Paardenliefhebbers kijken ademloos toe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Paardenliefhebbers kijken ademloos toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 20:24


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:53

Voor liefhebbers is de clinic van Indoor Zeeland een topevenement, buitenstaanders zullen het pand na enkele minuten verlaten.
Liefhebbers van paardensport zijn nooit uitgeleerd. Gisteravond waren Zeeuwse toppaarden het materiaal waarmee dat bewezen werd. Brabander Frank Jespers liet aan de hand van de bewegingen van de in Zeeland gefokte tophengsten Polanski, Rousseau en Rubiquil zien dat duizend-en-één factoren belangrijk zijn voor een goed resultaat.
De door het KWPN (Koninklijk Warmbloedpaarden Nederland) goedgekeurde hengsten voldeden alle drie aan nagenoeg alle voorwaarden van de als zeer kritisch bekendstaande Jespers. Vooral Rubiquil, met Leunus van Lieren in het zadel, kreeg de handen van de toeschouwers op elkaar. Souplesse, uitstraling, instelling, gebruik van het achterbeen en die bijna duizend andere dingen, bijna alles klopte.
Indrukwekkend was de clinic van paardentrainer Emile Voest uit Ruinen. Voest is een volgeling van de Amerikaan Monty Roberts (67), een man die zijn hele leven met paarden opgetrokken is. Roberts werkte onder andere mee aan de film de paardenfluisteraar.
Voest is volgens de speaker van Indoor Zeeland beslist geen paardenfluisteraar. Als dat al niet zo is, dan is hij toch zeker een paardenluisteraar. "Weet je wat niet helpt?", was de retorische vraag van de trainer, toen hij de zesjarige Hexagon's Mantra door de ring leidde. "Een paard op zijn donder geven. Als je hem straft, wordt hij alleen maar bang."
Volgens Voests Freestyle-systeem is het begrijpen van het paard voorwaarde nummer één om succes te hebben. Aan de hand van enkele simpele uitgangspunten liet hij Mantra rondjes stappen, draven en galopperen, over een plank, een wip en een zeil stappen. Het publiek stond niet op de banken, maar keek ademloos toe.
Datzelfde gebeurde later op avond tijdens de springclinic van Pieter Kerstens met de Zeeuwse goedgekeurde KWPN-hengsten Iceberg, Lidana en Oraniki. Hoewel het uur al ver gevorderd was, maakten maar weinigen aanstalten om naar huis te gaan.

ceelylover

Berichten: 1010
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:15

mijn zus is er ook naartoe geweest .. ik ben de dagen ervoor geweest maar dat was ook wel leuk hoor!
jammer dat ik op de laatste dag wedstrijd heb..
(ik woon nog geen 10 km verder in een dorpje)
jammer dat ik morgen al weer naar school moet mischien ga ik nog wel eens gelijk uit school.. mijn school is toch in goes! Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:37

Weet iemand van jullie misschien iets meer over die Oraniki, de naam komt me zo bekend voor maar ik kan hem echt niet plaatsen?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:52

Ik ben er geweest, en het was erg leuk om nuchtere mensen "nou, ik ga niet voor die voest, ben niet zo van dat N-H gebeuren...." om te zien turnen na de clinic van Emiel. Het was heel erg duidelijk, en onze nuchtere mensen ontdekten dat het eigenlijk niet zo zweverig was!
Hoewel ik een paar mensen ben tegengekomen die zwaar kritisch waren....:
"respect is toch gewoon angst, zeiden ze....." (naar aanleiding van de opmerking van Voest, hij zei dat angst niet goed was, respect kan ook op andere manieren)

Die oraniki werdt overigens gereden door Ilyo de Loos, dit is een bekende zeeuwse springruiter.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:25

Ja, ik ken hem wel, hij heeft met Nadir v. Pachat II al best wel wat voor elkaar gekregen.
Maar bedankt, dan weet ik wel waar die Oraniki vandaan komt. Lachen

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 18:21

Ik reageer misshien een beetje laat, maar ik zie nu pas het bericht staan.

Wij (lees: ik, m'n zus en m'n moeder) zijn ook geweest. Ik vond het heel knap wat Emiel Voest deed. Ik heb daar veel bewondering voor. Zoals ie op het laatst met dat paard zonder zadel met alleen een touwtje aan het halster door de ring stapte. Bloos
Ik vond de shetlanders ook ontzettend leuk, allemaal van die kleine kindertjes die op zo'n shetje zitten Haha!
Bij de laatste groep reed de vrouw die Darmoor had geschoren, het was dat ze dat toen had gezegd, anders hadden we der niet herkend (ze had een masker op).
Ik vond eigenlijk alles die avond wel leuk en ik heb erg genoten