Dierenbescherming: verbied paardenmarkt

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenbescherming: verbied paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:54

http://www.gelderlander.nl/betuwe/article1837258.ece
gelderlander.nl

De paardenmarkt in Elst was maandag een groot succes. Tenminste, als je de handelaren en de organisatie moet geloven. Toch sijpelden ook berichten door over misstanden, zoals gewonde dieren en slechte behandelingen. Dat is geen verrassing voor de Dierenbescherming. " We hebben een aantal jaren geleden onderzoek laten doen naar paardenmarkten" , vertelt woordvoerder Niels Dorland. "Daaruit kwam een flink aantal misstanden naar voren." Dieren krijgen bijvoorbeeld te weinig drinken of zijn slecht aangelijnd. "Als het aan ons ligt, worden paardenmarkten snel verboden.".

Voorzitter Breunisse van de Elsterse paardenmarkt moet een beetje lachen om dat soort opmerkingen. "We moeten niet te sentimenteel worden. We hebben dit jaar 1.700 paarden op de markt gehad", vertelt voorzitter Breunisse van de marktcommissie. "Dan zie je daar wel eens een enkel dier tussen met een verwonding. Dat kan altijd gebeuren. Maar over het geheel genomen hebben we niets verkeerds gezien.".

Dat mensen eerder klagen over de behandeling van dieren is volgens Breunisse een trend. "Dierenwelzijn staat nu eenmaal steeds meer in de belangstelling. Dat is op zich een goede zaak, maar de mensen moeten ook naar het praktische gedeelte kijken." Want, zo benadrukt de commissievoorzitter, paarden zijn nu eenmaal van oudsher gebruiksdieren. " Vroeger werden de dieren op het land gebruikt. Zodra ze te oud waren, werden ze naar de slager gebracht." Een corrigerende tik hoorde er toen al bij en is volgens Breunisse ook geen enkel probleem.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Dierenbescherming: verbied paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 21:55

Citaat:
De paardenmarkt in Elst was maandag een groot succes. Tenminste, als je de handelaren en de organisatie moet geloven.

Toch sijpelden ook berichten door over misstanden, zoals gewonde dieren en slechte behandelingen. Dat is geen verrassing voor de Dierenbescherming. " We hebben een aantal jaren geleden onderzoek laten doen naar paardenmarkten" , vertelt woordvoerder Niels Dorland. "Daaruit kwam een flink aantal misstanden naar voren." Dieren krijgen bijvoorbeeld te weinig drinken of zijn slecht aangelijnd. "Als het aan ons ligt, worden paardenmarkten snel verboden.".
Voorzitter Breunisse van de Elsterse paardenmarkt moet een beetje lachen om dat soort opmerkingen. "We moeten niet te sentimenteel worden."
"We hebben dit jaar 1.700 paarden op de markt gehad", vertelt voorzitter Breunisse van de marktcommissie. "Dan zie je daar wel eens een enkel dier tussen met een verwonding. Dat kan altijd gebeuren. Maar over het geheel genomen hebben we niets verkeerds gezien.".
Dat mensen eerder klagen over de behandeling van dieren is volgens Breunisse een trend. "Dierenwelzijn staat nu eenmaal steeds meer in de belangstelling. Dat is op zich een goede zaak, maar de mensen moeten ook naar het praktische gedeelte kijken." Want, zo benadrukt de commissievoorzitter, paarden zijn nu eenmaal van oudsher gebruiksdieren. " Vroeger werden de dieren op het land gebruikt. Zodra ze te oud waren, werden ze naar de slager gebracht." Een corrigerende tik hoorde er toen al bij en is volgens Breunisse ook geen enkel probleem.

De Dierenbescherming, die overigens geen specifieke klachten over de Elsterse paardenmarkt heeft ontvangen, vindt echter dat het welzijn van het paard meer in ogenschouw moet worden genomen. "Nu worden ze midden in de nacht vervoerd, staan ze verkeerd aangelijnd of worden ze lastiggevallen door dronken bezoekers", somt woordvoerder Dorland op. "De combinatie van vertier en het verhandelen van dieren vinden wij dan ook niet kunnen."

De Landelijke Inspectiedienst houdt de paardenmarkten goed in de gaten door middel van steekproefsgewijze bezoeken. Hierdoor is het dierenwelzijn op een paardenmarkt beter gegarandeerd dan bij de handel via internet, denkt Breunisse. Dorland is het gedeeltelijk met hem eens. "Op internet kan iedere gek met een gebrek een dier aanschaffen. Maar aan de andere kant is het voor een paard beter als hij gewoon vanuit zijn eigen stal wordt verhandeld."

peetjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:22

ik ben er maandag ook geweest en heb nou niet echt schokkende dingen gezien vind ik.
alleen 1 merrie die een wond had en de handelaar moest en zou er per se mee draven ondanks dat het beest knap kreupel liep.

overigens heb ik er wel zelf een pracht van een merrie vandaan gekocht..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:26

Gaat het de belgische tour op, groen strijd voor paardenmarkt waar wel degelijk verschrikkelijke dingen gebeuren, groen tekent verbod tegen paardenmarkt. Twee dagen later wilt groen handtekening weg, waar zit het geld Tong uitsteken

Vraag me af of dit ook zo een zielig verhaal gaat worden

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:27

Vind het geen goeie zaak..
Nu kan je er nog controles op houden, maar als het niet meer mag wortdt het toch illegaal gedaan..

Ze kunnen beter de mannen pakken die zo met hun paarden om gaan.. en zorgen dat er idd een instantie is om te bekeuren iod..
Een beetje 'goeie' handelaar zorgt goed voor zijn paarden.
En laat degene die die markten organiseert dan ook gelijk zorgen voor de nodige voorzieningen zoals water..

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:32

peetjhu schreef:
ik ben er maandag ook geweest en heb nou niet echt schokkende dingen gezien vind ik.
alleen 1 merrie die een wond had en de handelaar moest en zou er per se mee draven ondanks dat het beest knap kreupel liep.

En overigens, hebben we maandag avond ook een veulen ervan moeten laten inslapen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:35

Ben er maandag ook overheen gelopen. Ik vond het allemaal wel meevallen. Denk dat je sommige dingen ook met een korrel zout moet nemen, want kom op: over het algemeen vind je geen toppers op een markt.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:36

Petulan schreef:
Ben er maandag ook overheen gelopen. Ik vond het allemaal wel meevallen. Denk dat je sommige dingen ook met een korrel zout moet nemen, want kom op: over het algemeen vind je geen toppers op een markt.

Nee dat is zo Knipoog Maar je hebt er wel duidelijke pony`s tussen zitten die niet netjes behandeld zijn.

peetjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:38

Djaleesa schreef:
peetjhu schreef:

En overigens, hebben we maandag avond ook een veulen ervan moeten laten inslapen.

daar kan ik niets aan doen, sorry klinkt misschien bot, maar ik heb er een hele goede merrie vandaan.
het had ook bij mij zo kunnen zijn dat er thuis iets mis bleek te zijn dat ik dr in had moeten laten slapen, maar dat neem ik niemand kwalijk.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:39

peetjhu schreef:

En overigens, hebben we maandag avond ook een veulen ervan moeten laten inslapen.[/quote]

daar kan ik niets aan doen, sorry klinkt misschien bot, maar ik heb er een hele goede merrie vandaan.
het had ook bij mij zo kunnen zijn dat er thuis iets mis bleek te zijn dat ik dr in had moeten laten slapen, maar dat neem ik niemand kwalijk.[/quote]

Deze pony was mishandeld hij was overig niet van mij hoor Knipoog. Maar vind het sneu hoe somigge mensen met hun paarden omgaan. Ik zeg ook niet dat alles slecht is.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:41

Ook ik ben geweest en heb niet echt iets gezien waarvan ik dacht o my god
wel een ezeltje met evenwichtstoornis ofzo... verder viel het me reuze mee

en thja ook hier niet met lege handen naar huis gegaan
Afbeelding

peetjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:43

ok nee sorry dan neem ik terug wat ik zei, maar ik heb ook genoeg paarden gezien waar ik van dacht: dat je daarmee op de markt durft te komen.

heb ook paarden gezien die gewoon op straat, midden in de poep gingen liggen omdat ze zo moe waren.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:45

peetjhu schreef:
ok nee sorry dan neem ik terug wat ik zei, maar ik heb ook genoeg paarden gezien waar ik van dacht: dat je daarmee op de markt durft te komen.

heb ook paarden gezien die gewoon op straat, midden in de poep gingen liggen omdat ze zo moe waren.

Ja precies. Er staan ook normale mensen bij met normale paarden en pony`s maar er staan ook zeker paarden die afgedankt zijn. Dat zou juist niet moeten gebeuren.

Een meisje bij mij opstal had een pony gekocht daar om hem te redden maar in de avond moeten laten inslapen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:01

voor sommige pony's is de markt een laatste kans om aan een particulier verkocht te worden..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 23:02

Het gaat ook niet om deze markt specifiek maar over markten in het algemeen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:18

hmmm...ik moet zeggen dat ik de paardenmarkten tegenwoordig niet meer zo slecht vindt als vroeger, ze staan er vaak toch beter bij en de behandeling is ook beter.
Zelf houd ik niet van markten en het échte handelen....,
er staan idd dieren tussen die niet in orde zijn.
Maar dat heb je ook als je ergens anders een paard gaat bekijken dan op een markt.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:30

Goh, de Dierenbescherming wil even weer interresant doen, maar als er stallen zijn die paarden verwaarlozen en je maakt er melding van, geven ze niet thuis. Als de media vervolgens lucht krijgt van een stal die dieren verwaarloosd en ze vragen de DB naar info, zeggen ze van niks te weten. Ja, ja....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:35

Verbieden heeft niet echt zin.
Ga gewoon controleren, pas dan weet je of er dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen en kun je er ook daadwerkelijk wat aan doen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:42

Wendy schreef:
Verbieden heeft niet echt zin.
Ga gewoon controleren, pas dan weet je of er dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen en kun je er ook daadwerkelijk wat aan doen...

Maar ja dan krijg je ook controle praktijken als in belgie, ik zie niks als jij niks ziet Lachen maar goed
Dit is ook maar een gewone paardenmarkt dus waarschijnlijk helpt controle wel

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:47

Tsja, maar de paardenmarkt verbieden lost volgens mij niet echt wat op.
Voor sommige mensen is de paardenmarkt nog steeds gewoon een eerlijke manier om een paard te kopen of te verkopen. Natuurlijk moet je uitkijken op een markt, maar niet iedereen kan omgaan met internet Haha!
En ik heb toch liever niet dat die paarden anders bij de slacht zouden belanden oid.

taurus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:34

[quote="Arnoud"]Goh, de Dierenbescherming wil even weer interresant doen, maar als er stallen zijn die paarden verwaarlozen en je maakt er melding van, geven ze niet thuis. Als de media vervolgens lucht krijgt van een stal die dieren verwaarloosd en ze vragen de DB naar info, zeggen ze van niks te weten. Ja, ja....[/q

Ben het hier helemaal mee eens,ga de particulieren eens af,dat wil je niet weten of al die handelsstallen,denk dat zo'n markt dan nog wel meevalt,vooral omdat het openbaar is!!!!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:47

Absoluut. Weer zo'n 'Wat zijn we weer goed bezig' verhaal. Een hoop mensen zien een wondje bij een paard en raken volledig in paniek, schreeuwen moord en brand als er geen veiligheids knoop gebruikt wordt. Dát het slecht kan zijn, is duidelijk, maar ga dan niet alleen de moraal ridder uithangen waar je lof kunt krijgen.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 03:25

Dingen verbieden lost volgens mij niets op, daarmee dwing je wanpraktijken meestal alleen maar ondergronds waar ze nog slechter bestreden kunnen worden. Natuurlijk zijn er op paardenmarkten dingen te zien die niet kunnen, maar het paard dat zo moe is dat het niet meer kan staan was de dagen voor de markt waarschijnlijk ook al zo. Het is in deze toestand naar de markt gebracht waar men het opmerkt. Schaf de markt af en de toestand van zo'n paard zal niet meer in het openbaar vast te stellen zijn. Hoe ga je dit soort zaken dan aanpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:00

ik vindt persoonlijk als ze de paardenmarkt gaan verbieden dat je iets verbied van vroeger en we hebben al zo weinig van vroeger.
ik heb ook dingen gezien op de hedelse paardenmarkt maar dat blijft gewoon maar er wordt ook steeds meer met die mensen gepraat waarop het duidelijker wordt dat ze nog voorzichtiger moeten zijn maar der zitten der ook bij dat zeg ik eerlijk dat is gewoon schandalig hoe ze met paarden omgaan met bokken pootjes en wonden

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:01

Die paarden worden niet slecht van een dagje markt, dat is al van voor die tijd en daar wordt te weinig op gecontroleerd.
Ik denk juist dat ze de markten meer zouden moeten gebruiken om de mensen op te sporen die met een vrachtwagen vol dieren komen die niet goed zijn zodat je het voor kunt zijn.