Ten dode opgeschreven veulen krijgt kampioenslintje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Ten dode opgeschreven veulen krijgt kampioenslintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 14:53

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk
Ingestuurd door MarlindeRooz

De RSPCA, een dierenbeschermingsorganisatie, heeft Gizmo uitgeroepen tot Gered Paard van het Jaar. Het bonte veulentje werd op 17 februari achtergelaten langs de weg in Halstead, Essex. Gizmo was toen vier maanden oud. Hij had luizen, was onderkoeld en uitgedroogd, en had een longontsteking. Het dier kon amper staan en was ten dode opgeschreven.

Gizmo werd verzorgd door de Catley Cross Veterinary Clinic en werd begin augustus definitief geadopteerd door de dierenkliniek in Halstead. Dit weekend maakte hij zijn debuut in de showring op Equifest. Gizmo won zowel de jongepaardencategorie als het kampioenschap op zaterdag.

"We kunnen het nog steeds niet geloven, hij deed het zo goed," zegt Carolyn Wyse, dierenchirurg in de Catley Cross-kliniek. "We hadden niet eens verwacht dat hij in zijn categorie zou winnen, laat staan dat hij het kampioenschap zou winnen. Alle paarden waren zo mooi. Het was erg emotioneel."

Gizmo wist tijdens de show heel wat fans te verzamelen en genoot van hun aandacht. Carolyn zegt dat de jury geraakt was door het verhaal van Gizmo. Ze had eerst de indruk dat de jury niet veel aandacht aan hem besteedde, maar het tegendeel bleek waar. Een van de dames uit de jury zei dat ze zo emotioneel was, dat ze zou beginnen te huilen als ze het over Gizmo had.

Zondag keerde Gizmo veilig terug naar de dierenkliniek. "Hij heeft de hele terugweg geslapen en geniet nu van de weide."

Anoniem

Re: Ten dode opgeschreven veulen krijgt kampioenslintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:55

*\%/* Wat een heerlijk positief einde zeg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:58

Jee wat is die opgeknapt! Mooi beestje!
Vreselijk dat zo'n dieren gewoon op zo'n manier worden gedumpt..

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 14:59

Gaaf!

Is er geen 'voor-na' foto

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:02

Musiess schreef:
Gaaf!

Is er geen 'voor-na' foto

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:12

Wat een mooi (voorlopig) einde! Paardje heeft het verdient

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:13

Maar imo niet echt objectief? :o

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:36

Wellicht ben ik nu de boeman, maar ik vind dit soort verhalen altijd heel dubbel. Helemaal super voor dit paard dat hij zo goed terecht is gekomen, begrijp me niet verkeerd. Maar het is wel dit soort verhalen dat de penny-dromen aanwakkert. Je redt een pony van de slacht, en het blijkt een verschrikkelijk knap talentje te zijn, dat geluk kan iedereen hebben, toch? De verhalen van fokkers die jarenlang met hart en ziel bezig zijn om een correct paard te fokken, die lees je niet, want dat is niet iets waar jan modaal zich in kan herkennen. Het is anders wel de realiteit, of tenminste, wat de realiteit zou moeten zijn...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:31

Wauw, die is goed opgeknapt. Echt een schitterend verhaal!

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:33

Wauw degene die hem heeft achtergelaten zal wel balen!
Super gaaf beestje :oo

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:39

bakkabouter schreef:
Wellicht ben ik nu de boeman, maar ik vind dit soort verhalen altijd heel dubbel. Helemaal super voor dit paard dat hij zo goed terecht is gekomen, begrijp me niet verkeerd. Maar het is wel dit soort verhalen dat de penny-dromen aanwakkert. Je redt een pony van de slacht, en het blijkt een verschrikkelijk knap talentje te zijn, dat geluk kan iedereen hebben, toch? De verhalen van fokkers die jarenlang met hart en ziel bezig zijn om een correct paard te fokken, die lees je niet, want dat is niet iets waar jan modaal zich in kan herkennen. Het is anders wel de realiteit, of tenminste, wat de realiteit zou moeten zijn...

De paarden van DIE fokkers zijn niet te betalen voor het gros in paardenland :+ DIE veulens worden voor tonnen verkocht aan mensen die het er aan uit kunnen en willen geven. Wat overblijft eindigt bij de "gewone" handelstallen en worden verkocht aan de "gewone" ruiter. Wat is daar nou interessant aan? :P

Laat ons nou lekker genieten van deze verhalen :)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:14

S_en_Z schreef:
bakkabouter schreef:

De paarden van DIE fokkers zijn niet te betalen voor het gros in paardenland :+ DIE veulens worden voor tonnen verkocht aan mensen die het er aan uit kunnen en willen geven. Wat overblijft eindigt bij de "gewone" handelstallen en worden verkocht aan de "gewone" ruiter. Wat is daar nou interessant aan? :P

Sorry maar ik ben het totaal niet met je eens..
De tijden van het heel duur verkopen van veulens is al lang achter ons.
Ook in de "dure" tijd werden alleen topveulens voor tonnen verkocht naar het buitenland en dat waren toen al uitzonderingen

Tegenwoordig mag je als fokker blij zijn als je de kosten een beetje kunt betalen van de prijs die je voor je veulen krijgt.
Ik heb jaren lang gefokt en was dus ook met hart en ziel bezig om een correct paard te fokken.
We hadden in die tijd mooie fokmerries en veulens dus weet dus wel een beetje van prijzen van veulens.
Dus ik begrijp niet hoe je aan deze wijsheid komt :? :D

Even weer on-topic: wat een mooi verhaal *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:16

Ken zelf ook redelijk wat fokkers met een naam en die halen er wel meer uit dan alleen hun onkosten. Ja deels ook door verkoop aan het buitenland.

Maargoed, laten we idd ontopic blijven. (Wil niemand voor de schenen schoppen) Ging mij er vooral om dat ik t verhaal juist mooi/leuk vind te lezen!

jorris2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:05

ode aan de mensen die dit dier gered hebben.te gek voor woorden om zo met dieren om te gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:07

Ik las dit verhaal en werd er zo blij van, ik dacht die moet op bokt! :D

Tja de markt en slachtpaarden blabla, maar als er geld, tijd en aandacht vrij is om zo'n paardje op te knappen. Why not?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:50

S_en_Z schreef:
bakkabouter schreef:

Ach dit is toch het ultieme pennyverhaal?

En leuk voor dit veulen dat ie zo goed terecht is gekomen, voor en na spreekt voor zich.

Alleen ben ik het er niet mee eens dat zon kneus zoveel goedkoper is dan een leuk dier bij met name de kleinere fokkers, ja als je geluk hebt valt het allemaal wel mee (zie de 'geredde' paarden topics ieder jaar op bokt wat alleen wat rauwe markthandel is, met een wormkuur en een week voeren weer op regel....)
Maar als het zo dood langs de weg ligt en je neemt het mee, kan je toch voor bijzonder hoge vet. kosten komen te staan.... Vaak wordt t ook niet voor niets afgedankt.

prouesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 20:16

Ik wordt zo blij van dit verhaal, prachtig om te zien hoe dat beest weer helemaal opleefde :)