Anky ook tweede in de Kür in Aken

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky ook tweede in de Kür in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 15:50

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=8888
knhs.nl

Nadine fantastisch gelopen

En weer was het Isabell Werth die Anky van Grunsven (Erp) met Keltec Salinero de baas was. Na in de Grand Prix en de Spécial Anky naar de tweede plaats te hebben verwezen was Werth op zondagochtend, in normaal het sterkste onderdeel van Van Grunsven - de Kür, haar voor de derde maal de baas. Voor Anky was het even slikken: "We hebben net te veel foutjes gemaakt". Voor haar levenspartner en de bondscoach Sjef Janssen waren de druiven zuurder. "Ik ga ziek naar huis, maar kijk dan wielrennen, speel met de kinderen en dan ben ik dit vergeten".

De meningen waren verdeeld of de zege van Werth verdiend was of niet, maar feit is wel dat er in de vijfhoofdige jury wel een Duitser zat, maar dat geen Nederlander de Kür mocht beoordelen. Daarmee lijkt een trend te zijn gezet in het welles nietes spel, waaraan de dressuursport vaak mank is gegaan. Zoals het ook tot een discussie leidde hoeveel rondjes Werth rond de baan had mogen rijden om haar Satchmo aan de atmosfeer in het stadion te laten wennen, terwijl Anky amper halverwege de eerste lange zijde was toen het belsignaal klonk dat haar noodde tot binnenrijden. Goed. Anky had foutjes. Het halthouden was moeizaam, er werd een taktfout gemaakt in de uitgestrekte draf en de changementen om de pas werden weer eens ingezet met het zo langzamerhand traditionele hupje. Daarbij komt ook nog eens dat Anky heel goed wist dat het er misschien niet zo relaxed had uitgezien als dat het had aangevoeld. "Ik ben op zoek naar de finesses en in de vijf jaar dat ik in Aken rijdt heeft Salinero nog nooit willen stilstaan. Weet je, Salinero is een paard dat heel graag wil werken en soms pakt dat uit op een andere wijze dan mij lief is", aldus Van Grunsven.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Anky ook tweede in de Kür in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 15:51

Citaat:
AKEN (KNHS) - En weer was het Isabell Werth die Anky van Grunsven (Erp) met Keltec Salinero de baas was. Na in de Grand Prix en de Spécial Anky naar de tweede plaats te hebben verwezen was Werth op zondagochtend, in normaal het sterkste onderdeel van Van Grunsven - de Kür, haar voor de derde maal de baas. Voor Anky was het even slikken: "We hebben net te veel foutjes gemaakt". Voor haar levenspartner en de bondscoach Sjef Janssen waren de druiven zuurder. "Ik ga ziek naar huis, maar kijk dan wielrennen, speel met de kinderen en dan ben ik dit vergeten".

De meningen waren verdeeld of de zege van Werth verdiend was of niet, maar feit is wel dat er in de vijfhoofdige jury wel een Duitser zat, maar dat geen Nederlander de Kür mocht beoordelen. Daarmee lijkt een trend te zijn gezet in het welles nietes spel, waaraan de dressuursport vaak mank is gegaan. Zoals het ook tot een discussie leidde hoeveel rondjes Werth rond de baan had mogen rijden om haar Satchmo aan de atmosfeer in het stadion te laten wennen, terwijl Anky amper halverwege de eerste lange zijde was toen het belsignaal klonk dat haar noodde tot binnenrijden. Goed. Anky had foutjes. Het halthouden was moeizaam, er werd een taktfout gemaakt in de uitgestrekte draf en de changementen om de pas werden weer eens ingezet met het zo langzamerhand traditionele hupje. Daarbij komt ook nog eens dat Anky heel goed wist dat het er misschien niet zo relaxed had uitgezien als dat het had aangevoeld. "Ik ben op zoek naar de finesses en in de vijf jaar dat ik in Aken rijdt heeft Salinero nog nooit willen stilstaan. Weet je, Salinero is een paard dat heel graag wil werken en soms pakt dat uit op een andere wijze dan mij lief is", aldus Van Grunsven.
Isabell Werth reed een gedegen proef, die met lef en bravoure werd gereden. De rit sprankelde en de nieuwe muziek van Vangelis ondersteunde het perfect. Het klonk als een aria gezongen door een alt uit een opera en gaf de proef iets uiterst gedragens mee. Mooi was het in ieder geval en fouten waren niet zichtbaar. Daarbij werd er door Isabell en Satchmo energiek gereden, terwijl er bij Anky en Salinero misschien een mate van matheid over de rit lag.
Anky werd dus voor de derde maal in drie wedstrijden verslagen door Werth, maar op het EK in Turijn worden pas de medailles verdeeld en als Anky en Salinero weer meer wedstrijdritme hebben kan het niet anders of de Erpse vecht zich terug naar haar Koninginnerol.
Hans Peter Minderhoud (Harskamp) stuurde Exquis Nadine naar een gedegen zevende plaats in de Kür en bij Minderhoud was er dan ook alle reden tot tevredenheid. "Deze Kür is pas af en reed hem in Aken voor het eerst. In de eerste overgang van passage naar piaffe viel Nadine even stil, maar hervond zich daarna stralend". Misschien zou Nadine net even meer lengte in de hals mogen tonen gedurende de gehele rit, maar de changementen, zowel om de pas als om de twee passen, waren recht, groot en mooi doorgesprongen. Ook de overgangen waren zonder uitzondering mooi.
Kirsten Beckers ('s-Gravendeel) werd met Broere Jazz negende. Ook zij liet een sterke proef zien met sterke piaffe en passage momenten, waarbij het fraaie beeld even wordt verstoord omdat Jazz iets kort wordt in het front. Ze miste een paar changementen om de pas, maar de laatste lijn, die in uitgestrekte draf werd gereden, toonde de moed en het lef van de amazone.
Briar werd met de Zweed Jan Brink derde, voor de Zwitserse Silvia Iklé met Salieri CH, die nog steeds ongelooflijk veel indruk weet te maken met zijn onnavolgbare piaffe en passage.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:56

Jammer. Maar het wordt er wel weer spannender op als Anky niet steeds wint.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:56

het was wederom genieten!
wat kan die duitse commentator van WDR toch enthousiast zijn, hij is evengroot fan van anky als van isabell volgens mij Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 15:57

Ow anky is haar positie precies aan het verliezen, heb hun allebei niet zien rijden, dus oordelen kan ik daar niet over. Wel vind ik dat iedereen dezelfde tijd rond de ring moet hebben

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:03

Zo blijft het leuk!
Net als de titanenstrijd Bonfire-Gigolo krijgen we nu een S-S strijd. Haha! (foute opmerking in het Duitse Aken he?) Knipoog

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:07

Anky moet maar snel met een nieuwe kür komen Knipoog lekker weer wat nieuws Haha! dat gaat Satchmo weer bij Salinero in de zak Tong uitsteken haha het blijft tenminste wel een beetje spannend zo maar ik zie toch het liefst Anky op het hoogste podium en al helemaal op het EK Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:10

Ja dat is waar, nu heb je zo iets van weeral die kur Lachen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:13

Lovely1 schreef:
Anky moet maar snel met een nieuwe kür komen Knipoog

Anky moet wat een ieder in de B al leert ,het paard vierkant laten stil staan. Knipoog

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:21

Ik heb het gezien ik vond de kur van zowel Anky als Isabell goed. Alleen de muziek van de kur van Isabel bevalt me niet echt.
Anky krijgt binnenkort toch een nieuwe kur ben benieuwd.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:25

ik moet eerlijk toegeven dat ik kippenvel kreeg bij de kür van isabell... dat zij veel moeilijk dingen achter elkaar deed.. van die galopsprongen om de pas naar elke pas dan een mooie pirouette en een uitgestrekte galop !! erg mooi hoor Lachen

die van anky vond ik ook erg mooi, maar kreeg er geen kippenvel van. misschien komt dat idd door die kür die we nu allemaal al zo vaak gezien hebben, want ook daar zitten erg moeilijke onderdelen achter elkaar.

toch zie ik ook liever anky op de eerste plaats volgend jaar Haha!

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:45

Helaas geen kaartjes meer kunnen krijgen voor de kur vandaag.
Maar de special zaterdag was ook al erg leuk.
Ben voor blij dat HP zo goed heeft gereden met Nadine!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:53

Citaat:
Het halthouden was moeizaam
Citaat:
in de vijf jaar dat ik in Aken rijdt(?) heeft Salinero nog nooit willen stilstaan.

Salinero stond niet eens een beetje stil, mèt de andere getoonde kleinere foutjes terecht tweede.
Eigenlijk had derde ook gemogen.
Maar, mooie sport en super spannend.
Laatst bijgewerkt door Albert op 08-07-07 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 16:53

Ik heb het wel gezien.
Afschuwelijke muziek van Isabell! Er zat totaal geen rhythme of maat in, en het paste gewoon niet. Het zal wel even wennen zijn!
Ze reed wel beter dan Anky, met een hogere moeilijkheidsgraad.
Zo had ze bijvoorbeeld de twee-ers op een volte, en vanuit de wissels om de twee, gelijk over naar de eners.

Anky zal wel met een interessante kur moeten komen, anders gaat het nog moeilijk worden Haha! Met het binnenkomen stond hij trouwens wel stil (ze kwam in stap binnen) maar met het afgroeten stond hij niet stil.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:06

ceasario schreef:
Anky moet wat een ieder in de B al leert ,het paard vierkant laten stil staan. Knipoog

Goh, ik denk inderdaad dat ze daar zelf nog nooit opgekomen was, en dat nog nooit getraind heeft Slapen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:10

Bettine schreef:
Goh, ik denk inderdaad dat ze daar zelf nog nooit opgekomen was, en dat nog nooit getraind heeft Slapen

Waarschijnlijk is hij daar gewoon te heet voor aan het einde van de proef, daarom komt ze stappend binnen. Het gaat gewoon teveel opvallen en dus wordt het door de jury steeds strenger aangerekend.
Het blijft jammer, maar dan zal ze dit gewoon met de rest van de proef moeten compenseren en dat lukte vandaag gewoon nèt niet.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:17

Isabell was ook gewoon de betere combinatie dit weekend, dat mag duidelijk zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 17:22

Bettine schreef:
ceasario schreef:

Nou inderdaad, de beste stuurlui staan weer aan wal!

Beter op dat moment kon ook gewoon niet. Gister was hij ook veel te heet, maar vandaag had ze hem al veel beter in de hand. Ik denk dat ze in deze omstandigheden nog best tevreden is.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:36

Bettine schreef:
ceasario schreef:

Ze zal er best op getraind hebben en dat nog wel doen. Maar kennelijk lukt haar dat niet voor 100%.
In een ander topic (het verhaal van Imke Schellekens) heb ik me al afgevraagd of Anky met Salinero inderdaad wel zo'n goede combinatie vormt. Ze rijdt hem nu toch lang genoeg om hem door en door te kennen. Dan zou ze naar mijn mening toch ook in staat moeten zijn om de problemen met hem op te lossen.
Ik blijf bij hetgeen ik in het boven aangegeven topic al heb gezegd: het is fantastisch als je 10 minuten een goed gereden proef kunt laten zien, maar als het buiten de ring niet 100% matcht kun je je afvragen of Anky/Salinero wel zo'n goede combinatie is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:12

Ik heb van beide de Kur op muziek gezien en ik vond allebei de paarden super.
Ik vond de kur van Isabell Werth sprankelender om naar te kijken, maar de muziek vond ik verschrikkelijk. Gelukkig word ik niet gehinderd door enige vorm van kennis. Zelf had is Satchmo ook op 1 gezet en Salinero er vlak achter.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:28

Bonfire stond volgens mij ook moeilijk stil of vergis ik me nou... zou best kunnen Knipoog
In zo'n omgeving met een paard wat toch behoorlijk heet kan worden.. ik zou er ook voor kiezen om niet zoveel druk te leggen op dat stilstaan. In het begin van de kür kan dat invloed hebben op de rest.. en op deze manier kan ze de rest van de kür enigzins rustig doorrijden Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:10

Ik kan me heel goed voorstellen dat, als Salinero scherp en heet is, halthouden gewoon bijna niet te doen is..
MAAR als ik in het L2 met afgroeten niet stilsta, is dat een 4, of 3 (en met een beetje pech nog lager) dus lijkt het mij niet meer dan logisch dat zoiets in het grandprix keihard afgestraft wordt. Dat het begrijpelijk is dat het gebeurt, is 1 ding, maar het is gewoon niet correct, klaar.

En wat betreft rondjes om de ring... Daar zijn ze ook in de basissport heeeeel apart mee soms, en dan moeten we ook gewoon bek houden en rijden en het vooral niet als excuus willen gebruiken...

Kortom: Als Isabel deze keer kennelijk beter was, was ze deze keer beter. Waarom altijd van die halve smoezen als je een keer tweede wordt? 2e van de wereldtop is nog steeds verschrikkelijk goed, zeker na een wedstrijdstop ivm bevallen. Mijn "respect" daalt echt niet voor Anky als ze een keer niet wint, wel als er weer voor de zoveelste keer vage redenen genoemd worden (en dat vaak niet eens door Anky zelf, maar door omstanders of zelfs door de pers gewoon even bedacht..)

notalowed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:24

jammer dat ik het weer een x niet gezien heb kan iemmand zeggen of het ergens op internet te zien is mmmm maar ja wat wil je met zo een amazone zo gaaf die kan rijden wordt jouw rijstijl wel als een mislukte pannekoek gezien he dus maar ach ik geef niet op ik wordt de anky in mannelijke lijn hihihih

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:40

Maffehafling schreef:
jammer dat ik het weer een x niet gezien heb kan iemmand zeggen of het ergens op internet te zien is mmmm maar ja wat wil je met zo een amazone zo gaaf die kan rijden wordt jouw rijstijl wel als een mislukte pannekoek gezien he dus maar ach ik geef niet op ik wordt de anky in mannelijke lijn hihihih

misschien kan je voortaan leestekens gebruiken dat leest wel zo makkelijk want zo kan je beetje moeilijk lezen wat er staat snap je dit is niet voor iedereen even makkelijk te lezen

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:26

Suzanne F. schreef:
Maffehafling schreef:

misschien kan je voortaan leestekens gebruiken dat leest wel zo makkelijk want zo kan je beetje moeilijk lezen wat er staat snap je dit is niet voor iedereen even makkelijk te lezen

Haha!