"Paarden met weinig huidpigment rond ogen laten tattoëren"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Paarden met weinig huidpigment rond ogen laten tattoëren"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 09:29

http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

Afbeelding
Een Paint met weinig huidpigment rond de ogen
foto door bokker Lifaya

Paarden met weinig tot geen huidpigment rond de ogen zouden baat kunnen hebben bij tattoëren.

Recentelijk onderzoek uit Colorado laat zien dat tattoëren rond de ogen pijnlijke plekken drastisch zou kunnen verminderen.
Paarden met witte vlekken rond de ogen lopen meer kans op ziekten zoals ontsteking van de oogleden of plaveiselcelcarcinoom. Dit komt vaak voor door het effect van ultraviolet licht op de lichte huid van het dier of bij de mens.

Een logische stap om deze problemen te voorkomen zou het toevoegen van pigment kunnen zijn. Dit is dan ook exact wat Glenn Severin al ruim veertig jaar doet aan de Universiteit van Colorado.

Hij begon met het tattoëren van paarden oogleden rond 1960. Hij hoopte dat dit het risico op ontstekingen van de oogleden en plaveiselcelcarcinomen zou helpen voorkomen. Plaveiselcelcarcinoom is de meest voorkomende tumor die wordt gevonden rond de ogen van paarden.

Het resultaat werd vandaag bekend gemaakt. Tussen 1980 en 2007 werden 26 paarden getattoeerd. De paarden werden behandeld omdat ze geen pigment rond de ogen hadden. Tijdens de procedure gingen die dieren onder narcose. Zwarte tattoo verf werd op de witte huid rond de oogleden aangebracht waarna electrische tattoeermachines de verf in de huid aanbrachten. De procedure werd net zo lang herhaald tot het gewenste effect bereikt was.

Na de behandeling kregen de paarden wel last van milde zwelling, maar dit was na zo'n 7 tot 10 dagen meestal wel verdwenen.

Er werden geen schadelijke effecten gevonden en de meeste eigenaren waren blij met het cosmetische resultaat. In twee gevallen waren de eigenaren van mening dat de tattoeages te veel waren vervaagd. Een eigenaar liet weten dat het behandelde paard kopschuw was geworden na de behandeling.

Na de behandeling bleek geen van de 26 behandelde paarden meer last te hebben van ultraviolet licht gerelateerde problemen.
De techniek lijkt dus veilig te zijn. De paarden zouden dankzij de tattoeages geen last meer hebben van pijnlijke ogen door blootstelling aan ultraviolet licht.

Er zal nu verder worden onderzocht of het tattoëren ook zou kunnen helpen om de kansen op tumoren te verkleinen.

Klik hier voor een foto van een oog met een tattoeage.
Bekijk hier hoe deze behandeling in zijn werk gaat en bekijk de voor en na foto's.

Tellie

Re: "Paarden met weinig huidpigment rond ogen laten tattoëren"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:33

Ik denk dat het gevaarlijker is om je paard onder algehele narcose te brengen dan dat hij in de zon staat... :=
Er bestaan ook nog dingen als zonnebrand. Ik vind het maar veel stress voor iets wat ook op andere manieren voorkomen kan worden.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:35

een paard tattoéren klinkt niet goed in mijn oren.
Het zal vast erg pijnlijk zijn, vooral rond de ogen. ( ikzelf
zou het eng vinden )
maar daarintegen .... als het werkt, en je paard een leven
hierdoor krijgt met een verlaagde kans op tumoren klinkt het weer goed.
wat ik me wel afvraag is hoe groot is de kans dat zo'n paard
een tumor krijgt ?

dubbelzinnig voor mij dus

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:35

We hebben het hier niet over een simpele zonnebrand hoor Tellie.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:36

Zonnebrand was maar een voorbeeld, en zijn meer oplossingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:36

Top :)
tattoeren stelt niets voor hoor.
als paarden daar baat bij hebben moet er niet gezeikt worden maar actie ondernomen. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:39

Tellie schreef:
Zonnebrand was maar een voorbeeld, en zijn meer oplossingen.

Welke oplossingen? Ik vind het raar dat je zoiets gelijk veroordeelt. Weet je waar je over praat?

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:42

tellie, wil jij ons vertellen wat we eraan kunnen doen ?

want als iemand er al 40 jaar mee bezig is geweest om
dit zo uit te zoeken, ben ik heeeeel benieuwd wat voor tips
jij hebt ?
( dit is niet aanvallend bedoeld hoor )

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:47

Tjonge, wat verzinnen ze zich toch allemaal! Het moet niet gekker worden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:48

Zou het ook bij honden kunnen, vast wel. Ik heb een jackie met roze ogen. Arme hond heeft altijd korsten en rood ontstoken randen. Zonnebrand kan je echt niet op die randen smeren, dan smeer je het in het oog.
Het klinkt als een mooie oplossing.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:52

Er zijn toch ook dingen als zonnenkappen die uv-straling weren en dat soort dingen?

Ciara: Ik veroordeel het niet, als iemand zijn paard hiervoor onder volledige narcose wil brengen moeten ze het vooral doen. Ik vind het alleen een te groot risico en zou er zelf ook niet voor kiezen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:55

Nu als 'dat soort dingen' zou helpen dan zou iedereen dat gebruiken maar nee veelal helpt dat niet voldoende.

Als een paard met een getatoeerd randje minder kans heeft op een akelige vorm van kanker en continue pijn door het zonlicht dan lijkt me dat een goed iets.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:57

Kan een uv-werende hoofdkap niet voldoende werken hierbij? Lijkt me behoorlijk ingrijpend, tatoeëren, om de hoeveel jaar moet dat dan weer herhaalt worden om het 'up to date' te houden?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 10:00

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:02

Nou, als het mijn paard zou betreffen zou ik gelijk kiezen voor tattoeëren. Alleen vind ik de narcose best wel ingrijpend, het tattoeëren zelf valt erg mee, vooral als je het vergelijkt met zonnebrand (met de nodige korste, blaren en infecties, die erg pijnlijk zijn) rond de ogen.

Oh, zie nu het berichtje met het reeds getatoeëerde oog, vind het wel erg lelijk gedaan. Maar op zich staat het nog nieteens zo heel raar (net eyeliner :+ )

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 10:03

Er staan ook een paar foto's in de link eronder en die zijn eigenlijk een stuk netter gedaan vind ik.
Misschien ligt het ook aan het gevoelige gebied rond het oog.

De foto van Catch my Tailwind met het maanoog vind ik erg mooi en dus ook functioneel.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:04

Ja ik zag het inderdaad. Die ander is een stuk beter gelukt.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:20

Als dit een oplossing is voor die paarden, dan zou ik het zeker overwegen als ik een paard had met weinig pigment rond de ogen. Enige vraag die dan in me opkomt, is dit ook betaalbaar voor de 'gewone' mens?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:21

Vind het zelf niet lelijk staan, mijn merrie heeft al eyeliner van zichzelf :o .. ik vind het alleen wel een bizar idee... Bovendien vind ik een narcose een hele grote aanslag op het lichaam. Ik zou persoonlijk toch voor een kap over de ogen gaan..

Willen ze paardenneuzen straks ook gaan tattooëren?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:24

Zou wel makkelijk zijn :+ Loopt mijn haflinger niet meer met halster rond op de wei, omdat ze een neuskapje om moet en ingesmeerd moet worden omdat ze anders verbrand op dr snuitje

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:24

Amanda_T schreef:
Als dit een oplossing is voor die paarden, dan zou ik het zeker overwegen als ik een paard had met weinig pigment rond de ogen. Enige vraag die dan in me opkomt, is dit ook betaalbaar voor de 'gewone' mens?

dat zou ik ook wel eens willen weten ja,
ik heb 3 jaar terug zelf mijn tatoo laten zetten en daar was ik al 200 euro aan kwijt.
voor de meeste paarden zou dit een oplossing zijn.
misschien hebben de paarden er een paar dagen last van maar dat beter dan de hele zomer met korsten en gevoelige oogen te staan.
ik zou het er wel voor over hebben als het mijn paard zou treffen.
dit is eigenlijk hetzelfde als een roze neus dat vind ik ook altijd zo zielig,
helemaal verbrand en vol korsten in de zomer, maar daarvoor zijn er gemakkelijkere oplossingen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:27

Mijn paard heeft ook altijd last van verbrandde neus. Kapjes sloopt ie bij de vleet dus ik ga met mooie dagen om half 8 (of eerder) mijn bed uit om z'n neus in te smeren. Maargoed, das offtopic.

Rond de ogen is insmeren lastig tot onmogelijk en een uv-kap laat ook nog zonlicht door, dus weet niet in hoeverre verbranding onder zo'n kap echt wegblijft.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:29

Ik vind het ook een mooie oplossing! Wij mensen laten toch ook een permanete eyeliner zetten, dus waarom niet bij een paard, wat er ook nog veel voordelen van ondervind!

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:30

Het is een beetje bizar om je paarden te tattoëren maar als je het idee ff hebt laten bezinken klinkt het best goed :) . Of het bij alle paarden zou lukken, dat betwijfel ik, mijn ruin zou het toe laten maar mijn merrie denk ik niet of ze moet onder volledige narcose :+
Maar gelukkig hebben ze beide pigment rond hun ogen dus op dat vlak zit ik veilig :D . Wel heeft mijn ruin een roze neus dus die moet ook iedere keer worden ingesmeerd als hij geen korstjes wilt :(:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:33

Heyy een foto die ik heb gemaakt :+

Ik wist dus helemaal niet dat het schadelijk kon zijn wat Frits (de paint op de foto) rond zijn ogen heeft, en lelijk vind ik het ook niet egt.