Paard ligt al een paar dagen dood in weiland in Zele

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard ligt al een paar dagen dood in weiland in Zele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:52

www.blid.be

Gisteren in de late namiddag zijn er door medewerkers van BLID op een weide aan de Dijckstraat te Zele twee paarden aangetroffen.

Één van de paarden is sinds twee dagen dood . Het andere paard is verwaarloosd aan de hoeven. De eigenaar komt maar sporadisch langs. Zelfs de melding dat er één dood paard ligt doet de eigenaar nog niet tot actie overgaan. “Deze week bij de extreme hitte is de eigenaar niet langs geweest met drinkwater. Dit hebben we vandaag vernomen van omwonenden”, zegt Dirk Blanchart, voorzitter van BLID.

Het gras op de weide is uitgedroogd en daarom is het niet vreemd dat het paard dood ligt onder de prikkeldraad. Paarden gaan namelijk onder de prikkeldraad zoeken als ze op eigen weide niet genoeg voeding of drinken vinden. Ook de drinkbakken zijn maar net bevochtigd door het regenwater dat de nacht voordien is gevallen. Volgens de politie is dit voldoende. Volgens ons drinkt een paard zo'n 30 tot 50 liter water per dag. Water is eigenlijk het belangrijkste voor een paard. Net als de mens kan een paard langer zonder eten dan zonder drinken.

BLID heeft gevraagd dat er proces verbaal zou worden opgesteld. De politie ging alvast toch de eigenaar opzoeken.

Let op! De volgende foto's kunnen als schokkend worden ervaren.
Klik hier voor foto's.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:53

Jeetje wat erg :(:)
Sommige mensen zouden geen dieren mogen hebben, schandalig gewoon!! :n :r
Volgens mij was hij onder de draad door op zoek naar water ofzo???
Vraag me soms ook af waren mensen / hulp diensten niet eerder ingeschakeld worden, er komen tot vast wel eens mensen met honden ofzo langs.
Laatst bijgewerkt door pantuf op 04-07-09 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:54

Waarom wordt er altijd pas actie ondernomen als het al te laat is? ;(

Arme dieren.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:54

Jeetje wat erg.. Dat je dat je beestjes aan kunt doen zeg.. Verkoop ze dan als je der niks meer mee op hebt. (*denk ik dan*)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:55

Als het kalf verdronken is, dempt men de put.
:\

Zitten trouwens weer lekker vrolijke nieuwtjes bij.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:56

Als de omwonenden zelf hebben gemerkt dat de eigenaar niet langskwam met water, waarom deden hun dan niks?

Wat erg zeg..
Arm paard. Waarschijnlijk een van de meest gruwelijke dood die een paard kan lijden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:57

Citaat:
Ook de drinkbakken zijn maar net bevochtigd door het regenwater dat de nacht voordien is gevallen. Volgens de politie is dit voldoende

Huh?? Die zijn gek.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:58

En weer één..............Wat leven we toch in een fijne wereld.............:-(
Ook prettig dat de omwonenden geen water hebben gegeven als ze het opgemerkt hebben.....Niet dat de schuld bij hun ligt maar hoe kan je het aanzien dat ze een paar dagen geen water hebben gehad en geen aktie ondernemen. Elk levend wezen kan toch bedenken dat ze water nodig hebben.....

marjoleinft

Re: Paard ligt al een paar dagen dood in weiland in Zele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:30

ach ja dat ons systeem he.
gisteren reed ik ergens op een dijk en daar stond een paard dat graatmager was alle botten staken uit en viel zowat om met lopen.er staan daar nog een paar magere paarden
ik wou de dierenbescherming bellen maar het was 1 min over 6 dus maandag ben ik de eerste.
waar gaat dit heen in ons land.

mispeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:36

Deze mensen mogen in mijn ogen geen paarden meer houden! :( En de politie is ook niet veel wijzer. En dan zeggen ze dat Duitsland laks is met betrekking tot dierenmishandeling, maar Nederland kan er ook wat van hoor!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:40

Stel je voor. Zou dit toch niet kunnen hoor! Als ik nu al merk dat ik om de haverklap aan de weide sta om alles te controleren, gelukkig is er continu toezicht bij de weide waar mn paardje staat, en anders rijd ik er altijd eens langs. Moet geen leuke dood zijn, zo zonder drinkwater, met het beetje vocht van de regen komen twee paarden niet toe, das zeker. Had ik daar in de buurt gewoond en geweten dat er paarden zonder water stonden, dan had ik dat toch niet zomaar voorbij laten gaan. Was en de dierenbescherming gebeld, en had ik zelf wel met water gelopen, hoe warm het ook was en hoe ver ook. Vreselijk gewoon.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:21

Nikka schreef:
Citaat:
Ook de drinkbakken zijn maar net bevochtigd door het regenwater dat de nacht voordien is gevallen. Volgens de politie is dit voldoende

Huh?? Die zijn gek.

duidelijk een typfout daarna wordt er gezegt dat een paard tot 50 liter drinkt, zal wel "niet voldoende" moeten hebben gestaan.

Ontopic...vreselijk dat dit wederom gebeurd, de BLID laat veel teveel steken vallen in het nagaan van klachten en onderneemt vééls te laat stappen. Ook vind ik het schandalig dat omwonende die er van af wisten geen actie hebben ondernomen en de dieren voorzien hebben van water.

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:21

vreselijk!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:40

marjoleinft schreef:
ach ja dat ons systeem he.
gisteren reed ik ergens op een dijk en daar stond een paard dat graatmager was alle botten staken uit en viel zowat om met lopen.er staan daar nog een paar magere paarden
ik wou de dierenbescherming bellen maar het was 1 min over 6 dus maandag ben ik de eerste.
waar gaat dit heen in ons land.

Kun je dan na die tijd nergens meer terecht met je klacht? In gevallen als in bovenstaand bericht, kan het maandag wel eens te laat zijn.....

Vreselijk trouwens dat omwonende wel zo goed zijn om vast te stellen dat er al dagen geen water is gegeven, maar niemand daar verder iets aan doet. :n
Maar ja, dat is de realiteit van de hedendaagse maatschappij, ieder voor zich en ikke ikke ikke

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:46

Toch maar een soort Nederlandse Dieren Politie oprichten??

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:58

ongelooflijk, ik heb de foto bekeken en vraag me af waarom werkelijk niemand wat deed. mensen bellen de politie als iemand zijn hond voor hun deur laten poepen en het niet opruimen en deze dieren moeten echt al lang hebben geleden, want zo mager word je niet binnen een week. En hoe kan het dat dat dier waarschijnlijk al meer dan 2 dagen zo lag en er niemand was wezen kijken? Omwonende konden wel zeggen dat hij niet elke dag water kwam geven, maar het kwam niet in hun kop op om dan zelf te gaan kijken of die dieren water hadden...
Ik ga twee keer op een dag naar mijn paard toe om te voeren en om het water te verschonen of bij te vullen. Ben altijd bang dat ze de bak omgooien en dan een paar uur geen water hebben.
Nou hoeft niet iedereen zo paranoide te zijn als ik, maar zorg dan dat je paard zeker een paar waterbakken heeft of een groot badkuip vol of zo... Ik snap gewoon niet dat mensen niet vatten dat een dier hebben inhoud dat je ervoor moet zorgen!!! Ongelooflijk!!!!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:29

rainbow8 schreef:

Ben ik 1000% voor! Alleen zou ik die baan niet kunnen doen. Ik zou mijn handen niet kunnen thuis houden bij een confrontatie van een dergelijke eigenaar :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:30

Jeetje..wat erg zeg! arm arm dier...waarom nemen mensen niet de verantwoordelijkheid voor hun beesten! Ik kan hier zo boos om worden..

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:31

hoe gruwelijk kun je met je paarden omgaan!
mij hebben ze altijd gezegd dat een volwassen paard bij warm weer zéker zo'n 60 liter per dag drinkt!!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:32

Wanneer wordt dat toch eens harder aangepakt! :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:33

Vreselijk, hoe kan je het nou zover laten komen :n ..

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:36

En het gaat maar door, de dierenverwaardelozing..

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:47

Het kl*te is dat er nooit iets zal veranderen. Dieren beteken heel weinig als het op straffen aankomt. Voor dierenverwaarlozing moet je als beklaagde geen bang hebben, met 500 euro ben je ervan af :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:49

rainbow8 schreef:

Maar als nederlandse dierenpolitie doe je weinig in Belgie ( Zele ligt in Oost vlaanderen ).

Misschien dat mensen die dus niets doen ook eens vervolgd kunnen worden voor het ogen sluiten tegen dierenleed.
Op deze manier worden mensen verplicht mee te kijken in hun buurt.
Vooral als zo een dier bij mensen in de straat staan ofzo. Want uiteraard is het de verantwoording van de eigenaar, maar ik vind ook dat deze verantwoording betrekking heeft tot mensen die het zien gebeuren.
Bij mensen kan je vervolgt worden als je niets doet terwijl je ervan op de hoogte bent, waarom dit niet bij dieren.
Ik heb liever dat mensen een keer tevaak de dierenbescherming bellen dan een keer teweinig. Als jij goed voor je dier zorgt dan ben je uiteraard kwaad als iemand de dierenb escherming op je dak stuurt, maar dan zijn ze net zo snel weer weg als ze gekomen zijn als ze zien dat het in orde is.
Mocht het nou niet in orde zijn dan hebben ze wel dierenleed bespaart.
Dus gewoon onringde mensen ook verantwoordelijk houden !!! Die mensen die zeiden dat hij niet elke dag water kwam brengen hadden het ook moeten controleren of dat het dier water heeft. Ik bedoel, als je en hond in het water ziet verdrinken loop je toch ook niet door. Als je een paard in het prikkeldraad ziet hangen ga je toch ook niet naar huis om vervolgens aan je avondeten te beginnen? En deze situatie was nog vele malen erger.... GRRRR hoe meer ik hier aan denk, hoe kwader ik word, vooral omdat het echt niet zo ver weg is van waar ik woon!!!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:52

Mallodie schreef:
Het kl*te is dat er nooit iets zal veranderen. Dieren beteken heel weinig als het op straffen aankomt. Voor dierenverwaarlozing moet je als beklaagde geen bang hebben, met 500 euro ben je ervan af :)

Maar als jij daar elke dag langs loopt en je hebt er niets mee temaken, dan wil je geen 500 euro boete krijgen, dus de mensen die er rond wonen die zullen dan misschien sneller ingrijpen om te voorkomen dat ze een boete aan hun broek hebben hangen!
En het geld dat ze op deze manier extra binnen halen kunnen ze weer meer dierenpolitie van op pad sturen!!!