan lopen, tegen de tijd dat hij het kan is het wss aan de late kant om hem nog een correcte paarden opvoeding te laten ondergaan.

Naar mijn mening is geven om je paard dat je ook weet wanneer het genoeg is. Maar goed, dat punt ligt voor iedereen ergens anders (blijk alleen al uit dit topic).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:25

Ben overigens met jullie eens dat het veulen er nu goed uitziet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:26

Als hij straks zelfstandig kan lopen
vaak gaat een veulen pas rond 7 maanden de opfok in. (toch?)
ik weet niet hou oud dit veulen is, maar tijd zat lijkt me nog?

En die mensen zullen heus wel het beste voor hebben, en ach er zijn ook paarden die via mensenopvoeding leven en die geen vlieg kwaad doen

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:28

Ik begrijp de eigenaren wel maar ik vind dit eigenlijk te ver gaan.
Alle moederloze veulens die niet helemaal goed op de beentjes stonden die ik heb gekent hebben het niet gered.
Uiteindelijk zal dit veulen het waarschijnlijk toch niet redden.
En dan valt het voor de eigenaren nog veel zwaarder.
Nietemin wens ik hen veel succes toe met dit veulen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:29

waarschijnlijk.
maar er zijn kansen dat ie het wel red.
het is toch de keus van de eigenaren? dus of het zwaarder zou vallen zullen zij wel weten dnek ik Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:34

Pff, knap hoor, niet mijn keuze, ik denk niet dat dit paard later ook echt een waardevol leven zal leiden als paard!!

Maar niet te min heb ik veel bewondering voor hoe ze met het diertje omgaan!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:40

Jolliegirl schreef:
waarschijnlijk.
maar er zijn kansen dat ie het wel red.
het is toch de keus van de eigenaren? dus of het zwaarder zou vallen zullen zij wel weten dnek ik Lachen

Ben ik met je eens, bv die hond toen ik hem de eerste keer zag dacht ik jeetje dat dit nog leeft, maar als je het verhaal kent zijn strijd ziet. Die hond heeft een beter leven dan veel honden Lachen
En door niet op te geven, heeft ze hem erboven gekregen, je zou hem niet herkennen zelfs helemaal terug haar.
Dus waarom zou dat hier niet zo zijn, alleen geven mensen het vaak op door het super groot kostenplaatje wat volkomen te begrijpen is

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:40

Cayenne schreef:
Het is nog onzeker op Lucky ooit weer helemaal zelfstandig kan lopen. Het gaat nog zeker een jaar duren voordat de dierenartsen meer weten over de toekomst van Lucky.

Als ik naar de foto's kijk (de laatste foto) dan lijkt hij nu al zo'n half jaar oud. Ik denk dus niet dat het paard met 7 maanden oud in de opfok gaat. Zie ook quote.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 13:42

Ik denk niet dat dit veulen uberhaupt een opfok in gaat. (ik weet niet wie dit hier zei) maar ze zijn er nog niet zeker van of het dier uberhaupt ooit zelfstandig kan lopen, dus dan zal het zeker niet de opfok in gaan totdat ze een jaar verder zijn.