fries paardencentrum verkocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

fries paardencentrum verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 21:42


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 02:41

De vastgoedhandelaar en het Stamboek hebben dat donderdag bekendgemaakt. De 6500 leden van het Stamboek moeten op 4 september de verkoop nog wel goedkeuren.

De financiële problemen bij het centrum sleepten het voorheen zeer rijke Stamboek bijna mee in haar val. Het Stamboek leende in totaal 885.000 euro aan het centrum, dat in een aparte stichting is ondergebracht. Toen in juni het centrum failliet ging, liet het een totale schuld van 1,2 miljoen achter. Het Stamboek kwam daardoor in moeilijkheden.

Daarnaast heeft de fiscus nog een miljoen euro van het Stamboek tegoed. Die naheffing kan echter worden omzeild. Als Boomsma BTW over de kale verkoopprijs van 3,2 miljoen betaalt en minimaal over 90 procent van zijn activiteiten in centrum BTW betaalt, ziet de fiscus af van de naheffing.

Goedkeuring

Mocht de verkoop door de leden worden goedgekeurd, dan is het Stamboek schuldenvrij. ,,De verkoop van het centrum is een must. Anders komen we flink in de problemen, aldus voorzitter J. van der Meulen van het Stamboek.

De nieuwe eigenaar wil het centrum een multifunctioneel karakter geven. ,,Met alleen paardenkeuringen komen we nooit uit. Ik kreeg de vraag van een klant om een congres voor 1500 mensen te organiseren. Dat kan eigenlijk nergens in het noorden. Dus viel mijn oog op het centrum'' , aldus Boomsma.

Yosan

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Uplengen(Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 08:22

OK dan! OK dan! OK dan!
super, zo'n mooi centrum mag niet verloren gaan.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:31

Nouu hoop ik wel dat ze de manegepony's verkopen... Die arme beesten zijn van elke dag 3 uur werken naar wei gegaan...dat ze niet maandagziekte/hoefbevangen raakten...

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:44

weet iemand of het ook wel als paardencentrum behouden blijft?

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:22

rhijnauwen schreef:
weet iemand of het ook wel als paardencentrum behouden blijft?


Voor zover ik weet is alles verkocht en komt er iets anders in en moeten ze opzoek naar andere ruimte.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:04

wat goedkoop... ik wist trouwens niet eens dat er een manege in zat? ben er eens met eenmkeuring(KWPN) geweest, was heel leuk (NOT) verslag staat wel op VvdD

ammi

Berichten: 431
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Here, there, everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:13

Ik heb idd gehoord dat er misschien een evenementenhal van gemaakt wordt,
al het paarden gebeuren zal dan wel weggaan. Wel jammer, want et was best een
mooie accomodatie,en `s winters altijd om de twee weeken springwedstrijd,
dat was altijd goed voor mn winstpunten.. Tong uitsteken

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 23:10

Kan me niet voorstellen dat er niets meer met het stallengedeelte e.d. gedaan zal worden... De gemeente heeft er ook een behoorlijk bedrag in zitten en afbreken zal hopelijk niet gebeuren. We wachten wel weer af...

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 23:49

Ik ben benieuwd, hoop dat we het in de winter iig kunnen gebruikens als locatie van de lessen van onze vereniging.

Tamar
Berichten: 89
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:25

Het stamboekkantoor gaat er wel uit en het zal me niet verbazen als binnenkorte tijd de testen daar ook niet meer gehouden worden...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:08

Het is mij allemaal te groot en het personeel is ook niet dat je zegt aardig. Heel ijzig en geen leuke sfeer! Maar ja dat is mijn mening. Ik ben blij dat het opgelost is!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:27

joyce B schreef:
Kan me niet voorstellen dat er niets meer met het stallengedeelte e.d. gedaan zal worden... De gemeente heeft er ook een behoorlijk bedrag in zitten en afbreken zal hopelijk niet gebeuren. We wachten wel weer af...


Er zouden wel weer lessen komen maar dat kannog wel een half jaar-jaartje duren...Dan kwam er (zoals ik begrepen heb) ook weer pensionstalling...Dus dan word het stal gedeelte ook gebruikt.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 00:00

Wie weet worden er dan ook eens met enige regelmaat concoursen georganiseerd, perfecte locatie wat dat betreft, bijkomend voordeel is dat het heel dichtbij is voor mij! Haha!

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:20

Fries Paarden Centrum verkocht
Van onze verslaggever
DRACHTEN-Het Fries Paarden Centrum (FPC) in Drachten is verkocht. Voormalig eigenaar, het Friesch Paarden Stamboek (FPS) heeft het failliete centrum voor 3,8 miljoen euro aan vastgoedhandelaar J. Boomsma uit Leeuwarden overgedaan.

De vastgoedhandelaar en het Stamboek hebben dat donderdag bekendgemaakt. De 6500 leden van het Stamboek moeten op 4 september de verkoop nog wel goedkeuren.

De financiële problemen bij het centrum sleepten het voorheen zeer rijke Stamboek bijna mee in haar val. Het Stamboek leende in totaal 885.000 euro aan het centrum, dat in een aparte stichting is ondergebracht. Toen in juni het centrum failliet ging, liet het een totale schuld van 1,2 miljoen achter. Het Stamboek kwam daardoor in moeilijkheden.

Daarnaast heeft de fiscus nog een miljoen euro van het Stamboek tegoed. Die naheffing kan echter worden omzeild. Als Boomsma BTW over de kale verkoopprijs van 3,2 miljoen betaalt en minimaal over 90 procent van zijn activiteiten in centrum BTW betaalt, ziet de fiscus af van de naheffing.

Goedkeuring

Mocht de verkoop door de leden worden goedgekeurd, dan is het Stamboek schuldenvrij. ,,De verkoop van het centrum is een must. Anders komen we flink in de problemen, aldus voorzitter J. van der Meulen van het Stamboek.

De nieuwe eigenaar wil het centrum een multifunctioneel karakter geven. ,,Met alleen paardenkeuringen komen we nooit uit. Ik kreeg de vraag van een klant om een congres voor 1500 mensen te organiseren. Dat kan eigenlijk nergens in het noorden. Dus viel mijn oog op het centrum'' , aldus Boomsma.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:21

Auteur: Harmke (---.dial.tiscali.nl)
Datum: 23-08-03 23:52


Aan de Voorzitter van het
Friesch Paarden Stamboek,
De heer J.J.v.d.Meulen,
Oprijlaan 1,
9205 BZ Drachten.


Velsen-Zuid, 23 augustus 2003.


Geachte heer v.d.Meulen,

Namens de Fokvereniging het Friesche Paard Noord- en Zuidholland, doen wij U wederom een schrijven toekomen.

Op de eerste plaats is het spijtig te constateren dat U onze brieven van
16 augustus j.l. en 20 augustus j.l. blijkbaar niet wenst te beantwoorden, we hebben zelfs nog geen ontvangstbevestiging van U ontvangen.

Ondertussen zijn er een aantal nieuwe gegevens boven water gekomen, welke wij U gaarne willen voorleggen.
Het “oude” bestuur is door U weggezonden omdat zij meer geld hadden uitgegeven dan hen statutair was toegestaan.
Inmiddels is bekend dat het “nieuwe” bestuur hetzelfde heeft gedaan, dus gelden uitgegeven waar toestemming van de leden voor benodigd was.

Het “oude’” bestuur heeft afgelopen jaar aangegeven dat zij gemachtigd was uitgaven te doen voor een bedrag van f. 40.000.00 ( guldens ) en de ledenvergadering verzocht dit bedrag te wijzigen in € 40.000.00. ( Euro’s )
De ledenvergadering is hiermede accoord gegaan, doch de statuten zijn nog niet aangepast zodat wellicht formeel gesproken dient te worden over
€ 18.151.21 waarvoor het bestuur gemachtigd is uitgaven te doen.
Hoe het ook zij, onderstaande bedragen geven hoe dan ook een overschrijding van de machtiging aan.

Medio juni 2003 wordt er door U een bedrag van € 47.000.00 betaald aan van Wijnen, U was gerechtigd om bedragen tot € 18.151.21 of € 40.000.00 zonder toestemming van de leden uit te geven.

Eveneens medio juni is een bedrag betaald van € 42.000.00 aan de heer Zijlstra, waarvan nog onderzocht dient te worden of deze geen directe banden heeft met een van de bestuursleden.
Overigens zou dit wederom een overschrijding van Uw machtiging tot
€ 18.151.21 of € 40.000.00 zijn.

Dan komt nog de vraag over de inboedel van het centrum.
Gezien de boekwaarde, doch rekening houdende met het faillissement, zult U meer dan € 18.151.21 of € 40.000.00 hiervoor hebben betaald.
Helaas is niemand bereid een opgave te verstrekken over hetgeen U daadwerkelijk aan de curator hebt voldaan.

De kwestie King Lear, volgens persberichten zou deze zwaar verliesgevend zijn geweest.
Het is inmiddels bekend dat U vanuit de opbrengsten oude rekeningen voor stro en voer, alsmede achterstanden bij de bedrijfsvereniging hebt betaald.
Dat er daarna geen winst meer overblijft is logisch, maar de baten onder aftrek van de lasten van King Lear waren zeer winstgevend.
Wellicht zet U de leden hiermede bewust op het verkeerde been.
Onze inschatting is dat er zo’n € 50.000.00 a € 80.000.00 winst is gemaakt met King Lear.

Volgens informatie zijn de opbrengsten van een 3-tal testen door het Stamboek ontvangen maar niet doorbetaald aan het Centrum.
Het Centrum droeg de lasten, het Stamboek had de lusten.
Is het dan niet logisch dat een bedrijf failliet gaat ?

In de pers meldt U dat er gelukkig een koper voor het Centrum gevonden is want er zou een flink belasting-discussiepunt c.q. claim in de lucht hangen.
Echter volgens onze informatie is op vrijdagochtend 15 augustus j.l. het belasting-discussiepunt van tafel gegaan en was er niets meer aan de hand.
De koper heeft, volgens eigen zeggen op de radio, pas vrijdagmiddag het concept-koopcontract getekend.
Er was dus geen haast meer, de wind was uit de lucht.

Op 13 augustus 2003 schrijft de gemeente U een brief waarin zij aangeven geen belangstelling te hebben voor overname van het onroerend goed.
Deze brief ontving U waarschijnlijk op 14 augustus 2003 per post.
Reeds 1 dag later, dus 15 augustus 2003 heeft U de zaak al verkocht.
Dit ging wel heel erg snel en komt niet geloofwaardig over.

Kortom, wij denken dat er heel veel fout is gegaan in de korte periode dat het nieuwe bestuur aan het werk is.

Wij stellen U het volgende voor en met andere woorden wij dagen U uit met het volgende voorstel;

1. Er wordt een accountant c.q. fiscaal jurist benoemd van buiten Friesland, zonder binding met het F.P.S., F.P.C. of wat dan ook, welke de door ons aangedragen punten kort zal onderzoeken.
Zo’n onderzoek kan naar ons idee in een dag plaatsvinden.
Sietze de Boer kan hierbij als stamboekdirecteur aanwezig zijn.

2. Mocht blijken dat de accountant c.q. fiscaal jurist geen onregelmatigheden kan aantreffen, staken wij ons verzet en betalen zijn kosten.

3. Mocht blijken dat de door ons aangedragen punten correct zijn, dan betaald U de kosten van het onderzoek en treedt met het volledige bestuur af, voor de vergadering van 4 september a.s.

4. Mocht dit zo zijn dan is ons voorstel aan de ledenvergadering het “oude” bestuur te verzoeken de draad voor 6 maanden weer op te pakken en stellen boven het bestuur dan een raad van toezicht aan waarin zitting nemen een jurist, een accountant en een organisatiedeskundige.
Gezamenlijk kan men proberen de zaken weer op orde te krijgen en wat belangrijker is het “wij” gevoel bij de leden te herstellen.
Tevens zullen wij dan de vergadering vragen de heer Harm Mulder te laten terugkeren als inspecteur bij het Stamboek.

Indien U meent dat er niets verkeerd is gegaan tijdens Uw bestuurlijke periode bij het Stamboek, dus gerekend vanaf 27 april 2003 tot op heden, dan neemt U deze uitdaging aan.

Wij verwachten dan ook zeer binnenkort, dat wil zeggen binnen 3 werkdagen, een reactie op dit schrijven van U zodat wellicht aan het einde van komende week ( week 35 ) het onderzoek kan plaatsvinden.

Overigens behouden wij ons alle rechten voor, bij constatering van de verschillen, om aangifte bij justitie te doen en de curator in het faillissement van het Friesch Paarden Centrum verder te gaan inlichten.

In afwachting op Uw spoedige reactie, verblijven wij,

Namens het bestuur van de Fokvereniging,


J.A.M.Bartelsman, J.W.Medenblik,
vice-voorzitter/secretaris penningmeester.

N.B. een copy van dit schrijven zal per gelijke post worden verzonden naar de contactpersonen van de overige fokverenigingen, alsmede begin aankomende week naar de landelijke pers.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:22

Datum: 22-08-03 14:11

DRACHTEN - Slechts door een gedwongen verkoop van het Fries Paarden Centrum in Drachten is faillissement van het Koninklijk Friesch Paarden Stamboek afgewend. Een naheffing van €1 miljoen door de Belastingdienst betekende een venijnige angel voor het in geldnood verkerende stamboek. Inmiddels is er een koper voor het paardencentrum.
Vastgoedmaatschappij Esbo - van de Leeuwarder zakenman Jan Boomsma - wil het gebouw voor €3,2 miljoen overnemen. ,,Wy moatte wol ferkeapje. We steane mei de rêch tsjin de muorre'', aldus een doodvermoeide voorzitter Jaap van der Meulen. De afgelopen maanden heeft het bestuur hard gewerkt aan een oplossing. Uitgangspunt was en bleef het redden van het stamboek.

Maar de ene tegenvaller volgde al snel op de ander. Van der Meulen: ,,Ik wol net neitraapje, mar it is hast net te leauwen wat in finansjele gaos it âlde bestjoer efterlitten hat. Nei de ferkeap fan it gebou prate we wol oer 10 miljoen gûne dy't yn twa jier tiid fuort is.'' De claim van de Belastingdienst werd door het bestuur zelf ontdekt. ,,It wie in folsleine ferrassing. It stamboek wie mei dy claim belestingtechnysk sjoen failliet'', aldus penningmeester Harm Fen- nema.

Door de verkoop van het onroerend goed aan Esbo wordt dat probleem opgelost. De nieuwe begroting voor 2004 is dan sluitend. Zonder de verkoop van het onroerend goed zou een verlies worden geleden van zo'n € 400.000. Als de algemene vergadering instemt met de verkoop, wordt het pand op 15 november overgedragen.

De Leeuwarder ondernemer Jan Boomsma wil in het Fries Paarden Centrum verschillende activiteiten hebben. Hij denkt aan evenementen en autoshows ,,Met paarden alleen kun je het niet redden.''

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:23

Ik hoop dat jullie zo voldoende informatie hebben......???

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:26

BELANGRIJKE OPROEP voor ledenvergadering

--------------------------------------------------------------------------------
23-08-2003

Geachte leden,

Op donderdag 4 september 2003 vindt er een algemene ledenvergadering van het Stamboek plaats, op het Fries Paarden Centrum te Drachten.



Uw bestuur heeft meerdere malen bezwaar gemaakt tegen deze doordeweekse dag, echter het Stamboekbestuur is niet voornemens deze datum te wijzigen.



Ook heeft Uw bestuur meerdere brieven gezonden naar het Stamboekbestuur, omtrent zaken welke in onze ogen niet terecht waren en niet conform de machtiging welke de ledenvergadering van 27 april j.l. aan hen gegeven heeft.

Deze brieven kunt U nalezen op onze internet site; www.frieschepaard.nl



Tijdens deze vergadering wordt Uw mening over een groot aantal belangrijke zaken gevraagd, o.a. de verkoop van het Centrum.



Het is zeer belangrijk dat er zoveel mogelijk leden uit ons fokgebied op deze vergadering aanwezig zullen zijn, omdat de ervaring leert dat de Noord- en Zuidhollandse leden een gezonde kijk op de zaken hebben.



Uw bestuur vindt deze vergadering zo belangrijk dat wij voornemens zijn U gratis te vervoeren naar Drachten en terug.

( geldt alleen voor leden, niet leden betalen € 10.00 )



Bij voldoende belangstelling vertrekken wij vanaf;



v.d.Valk Schiphol A4, vertrek omstreeks 15.30 uur

v.d.Valk Akersloot A9, vertrek omstreeks 16.30 uur

v.d.Valk Wieringerwerf A7, vertrek omstreeks 18.00 uur



U kunt zich aanmelden bij voorkeur per fax of e-mail;



Fax 0255 – 523920

Mail fokvereniging.nzh@planet.nl



Mocht U niet over een fax of computer beschikken, dan kunt U zich telefonisch aanmelden op;

zaterdag 30 augustus a.s. van 10.00 uur tot 18.00 uur op nr. 06-53948445.

Uw bestuur behoudt zich het recht voor om bij onvoldoende deelname af te zien van deze busreis c.q. van bepaalde opstapplaatsen.



Indien deze wijze van vervoer doorgang zal vinden, zal de reis lang genoeg zijn om U tijdens de rit verder in te lichten omtrent de zaken welke U te wachten staan in Drachten.



Nogmaals, Uw komst naar deze vergadering is heel erg belangrijk, het zou tenslotte wel eens de laatste kunnen zijn.



Vertrouwende op Uw aanwezigheid, verblijven wij,



Het bestuur van de Fokvereniging.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:49

Het bod is van iemand die geen affectie met Friezen heeft, zij willen een evenementenhal ervan maken, dus geen manegebedrijf

Meer informatie tot nu toe heb ik even niet!!!

Tamar
Berichten: 89
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:15

Hey Wilma, volgens mij kunnen ze beter gewoon direkt op onze site kijken :lol:

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:55

Wilma1983 schreef:
Het bod is van iemand die geen affectie met Friezen heeft, zij willen een evenementenhal ervan maken, dus geen manegebedrijf

Meer informatie tot nu toe heb ik even niet!!!


Ér komen na een tijd wel weer lessen (we hebben de manege gebelt) maar dat duurt nog even...Ja de evenementen hal gaan ze nu eindelijk voor evenementen gebruiken...er werd nooit wat mee gedaan eerst!!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:41

Ik heb dit soort dingen wel vaker gezien, uiteindelijk is het financiele het enige wat telt (en dat is nu dus ook even zo) - en meestal is het einde oefening paarden. Ik hoop voor alle mensen uit de buurt van Drachten dat het hier anders zal gaan, maar ik vrees het ergste. De koper kan met het pand doen wat hij wil en meestal is een paardenbedrijf niet de meest lucratieve manier om zo'n groot centrum nog enigszins rendabel te maken.
Wens trouwens alle leden veel wijsheid op de komende vergaderingen - ik zou echt door de bomen het bos niet meer zien.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:51

In de Drachtster Courant van vandaag stond een stuk over het voortbestaan van het voormalige FPC. Hierin wordt geschreven dat het paardenbedrijf blijft, maar dat er ook niet-paardenevenementen zullen worden gehouden. De evenementen hal is perfect geschikt voor grote evenementen (GOA, King Lear, en autoshows werden er al gehouden) en die zullen er dus meer komen...

Iemand uit Drachten die zin heeft het hele artikel over te typen?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:39

Helaas, ik krijg de Drachtster Courant niet, zal t morgen bij mijn ouders eens bekijken.
Voor de mensen die het centrum niet kennen, zo lag het er vanavond tegen 20.00 uur bij Haha!
Afbeelding