Trekwedstrijd sport of dierenmishandeling?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Trekwedstrijd sport of dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 10:43

http://www.belg.be/leesmeer.php?x=5051
belg.be

Gisteren kreeg BLID die met een infostand was opgesteld op het terrein van de land- en tuinbouwdag te Alden Biezen meerdere opmerkingen van bezoekers en kenners van paarden die de trekwedstrijd voor boerenpaarden onverantwoord vonden.

BLID zelf had ook al bedenken op de wijze hoe deze trekwedstrijd verliep. Een slee werd er beladen met zakken zand en eindigde met een gewicht van 2050 kg. Enkele boerenpaarden die deelnamen aan de wedstrijd hadden er bij een eerder zwaar gewicht al de brui aan gegeven deze slee te trekken.

Duidelijk was ook dat het hoge gewicht een ernstige belasting was van de heupen van de paarden.

De boerenpaarden die het langst in de wedstrijd aanwezig waren, was van lopen geen sprake meer en maakten ze bokkensprongen om toch maar te proberen vooruit te geraken met het hoge gewicht.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Trekwedstrijd sport of dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 10:45

Citaat:
Trekwedstrijd boerenpaarden sport of dierenmishandeling?
Gisteren kreeg BLID die met een infostand was opgesteld op het terrein van de land- en tuinbouwdag te Alden Biezen meerdere opmerkingen van bezoekers en kenners van paarden die de trekwedstrijd voor boerenpaarden onverantwoord vonden.

BLID zelf had ook al bedenken op de wijze hoe deze trekwedstrijd verliep. Een slee werd er beladen met zakken zand en eindigde met een gewicht van 2050 kg. Enkele boerenpaarden die deelnamen aan de wedstrijd hadden er bij een eerder zwaar gewicht al de brui aan gegeven deze slee te trekken.

Duidelijk was ook dat het hoge gewicht een ernstige belasting was van de heupen van de paarden.

De boerenpaarden die het langst in de wedstrijd aanwezig waren, was van lopen geen sprake meer en maakten ze bokkensprongen om toch maar te proberen vooruit te geraken met het hoge gewicht.

Enkele paardenkenners en bezoekers die het spektakel met argusogen bekeken, maakten BLID er attent op dat dit zeker niet te goede van de paarden was en keurden de wansmakelijke attractie als het ware af.

Een en al sensatie zo zag er deze verdoken dierenmishandeling uit. De motor van een paard zit in de achterheupen en deze zakten bij de paarden als het ware bijna tegen de grond.

Gezond kan dit voor de paarden niet zijn, waarbij we als organisatie vermoeden dat de dieren na enkele jaren ernstige problemen krijgen aan de heupen.

Wellicht is dit voor de organiserende vereniging en de menners de normaalste zaak van de hele wereld dat men zo te werk gaat met de paarden. Maar als men deze sensatie tot het einde volgt ziet men uitglijdende, huppelende en ter plaatse trappelende paarden die door de menners gedwongen worden het onverantwoorde gewicht te trekken.

Dierenbeschermingorganisatie BLID wil dat deze trekwedstrijd anders word aangepakt, voor wat het bekampen van de winnaar betreft. Tijdens de laatste vertoningen van deze dierenmishandeling is BLID een confrontatie aangegaan met de schepen van toerisme. We hebben de schepen op de reacties van de bezoekers en onze mening gewezen. We maakte de schepen er attent op dat hij als organisator van de land- en tuinbouwdag medeverantwoordelijk is indien er iets ernstig met een paard zou gebeuren.

BLID keurt deze trekwedstrijd zeker niet af, maar de wedstrijd moet anders worden aangepakt en deze dierenmishandeling moet stoppen.

Het beladen van de slee moet op een bepaald gewicht stoppen en het winnende boerenpaard moet bekent worden gemaakt op basis van tijd en een afstand, dat het dier moet afleggen met een aanvaarbaar gewicht.

Er is een afspraak tussen BLID en de schepen van dienst toerisme, om deze attractie samen met de organiserende club te bespreken en bij te sturen voor in de toekomst zegt Dirk Blanchart de voorzitter van BLID.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:51

Idd onverantwoord. Goed dat de wedstrijd in stand word gehouden maar dan onder goede onmstandigheden en goed toezicht.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:53

worden deze paarden gedwongen (met zweep etc) om dit te trekken? of zijn hier bepaalde voorwaarden aan?

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 10:54

als ze worden gedwongen vind ik het wel heel zielig...maar als die paarden het leuk vinden,,,

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:00

Vind dat zoiets best gehouden mag worden maar dat er dan een jury moet zijn die de paarden die oncorrect een sleep trekken, er uit worden gegooid. Als ze de kracht er niet meer voor hebben of goede trekhouding en trekvastheid verloren gaat, dat ze er dan ook uit liggen.

Het zakken in de achterhand vind ik nog niet dramatisch, maar geeft wel aan dat het paard echt op de top van zn kracht zit.

Paarden verkeerd en écht te zwaar laten trekken kun je een dier echt mee verpesten. heb er nu een die waarschijnlijk ook te zwaar werk voor de kiezen gehad heeft en die heb ik na 1,5 jaar rijden pas weer 'lekker' lopen, met een ruimte in zn gangen die de huidige eigenaar tot nu toe nog nooit bij m gezien had, alleen van horen zeggen dat hij dat kon

pluche_pluusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:00

verschilt geloof ik,
ik weet niet of ze een zweep gebruiken, maar ik denk het niet.

Tja dierenmishandeling... het dier moet zelf aangeven of hij het wil trekken, als hij stopt dan moet dat voor het baasje genoeg zijn! Maar daar gaan de baasjes nogal eens in de fout!
blijven maar doorgaan terwijl paard zegt ik wil niet!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:18

ik vind het nogal overdreven als je weet dat deze paarden oersterk zijn en echt met plezier doen.
Er wordt niets gedwongen alleen zijn ze ervoor getraind. Ik dacht dat boven de 2000 kg niet één paard het getrek moest slepen maar met twee paarden.

Onderstaande link heb je een voorbeeld hoe het gaat, bekijk het filmpje ongeveer 1.40min.
http://www.youtube.com/watch?v=gs0Ir4YXAGg

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:26

de paarden op het filmpje kunnen het trekken makkelijk aan. je ziet ook hun vechtlust, ze vinden het prachtig.
maar de beschreven activiteite van het krantenbericht vind ik veel verder gaan. paarden die niet meer kunnen, paarden die vooruit proberen te springen. als omstanders het niet meer fijn vonden om naar te kijken, denk ik dat er wel wat meer aan de hand was.
dit filmpje is leuk om naar te kijken.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:30

heb net even dat filmpje bekeken en volgens mij vinden ze het juist heel leuk om te doen! Ik vind de omschrijving van het stukje niet helemaal kloppen met dat filmpje. Die paarden sprongen wel en beetje, maar dat is idd pure vechtlust. Volgens mij vinden ze het gewoon leuk! Ik weet niet welke wedstrijd er wordt beschreven in dat stukje, maar in dit filmpje is er volgens mij niks negatiefs te zien wat betreft paarden die niet meer kunnen en mishandeling ed.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:33

Toch vraag ik me af hoe die paarden in het fimpje getrained worden, ze beginnen namelijk wel heel panisch te rennen zodra ze aangekoppeld worden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:38

idd op het filmpje zie je ze helemaal heet worden als ze ervoor gezet worden en springen ze ervandoor. Uiteraard zakt de achterhand een beetje maar zo halen ze hun kracht eruit. Op het begin zie je dan dat zakken, maar zodra het rolt gaat het makkelijker, dat is altijd zo. Maar het gewicht uit het krantenartikel is gewoon te groot en idd als eigenaar moet je zien waneer je paard het niet meer aankan, net als de jury. Ziet de jury dat de eigenaar het paard forceert, dan zou die uitgebeld moeten worden.

edit: op het filmpje zie je hoe goed die paarden getraind zijn als je naar die spiermassa's kijkt. Het zou zo kunnen zijn dat ze weten hoe zwaar het is wat ze moeten trekken en dat ze zich daardoor meer opfokken. Amoayo, op het einde trekken we twee 5030 pounds, maar wel met gemak.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 03-07-07 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:40

idd marlies..zet daar dus ook vraagtekens bij

om eerlijk te zijn lijkt me dit idd niet erg gezond

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:41

als ze het gewicht niet aankunnen dan proberen ze een paar keer en wordt er gestopt en ja af en toe is het glad en gaat er soms één van de paarden op de knieen. Maar er wordt nooit op wedstrijden geslaan of mishandeld toch niet dat ik weet.

Die paarden weten wat hun te doen staat van zodra ze aangekoppeld worden dan willen ze en zullen ze trekken. Vandaar dat ze ook wat ongedurig zijn.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:42

Ik vraag me af of ze tijdens de training niet extra gemotiveerd worden op 1 of andere manier.
Doe geen harde uitspraken, heb er namelijk helemaal geen ervaring mee, en heb het zelf nog nooit gezien. Maar ik zet er mijn vraagtekens bij.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:43

Mensen zouden eens moeten ophouden met hun mening te geven over dingen waar ze niks van afweten. X-aantal jaren geleden lanceerde BLID nog een grote mediacampagne over arme paardjes die in de winter buiten liepen en wilden ze een wet invoeren dat paarden onder een bepaalde temperatuur op stal moeten gehouden worden.
Dat is puur antropomorfisme en dierenmishandeling vanwege niet tegemoet komen aan het natuurlijk gedrag van dieren. Zo stond er op hun site ook een foto van zogezegd verwaarloosde paarden, de foto toonde een ondergesneeuwde weide met goed in het vlees zittende dieren. De houten omheining was echter aangebeten en daaruit concludeerde men dan van ocharme die beestjes ze eten zelfs de omheining op van de honger. Daar waar elke paardenbezitter weet dat paarden ook wel eens voor hun plezier aan zo'n omheining gaan vreten.
Ik heb ooit zo'n trekwedstrijd gezien en sommige menners hadden zelfs moeite om hun paard voor de sleep geklikt te krijgen, zo hevig stonden ze. Ook heb ik paarden gezien die zo hevig stonden om te vertrekken dat ze gewoon de kettingen aan stukken trokken. Ik heb daar geen enkel paard gezien dat met meer dan de stem aangemoedigd werd.

Of zo'n wedstrijd al dan niet slecht is voor de heupen daar spreek ik mij niet over uit, maar mensen zouden dringend eens moeten leren om zich eerst grondig te informeren alvorens ze uitspraken doen over zaken waar ze onvoldoende van afweten.
Binnenkort moeten we allemaal met een regendeken de straat op als we op buitenrit willen in de regen...

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:47

Op het filmpje weten de paarden precies wat ze moeten doen. Ik zie niet direct enig geweld om ze dat te laten doen.

Dat het slecht is voor de gewrichten, dat is zeker.

Een aantal jaar geleden heb ik zo'n wedsrijd gezien bij een demonstratie en 1 trekpaard trok zo hard dat het tuig kapot ging...hup paard publiek in..

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:49

Marliesje schreef:
Ik vraag me af of ze tijdens de training niet extra gemotiveerd worden op 1 of andere manier.
Doe geen harde uitspraken, heb er namelijk helemaal geen ervaring mee, en heb het zelf nog nooit gezien. Maar ik zet er mijn vraagtekens bij.

Motivatie van dit getrek te trekken is hun spieren die getraind staan en weten wat ze moeten doen. De drang om te trekken zit erin gefokt, die paarden zijn gewoon onvoorstelbaar sterk. Ze worden aangemoedigd enkel en alleen met stem en nageven van de leidsels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:51

om eerlijk te zijn geloof ik niet dat de drang om naar voren te willen er in gefokt zit.
Want het zijn van nature geen paarden die zo drammen
Op het moment dat ze niet aangekoppeld werden waren ze ook rustig...
Waarom ze bij het koppelen zo doen zet ik dus ook mijn vraagteken...maar zeg niks hardop

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:56

runningkawa schreef:
om eerlijk te zijn geloof ik niet dat de drang om naar voren te willen er in gefokt zit.
Waarom ze bij het koppelen zo doen zet ik dus ook mijn vraagteken...maar zeg niks hardop

Het gaat hem niet om de drang naar voren maar om te trekken. Snelheid zit er bij zo'n paard niet in maar wel oerkracht en deze zit er zeker in gefokt samen met de grote gewrichten die sterk genoeg zijn om zo'n lasten te trekken.

Als je een volbloed hebt dan ga je snelheid krijgen er is snelheid gefokt in deze paarden, hang je deze aan een last die op zijn maat is gemaakt dan zal hij het van nature niet kunnen wat bij een trekpaard wel in zit. Een trekpaard zal dan ook geen racemachine zijn zoals een voelbloed. Een quarter die maakt slidingstops al vanvoor hij zadelmak is gemaakt, heb ik met mijn eigen ogen gezien. Zit in het bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:58

ik ben zeke rmet je eens dat de paarden gebouwd zijn om kracht te zetten.
Maar tussen kracht zetten en kracht zetten zit ook weer verschil. Lachen
En dat opgefokte met aankopelen vind ik niet bij deze dieren passen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-07 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:58

Ik ben een jaar lang mee geweest naar wedstrijden en ben ook in Alden Biesen geweest, en oke, de man waarmee ik meeging, die had een enkelspan, en ook dat paard had moeite met het voortrekken van de sleep, maar is daar iets mis mee? Ze worden niet vooruit geslagen enz..En denk je nou echt dat die dieren dat trekken niet gewend zijn, die drang naar voren is omdat ze dat leuk vinden..Hoeveel van die echte trekpaarden, die op deze wedstrijden komen, worden nog regelmatig voor een zware landwagen gezet, een heel groot deel ervan..Als ik mijn pony laat slepen, en hij vind hem moeilijk, begint ie ook te hupsen en rond te springen en achter te zakken, gewoon omdat hij zo een drang naar voren heeft, en op die manier zo gefrustreerd raakt dat het niet meteen lukt..

En natuurlijk zullen er een aantal gevallen zijn waarin het echt zielig is..Maar om alles nou zo over 1 kam te scheren..

Citaat:
Een aantal jaar geleden heb ik zo'n wedsrijd gezien bij een demonstratie en 1 trekpaard trok zo hard dat het tuig kapot ging...hup paard publiek in..
.
Je hebt het hier niet over huis-tuin-keuken paarden van een kilo of 400.. en het kan altijd voorkomen dat een paard zo hard trekt, of in het tuig gaat hangen, dat het tuig het begeeft, denk er wel over na, dat we hier praten over trekpaarden, waarvan sommigen wel 1000kg wegen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:00

Ik ben daar vorig jaar geweest, heb er honderden foto's gemaakt en heb geen misstanden gezien.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:01

runningkawa schreef:

Helaas een groot misverstand over de grote koudbloeden...Zodra ze weten dat er wat van ze verwacht wordt, zijn deze paarden echt wel vurig, werkwillig en beresterk. De paarden weten wat er van ze verwacht wordt, zodra ze in het tuig naar een sleep geleid worden. Op dat moment worden ze wakker en zijn in staat iets zwaars in beweging te zetten, dat kost wat kracht. Neemt niet weg dat het voor ongetrainde paarden erg ongezond is een dergelijke zware sleep te trekken. Maar de ongetrainde paarden zullen vast al eerder uit de competitie zijn geweest. Ga maar eens bij de trekproeven op de powerhorse competitie kijken, een en al energie, plezier en vuur!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:02

runningkawa schreef:
ik ben zeke rmet je eens dat de paarden gebouwd zijn om kracht te zetten.
Maar tussen kracht zetten en kracht zetten zit ook weer verschil. Lachen
En dat opgefokte met aankopelen vind ik niet bij deze dieren passen

idd als je die paarden zo ziet de rustheid zelve maar ze worden ook geprikkeld en warm wanneer ze aan het werk worden gezet. Hoeveel paarden zijn onrustig als ze een wedstrijdje gaan lopen of in grote groepen gaan wandelen. Ik vind dat als die paarden terug afgekoppeld worden dat ze ERG makkelijk terug kalm te krijgen zijn.