Belgie: Manèges dicht na uitbreken virus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Belgie: Manèges dicht na uitbreken virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 15:23

http://www.hbvl.be/nieuws/limburg/defau ... DBC4958D66
Het belang van Limburg

Alle manèges in Limburg hebben gisteren hun poorten dichtgehouden voor vreemde paarden om de verspreiding van het agressieve paardenvirus in te dijken. Veeartsen zijn massaal op de baan om de paarden in te enten. Vandaag wordt mogelijk beslist om de geplande jumpings voor het komende weekeinde af te gelasten. Zoals u gisteren in onze krant kon lezen, heeft het agressieve rhinopneumonie-virus de voorbije week het leven gekost aan vijf paarden in de omgeving van Alken. De dieren werden ziek na een springwedstrijd in een plaatselijke manège. Gevreesd wordt dat de besmetting zich snel zal uitbreiden. Dierenartsen raden alle paardeneigenaars nu aan om hun dieren in quarantaine te houden.

Bij de meeste manèges worden sinds gisteren dan ook vreemde paarden geweigerd en worden de eigen paarden niet meer vervoerd. Ook de prestigiueze 'Europ Horse' in Hasselt vanaf 27 februari komt nu in het gedrang. Volgens mede-organisator Ludo Philippaerts zouden de controles op inentingen van paarden veel strenger moeten zijn. "Want dit soort epidemieën is meestal het gevolg van onzorgvuldigheid," zegt hij.

Volgens experten zijn paarden die een volledig vaccinatie-programma doorlopen veel beter beschermd tegen de ziekte.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 11:01

Ja het is hier wat, mijn lesgever wilt nog niet eens meer naar hier komen om les te geven, alle wedstrijden zijn afgelast en de maneges afgesloten. We hebben mijn vriend zijn paard ook laten inenten. Maar Europ- Horse gaat door. Dat hebben ze al gezegd op nieuws. Hopen dat het niet verder verspreid.

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:18

Ja bij ons op de mange is vandaag een dressuur wedstrijd en die is dan alleen voor de mensen die hun paard op de manege hebben staan want andere komen er niet in. AAh dus de europe horse gaat door, ik ga daar ook altijd naar toe Haha!

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 09:10

en als je in nl woon kan je dan wel gewoon naar buiten?(met je paard)

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:29

Ik neem aan dat je gewoon buiten kun rijden hoor in Breda, ligt toch wel een stukje van Limburg (Belgie) Knipoog . Als je je echt ongerust maakt kun je denk ik het beste even contact opnemen met je DA.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:01

wat sneu voor al die paarden!!!!
Mijn paard heeft het ook gehad. Maar heeft het gelukkig overleefd, en is weer helemaal beter geworden!

Hoe verspreid het virus zich eigenlijk?

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:46


xxRoLoxx
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:40

Jah echt erg hier,
heb er op school nog een spreekbeurt over gehouden, de dagen van de ziekte tot de dood is ong. 4 dagen bij dit virus een paard ging dood dat enkele uren daarvoor nog springlevend was, het infecteert via de ademhalingswegen daarna krijgt het paard hoge koorts om later verlammingsverschijselen te krijgen! Echt erg

Maar het heeft dus echt geen zin, want je paard moet al zoveel jaar zijn ingeent wilt deze enting helpen en er zijn ook 2 paarden gestorven die hier tegen ingeent waren (weet ik van me spreekbeurt hiervover:D:'()