Regeling standstill AI-gevoelige dieren 4-4-03

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Regeling standstill AI-gevoelige dieren 4-4-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 16:12

Ministerie van LN&V
http://www.minlnv.nl/infomart/dossiers/vogelpest/

Regeling standstill AI-gevoelige dieren 2003 dd. 04-04-2003 13:30 uur - Met onmiddellijke ingang wordt voor onbepaalde tijd het vervoer verboden van AI-gevoelige dieren, eenhoevigen en evenhoevigen afkomstig van bedrijven waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn, broedeieren, consumptie-eieren afkomstig van bedrijven waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn, gebruikt strooisel en mest van AI-gevoelige dieren en andere dierlijke mest en rauwe melk afkomstig van bedrijven waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn. Hiermee samenhangend wordt het verboden vervoermiddelen te verplaatsen die gebruikt of kennelijk bestemd zijn voor het vervoer van AI-gevoelige dieren, broedeieren, consumptie-eieren afkomstig van bedrijven waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn, gebruikt strooisel en mest van AI-gevoelige dieren. Voorts wordt de import en export van AI-gevoelige dieren en broedeieren verboden.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:16

Wat zijn AI gevoellige dieren? (sorry blond)

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:27

Dat zijn vast dieren die gevoelig zijn voor vogelpest (ben ook BlonT dus zeker weten doe ik het niet). Weet iemand of dit in heel Nederland geldt? Want mijn toekomste pony staat ook op een boerderij waar ze kippen hebben. En als dat in heel NL geldt dan kan het nog wel even duren voordat we haar kunnen ophalen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:28

dieren die Aviaire Influenza (Vogelpest) kunnen krijgen. Is kippen en aanverwante artikelen dus, maar paarden niet. Als er geen gevogelte op je terrein is mag je dus gewoon weg met je paard.

Neel, ja dit geldt voor heel NL Verdrietig

ministerie van landbouw schreef:
Volledige 'standstill' van kracht
In heel Nederland, zowel binnen als buiten de toezichtsgebieden, is nu een volledige 'standstill' van kracht. Voor onbepaalde tijd is het vervoer van pluimvee, producten daarvan etc. verboden van en naar bedrijven met AI-gevoelige dieren. De maatregel is getroffen naar aanleiding van de ernstige verdenking op een bedrijf in Ospel (Noord-Limburg).

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 16:44

Klik even op de link in het bericht, daar staat namelijk het volledige persbericht (was te lang om hier te plaatsen). Maar dit geldt dus OOK voor een- en evenhoevigen en OOK voor paarden...

Geldt overigens niet voor paarden die op particulier terrein worden gehouden waar ook hobbykipjes worden gehouden, maar wel als je op een professionele stalhouderij staat waar ze ook kippen of eenden hebben. Die stal wordt dan als bedrijf gezien, en dus mag je je paard niet vervoeren.

Zie Maartens reactie in [WD] Endurance Austerlitz

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 18:02

Volgens mij mogen paarden van hobbiebedrijven ook niet meer hun paarden vervoeren.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 18:21

Jeempie, das behoorlijk balen. Mag ik niet meer met Sevin naar les Boos! . Hopenlijk verspreid het zich niet verder.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 18:45

Ships !!!
Boos! kan ik dus niet rijden, want Lasagna staat bij kippen:(
Verdomme die stomme kippenpest.
ZE hebben het ook al bij wilde vogels gevonden !!!
Dat word dus niet meer rijden Boos!.
En das lekker als je bij stal niet ken rijden Boos!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 19:14

Heb net zelf een kwartier met het ministerie aan de telefoon gezeten en daar vertelden ze mij hetzelfde als aan Maarten.

Het enige wat je als stalhouder kunt doen is je kippen of eenden een kopje kleiner maken. Als je eigenwijze pensionklanten hebt die toch de weg op gaan en een boete riskeren, dan krijg je als pensionhouder een nog grotere boete omdat je je klanten van het erf hebt laten gaan.

Misschien overbodig te zeggen, maar het verbod geldt dus zowel voor vervoer per trailer/vrachtwagen als onder de man/voor de wagen/aan een touwtje. Geen paarden van bedrijven met pluimvee op de openbare weg.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 19:37

Wij hebben duiven op stal, telt dat dan ook? Volgels vliegen toch van hot naar her (wilde vogels)

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:22

Sinds vandaag zit ik als particulier binnen een 10km. zone (Ospel). Ik heb maar een kip, mijn vriendin heeft er een stuk of 8 maar we hebben geen van beiden een bedrijf.
Voor zover ik begrepen heb mogen we nu eigenlijk het erf niet meer af met de paarden, is dat zo voor zover jullie weten?

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:23

Die mensen waar de aankomende pony van me staat, hebben alleen een paar kippen en wat eenden. Maar dat is geen pluimveebedrijf, zouden we haar daar denk je wel vandaan kunnen halen??

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 08:03

Van de week moesten we naar wedstrijd en op de terug weg op de A1snelweg ja hoor, komt er een auto van de AID voor ons rijden met het stopteken of we eventjes willen stoppen

We werden gecontroleerd Waarop ik melde dat ik een hele grote zwarte kip achterin had staan Haha! Haha! Hij moest wel lachen.
Natuurlijk hadden wij geen kippen en waar we na toe moesten ook niet Slapen

Dus mensen ze zijn echt goed aan het controleren.
Dus houdt hier rekening mee.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:33

Ik ben gisteren aan gehouden door de douane.
Ik ging van de kliniek in Someren naar de stal in Knegsel.
Douane volgen, douane volgen.... Ik snapte er niets van... Ik achter hun aagereden naar een bezinestation. Ze vroegen me de hemd van het lijf, waar kwam ik vandaan, waar ging ik naartoe, wat heeft mijn paard, heb ik een agrarisch bedrijf thuis, op wat voor een stal ik sta...enz enz.....
Of ik een bewijs had dat ik van de kliniek af kwam. mijn papieren, en telkens gingen ze even checken..... heb er al met al 10 minuten gestaan.

Vraag me af wat ze hadden gedaan als ik had gezegd dat ze in Someren kippen hadden lopen.

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:00

Om zeker te weten of je je paard mag vervoeren, kun je kijken op www.minlnv.nl/infomart/dossier/vogelpest.
Dan ga je naar "volledige standstill van kracht". Dan link je naar "gebied Nederweert"
Hier staat duidelijk in wat wel/niet mag. Groetjes.
Laatst bijgewerkt door Solanos op 05-04-03 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:02

Hmm, merk dat de link het niet doet. Maar de link staat dus ook helemaal bovenaan. Succes.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 15:59

Dus ik mag met mijn ponytje nog wel weg? Wij hebben thuis ongeveer 10 kippen, gewoon als hobby. Of mag ik nou ook niet meer naar wedstrijdenm? Hoop het wel!!

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 17:04

Denk ook eens aan die arme boeren die veel schade lijden, en niet alleen aan jezelf!! Jammer dan een paar dagen niet rijden.Groot probleem zeg,lekker belangrijk.

Ik ben bang dat veel boeren (ook met hobby-kippen) hier weer een groot probleem krijgen/hebben. Ik wens alle boeren veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 19:37

Haike helaas, het mag niet.
Alleen omdat je een paar kippen hebt.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 23:22

Balen dit zeg, misschien heel lullig, maar ik ben best wel een beetje blij dat onze eend 2 maanden geleden is dood gegaan Lachen Maar ik ga denk ik het erf gewoon niet meer af, alle mensen die wel gevogelte hebben zitten daar gewoon niet op te wachten, en geef ze groot gelijk!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 23:41

Jongens, jullie moeten gewoon lezen wat er staat. Er staat duidelijk dat je niet met je paard van het erf af mag, als er ook maar 1 kip o.i.d. rondloopt op je erf. Dit is precies hetzelfde als destijd met de MKZ. Dus iedereen die als hobby een kip, een eend, duiven of wat dan ook heeft, mag niet meer met zijn paard van het erf af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 08:49

Citaat:
Jongens, jullie moeten gewoon lezen wat er staat. Er staat duidelijk dat je niet met je paard van het erf af mag, als er ook maar 1 kip o.i.d. rondloopt op je erf

Dat zeggen we toch ook Verward

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 10:38

Karin schreef:
Geldt overigens niet voor paarden die op particulier terrein worden gehouden waar ook hobbykipjes worden gehouden, maar wel als je op een professionele stalhouderij staat waar ze ook kippen of eenden hebben. Die stal wordt dan als bedrijf gezien, en dus mag je je paard niet vervoeren.

Zie Maartens reactie in
[WD] Endurance Austerlitz



Maar hier staat dat als je geen bedrijf bent en hobby kippen hebt, het wel mag... Verward

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:13

Wijziging Regeling standstill AI-gevoelige dieren 2003
dd. 05-04-2003 16:00 uur
Toelichting voor de Staatscourant
De regeling standstill AI-gevoelige dieren 2003 verbiedt het vervoer van diervoeder naar een bedrijf waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn. Onderhavige wijzigingsregeling maakt, onder voorwaarden, een uitzondering op dit verbod voor die bedrijven waar onvoldoende diervoeder aanwezig is om een periode van 24 uur te kunnen overbruggen. Hiermee wordt tot uitdrukking gebracht dat alleen in het geval dat er binnen 24 uur ernstige welzijnsproblemen ontstaan diervoeder op een bedrijf mag worden aangevoerd. Deze regeling laat hetgeen is bepaald in de overige relevante regelingen zoals de Bezoekersregeling Aviaire Influenza 2003 en de Regeling compartimentering AI-gevoelige dieren 2003 onverlet.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER
EN VISSERIJ,

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER EN VISSERIJ;

Gelet op Richtlijn nr. 92/40/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 19 mei 1992 tot vaststelling van communautaire maatregelen voor de bestrijding van aviaire influenza (PbEG L 167);

Gelet op artikel 10, eerste lid, van Richtlijn nr. 90/425/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 26 juni 1990 inzake veterinaire en zoötechnische controles in het intracommunautaire handelsverkeer in bepaalde levende dieren en producten in het vooruitzicht van de totstandbrenging van de interne markt (PbEG L 224);

Gelet op de artikelen 30, eerste en derde lid, en 31, van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren;

BESLUIT:

Artikel I

De Regeling standstill AI-gevoelige dieren 2003 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

Voor de tekst wordt de aanduiding '1.' geplaatst.
Er wordt een lid toegevoegd luidende:
Het verbod, bedoeld in het eerste lid, is niet van toepassing op het vervoer van diervoerder naar een bedrijf waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn, indien:
op dit bedrijf geen of onvoldoende diervoeder voor de op het bedrijf aanwezige dieren voorhanden is om een periode van 24 uur te overbruggen;
het vervoer van het diervoeder voldoet aan de in bijlage 1 bij deze regeling opgenomen voorschriften;
de vervoerder van het diervoeder voor aanvang van het vervoer een overeenkomstig bijlage 2 bij deze regeling opgemaakt formulier invult en ondertekent, laat ondertekenen door de ontvanger van het diervoeder en dit formulier per fax doet toekomen aan het op het formulier aangegeven faxnummer, en
het in onderdeel c bedoelde formulier en een bewijs van verzending ervan op het vervoermiddel gedurende het vervoer aanwezig is en de vervoerder dit formulier en dit bewijs van verzending tot nader order bewaart.
B

Aan de regeling worden de bijlagen bij deze regeling toegevoegd.

Artikel II

Deze regeling wordt bekend gemaakt aan de media en treedt op 5 april 2003 om 16.00 uur in werking.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER
EN VISSERIJ,

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:38

Wat ik niet snap dat dit verbod dus specifiek voor paarden en ponies geldt. Waarom niet ook voor koeien en schapen?

Wij hebben o.a. kraanvogels, roofvogels, enz op stal staan, dus wij mogen het erf niet meer af. Terwijl we gisteren nog een grote clinic op stal hadden met voornamelijk gasten van buiten. De vogels bij ons zijn afgezonderd van de paarden. Begrijp wel waarom ze een vervoersverbod willen, maar het is wel lastig. Nou maar hopen dat de paarden gezond blijven en niet naar een kliniek hoeven....