Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 11:03

www.horses.nl/ www.depaardenkrant.nl

De rechtszaak tussen Victoria Max-Theurer tegen Wu-Wei-Verlag is dinsdag van start gegaan. De Oostenrijkse amazone spande een rechtszaak aan tegen de uitgeverij, nadat zij met haar Oldenburger paard Falcao in een anti-rollkur-video van dr. Gerd Heuschmann te zien was. Bij de beelden van Max-Theurer luidde het commentaar: een verschrikkelijk voorbeeld.

Max-Theurer was er niet van op de hoogte dat ze tijdens het losrijden op de WEG in Aken in 2006 werd gefilmd. Ze werd daarvan ook niet op de hoogte gebracht toen de beelden in de film te zien waren en deze werd gepubliceerd.

,,Niet alleen is de video zonder mijn weten gepubliceerd, maar er kwamen ook feitelijke onjuistheden voor in het commentaar van de video”, zegt Max-Theurer. ,,Ik hoop dat ik door deze vervelende rechtstrijd andere ruiters kan helpen en voorkomen dat ze ook door dit soort situaties in een kwaad daglicht worden gesteld.”

In de eerste week van september wordt de uitspraak verwacht.

Anoniem

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:05

*ziet een discussie over rollkur aan komen*

Ik vind het ook een beetje té dat je zo maar mensen gaat filmen en die op het internet gaat zetten.
Over het nou over rollkur gaat of niet

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:14

Ik niet. Dierenmishandeling mag aan de kaak gesteld worden, zelfs al is het filmen op zich strafbaar (wat mogelijk niet eens het geval zal zijn).
Als Geenpeace voor een walvisvaarder in vaart en ze de jacht moeilijk maakt is dat ook strafbaar, maar de moeite van de aandacht die ze er even mee krijgen waard.

Uiteindelijk krijg je ook als ruiter geen anti-filmploeg over je heen als je niet mee doet met een op zich (understatement) controversiële rijtechniek, dus de oplossing lijkt me heel eenvoudig als je daar geen zin in hebt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:18

Dat jij het dierenmishandeling vind wil niet zeggen dat dit een feit is! al weet ik dat dat voor sommige mensen nogal lastig uit elkaar te houden is.
Ik hoop dat deze dame gelijk krijgt. Misschien stoppen mensen vdan met dat misselijke stiekume gefilm.

Yeyo

Ik gok dat mensen die dit toepassen zich ook echt niet zomaar laten filmen, ze zullen ergens heus wel weten dat ze niet goed bezig zijn met hun paard op deze manier. Ik moet zeggen dat ik het ook een walgelijke manier vind om "los" te rijden.

Hyperflexie ligt al een tijdje onder vuur toch?
Laatst las ik ergens dat het mentale mishandeling voor een paard zou zijn.
Ergens kan ik me dat wel voorstellen, een paard ziet natuurlijk niets meer en word op die manier gedwongen om jou te vertrouwen.

Anoniem

Bandida schreef:
Ik niet. Dierenmishandeling mag aan de kaak gesteld worden, zelfs al is het filmen op zich strafbaar (wat mogelijk niet eens het geval zal zijn).
Als Geenpeace voor een walvisvaarder in vaart en ze de jacht moeilijk maakt is dat ook strafbaar, maar de moeite van de aandacht die ze er even mee krijgen waard.

Wat jij zegt klopt wel, maar wie bepaalt de grens?
De een vindt rollkur dierenmishandeling, de ander vind het pas dierenmishandeling als het paard geen eten/drinken heeft, en weer een ander vindt het al dierenmishandeling als je je paard dagelijks niet 5 uur borstelt, en 5000 wortels geeft.
Daarvoor zijn wetten ook, dat er een grens wordt vastgelegd die gevolgd moet worden, zodat niet jan en alleman zelf gaat bepalen wat wel en niet kan.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:19

Volgens mij mag je gewoon filmen op een openbaar event. Er kan immers gewoon publiek kijken, en publiek heeft vaak camera's bij zich, dus of Heuschman aangeklaagd kan worden voor het filmen, dat vraag ik me af. Of het legaal is om zo'n video te gebruiken voor een documentaire, dat is weer een ander verhaal.

De docu zelf heb ik niet gezien, ik heb zijn boek echter wel gelezen en daar was ik wel van onder de indruk. Heel goed dat de rollkur methode aan de tand wordt gevoeld!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:20

sporter schreef:
Dat jij het dierenmishandeling vind wil niet zeggen dat dit een feit is!

Via dit soort films kan het publiek daar over beslissen in plaats van de ruiters en eigenaars die er voornamelijk belang bij hebben dat het paard wat wint ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:23

Ja zo ken ik er nog wel een paar.
Het grote deel van het publiek vind het ook zielig als een paard buiten staat in de winter zonder deken. Is dit ook mishandeling omdat het publiek dat vind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:24

Bandida schreef:
Via dit soort films kan het publiek daar over beslissen in plaats van de ruiters en eigenaars die er voornamelijk belang bij hebben dat het paard wat wint ;)

Maar heb jij wel het recht om daar over te oordelen?
In de wet is vastgelegd wat een paard nodig heeft, en als daar niet aan voldaan wordt mag/moet er actie worden ondernomen.
Al het ander wat niet in de wet is vastgelegd (rollkur) is niet strafbaar.
Al vind heel Nederland (en de rest van de wereld) dat rollkur dierenmishandeling is, het wordt pas strafbaar als het in de wet wordt vastgelegd.

Nogmaals, wie bepaalt de grens?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:25

Bandida schreef:
sporter schreef:
Dat jij het dierenmishandeling vind wil niet zeggen dat dit een feit is!

Het publiek moet beslissen of iets dierenmishandeling is?
Kom op zeg, lijkt me eerst dat er onderzoek naar moet worden gedaan, dat beoordeel je niet even op het oog. Dierenmishandeling gaat dieper dan het beeld dat je als toeschouwer/kijker ziet..
Eerst de feiten op tafel, dan oordelen. :)

Hoop ook dat de Max-Theurer wint, stiekem filmen is toch écht over de top!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:25

Het grote deel van het publiek heeft weinig verstand van paarden, als ik een paard met schuimend bloed op de lippen zie voorbijkomen omdat zijn mondhoeken gewoon kapotgetrokken worden, ja dan vind ik dit mishandeling ja.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:28

Er is geen verschil tussen die twee situaties. Net zoals bij het dekenvoorbeeld is het eigenlijk aan de ruiterij om de buitenwereld te leren wat ok is volgens de welzijnsnormen, en wat niet. Maar gezien dat dat zo ver van de realiteit staat, en daar zelfs nog geen eerste aanzet toe gegeven wordt*, heb je goed begrepen wat daar de gevolgen van gaan zijn Sporter.

* dat een paard niet alleen hoort te staan, en buitenruimte moet hebben wordt de Nederlanders ondertussen uitgelegd door de dierenbescherming godbetert.. wat voor indruk geeft dat over de paardenwereld...
Laatst bijgewerkt door Ruga op 14-08-09 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:28

Euhm volgens mij lopen op het gross van de filmpjes de paarden niet met kappot gescheurden mondhoeken en bloed inde mond rond. Wat een kwatsch

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:29

sporter schreef:
Het grote deel van het publiek vind het ook zielig als een paard buiten staat in de winter zonder deken. Is dit ook mishandeling omdat het publiek dat vind?

Het is een feit, dat een gezond paard zonder deken buiten kan lopen, in de winter. Dat doen paarden immers al miljoenen jaren lang en dat gaat ook al miljoenen jaren goed, anders waren er nu geen paarden meer geweest.
Dat een penny met een barbie paard dat dan zielig vindt, is gewoon onwetendheid. En antropomorfisme.

Inmiddels is ook bewezen dat de rollkur methode schadelijk is voor het paard, alleen willen veel mensen daar nog niet aan want die grote ruiters rijden op die manier, dan zal het toch wel goed zijn? :roll:
Laatst bijgewerkt door Inge_ op 14-08-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:29

Yeyo schreef:
Het grote deel van het publiek heeft weinig verstand van paarden, als ik een paard met schuimend bloed op de lippen zie voorbijkomen omdat zijn mondhoeken gewoon kapotgetrokken worden, ja dan vind ik dit mishandeling ja.

Jij bent in volste recht dat te vinden, en je mag dat ook duidelijk maken (godzijdank), maar wat ik niet vind kunnen is dat je daarmee films maakt van andere mensen en deze dan op het internet zet zonder hun toestemming.

Niet specifiek op jou doelend, maar in het algemeen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:30

Bandida schreef:
Er is geen verschil tussen die twee situaties. Net zoals bij het dekenvoorbeeld is het eigenlijk aan de ruiterij om de buitenwereld te leren wat ok is volgens de welzijnsnormen, en wat niet. Maar gezien dat dat zo ver van de realiteit staat, en daar zelfs nog geen eerste aanzet toe gegeven wordt, heb je goed begrepen wat daar de gevolgen van gaan zijn Sporter.

De gevolgen gaan zijn dat de paardensport steeds duurder gaat worden. Het gevolg daarvan is dat minder mensen het kunnen betalen en ik gok erop dat de sport mensen als laatste over blijven want dat zijn namelijk de mensen die nu ook al bakken met geld in hun paarden pompen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:32

Yeyo schreef:
Het grote deel van het publiek heeft weinig verstand van paarden

Inderdaad, en dat zal altijd zo blijven. Maar ze hebben wél een mening. En daar hebben ze ook recht op. Het is aan ons om uit te leggen wat aanvaardbare omgang met paarden is en wat niet (of de dierenbescherming zal het op termijn voor ons doen)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:32

Bandida schreef:
Er is geen verschil tussen die twee situaties. Net zoals bij het dekenvoorbeeld is het eigenlijk aan de ruiterij om de buitenwereld te leren wat ok is volgens de welzijnsnormen, en wat niet. Maar gezien dat dat zo ver van de realiteit staat, en daar zelfs nog geen eerste aanzet toe gegeven wordt*, heb je goed begrepen wat daar de gevolgen van gaan zijn Sporter.

* dat een paard niet alleen hoort te staan, en buitenruimte moet hebben wordt de Nederlanders ondertussen uitgelegd door de dierenbescherming godbetert.. wat voor indruk geeft dat over de paardenwereld...

Volgens mij wil het gros van de buitenwereld niet eens IETS weten over paarden en komt gezeur over dekens van oude mensen, greenpeacefiguren en vergeet niet de pennymeisjes...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:33

Inge_ schreef:
sporter schreef:

Het is een feit, dat een gezond paard zonder deken buiten kan lopen, in de winter. Dat doen paarden immers al miljoenen jaren lang en dat gaat ook al miljoenen jaren goed, anders waren er nu geen paarden meer geweest.
Dat een penny met een barbie paard dat dan zielig vindt, is gewoon onwetendheid. En antropomorfisme.

Inmiddels is ook bewezen dat de rollkur methode schadelijk is voor het paard, alleen willen veel mensen daar nog niet aan want die grote ruiters rijden op die manier, dan zal het toch wel goed zijn? :roll:

Euhm nee dat is het niet. Ten minste er zijn ook onderzoeken die het tegendeel bewijzen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:35

Janine1990 schreef:
Volgens mij wil het gros van de buitenwereld niet eens IETS weten over paarden en komt gezeur over dekens van oude mensen, greenpeacefiguren en vergeet niet de pennymeisjes...

Nou..er worden wel degelijk dierenwelzijnswetten gestemd in jullie (en mijn) land, en daar heb je toch nog steeds een politieke meerderheid voor nodig. Je mag dat voor mij best gekleurd zien, maar onderschat de macht van het samengeteld gezeurd dan vooral niet.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:35

Bandida schreef:
Yeyo schreef:
Het grote deel van het publiek heeft weinig verstand van paarden

Inderdaad, en dat zal altijd zo blijven. Maar ze hebben wél een mening. En daar hebben ze ook recht op. Het is aan ons om uit te leggen wat aanvaardbare omgang met paarden is en wat niet (of de dierenbescherming zal het op termijn voor ons doen)

Ja de dierenbescherming :+ De dierenbescherming rukt nog steeds uit om naar die paarden zonder dekens te gaan kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:37

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:

Nou..er worden wel degelijk dierenwelzijnswetten gestemd in jullie (en mijn) land, en daar heb je toch nog steeds een politieke meerderheid voor nodig. Je mag dat voor mij best gekleurd zien, maar onderschat de macht van het samengeteld gezeurd dan vooral niet.

Je zegt net dat wij in de paardensportwereld de buitenwereld moeten leren over het welzijn.
Ik geloof niet dat DAT iets te maken heeft met wetten... 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:38

Bandida schreef:

Ze hebben inderdaad een mening.
Maar als jij bijvoorbeeld een onenigheid heb met wat buren over bijvoorbeeld een parkeer plek, dan haal je er toch een wijkagent bij die op de hoogte is? Niet iemand van de andere kant van de wereld.
Moet de paardensport er wel naar streven om de massa (niet-paardenmensen) tevreden te stellen zodat die niet meer denken dat het dierenmishandeling is?
Of moet de paardensport met al haar kennis en kunde (en meningsverschillen) proberen de paarden en ruiters tevreden te stellen?
Er zullen altijd mensen blijven die het niet eens met het gangbare. Of ze nou ouderwets, vernieuwend, of gewoon simpelweg anders zijn.
Normen en waarden veranderen met de tijd. De 'anti-rollkur gedachte' begint nu op te komen, maar over 100 jaar denken we er waarschijnlijk weer helemaal anders over.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:38

sporter schreef:
Ten minste er zijn ook onderzoeken die het tegendeel bewijzen.

Werkelijk? Zou je me die kunnen aanleveren? links, bronnen?