Onnodig miljoenenverlies voor paardensector

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Onnodig miljoenenverlies voor paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 13:23

www.KNHS.nl
www.KNHS.nl

ROTTERDAM (ANP) - De Koninklijke Hippische Sportfederatie vindt dat de paardensector in Nederland onnodig wordt getroffen door maatregelen ter bestrijding van de vogelpest. Dit heeft de overkoepelende organisatie per brief laten weten aan de politiek. Volgens de KNHS is de sector "onnodig en onterecht meegezogen in een miljoenenverslindende, neerwaartse spiraal." Pogingen de betreffende minister daarvan te overtuigen zijn tot nu toe mislukt. Volgens de KNHS is er geen enkele reden paarden hun bewegingsvrijheid te ontnemen zolang niet onomstoten is bewezen dat het paard overbrenger van het virus is. Bovendien, zo stelt de bond, is het onzin te veronderstellen dat het paard een virus makkelijker overbrengt dan bijvoorbeeld de postbode, vuilnisman of krantenbezorger, om maar enkele 'beweeglijke' beroepen te noemen. De instantie beroept zich daarbij op ervaringen van de recente MKZ-crisis. "Naderhand is ook daar gebleken dat het paard geen rol speelde in de verspreiding van het virus. Wel leed de sector als gevolg van de maatregelen een verlies van tientallen miljoenen guldens. In de herschreven draaiboeken van de MKZ-affaire heeft het paard inmiddels wel een status aparte." Kernprobleem is, volgens de KNHS, dat 'Den Haag' de paardensector als een hobbygebeuren ziet, terwijl de sector op jaarbasis met een omzet van ongeveer 1,5 miljard euro draait. Per maand wordt momenteel een verlies van 10 procent van dat bedrag geleden.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 17:14

Beroep of hobby, het zou niets mogen uitmaken. Paarden worden tegenwoordig gezien als vreemde vogels, die mogelijk het AI-virus zouden kunnen verspreiden..NONSENS. Als de paarden van een terrein komen zonder ai-gevoelige dieren en naar een terrein gaan zonder ai-gevoelige dieren zou er transport mogen plaatsvinden. Dit is bevestigd door het ministerie. Ik moest namelijk met mijn hengst van Den Hoorn(ZH) naar Nijmegen en weer terug. Op mijn vraag of mussen,merels, valken en wilde ganzen ook ai-gevoelig genoemd kunnen worden, volgde een lange twijfel en kon geen direkt antwoord worden gegeven. Ik ben wel geweest en heb geen hinder ondervonden. Wel heb ik gevraagd, waarom paarden zoveel tegenwerking krijgen bij virale besmettingen bij andersoortige dieren, ook daar kon geen direkt antwoord worden gegeven. VAAG-VAAG en nog eens VAAG. Ze verpesten op deze wijze wel je plezier in de sport. Je werkt met je paarden naar een doel en je kan bijna overal rijden, maar de wedstrijden worden overal afgekeurd en je wordt bijna genoodzaakt je wedstrijden te zoeken ver over de grenzen!! Als er bewezen kan worden, dat de paarden de werkelijke verspreiders zijn en niet de rondvliegende vrije-vogels, ben ik het eens met de huidige regels, het is zondermeer een zeer ernstige situatie, maar maatregelen zonder onderbouwd bewijs lijken mij niet juist en zeer schadelijk voor de paardensport o.a.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 08:05

Ja, het is en blijft inderdaad een hele vage zaak. Ik heb al meerdere keren gebeld met het voedselagentschap in Belgie of ik de grens over mocht om wedstrijden te gaan rijden. De ene zegt ja dat mag maar dan mag je de komende 7 dagen niet terugkeren omdat je dan in quarantaine moet. Op de vraag waarom mijn paarden dan zo'n gevaar zouden vormen kan niemand een antwoord geven.
Ze weten het echt zelf niet bij die instanties en gaan er maar van uit dat paarden het kunnen overbrengen.
Afgelopen weekend belde ik wederom met het voedselagentschap om te vragen of ik veilig op concours kon gaan. Was in een keer geen probleem mits ik geen kippen had en ook niet naar een bedrijf ging met kippen.
Wij zijn dus afgelopen weekend naar Waspik gereden en hebben nergens problemen ondervonden terwijl we tot 2 keer toe een politie wagen zijn tegen gekomen onderweg. Die heeft ons zelfs nog ingehaald, we dachten heel even dat ze wilden controleren maar ze reden gewoon door.
Dus ik denk dat de politie ook niet meer weet waar ze op moeten letten.
Het kromste vind ik nog dat paardenevenementen niet mogen doorgaan in sommige gebieden maar dan zie je nota bene wel aanplakborden van evenementen met trekkers en werkhonden hangen!!!??? Bij ons in de buurt wordt er dit weekend een groot circus georganiseerd (komen uit Duitsland). Daar komen ook veel paarden/ponies en andere dieren samen!!! Deze opmerking heb ik ook al gemaakt bij het voedselagentschap en zij hebben als antwoord dat dergelijke evenementen gewoon plaats moeten vinden anders is de sociale ontwrichting te groot!!!!!!!!! GVD, nou vraag ik je toch waar het dan allemaal op slaat. Ik snap er in ieder geval niks meer van.