Gevolgen paardrijongeluk vaak jarenlang merkbaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Gevolgen paardrijongeluk vaak jarenlang merkbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 00:04


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:25

Klopt wel......ik ben ooit over de kop geslagen met mijn pony Josa en ik heb nog steeds last van mijn scheenbeen. Dat is ruim 10 jaar geleden!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:30

neem niet aan dat dit alleen is met ongevallen met paarden.. wanneer je een auto/brommer/motor of weet ik het wat voor ongeluk krijgt, kan je daar toch net zo geod jaren lang last van blijven houden?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 01:24

Geldt imo voor allerlei soorten ongelukken. Ik ben ooit van een ijzeren trap afgevallen en heb daarbij mijn stuitje zwaar gekneusd.

Nu, 10 jaar na dato, heb ik er bij tijd en wijlen nog steeds last van!

Beetje vaag onderzoek als je het mij vraagt Haha!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:30

Ik heb 7 jaar geleden een paar din mijn nek gehad, op stal dus. heeft verder niets meer met sporten te maken want er was niet eens een zadel in de stal haha.
ik ondervind er dagelijks problemen door en ben zelfs afgekeurd door de nalatigheid van onze huisarts anders had ik misschien wel minder of geen last meer gehad?

mensen die een autoongeluk hebben gehad en een wiplash eraan over hebben gehouden ondervinden daar ook later nog veel problemen door.
en wat dacht je inderdaat van wielrenners die uit de bocht vliegen etc. brrr

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:48

Ik heb mijn paard 2 maal op mijn rechterenkel en 1x tegen mijn hielbot aan gehad, ik heb nu nog steeds last van het hielbot (een jaar terug gebeurt) dus ik ga binnenkort toch eens terug naar de dokter.
Mijn fitness instructeur denkt misschien aan een geraakte zenuw...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 13:25

Ik ben ruim 10 jaar geleden eens van een trap gevallen en heb daarbij m'n enkelbanden verrekt. Kan nog steeds niet m'n voeten onder m'n kont vouwen (wat je bijv. bij bepaalde yoag-oefeningen doet) en als ik met rijden m'n tenen naar binnen moet draaien, dan houd ik dat ook geen uren vol. Geldt dus denk ik ook voor blessures die je niet met paardrijden hebt opgelopen. Apart dat ze dan in dat onderzoek zo de nadruk leggen op paardrijongelukken.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 13:39

Waarom alleen bij paardrijongelukken,bij verkeersongelukken heb je dat toch niet meer of minder?

Maar goed,ik heb anderhalf jaar geleden een ongeluk gehad met een fries paard,en ik daar ook bijna een jaar fysiotherapie voor gehad.
Nu pas sinds een paar weken heb ik er echt helemaal geen last meer van.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:09

bij mij is ook het geval dat ik nog steeds wel eens last heb van een val..
Ik heb 2 x mijn arm (1x keer pols, 1x middenhandsbeentje) gebroken. Na de eerste breuk had ik er niet echt mer last van, maar nu heb ik hem dus nog een keer gebroken en ik heb er nog steeds wel last van als ik hem in een bepaalde houding doe of iets zwaars til. Ok heb ik de kans dat ik hem snel weer breek/kneus/scheur want die arm is gewoon heel zwak nu....

Maar zoals al eerder ook gezegd is, dat geldt natuurlijk voor alle soorten ongelukken..

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:13

Lang leven het AZG Haha! Haha! (ons ziekenhuisje in ons mooie stadje Schijnheilig )....

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:46

Daar heb ik nou ook last van. Heb nog steeds last van mijn rug, nog steeds na 5 jaar. Maar de physio heeft het ook alleen maar erger gemaakt. Had eerst alleen last van mn onderrug. Nu ook van mn bovenrug en nek

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:57

Ik ben gisteren nog gevallen en heb superveel last van mijn rug. Ik hoop niet dat ik daar lang last van blijf houden!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 11:14

Wat een onzinverhaal. Willen ze op deze manier het paardrijden zwart maken of zo. Slaat toch nergens op. Zijn er geen andere sporten om zwart te maken. Natuurlijk kun je na een val van een paard een blessure oplopen, waar je nog heel lang last van hebt, maar datzelfde geldt voor heel veel andere sporten. Ik had van een academisch ziekenhuis toch wel wat anders verwacht. Maar misschien ligt het aan de krant?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 11:19

Ik geloof er niets van. Met elke sport loop je iets op wat gevoelig kan blijven. Het is niet paardrijspecifiek.
Een arm breken kan met paardrijden, maar ook met fietsen, of skaten.

Volgens mij is skaten en wielrennen veel gevaarlijker.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 11:45

Ik geloof dat jullie de clou een beetje gemist hebben...

Het gaat er om dat paardrijongelukken relatief vaak ernstige ongelukken zijn (vergeleken met voetbal bijvoorbeeld).
Omdat paardrij-ongelukken vaker ernstig zijn, houden mensen er dus vaker lang last van in vergelijking met andere sporten. En dat is wel waar denk ik!
Het gaat niet om het paardrijden op zich, maar om de vergelijking met andere sporten.

(Om nog maar niet te spreken over de geestelijke trauma's als je bedolven raakt onder 500 kilo onwillend paardenvlees Scheve mond )

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 11:59

Ik loop per hockeywedstrijd wel een paar blauwe plekken op,
en mijn kniƫn zo vaak opengevallen dat het voort slecht geneest...
dit seizoen al 3x de ambulance op de club gehad...
Met paardrijden nog nooit iets ernstigs opgelopen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 12:05

Karin schreef:
Kan nog steeds niet m'n voeten onder m'n kont vouwen (wat je bijv. bij bepaalde yoag-oefeningen doet) en als ik met rijden m'n tenen naar binnen moet draaien, dan houd ik dat ook geen uren vol.


Voeten onder kont vouwen Verward , tenen naar binnen Verward . Dat kan ik ook niet Bloos

Maar even serieus: paardrijongelukken zijn wel vaak zware ongelukken. Als er wat mis gaat is de kans op een fractuur gewoon heel groot. Ken genoeg mensen die na een paardrijongeluk er nu nog last van hebben. Het is nu eenmaal een gevaarlijke sport.
Aan de andere kant geldt dit ook voor skieen of andere wintersporten. (vriendin van mij is juist gaan paardrijden nadat ze met skieen haar bovenbeen had gebroken. volgens de fysio was het paardrijden heel goed voor haar spieren Haha! ).

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 15:20

De clou niet gemist hoor... Haha! zelf gelukkig nog niks ernstigs gehad, maar aantal gebroken ellebogen, hersenschuddingen, gebroken ruggen en heupen/bekken, verbrijzelde bekkens gezien bij anderen.
Toen ik 17 was was er een meisje in een andere les dat stierf nadat ze verkeerd terecht kwam op de bakrand na er af geworpen te zijn.

Ik ben vroeger nog eens afgewezen voor een zomerbaantje omdat ze paardrijden een te risicovolle sport vonden! vanwege mogelijke blessures, vond het het niet waard om het aan te vechten, volgens uitzendbureau mogen ze je daarom niet afwijzen *LOL*

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 15:57

Ik lees: sommige mensen......... en vaak......
Volgens mij kan dat dus niet met elkaar samenhangen, want sommige mensen = niet veel en vaak= veel????????
Conclusie, de weinige (sommige) mensen die van een paard vallen, houden daar meestal (vaak) iets aan over.
Is het dan zo dat er niet veel mensen van een paard vallen? Of dat mensen vaak een langdurig letsel oplopen. Beetje wazig Ja ik ben een mierenpieper ik weet het.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:17

Waarom voelen jullie je meteen zo aangesproken?
Als je het overtrokken vindt, wees dan maar blij dat jij nog niet zoveel van dit soort ervaringen hebt meegemaakt/gezien!!

Ikzelf ben er vaak genoeg afgekukeld zondeer er iets aan over te houden, de ander kukelt er bijna nooit af en breekt zijn rug! Tja!

Paardrijden en het verkeer kun je niet vergelijken vind ik. Paardrijden is sport/hobby. Verkeer meestal een noodzaak.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 12:02

Margreet schreef:
(Om nog maar niet te spreken over de geestelijke trauma's als je bedolven raakt onder 500 kilo onwillend paardenvlees Scheve mond )

Hihi, ho, ik vind deze uitspraak wel erg droog.

Bij alles kan je iets blijvend overhouden. Maar ik denk wel als het met een paard een keer fout gaat dat het ook goed fout gaat. En dus meer kans heb op blijvend letsel. Ik heb 1,5 jaar geleden ook een redelijk zwaar ongeluk gehad en heb ook nog 'last' van de gevolgen. M'n ribben doen heel snel zeer(waren zwaar gekneust) en ik kan geen alcohol meer verdragen, word ik onwijs misselijk van.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:39

Dennis"]
[quote="Margreet schreef:
en ik kan geen alcohol meer verdragen, word ik onwijs misselijk van.


Hmm, is er dus ook nog iets positiefs uitgekomen Knipoog

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:58

ik heb een keer mn arm fout gebroken en ik heb er nu 3,5 jaar later nog last van en t gaat nooit meer helemaal over, het zal wel vaker gebeuren dan met andere sporten, maar als jij op een veilige manier rijdt kan er weinig mis gaan.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:57

waarom is het letsel wat men bij paardrijden oploopt zo in de belangstelling. Ik zag ook al een heel stuk in de telegraaf staan. Ook heb ik een discussie met mijn bedrijfsarts gehad over paardrijden. Volgens hem levensgevaarlijk want als je eraf valt breek je altijd wat. Nu ik ben enkele malen van het paard gevallen maar heb nog niets gebroken (even afkloppenspo[color=red]) Volgens mij heeft al deze aandacht door de pers ed te maken met het feit dat de werkgevers de kosten voor verzuim welke door sporten ontstaan niet meer willen dragen. Nu is het paardrijden daarna wordt het waarschijnlijk voetbal,parachutespringen, skaten etc. Wat volgt er nadat de werkgever je verbied om te sporten, wat voor sport dan ook?. Is het dan de ziektekostenverzekering welke bij een ongeval de ziektekosten niet meer wil betalen? Even als de door jou afgesloten ongevalverzekering welke nu het motorrijden al heeft uitgesloten gaat deze nu ook de sporters uitsluiten van betaling van letselschade.
Kwam een tijd geleden de werf af van de stal waar mijn paard staat, doe het hek open en moet direkt terugspringen omdat er een auto met een verschrikkelijk hoge snelheid aan mij voorbij gaat. Gevolg ik val en hen al maanden last van mijn been en moeite met lopen, betekend dit dat ik ook niet meer mag lopen. Sorry maar ik weet zeker dat wij over jaren niet meer zelf bepalen hoe we moeten leven maar dat we opgelegd krijgen hoe we moeten leven. De robot is in aantocht.

Edjuh
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:04

Ik heb nog nooit echt een ongeluk gehad waarbij ik iets had gebroken. Maar het klopt natuurlijk wel. Er gebeuren gewoon heel veel ongelukken met paardrijden, maar ja vallen enzo hoort erbij.
Maar het is ook niet alleen maar bij paardrijden waar veel ongelukken bij gebeuren toch? Ik bedoel maar met al die brommers enzo. daar gebeuren ook heel veel ongelukken mee.
Maar ik hoop dat ik niks breek. Lijkt me niet echt fijn :S
heb wel es wat gerboken, maar kwam niet door paardrijden. Ik viel vroeger nog al vaak enzo. Me vinger tussen de put gehad. lekker pijnlijk. nu heb ik een rare vinger :'(