Vlaamse paardensector heeft nooit steun gehad van overheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaamse paardensector heeft nooit steun gehad van overheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 06:43

www.nieuwsblad

Kris Peeters stelt 'verpaardelijking' van Vlaanderen voor in Strohoeve.

Minister-president Kris Peeters stelde gisteren zijn studie over de paardensector voor in de Strohoeve van Willy Naessens. Naessens maakte van de gelegenheid gebruik om te lobbyen voor zijn landbouwmuseum.

Industrieel Willy Naessens zette gisteren zijn pet van paardenfreak op voor het bezoek van minister-president Kris Peeters. Die trok dan weer letterlijk zijn jas aan van Vlaams minister van Landbouw aan om in het koetsenhuis van de stoeterij zijn doorlichting van de paardensector voor te stellen. Hij kreeg daar weliswaar pas de kans toe nadat de gastheer rechttoe rechtaan had gevraagd om hem een vergunning voor een landbouwmuseum te verlenen.

'Ik droom ervan om naast de Strohoeve in de Beekstraat een museum te bouwen om mijn oude landbouwwerktuigen in onder te brengen', zei Naessens.

'Die staan nu al jaren in een schuur in Kluisbergen maar niemand heeft daar iets aan. Ik zou ze willen tentoonstellen zodat de mensen kunnen zien hoe de landbouwers vroeger hun land bewerkten. Tegelijk zou ik het gebouw willen gebruiken om er mijn boerenpaarden in onder te brengen. Als we landbouwwerktuigen beschouwen als erfgoed dan zijn die dieren zeer zeker levend erfgoed dat eveneens met de ondergang bedreigd is. Daar wil ik heel graag iets aan doen.'

'We hebben de bouwvergunning nog niet ingediend maar ik voel de bui nu al hangen', aldus Naessens nog. 'Dit is hier immers landbouwzone. Ik vrees dat we geen toelating krijgen om hier een initiatief te nemen voor recreatieve doeleinden. Tenzij we natuurlijk een uitzondering kunnen bekomen. Ik wil met het museum tenslotte geen winst maken. Bovendien wil ik het gebouw na mijn dood graag schenken aan de gemeenschap.'

De minister-president deed alsof zijn neus bloedde en ging over tot de orde van de dag. Hij vertelde dat zijn administratie had uitgerekend dat in de Vlaamse paardenhouderij meer dan 3.500 voltijdse werknemers tewerkgesteld zijn.

'De sector is jaarlijks goed voor een toegevoegde waarde van 215 miljoen euro voor de Vlaamse economie', aldus Peeters. 'Dat wil zeggen dat de luchtvaartindustrie bijvoorbeeld slechts dubbel zo groot is.'

Peeters liet hem in dat verband verleiden tot een De Croo'isme door van een 'verpaardelijking' van Vlaanderen te spreken. 'Deze sector is altijd onder de mat geveegd en heeft nooit enige steun van de overheid gekregen', zei hij. 'Toch is ze er op eigen kracht in geslaagd om zich in de kijker te werken.'

Uit de studie blijkt onder meer dat in Vlaanderen 90.000 gechipte paarden op stal staan. Het officieuze aantal is naar schatting nog eens dubbel zo groot maar is hoe dan ook 75 procent van het totaal in België. 1.750 bedrijven van uiteenlopend allooi zijn met paarden bezig. Zo zijn er in Vlaanderen nog 420 hoefsmeden actief en telt dit land elf slachterijen waar jaarlijks tienduizend 'paardachtigen' worden geslacht.

Adri

Re: Vlaamse paardensector heeft nooit steun gehad van overheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 08:37

De overheid zou eens wat meer moeten luisteren naar de opmerkingen en problemen bij de kleine man, bij de ruiter, of paardenvriend die van paarden houdt als edel dier. Je moet als gewone paardenvriend eens vragen of iets kenbaar maken, je krijgt geen antwoord, één Politieke ambtenaar antwoordt, heeft het hart op de juiste plaats. Hoop dat Minister Peeters ook eens op bezoek gaat bij die mensen, O.K. hij zou bepaalde zaken starten in de toekomst, maar aub Overheidsdiensten van Belgie, denk even aan het hele chipgebeuren, paspoort en kontrole ivm verkoop, slachten en dergelijke zaken, zeker in belang van de kleine paardenvriend.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:59

Nooit ingezien waarom de overheid hobbies zou moeten sponseren, hebben wel belangrijkere zaken om het belastinggeld aan uit te geven.
Bouwvergunningen en andere wetten/bepalingen gelden net zo goed voor paardenmensen als de rest van de bevolking.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:47

Ik vind dat er in België sowieso heel weinig wordt gedaan voor de paardenliefhebber. Denk dat Nederland daar beter op voorzien is, qua ruiterpaden enzo alleen al.
Of vergis ik mij nu compleet?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:02

Sin schreef:
Ik vind dat er in België sowieso heel weinig wordt gedaan voor de paardenliefhebber. Denk dat Nederland daar beter op voorzien is, qua ruiterpaden enzo alleen al.
Of vergis ik mij nu compleet?

Ik vind dat eigenlijk wel meevallen. Ik heb pasgeleden nog folders van ruiterroutes opgevraagd.
Wat ik in Belgie echt dieptriest vind is de organisatie van de paardensport van binnenuit.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:40

In Belgie word er weinig tot niets gedaan voor de paardensport.
Er gebeuren zaken die te grof zijn om onder woorden te brengen en die niet aan het licht mogen komen.
Paardensport in Belgie is en blijft een louche zaak dat allemaal om geld draait en dat er een paar ministers het hart goed hebben voor de paardensport zal de zaak niet redden.

Spijtig maar helaas