Onderzoek naar renpaarden-leed.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek naar renpaarden-leed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 11:46

http://www.animalaid.org.uk/h/n/CAMPAIG ... ALL/1568//
animalaid.org.uk

Het afgelopen weekend zijn er mede dankzij Animal Aid nogal wat schokkende details naar boven gekomen wat betreft het welzijn van Volbloeds, en het fokken, racen, trainen en het dumpen van commercieel "ongewilde" paarden.

Een volbloed is voor het overgrote deel gefokt voor snelheid, wat de sterkte van het skelet en de algemene robuustheid niet ten goede komt. Twee-derde van de 16,000 veulens die ieder jaar worden gefokt voor het racen zijn daarom ongeschikt. Sommigen gaan dan een ander hippisch carriere tegemoet, maar meer dan 2,000 gaan rechtstreeks naar de slacht.

Lees hier het hele bericht.

Cayenne

Re: Onderzoek naar renpaarden-leed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 11:47

Citaat:
Het afgelopen weekend zijn er mede dankzij Animal Aid nogal wat schokkende details naar boven gekomen wat betreft het welzijn van Volbloeds, en het fokken, racen, trainen en het dumpen van commercieel "ongewilde" paarden.

Een Volbloed is voor het overgrote deel gefokt voor snelheid, wat het sterkte van het skelet en de algemene robuustheid niet ten goede komt. Twee-derde van de 16,000 veulens die ieder jaar worden gefokt voor het racen zijn daarom ongeschikt. Sommigen gaan dan een ander hippisch carriere tegemoet, maar meer dan 2,000 gaan rechtstreeks naar de slacht.

In plaats van de stress te verlichten voor de dieren -en hierdoor ook ervoor zorgen dat er minder zieken en doden zullen zijn- heeft de industriële commissie experimenten uitgevoerd op Volbloeds en andere paarden. Het zogezegde doel van deze onderzoeken zou zijn te leren begrijpen waarom renpaarden hun ledematen beschadigen of aan andere ziektes lijden - en hoe je dit het beste kunt bestrijden. De grootste uitvoerder hiervan is het Animal Health Trust (AHT) een liefdadig veterinair instituut dat vooral druk bezig is met peilingen en onderzoeken van paardenrennen.

De verslagen van de experimenten die nu zullen volgen komen direct van de onderzoekers zelf, gepubliceerd in veterinaire verslagen en logboeken. Ze beschrijven dat paarden geregeld werden geinfecteerd met uitputtende virussen; drachtige paarden ondergingen maagoperaties waarna de ongeboren veulens later geaborteerd werden; andere drachtige merries werden opzettelijk ondervoed; en pasgeboren veulens werden het onderwerp van experimenten met stress. De meesten van deze "procedures" eindigden met het feit dat de paarden -volbloeds of pony's- werden afgemaakt, en hun stoffelijke resten werden onderzocht.

Deze gruwelijke experimenten worden meestal goedgepraat met de claim dat ze op lang termijn iets goeds kunnen betekenen: een paar paarden moeten lijden zodat de rest ervan kan profiteren. De pers heeft zeer geschokt gereageerd, en de verwachting is dat er nog vele onderzoeken naar dit dierenleed en de uitvoerende partijen hiervan zullen volgen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:48

Geweldig....die zogenaamde dierenliefhebbers

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:50

Mijn god...... ik heb ook zo'n afgekeurd renpaardje gehad....gelukkig hebben we die nog een paar leuke jaren bezorgd.
Ik krijg hier echt kippenvel van... Misselijk

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:59

in nederland zijn we gelukkig beter voor deze paarden! We hebben er dan ook wel een stuk minder maar we zorgen er wel altijd goed voor, het is jammer dat dat niet overal gedaan kan worden Verdrietig

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:00

schandalig, het lijken de praktijken van Hitler wel.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:10

renpaarden, bedoelden ze dan dravers,
of die renpaarden onder het zadel met zo'n jockey?

ik vind het te idioot voor woorden wat mensen dieren kunnen aandoen,
we zijn op de wereld om goed voor de dieren en de wereld te zorgen juist... Boos!
arme paarden, ik hoop dat die praktijken snel zullen worden opgedoekt Boos!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:10

neeeeeeeeeeee!!!!!! (barst in snikken uit!!!) Huilen Huilen Huilen Huilen ... WAAROM????????

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:11

liannes schreef:
schandalig, het lijken de praktijken van Hitler wel.

Zat er net aan te denken ja maar dan op paarden ipv mensen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:14

ik vraag me af wat voor iets goeds dit moet gaan opleveren.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:17

Zolang er mensen zijn zal er dierenleed zijn...

Dorian_Gray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:28

Laat maar zien, dat rapport ...

En wij kunnen hier zeker wat aan doen door donateur te worden? How convenient...

(Lijkt mij trouwens dat er een deel van het artikel ontbreekt)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:29

Tsja, hoeveel bokkers smeren er allerlei verf op hun gezicht zonder stil te staan bij alle konijnen, beagles en apen die daarvoor gemarteld zijn en zinloos geleden hebben?

Of gebruiken medicijnen die zonder dierproeven nooit ontwikkeld hadden kunnen worden. -en dat zijn heus niet altijd medicijnen waarzonderr wij niet kunnen leven, of voor ziekten waar niet allang een middel voor bestond....

Waar kan ik meer vinden over deze onderzoeken?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:33

*haat dit soort berichten* alsof het alleen maar met renpaarden gebeurt, het gebeurt net zo goped met dravers, kwpners en kruisingen. Wat gebeurt er met alle hengsten die op de keuringen lopen en worden afgekeurd?
ik hou ermee op, maar de gene die het topic startte, dank voor het kwade daglicht omtrent renpaarden...mijn dank is groot.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:38

er zit vind ik wel verschil in het gebruiken van dieren, voor het maken van belangrijke medicijnen voor mens en dier
en ja als je die medicijnen nodig bent, dan kan je daar niks aan doen toch..

of het gebruiken van paarden om ze uitgemergelde veulens te laten krijgen, wat heb je daar nou aan??
het zijn geen auto's, waarmee je eindeloos kan experimenteren tot ze nog sneller willen ofzo.....

@ Woogy,
het is erg dat dit gebeurd, maar jij kan er toch niks aan doen lijkt me?
andere takken van de paardensport komen ook wel eens in kwaad licht te staan, maar dat is niet iets om persoonlijk te nemen als het goed is vinden de liefhebbers het net zo erg als de andere lezers?!

Dorian_Gray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:42

Wel alledrie, word ik gecensureerd woehahhahhahaha. Moeilijk kritiek krijgen Cayenne?
Laatst bijgewerkt door Dorian_Gray op 01-07-07 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 12:42

@ Woogy- Ja hoor, wanneer er een dressuurruiter zijn paard slecht behandeld, dan komt het hier net zo hard te staan Ja Hetzelfde is met dressuur en springen ook al vaak gebeurd.

Overigens is nu "toevallig" Animal Aid zelf als bron gebruikt, maar ik heb het hier ook in een vakblad staan dat een vriendin heeft meegenomen uit Duitsland. Ik zal het van de week wel even inscannen wanneer ik op mijn werk ben Lachen

Animal Aid is trouwens echt niet de enige die hier onderzoek naar heeft gedaan hoor Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:46

Marigold schreef:
er zit vind ik wel verschil in het gebruiken van dieren, voor het maken van belangrijke medicijnen voor mens en dier

!

Maakt het ook uit vanuit het dier dat lijdt?

ik had het trouwens wel over zinloze proeven op dieren -en daar zijn er genoeg van.

Dorian_Gray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:50

Nogmaals. En nu maar hopen dat t niet wordt weggehaald Haha!

Neutrale berichtgeving is iets anders dan persberichtjes van stichtingen overnemen. Maar daar heeft de nieuwsredactie blijkbaar nog weinig kaas van gegeten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:53

randalinpony schreef:
Marigold schreef:

!

Maakt het ook uit vanuit het dier dat lijdt?

ik had het trouwens wel over zinloze proeven op dieren -en daar zijn er genoeg van.

nee, voor het dier helaas geen verschil, maar het zou beperkt moeten worden tot alleen dat.
ik ben dankbaar voor anti epileptie medicijnen, anders zou 1 van mn kids nu niet gezond zijn..
het is en blijft dubbel dat wel.

(sorry dit gaat wel offtopic)

slowhandfh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:53

Zolang een mens aan een dier kan verdienen, zal het uigebuit worden. Gelukkig word hier ook wat aan gedaan, maar helaas op beperkte schaal.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 12:58

Dorian_Gray schreef:
Nogmaals. En nu maar hopen dat t niet wordt weggehaald Haha!

Neutrale berichtgeving is iets anders dan persberichtjes van stichtingen overnemen. Maar daar heeft de nieuwsredactie blijkbaar nog weinig kaas van gegeten.

Dan heb jij blijkelijk niet goed gelezen Knipoog
maar dat is offtopic Ja

trouwens het gaat hier niet om renpaarden in het algemeen.

Dorian_Gray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:02

Ik heb terdege goed gelezen en vind jouw goedgelovigheid wbt hetgeen jij leest aandoenlijk Lachen

En waarom haalde je mijn post weg? Typische gang van zaken hier....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 13:11

Ik heb jouw post niet weggehaald, misschien een mod? Lachen
Overigens ga je nu offtopic en persoonlijk op de man spelen en dat is niet te bedoeling. Eerst lezen voordat je weet waar je het over hebt Lachen Het artikel is namelijk geheel compleet Lachen

Ontopic!

Dorian_Gray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:15

Oh Cayenne, het is niet mijn bedoeling op de man te spelen Lachen Heb alleen mijn kantekeningen over het functioneren van de nieuwsredactie. En aangezien jij daar lid van bent, en ook dit bericht plaatst, richt ik me even tot jou.

Je hebt helemaal gelijk dat jij persoonlijk een bericht niet kunt verwijderen. Mijn excuses daarvoor. Maar wie 't ook gedaan heeft; typisch blijft het Lachen

Het is niet gezegd dat het NIET waar is, wat in het persbericht staat, maar het is altijd handig je af te vragen met welke intentie zo'n stichting dit bericht naar buiten brengt. Staat de collecteweek mss weer voor de deur?