Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:25

Eleeke schreef:
Ik denk dat wij elkaar mis verstaan.
Ik bedoelde dat vriendelijk. Want het is toch super rot om met zulke collega's te werken.
Dat was echt geen sneer dat was volledig oprecht.
Als mijn collega's zich zo gedroegen dan was ik echt heel snel weg.
En ik heb op 125km van mijn huis gewerkt en dat was zwaar ( dagelijks veluwe- amsterdam en terug) , voor het hele gezin, dus dat gun ik niemand.

Ik denk helemaal niet dat jou man dat niet deed. Ik denk dat je man hele vervelende collega's heeft.


Dat heb ik dan niet goed begrepen, sorry.
Maar in zijn beroep en functie is het werk nu eenmaal daar en niet hier.

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:29

DuoPenotti schreef:
Dat is ook de omgekeerde wereld. Ik begrijp ook niet dat dit zo onderbelicht blijft.

Ik kan ook echt genieten als ik die lange flaporen boven het gras zie uitsteken en de haas voorbij hupt.

Maak ik de nu nog gaten onder het gaas dicht is dat voorbij.


Precies! Een prachtige, diervriendelijke omheining -O-

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:55

Eleeke schreef:
Ik denk dat wij elkaar mis verstaan.
Ik bedoelde dat vriendelijk. Want het is toch super rot om met zulke collega's te werken.
Dat was echt geen sneer dat was volledig oprecht.
Als mijn collega's zich zo gedroegen dan was ik echt heel snel weg.
En ik heb op 125km van mijn huis gewerkt en dat was zwaar ( dagelijks veluwe- amsterdam en terug) , voor het hele gezin, dus dat gun ik niemand.

Ik denk helemaal niet dat jou man dat niet deed. Ik denk dat je man hele vervelende collega's heeft.


Zo las ik het ook. Ik vond het juist heel liefdevol.

sasja0705
Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:48

janderegelaa schreef:
Het IJzeren Gordijn is eigenlijk gewoon een metafoor voor de grensafscheidingen tussen Oost- en West-Europa in de periode van 1945-1989, die liepen van het noorden van Scandinavië tot Griekenland. Hoewel er op sommige plekken wel echt betonnen muren stonden en prikkeldraad, is het IJzeren Gordijn eigenlijk denkbeeldig.


Mag ik vragen waar jij deze wijsheid vandaan hebt ?
Zo langzamerhand wordt het echt creepy wat hier vertelde onzin betreft.
Ik zou zeggen vertel dit eens de mensen die toen geprobeerd hebben te vluchten of deren nabestaanden want vele konden het niet meer na vertellen.
tot '89 was het haast onmogelijk om van Oost naar Westduitsland te komen. Het is alleen erg weinig mensen gelukt omdat er dus de gehele grenz hermetisch- en met afrasteringen - afgesloten was.
En dit was ook van toepassing op ieder land dat aan Duitsland grensde.

En tot de Grenzen o.a.Polen daadwerkelijk open gingen eind de 90er ( en dus NIET in '89) was de gehele Oostblok afgesloten.

Toen ik in Oostduitsland aan de Poolse Grens ( moet 95/96 of begin 97 geweest zijn)
was kon je er over de gehele Landesgrens niet komen.
Zelfs het riviertje waar de grens dorheen liep was op Poolse grond afgezet en werd 24/7 bewaakt.

Dus nogmaals : vertel de nabestaanden van gedoode vluchtelingen dat het ijzere gordijn alleen maar "denkbeeldig" was...

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:21

Over de Randstad, niet iedereen staat erbij stil dat dat bestaat uit een rand van verstedelijkt gebied om een groot stuk platteland heen, het groene hart. In dat stuk platteland zitten ook duizenden dierenhouders, boeren en hobbymatig, die van hun dieren houden en ze graag heel willen houden. Ook tegen de randen van de steden aan.
De Randstad wolven toewensen lost dus niets op, daar heeft de politiek echt niet meer boodschap aan dan de gebieden waar ze nu lopen. En waar ook steden zijn.
De mensen in steden, waar dan ook in het land, hebben inderdaad vaak hun eigen problematiek. Ik zou ook graag de onderbouwing willen zien dat het de mensen uit steden zijn die prowolf zijn, bedreigingen uiten etc, als je op FB reacties gaat bekijken blijkt dat niet perse.

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:44

Over het ijzeren gordijn

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Gordijn


Citaat:
Het IJzeren Gordijn was de grens door Europa tussen het communistische Oostblok (de Sovjet-Unie en haar vazalstaten of satellietstaten in Oost-Europa) en het kapitalistische Westen (westerse landen onder aanvoering van de Verenigde Staten van Amerika). De grens ontstond na de Tweede Wereldoorlog en werd vrij abrupt afgebroken na de ineenstorting van de macht van de communistische partijen in Oost-Europa en het uiteenvallen van het Sovjetimperium. Hongarije begon als eerste met het afbreken op 2 mei 1989, waarbij ook de hoge kosten voor het onderhoud van de grens een rol speelden. Het gordijn was het symbool van de Koude Oorlog.

Het IJzeren Gordijn bestond uit mijnenvelden, tankgrachten, prikkeldraad, wachtposten en torens die de twee ideologieën kunstmatig scheidden. Daarbij hoorde ook de voormalige muur die Oost-Berlijn scheidde van West-Berlijn en de grens tussen Oost- en West-Duitsland. Deze constructie die het Westen van het Oosten scheidde, was in West-Duitsland een bizarre toeristische attractie: op vele plaatsen langs het IJzeren Gordijn waren platformen geplaatst van waaraf toeristen met verrekijkers naar het oosten konden kijken. Wachtposten keken vanuit hun torens terug. Oost-Duitse spionnen maakten hiervan gebruik door met aangepaste verrekijkers door middel van infrarood licht met het thuisfront te communiceren.[bron?]

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:26

Ik woon op de Veluwe aan de zandverstuiving en hier lopen de wolven ook. Ik heb ze nog niet gezien, een aantal dorpsgenoten wel. Onze paarden staan als het even kan overdag en 'nachts buiten. Wel vlakbij bebouwing van het dorp. Er zijn in ons dorp geen wolven die dieren hebben aangevallen.
In de omgeving wel schapenaanvallen.

Ik vind juist dat er heel veel nieuws is over de wolf en maar heel weinig positief. Ik vind zo'n facebookgroep Geen Wolf echt vreselijk. Je kunt geen genuanceerd gesprek meer voeren. Je bent of voor of tegen en daartussen zit maar heel weinig.
Er is heel veel podium voor mensen die tegen zijn. Zie alleen maar deze 2 topics op Bokt.
De vooroordelen vliegen je al om de oren; stadsmensen (die nergens verstand van hebben :+ ) tegen de mensen van het platteland die ermee leven en waarvan AL hun dieren worden opgegeten :7 :+
Allebei niet waar.

Ik ben geen wolvenexpert, Net zo min als jullie.
Er wordt vooral uit emotie gereageerd, heel voorstelbaar wanneer je dieren daadwerkelijk worden doodgebeten. Maar is dat ook gebeurd? Dieren van bokkers aangevallen en doodgebeten? Of steekt iedereen elkaar aan in de strijd tegen de gezamenlijke nieuwe vijand, de wolf.

Alles wat ons mensen niet zint moet altijd maar dood. We zijn zelf de meest vreselijke predators maar ik weet nu al dat dit geen verhaal is wat mensen willen horen.

Ik loop in tegenstelling tot de twee geïnterviewden in beide topics zonder enige angst door het bos, ik rij er ook zonder angst. De kans om een zwijn tegen te komen is groter en die vind ik een stuk gevaarlijker, maar ook daarvoor ben ik niet van te voren al bang.
Ik denk niet dat het enige invloed op de antiwolvenlobby in dit topic heeft, maar ik kan het toch niet laten om toch een ander geluid te laten horen.

Ik vind het ook een gemiste kans om alleen het antiwolven geluid te laten horen.

Het gaat toch goed met de lobby? Er wordt toch al gesproken over de mogelijkheid van beheer? De Provincie is er druk mee bezig net als de Europese Unie -O- Zover ik het heb begrepen is beheer nog zeker niet zo eenvoudig.
Welke wolf uit de roedel moet je dan schieten? als je het evenwicht eruit haalt ben je nog veel verder van huis. Schiet je een hele roedel weg dan wordt dit gebied door een nieuwe roedel geclaimd. Dan moet je dus alles gewoon maar doodschieten?

De plek die de wolf in kan nemen in het ecosysteem, welke invloed het kan hebben op het dieren en plantenleven op de Veluwe en daar buiten. Er is gewoon geen ruimte voor.
Dat de hele Veluwe kapot gaat door de stikstofproblematiek, dat we het abattoir en de vleesindustrie van Europa zijn. Dat lijkt me een veel belangrijker probleem om aan te pakken. Maar ja dat ligt nog gevoeliger en dan is die wolf toch wel een fijne bliksemafleider.

Mensen zijn raar; je hobbyschapen/pony's mogen niet worden aangevallen door een wild dier maar wij mogen als mens wel een enorme kalver en varkens/kippen industrie in stand houden. Waar dieren gewoon een economisch product zijn. En laten we vooral niet laten zien hoe het er in slachterijen aantoe gaat.

Wat die wolf doet, alle schapen doodbijten ook al gaat hij er maar eentje opeten is dat zoveel anders dan wat wij doen? Als je je hamburgertje bij de Mac of je kipnuggets bij de KFC weggooit omdat je toch niet zo'n trek meer hebt?

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:45

Justkid dappere post en heel goed om dit geluid ook te laten horen in een topic zoals hier.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 22:49

Even wat rechttrekken.

1. Ik ben niet tegen de wolf
2. Dieren voor menselijke consumptie worden humaan geslacht en niet levend opgegeten.
3. De wolf hoeft van mij niet dood.
4. Dat er bij jullie nog geen aanvallen zijn en de paarden s,nachts nog buiten kunnen staan is meer geluk dan wijsheid vrees ik. Ik vind het in ieder geval niet zo verstandig om de paarden s, nachts buiten te laten.
5. Bij ons zijn er nog geen dieren aangevallen maar dat willen wij dus WEL voorkomen. In de buurt dus verschrikkelijk veel aanvallen en dus ook bij bekenden van mij.
6. Als er alleen nog een paar schapen aangevallen zijn buiten het dorp kan ik me voorstellen dat het heel anders beleefd wordt.

Je schrijft een heel polariserend bericht voor iemand die zegt tegen polarisatie te zijn.

Prima om tegengeluid te laten horen maar dat kan ook zonder vinger wijzen of aannames maken die niet kloppen.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 09-04-24 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:06

Miran schreef:
Over de Randstad, niet iedereen staat erbij stil dat dat bestaat uit een rand van verstedelijkt gebied om een groot stuk platteland heen, het groene hart. In dat stuk platteland zitten ook duizenden dierenhouders, boeren en hobbymatig, die van hun dieren houden en ze graag heel willen houden. Ook tegen de randen van de steden aan.
De Randstad wolven toewensen lost dus niets op, daar heeft de politiek echt niet meer boodschap aan dan de gebieden waar ze nu lopen. En waar ook steden zijn.
De mensen in steden, waar dan ook in het land, hebben inderdaad vaak hun eigen problematiek. Ik zou ook graag de onderbouwing willen zien dat het de mensen uit steden zijn die prowolf zijn, bedreigingen uiten etc, als je op FB reacties gaat bekijken blijkt dat niet perse.



Nee maar mensen uit de Randstad kennen deze mensen dan weer beter dan een vage boer uit Friesland of Drenthe.
Dat is een ver van mijn bedshow vs oh dit is toch wel heel dichtbij.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 23:08

Justkid, ik kijk naar de effecten in gebieden waar de wolf nooit uitgeroeid is en populatiecontrole inconsequent gebeurde n.a.v. 2 wereldoorlogen, revolutie, ineenstorting overkoepelende overheid (ussr) en verandering publieke opinie door films, boeken en verstedelijking. Daar valt dan ook het vrijwel uitsterven van het nationale dier van Kazachstan onder (saiga antilope) door toedoen van de wolf. Evenals de regelmatig terugkerende aanvallen op honden, vee en kinderen. Oorzaak van conflicten tussen mens en wolf waren altijd een overbejaging enkel door de wolf van prooiwild in het territorium om vervolgens te verhuizen richting mensengebieden om aan het vee te beginnen. In tijden waar er consequent op de wolf gejaagd werd was er genoeg wild om die wolven te voeden en dus ook mens en wolf naast elkaar te laten leven. En ja daar zit dan ook een stuk er moet genoeg wild zijn om ook de mens van een deel vlees te voorzien, ivm niet altijd genoeg vee daar voor of mensen die geen vee konden houden en voor moestuin was groeiseizoen te kort.
Interactie tussen native americans en wolf was er ook een van populatiecontrole, en die hadden geen vee. Wel een noodzaak voor genoeg wild om te kunnen jagen en een goed schuwe wolf ivm besmettelijke ziektes. En dat laatste gaat op voor een groot stuk afschieten wat niet schuw is (of beter gezegd kan zijn) wegens aantal inwendige parasieten en overige ellende waar de mensen van vroeger heel bekend mee waren. Als dat enkel rabies zou zijn, dan konden we dat inmiddels oplossen via vaccins. Deel van dat probleem komt ook als prooiwild door de hoge jachtdruk een ander leefgebied gaat zoeken en ziektes meeneemt naar mensen toe. Cwd is een beruchte, hydatid disease (soort wormen die cystes maken in organen) ook. Er zijn er in totaal dik 100 die door wolven verspreid worden en gevaarlijk zijn voor de mens. Niet voor niets dat mensen al heel wat eeuwen weten dat je de wolf ver van je weg wil houden om gezond te blijven en dat is al voordat er een aanval is.

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 00:38

Helemaal mee eens Justkid. Fijn om ook een ander geluid te horen.

En Elisa, bestaat er zoiets als humane slacht? Ik herinner mij maar al te goed de beelden die online komen van slachthuizen.

Lanoca
Berichten: 389
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 01:30

Ik woon in Australië en heb de dingo, een kleine wolf in mijn omgeving. Ik weet wat dingoes kunnen doen en wat er aan gedaan wordt. Ik vind dat zij die roepen dat ze veilig zijn met een wolf in hun omgeving naïef.
Dat je als Nederlander de wolf over je heen laat lopen vind ik levensgevaarlijk. Zowel voor de mens als voor het landschap zoals het nu is.
Ik vond het juist zo mooi om die pony paradise te zien. Hoe je pony’s en paarden een mooi leven kunt bieden op een klein lapje grond. Ik ben tegen de bio-industrie maar houd wel van een stukje eerlijk vlees. Dat hoef ik niet iedere dag of iedere week, maar ik weet wel waar het vandaan komt.

Ik heb het gevoel dat de Facebook commentaren helemaal niets met de werkelijkheid te maken hebben en het feit dat die schreeuwers mensen bedreigen die al door de wolf gedupeerd zijn vind ik niet kunnen. Helaas krijg je via sociale media en zelfs hier commentaar.

De wolf is geen lief wild hondje, het bijt door. Een puppie leert dat ze niet te hard in mensen bijten, die training krijgt een wolf niet. Wolven halen meer dieren neer dan ze kunnen eten. Ze zullen proberen om voor de keel te gaan, maar als het beter uitkomt zullen ze voor een flank gaan bijvoorbeeld. Ook zullen ze dieren in het water jagen en verdrinken.

Die zogenaamde deskundigen moeten zich eerst eens verdiepen in wat wolven kunnen doen in plaats van verkondigen dat het allemaal wel meevalt en dat het allemaal de schuld is van de hobby houder.
Het feit dat de wolf overal voorrang heeft heeft ze een te hoge rang op de apex gegeven, en dat is het probleem. De schuwe wolf, daar valt best mee te leven. Deze brutale pony moordenaar, die lijkt mij rijp voor afschieten.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 06:35

Het hoeft ook niet altijd een discussie of tegen geluid te zijn imo. In dit topic deelt iemand haar zorgen en wordt er geschreven hoe het haar leven en dat van haar paarden beïnvloed. Dat staat voor mij los van wel of geen wolf, of het een mooi dier is, en hoe je tegen de slacht aan kijkt.

Er zullen altijd mensen zijn die er anders tegenaan kijken. En ook dat gesprek mag er zijn. (Al vind ik dat al deze discussie al wel een keer gevoerd zijn en heb ik daar zelf geen zin meer in) Maar het hoeft ook niet in elk topic en op elke FB pagina. Soms wil je gewoon wat delen of informatie lezen zonder iemands mening.

En om nou te zeggen dat het allemaal maar bangmakerij is totdat je zelf een aanval op je eigen dieren meemaakt. Ja, zo kun je er ook over denken. Ik voorkom dat liever. En ik maak me wel zorgen over hoe ik mijn dieren kan beschermen en zo min mogelijk op hun welzijn moet inleveren.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:06

KikiCelinevs schreef:
Helemaal mee eens Justkid. Fijn om ook een ander geluid te horen.

En Elisa, bestaat er zoiets als humane slacht? Ik herinner mij maar al te goed de beelden die online komen van slachthuizen.


Ja hoor, natuurlijk zijn er ook misstanden (die aangepakt moeten worden) maar het meeste gaat goed. Dieren worden dan in 1 keer op een ethische manier gedood.

Ik ga niet hypocriet doen, ik eet ook vlees. Maar koop het wel biologisch van dieren die een goed leven hebben gehad en humaan gedood zijn.

Van de massaproductie en achteloos omgaan met een leven vind ik ook wel wat. Alleen is dat imo een andere discussie.

Laroca:
Interessant! Ik denk omdat men daar al lang samenleeft met de Dingo dat ze veel beter weten hoe ze ermee om moeten gaan. Dat mist in Nederland inderdaad totaal, realiteitszin lijkt er niet te zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29582
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:13

Tot de tijd dat levend uit elkaar getrokken niet tot misstand aan word gezien maar als een dagelijkse prima bij de slacht heeft het pas een plek in een wolvendiscussie. Tot die tijd is het een drogreden en maakt een goed geschreven stukje voor mij ineens niet veel meer waard.

Jessix schreef:
Het hoeft ook niet altijd een discussie of tegen geluid te zijn imo. In dit topic deelt iemand haar zorgen en wordt er geschreven hoe het haar leven en dat van haar paarden beïnvloed. Dat staat voor mij los van wel of geen wolf, of het een mooi dier is, en hoe je tegen de slacht aan kijkt.

Er zullen altijd mensen zijn die er anders tegenaan kijken. En ook dat gesprek mag er zijn. (Al vind ik dat al deze discussie al wel een keer gevoerd zijn en heb ik daar zelf geen zin meer in) Maar het hoeft ook niet in elk topic en op elke FB pagina. Soms wil je gewoon wat delen of informatie lezen zonder iemands mening.

En om nou te zeggen dat het allemaal maar bangmakerij is totdat je zelf een aanval op je eigen dieren meemaakt. Ja, zo kun je er ook over denken. Ik voorkom dat liever. En ik maak me wel zorgen over hoe ik mijn dieren kan beschermen en zo min mogelijk op hun welzijn moet inleveren.


Dit vind ik ook, de hallelujah wat zijn het toch mooie dieren komt al elke dag in het nieuws. De mooie lieve muizen jagende wolf, zo schattig.

Eindelijk eens ander nieuws dan het ook zo mooi.... Fijn dat dat ook eens kan.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-04-24 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:14

KikiCelinevs schreef:
Helemaal mee eens Justkid. Fijn om ook een ander geluid te horen.

En Elisa, bestaat er zoiets als humane slacht? Ik herinner mij maar al te goed de beelden die online komen van slachthuizen.


Ja er bestaat zoiets als humane slacht. Ooit op de kleine familie slachterij geweest waar die dag varkens en koeien werden geslacht. De dieren waren van de boederij van de mensen zelf en alles was vrijdag aangekomen en in de grote stallen gegaan.
Maandag werden ze geslacht. Geen een piepje was er te horen. Alles ging super relaxed. De man van keuringsdienst vertelde dat iedereen het liefste op dit soort slachterijen controleerden daar het niveau rondom dierenwelzijn zo enorm hoog is.

Het is heel belangrijk dat veganisten en allerlei dieren organisaties dit gaan. erkennen want daardoor kun je stimuleren dat meer bedrijven naar die volmaaktheid gaan streven. Dat komt het dierenwelzijn ten goede.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:36

Hier in de buurt ook een zelf-slachtende slager. Die heeft ook een goede naam. Daar kopen de vleeseters in m'n familie graag.

Het blijft natuurlijk slacht (ik vind het moord) ;)
Maar nog altijd beter dan een slachthuis.

sasja0705
Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:41

@Justkid : dankjewel voor deze post, heel mooi geschreven

@Eliza2: ik zie juist hier op de Veluwe alles andere als "humane" slacht - juist van "hobbyboeren" die hun "ongemerkte" lammetjes via de achterdeur verkopen,
Willens en wetens dat deze onverdoofd de keel doorgesneden krijgen...
En jammer genoeg is dit geen uitzondering.

@ pien_2010: ja, die bestaan ook en daar ben ik blij om, maar in grote slachthuizen zijn er nog te veel misstanden.

Wintu

Berichten: 2983
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:48

justkid schreef:
Ik woon op de Veluwe aan de zandverstuiving en hier lopen de wolven ook. Ik heb ze nog niet gezien, een aantal dorpsgenoten wel. Onze paarden staan als het even kan overdag en 'nachts buiten. Wel vlakbij bebouwing van het dorp. Er zijn in ons dorp geen wolven die dieren hebben aangevallen.
In de omgeving wel schapenaanvallen.

Ik vind juist dat er heel veel nieuws is over de wolf en maar heel weinig positief. Ik vind zo'n facebookgroep Geen Wolf echt vreselijk. Je kunt geen genuanceerd gesprek meer voeren. Je bent of voor of tegen en daartussen zit maar heel weinig.
Er is heel veel podium voor mensen die tegen zijn. Zie alleen maar deze 2 topics op Bokt.
De vooroordelen vliegen je al om de oren; stadsmensen (die nergens verstand van hebben :+ ) tegen de mensen van het platteland die ermee leven en waarvan AL hun dieren worden opgegeten :7 :+
Allebei niet waar.

Ik ben geen wolvenexpert, Net zo min als jullie.
Er wordt vooral uit emotie gereageerd, heel voorstelbaar wanneer je dieren daadwerkelijk worden doodgebeten. Maar is dat ook gebeurd? Dieren van bokkers aangevallen en doodgebeten? Of steekt iedereen elkaar aan in de strijd tegen de gezamenlijke nieuwe vijand, de wolf.

Alles wat ons mensen niet zint moet altijd maar dood. We zijn zelf de meest vreselijke predators maar ik weet nu al dat dit geen verhaal is wat mensen willen horen.

Ik loop in tegenstelling tot de twee geïnterviewden in beide topics zonder enige angst door het bos, ik rij er ook zonder angst. De kans om een zwijn tegen te komen is groter en die vind ik een stuk gevaarlijker, maar ook daarvoor ben ik niet van te voren al bang.
Ik denk niet dat het enige invloed op de antiwolvenlobby in dit topic heeft, maar ik kan het toch niet laten om toch een ander geluid te laten horen.

Ik vind het ook een gemiste kans om alleen het antiwolven geluid te laten horen.

Het gaat toch goed met de lobby? Er wordt toch al gesproken over de mogelijkheid van beheer? De Provincie is er druk mee bezig net als de Europese Unie -O- Zover ik het heb begrepen is beheer nog zeker niet zo eenvoudig.
Welke wolf uit de roedel moet je dan schieten? als je het evenwicht eruit haalt ben je nog veel verder van huis. Schiet je een hele roedel weg dan wordt dit gebied door een nieuwe roedel geclaimd. Dan moet je dus alles gewoon maar doodschieten?

De plek die de wolf in kan nemen in het ecosysteem, welke invloed het kan hebben op het dieren en plantenleven op de Veluwe en daar buiten. Er is gewoon geen ruimte voor.
Dat de hele Veluwe kapot gaat door de stikstofproblematiek, dat we het abattoir en de vleesindustrie van Europa zijn. Dat lijkt me een veel belangrijker probleem om aan te pakken. Maar ja dat ligt nog gevoeliger en dan is die wolf toch wel een fijne bliksemafleider.

Mensen zijn raar; je hobbyschapen/pony's mogen niet worden aangevallen door een wild dier maar wij mogen als mens wel een enorme kalver en varkens/kippen industrie in stand houden. Waar dieren gewoon een economisch product zijn. En laten we vooral niet laten zien hoe het er in slachterijen aantoe gaat.

Wat die wolf doet, alle schapen doodbijten ook al gaat hij er maar eentje opeten is dat zoveel anders dan wat wij doen? Als je je hamburgertje bij de Mac of je kipnuggets bij de KFC weggooit omdat je toch niet zo'n trek meer hebt?


Misschien kun je me iets uitleggen, waarom haal je de slacht er bij, omdat slacht er is, wordt al het dierenleed daar mee goed gepraat, dat dieren lijden hindert niet, want er is slacht? Ik vind dat zo krom. Ik eet zoveel mogelijk vegetarisch en verder enkel vlees van de boer uit de buurt, dieren lopen in een natuurgebied het jaar rond en gaan in een enkel trailertje rustig naar de slacht. Zonder misstanden. Voor zolang het nog kan, want de pasgeboren kalfjes worden gepakt door de wolf.
Waarom denk je dat mensen die vinden dat beheer op de wolf moet plaatsvinden, allemaal voorstander van de bio-industrie zijn en schijnbaar allemaal veel vlees eten en zich totaal niet druk maken om de misstanden die in sectoren waarin dieren voor komen?

Heel fijn dat jij je dieren buiten laat staan in de nacht, maak je gebruik van wolfwerend raster? Hier kan dat echter niet meer en dat is geen angstig gedrag. De wolven lopen hier om de stallen en nee, doordat we zorgvuldig zijn zijn er nog geen van onze dieren gepakt, maar omdat je dieren nog niet gegrepen zijn heb je geen recht van spreken en heb je last van het roodkapjesyndroom?

Bang voor zwijnen ben ik hier niet, die zijn hier namelijk niet, enkel reeen. Ik loop met mijn reactieve hond wel met een enige nervositeit in het bos. Vorig zomer waren we namelijk aanwezig terwijl er net een pink was aangevallen en op mijn dagelijkse wandelroute lag een halve ree. Maar schijnbaar ben je daarmee iemand met irrationele angst?

Voor mij hoeven alle wolven niet weg, maar naar beheer moet wel gekeken worden, mijn part worden alle wolven gezenderd om te kijken welke wolf het meeste kwaad doet. Maar ongebreideld voort laten planten gaat niet. Je moet naar de gehele linie kijken, hoeveel wild zit er in een gebied, en hoeveel wolven kan zo een gebied dan aan, zonder dat het andere wild er qua aantallen van te lijden heeft. Dat gebeurt nu helemaal niet, nu moet alles aangepast en wijken voor de wolf, dat is uiteindelijk niet houdbaar.

Je hebt daar een heel polariserend stukje geschreven.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Leven met de dreiging van de wolf: Bokker Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:53

Sasja, dat zijn dan schapen die voor de Ramadan verkocht worden en halal geslacht worden. Daar vind ik ook wel wat van. Dat gebeurd in deze omgeving gelukkig nauwelijks. Het is ook illigaal en dat is terecht.

Oja hier zitten trouwens ook enorm veel zwijnen, ben nog nooit bang geweest voor een zwijn. Wel regelmatig tegen gekomen. Alleen zwijnen met jongen, daar ben ik voorzichtig mee. Verschil is dat zwijnen alleen aanvallen als ze bedreigd worden. Het zijn geen jagers. ;-)

Celebi
Berichten: 3671
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:55

Ik blijf het gek vinden dat de slacht een reden is dat de wolf hobbydieren zou mogen verscheuren. Stel, het zijn alleen slacht dieren die hij pakt en de overheid de boeren daar financieel volledig op compenseert dan is er geen financieel verlies voor het bedrijf, je houdt dan 'alleen' nog maar het verschil van eventuele rustige verdoofde slacht of in angst uit elkaar gescheurd worden over. Vreselijk om over te denken dat verschil maar goed, ik probeer me even in te beelden in de mensen die dat wel normaal vinden.. Het is alleen zo dat er nu ook zoveel hobbydieren gepakt worden... Schapen, hertjes, paarden, katten, etc.. Die mensen zitten niet eens te wachten op een lullige vergoeding. Die willen echt hun dier terug en dat kan niet. En zelfs de boeren van het slachtvee zullen dit niet willen, maar de hobbydieren waar mensen een band mee hebben en waarvan het als kinderen voor ze zijn is nog een gradatie erboven.

Ik word al misselijk bij het idee dat mijn paard op een dag verscheurd kan worden door een wolf. We staan nu nog in de randstad, maar wel in het groene hart. De dag dat de wolven hier komen zijn de weilanden hier ook niet meer veilig en met alle 'nuchtere' randstedelingen hier die die wolf maar wat mooi vinden en best mag komen hou ik hier eigenlijk nog meer mijn hart vast dan in het oosten van het land. Ik denk niet dat er hier ook maar 1 hek geplaatst mag worden van de gemeente of dat stalhouders de investering überhaupt kunnen of willen doen om dat zomaar te bekostigen.. Als die wolven hier eenmaal zitten, wat een kwestie van tijd is lijkt me, dan hebben ze hier denk ik een gigantische feestmaal want alles, werkelijk alles, gaat gewoon naar buiten en staat niet veilig.

Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 08:59

Afbeelding
Afbeelding

En dan is "veilig" ook nog betrekkelijk..als de wolfwerende hekken ook niet werken. |(

Het wordt zo wel heel erg moeilijk in ieder geval.

Inderdaad, wordt er ook niet nagedacht over emotionele schade. De vergoeding geldt trouwens ook alleen voor schapen. Waarvan gezegd werd dat dit het enige dier zou zijn wat zo nu en dan gepakt zou worden.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:05

DuoPenotti schreef:
De ovp zieligerds gun ik ook wat anders dan de wolf erbij...
Maar komt wel uit dezelfde groene wanbeleid...

Inderdaad een afschuwelijk idee. Opgesloten samen met wolven en geen mogelijkheid om te ontsnappen. Precies hetzelfde als onze weidedieren nu trouwens.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:11

Het is toch veelzeggend als jij van een expert te horen krijgt dat het allemaal hooguit vertragend werkt. @elisa.

En dat levert ook heel veel stress en risico’s op voor de dieren die binnen een wolfwerende afrastering of afgesloten stal staan.

Ik zag foto’s van deuren die met beton gaas worden afgesloten. Ideaal zou je denken, wel afgesloten toch frisse lucht.
Ze moeten wel heel degelijk in het kozijn gemaakt zijn en niet met 1 punts slot dicht; flinke ruk die eruit.
Normaal betongaas zou ik niet bij een paarden box willen, als ze achteruit slaan of steigeren in paniek, hoef er in vast.
Alles moet van dermate kwaliteit zijn als een paard er op slaat dat het niet verbuigt en paard vast in komt te zitten.