Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Citaat:De paardenmarkt in Elst was maandag een groot succes. Tenminste, als je de handelaren en de organisatie moet geloven.
Toch sijpelden ook berichten door over misstanden, zoals gewonde dieren en slechte behandelingen. Dat is geen verrassing voor de Dierenbescherming. " We hebben een aantal jaren geleden onderzoek laten doen naar paardenmarkten" , vertelt woordvoerder Niels Dorland. "Daaruit kwam een flink aantal misstanden naar voren." Dieren krijgen bijvoorbeeld te weinig drinken of zijn slecht aangelijnd. "Als het aan ons ligt, worden paardenmarkten snel verboden.".
Voorzitter Breunisse van de Elsterse paardenmarkt moet een beetje lachen om dat soort opmerkingen. "We moeten niet te sentimenteel worden."
"We hebben dit jaar 1.700 paarden op de markt gehad", vertelt voorzitter Breunisse van de marktcommissie. "Dan zie je daar wel eens een enkel dier tussen met een verwonding. Dat kan altijd gebeuren. Maar over het geheel genomen hebben we niets verkeerds gezien.".
Dat mensen eerder klagen over de behandeling van dieren is volgens Breunisse een trend. "Dierenwelzijn staat nu eenmaal steeds meer in de belangstelling. Dat is op zich een goede zaak, maar de mensen moeten ook naar het praktische gedeelte kijken." Want, zo benadrukt de commissievoorzitter, paarden zijn nu eenmaal van oudsher gebruiksdieren. " Vroeger werden de dieren op het land gebruikt. Zodra ze te oud waren, werden ze naar de slager gebracht." Een corrigerende tik hoorde er toen al bij en is volgens Breunisse ook geen enkel probleem.
De Dierenbescherming, die overigens geen specifieke klachten over de Elsterse paardenmarkt heeft ontvangen, vindt echter dat het welzijn van het paard meer in ogenschouw moet worden genomen. "Nu worden ze midden in de nacht vervoerd, staan ze verkeerd aangelijnd of worden ze lastiggevallen door dronken bezoekers", somt woordvoerder Dorland op. "De combinatie van vertier en het verhandelen van dieren vinden wij dan ook niet kunnen."
De Landelijke Inspectiedienst houdt de paardenmarkten goed in de gaten door middel van steekproefsgewijze bezoeken. Hierdoor is het dierenwelzijn op een paardenmarkt beter gegarandeerd dan bij de handel via internet, denkt Breunisse. Dorland is het gedeeltelijk met hem eens. "Op internet kan iedere gek met een gebrek een dier aanschaffen. Maar aan de andere kant is het voor een paard beter als hij gewoon vanuit zijn eigen stal wordt verhandeld."
peetjhu schreef:ik ben er maandag ook geweest en heb nou niet echt schokkende dingen gezien vind ik.
alleen 1 merrie die een wond had en de handelaar moest en zou er per se mee draven ondanks dat het beest knap kreupel liep.
overigens heb ik er wel zelf een pracht van een merrie vandaan gekocht..
Petulan schreef:Ben er maandag ook overheen gelopen. Ik vond het allemaal wel meevallen. Denk dat je sommige dingen ook met een korrel zout moet nemen, want kom op: over het algemeen vind je geen toppers op een markt.
Djaleesa schreef:peetjhu schreef:ik ben er maandag ook geweest en heb nou niet echt schokkende dingen gezien vind ik.
alleen 1 merrie die een wond had en de handelaar moest en zou er per se mee draven ondanks dat het beest knap kreupel liep.
En overigens, hebben we maandag avond ook een veulen ervan moeten laten inslapen.
peetjhu schreef:ik ben er maandag ook geweest en heb nou niet echt schokkende dingen gezien vind ik.
peetjhu schreef:ok nee sorry dan neem ik terug wat ik zei, maar ik heb ook genoeg paarden gezien waar ik van dacht: dat je daarmee op de markt durft te komen.
heb ook paarden gezien die gewoon op straat, midden in de poep gingen liggen omdat ze zo moe waren.
Wendy schreef:Verbieden heeft niet echt zin.
Ga gewoon controleren, pas dan weet je of er dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen en kun je er ook daadwerkelijk wat aan doen...