Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Vooraanstaande Springamazone Jessica Kürten had een donkere wolk boven zich hangen tijdens het EK springen afgelopen weekeinde. Er werd toen naar buiten gebracht dat een van haar toppaarden, Castle Forbest Maike, positief getest was voor een verboden substantie.
De test werd gedaan tijdens een concours in La Baule, Frankrijk. Jessica won daar de eerste prijs van 100,000 euro.
"Er is een test gedaan die positief voor doping aangaf" bevestigde Jessica tijdens het EK in Mannheim. "Maar ik heb mijn paard niets gegeven, dus het klopt niet. Ik ken de substantie niet. Ik heb de zaak in handen van mijn advocaat gegeven vlak voor het EK zodat ik mij kon concentreren op het rijden."
De FEI wil nog niets officieel bevestigen tot de tweede test is gedaan. Als deze ook positief zal uitwijzen, dan zal Jessica een boete krijgen en haar prijzengeld van La Baule moeten inleveren, plus dat zij een lange tijd niet op wedstrijden zal mogen uitkomen.
De FEI wil verder nog geen informatie over de substantie geven, maar volgens de echtgenoot van Jessica, Eckardt Kürten, zou de doping behoren tot de laagste van drie gradaties aangegeven door de FEI.
Door deze zaak is er een hoop onderlinge druk ontstaan tussen de Ierse teamruiters. Tijdens het EK blies Jessica stoom af vlak voor de camera's. Vlak nadat ze in de arena 8 strafpunten had opgelopen in de individuele competitie, was zij scheldend op TV te zien en riep zeer beledigende uitingen naar de Ieren.
De FEI liet weten dit zeer ongepast en onprofessioneel te vinden.
Voor de van oorsprong Ierse amazone komt het nieuws over doping bijzonder ongelegen. Ze trok de afgelopen maanden namelijk fel van leer tegen 'dopingzondaars'.
Adriana schreef:In een stukje van de paardenkrant was te lezen dat ze er op aandrong het tweede staal ook te controlleren en dat ze een schikking aangeboden kreeg maar die heeft afgewezen.
Ik vindt het echt typisch dat al die top amazones nu zo in het licht komen, vreemd zaakje en niet omdat ik denk dat die amazones de paarden doping hebben gegeven.
besita schreef:Wat ik raar vind is dat de FEi het zaakje wil klasseren als ze een minnelijke schikking aanvaard -ik dacht met echt een benullig bedragje van 500 zwitserse franken -omdat de gevonden stof zo onschuldig was dacht ik
Lenneke_ schreef:Verboden stoffen zijn verboden stoffen en als je wedstrijden rijdt moet je gewoon zorgen dat die stoffen niet in je paard zitten vind ik. En al helemaal op dit niveau. Die stoffen komen echt niet uit de lucht gevallen.
Ik controleer alles wat ik voor Anouar gebruik op verboden stoffen, want zelfs veel coolingsgels bevatten verboden stoffen.
Kafue schreef:Ja ben je topsporter mag je ineens het grote gros van de medicijnen niet meer hebben omdat het doping zou zijn.
Net of die paarden harder gaan lopen, meer spieren krijgen hoger kunnen springen weet ik veel.
En vaak vallen bepaalde dingen onder doping terwijl je zelf er niet eens zo bij na zou denken.
Of wordt je paard behandeld tegen bijvoorbeeld een allergische reaktie op een dazenbeet noem maar wat en wordt positief getest.
Soms wordt het ook wel errug ver doorgetrokken.
Ik vind het voor haar echt sneu net zoals voor meredith, die werken er toch ook gewoon hard voor en zullen hun paarden heus geen tekort doen.