Rabobank twijfelt over sponsoring rodeo in Salinas (USA)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Rabobank twijfelt over sponsoring rodeo in Salinas (USA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 18:16

www.piepvandaag.nl

Organisatie SHARK, tegenstander van rodeo's, laat middels een filmpje een mindere kant van de rodeo wereld zien. (Zwaar)gewonde dieren, corruptie en criminaliteit horen helaas soms ook bij deze shows.

Rodeo’s draaien op sponsorgeld. Deze ‘all American sport’ wordt door aanhangers gezien als een manier van leven, waarbij behendigheid, show en prijzengeld voorop staan. Rabobank is ‘Grand Champion Sponsor’ van de Salinas rodeo. Aangezien de bank een uitgebreid beleid ‘Dierenwelzijn’ heeft waarin zelfs Vijf Vrijheden van Dieren zijn opgenomen, waaronder ‘vrijheid van pijn, verwonding en ziekte’ en ‘vrijheid van angst en stress’, vroeg PiepVandaag de Rabobank om een reactie.

Het persbureau van de Rabobank gaf de volgende toelichting: “Rabobank is erg geschrokken van de beelden op YouTube over de verwonding van een paard tijdens de Rodeo van Salinas in Californië en is blij dat dit onder haar aandacht is gebracht. Rabobank in Californië (de sponsor) heeft onmiddellijk een uitgebreid onderzoek ingesteld. Ook worden onafhankelijke partijen geraadpleegd. De uitkomst hiervan zal worden getoetst aan het sponsorbeleid. Rabobank houdt zich wereldwijd aan haar stringente beleid op het gebied van dierenwelzijn, met specifieke bepalingen over het sponsoren van culturele evenementen. Momenteel is het onderzoek met alle betrokkenen in volle gang. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek zal Rabobank deze sponsoring beoordelen en een besluit nemen. PiepVandaag wordt hierover op de hoogte gebracht.”

Tegenstanders van rodeo’s protesteren al sinds de jaren 1870. Vroeger waren er helemaal geen regels, maar ook nu deze er wel zijn, beschouwen dierenrechtenorganisaties rodeo’s als dierenmishandeling. En aangezien ze in Florida verboden zijn en sommige onderdelen in diverse andere Amerikaanse staten ook niet worden getolereerd, blijken de staatsoverheden verschillende zienswijzen te hebben over deze dubieuze shows.

De gebruikte stieren en paarden bokken weliswaar meestal vanzelf als ze iemand op hun rug voelen, maar om ze extra op te jutten wordt een zogenaamde ‘flank strap’ om hun lendenen bevestigd, krijgen ze stroomstoten toegediend en worden hun staarten hard aangedraaid en uitgetrokken (tail-twisting). ‘Roping’ van kalfjes getuigt ook van weinig empathie. De dierenrechtenorganisaties hebben daarnaast weinig vertrouwen in het naleven van het dierenwelzijnsregelement. De regels waar de PRCA zich op beroept zijn volgens SHARK een wassen neus. Zo mogen dieren geen stroomstoten krijgen om ze harder te laten bokken, maar op diverse beelden heeft de organisatie vastgelegd dat dit wel degelijk gebeurt. Hoeveel dieren in rodeo’s echt gewond raken en/of overlijden wordt volgens SHARK geheim gehouden.

Op de website PRCA is o.a. het volgende te lezen: “Iedereen die een PRCA rodeo bezoekt kan er zeker van zijn dat alles in het werk is gesteld om verwondingen aan dieren en deelnemers te voorkomen.” Dat de regels van de PRCA dierenleed niet altijd helpen voorkomen, bewijst het eerder getoonde filmpje van de Salinas Rodeo, waarin te zien is dat een paard zijn been breekt. De PRCA roept deze rodeo al jaren uit tot een van de beste.

Een dierenliefhebber die enkele rodeo’s heeft bezocht zag voornamelijk goed verzorgde dieren die slechts enkele keren in de zomermaanden hoefden op te treden. Ze ‘deden hun ding’, wierpen de cowboy af en liepen daarna ontspannen naar de uitgang van de arena. Buiten liepen ze rustig te grazen in de kudde. Mogelijk komen misstanden niet bij elke rodeo voor en hangt dit samen met het niveau (rodeo’s voor amateurs of professionals) en de opbrengsten.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 27-03-13 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: filmpje verwijderd

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:19

Zodra iemand filmpjes over iets wat ook maar in de buurt van dierenmishandeling komt plaatst wordt het verwijderd, maar de nieuwsredactie mag het wel plaatsen? Dat snap ik niet helemaal, lijkt me een beetje krom? :+

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:31

Hoe moeilijk is het om een bericht even op te maken? Volstrekt onleesbaar door de slechte opmaak.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:34

Toch zie ik dat zodra het voorkomt dat het paard valt de ruiter er direct afgehaald wordt en men het paard probeert te vangen en het bokken te laten stoppen door die achterriem weg te halen. Deze cowboys zien echt in dat er iets fout zit en reageren daar meteen op. Kan niet inzien dat dit onder dierenmishandeling valt. Dat hetzelfde filmpje meerdere keren word herhaald is iets erger proberen te maken. De koeien praat ik overigens niet goed. Als je ziet dat zoiets vaak gebeurd moet je dat ook niet blijven herhalen als sport. Maar ja zo is de steeplechase ook blind voor ongelukken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:35

Suggestief bericht op deze manier, niet door het zo te plaatsen maar door maar één kant van de zaak te belichten.
Ik zou gewonde of geërgerde dieren nooit goed willen praten maar dit soort berichten bevestigt vooroordelen, die imo niet altijd terecht hoeven zijn. :)

Overigens heb ik het filmpje niet gekeken, weinig trek in, ik geloof zo ook wel dat dat paard zijn been breekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:39

Ik zie niet dat ze het paard echt uit het zicht willen hebben maar dat ze proberen hem in een kleinere ruimte te krijgen zodat hij niet door blijft lopen met dat been, hij staat zelf op en gaat door, ze stoppen hem daar juist in..
Over rodeo zelf laat ik me verder niet uit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:40

verography schreef:
Toch zie ik dat zodra het voorkomt dat het paard valt de ruiter er direct afgehaald wordt en men het paard probeert te vangen en het bokken te laten stoppen door die achterriem weg te halen. Deze cowboys zien echt in dat er iets fout zit en reageren daar meteen op. Kan niet inzien dat dit onder dierenmishandeling valt. Dat hetzelfde filmpje meerdere keren word herhaald is iets erger proberen te maken. De koeien praat ik overigens niet goed. Als je ziet dat zoiets vaak gebeurd moet je dat ook niet blijven herhalen als sport. Maar ja zo is de steeplechase ook blind voor ongelukken.

Ja.. In elke tak van de sport kan er iets fout gaan... naar mijn weten worden er veel rodeopaarden speciaal voor de rodeo getraind en leren ze zo te bokken, en worden er veel zelfs speciaal voor gefokt. Dus niet dat het random wilde paarden zijn die ineens een ruiter op hun rug krijgen. Het is niet mijn sport, maar volgens mij wordt er veel erger gemaakt dan het is. Lijkt me overigens logisch dat ze, zoals op het filmpje, het paard willen laten stoppen - niet om hem weg te moffelen maar om het dier meer pijn te besparen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:47

Aan alle mensen die dit in twijfel trekken zou ik hen graag willen vragen om eens wat meer filmpjes van SHARK te bekijken, zowel de koeitjes als de paarden. En dan mag je nog eens je mening hier komen uitspuien.

Ziekelijk gedoe vind ik die rodeo's.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:49

Waarom wordt dit filmpje niet weggehaald???
Als er door 'gewone' bokkers filmpjes worden neergezet met schokkende beelden dan is het in mum van tijd weg met een waarschuwing en hier wordt door de nieuwsredactie een filmpje geplaatst waarin een paard een been breekt....
Echt, ik snap Bokt soms niet meer hoor...

Ik hoef het niet te zien in ieder geval, ik vind het walgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:58

Nachtlampje schreef:
Aan alle mensen die dit in twijfel trekken zou ik hen graag willen vragen om eens wat meer filmpjes van SHARK te bekijken, zowel de koeitjes als de paarden. En dan mag je nog eens je mening hier komen uitspuien.

Ziekelijk gedoe vind ik die rodeo's.

Pardon? Er word op dit filmpje gereageerd, als jij er iets anders in ziet dan wij dan ben ik daar wel benieuwd naar? Ik vind in dit geval het commentaar niet kloppen namelijk.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:05

sorry maar ik snap idd niet waarom de nieuwsredactie dit soort dingen wel mag plaatsen, en de gewone bokkers niet...
Dacht dat er duidelijke regels waren over het plaatsen van dit soort filmpjes?
Of is dit geen dierenmishandeling, maar de naakte waarheid?

Over het filmpje ik zie idd een paard zijn been breken, niet door een fout van de cowboy maar door ongelukkig neerkomen. Zodra ze het door hebben doen ze er alles aan om het dier te stoppen, alleen dit lukt niet zo makkelijk en dat is ook wel logisch, want zo'n dier is aardig over de zeik natuurlijk.

De kalfjes zijn een ander verhaal, dat heb ik niet afgekeken.

Wordt er wel naar van dat ze dat paard tot in den treure herhalen, en steeds meer in slow motion. Als of het daardoor nog erger wordt en je nog meer medelijden krijgt met dat paard...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:06

Ik heb getemd op de beginpost ivm geweldadige beelden, ik stel voor dat meer bokkers dat doen!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:07

Fiffill schreef:
verography schreef:

Ja.. In elke tak van de sport kan er iets fout gaan... naar mijn weten worden er veel rodeopaarden speciaal voor de rodeo getraind en leren ze zo te bokken, en worden er veel zelfs speciaal voor gefokt. Dus niet dat het random wilde paarden zijn die ineens een ruiter op hun rug krijgen. Het is niet mijn sport, maar volgens mij wordt er veel erger gemaakt dan het is. Lijkt me overigens logisch dat ze, zoals op het filmpje, het paard willen laten stoppen - niet om hem weg te moffelen maar om het dier meer pijn te besparen.

Met tasers trainen? In mijn ogen is dat nooit goed te keuren, zelfs als het 'normaal' in de training wordt beschouwd.

Paar jaar geleden weet ik me nog te herinneren dat ze een rodeo in Duitsland hadden georganiseerd. Ook met 'rodeo getrainde' paarden. Ze mochtten de rodeo uitvoeren echter, zonder de straps om hun lendenen. De paarden zouden het toch zo leuk vinden, dus bokken zouden ze wel...

Geen een heeft gebokt en het rodeo event liep uit op een flop.

HorseTimeXL

Re: Rabobank twijfelt over sponsoring rodeo in Salinas (USA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:38

nou ja of ze het wel of niet mogen plaatsen. het zijn echt schokkende beelden. ik zal ook even achter me oren krabben of je dit wel wil blijven sponsoren.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:42

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:00

Rodeo is een paardensport net als alle andere waar misstanden voorkomen en dieren gewond raken net als in alle andere.. Erg slecht en 1zijdig artikel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:06

Helemaal met Troi eens!!
Een back cinch die langs de buik loopt (wat eigenlijk dus niet hoort, maargoed) is dan ook zielig :+
Daar bokken paarden ook op, evenals op een staartriem.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:06

hns schreef:
Fiffill schreef:

Met tasers trainen? In mijn ogen is dat nooit goed te keuren, zelfs als het 'normaal' in de training wordt beschouwd.

Paar jaar geleden weet ik me nog te herinneren dat ze een rodeo in Duitsland hadden georganiseerd. Ook met 'rodeo getrainde' paarden. Ze mochtten de rodeo uitvoeren echter, zonder de straps om hun lendenen. De paarden zouden het toch zo leuk vinden, dus bokken zouden ze wel...

Geen een heeft gebokt en het rodeo event liep uit op een flop.

Ehm... waar zie je mij het hebben over tasers?

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:17

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:56

Tja.. waarom mag de nieuwsredactie zoiets wel plaatsen en de gewone bokker niet.

Ik ben wel wat gewend qua filmpjes en beelden en het paardenbeest in dat z'n been breekt heeft gewoon domme pech. Ik zie trouwens dat de cowboys goed handelen en het dier juist willen helpen door hem rustig te houden.

De kalfjes/koeien tja.. dat is weer een ander verhaal. Rodeo kan een mooie sport zijn maar gaat er toch vaak erg ruig aan toe zowel voor mens als dier. Nu kun je er als mens voor kiezen maar dieren doen dat niet. Of je er dan mee door moet gaan of stoppen? Mooie discussie waar ik mij niet aan waag.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:29

Dierenmishandeling is niet toegestaan op bokt..
Wáárom mag het op VN wel???

Ik vind dit filmpje te afschuwelijk en NIET iets voor op bokt!
Jullie zouden je zelf ook aan de regels moeten houden...

Typisch weer dit hoor... bah.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:39

Sorry, maar dit vind ik wel een afgrijselijk rotsport ter vermaak van die klote Amerikanen.

Puur dierenmarteling is het en ik kan daar heel boos om worden, waarom wat is het nut ervan? lekker dieren pesten? Heeft absoluut niks te maken met ranchwerk of wat dan ook.

Ik weet dat er vaak kalveren hun nekken en of ruggen breken bij dit soort onzin.

Nou hahaha wat een leuke volksvermaak zeg.

Het is ook heel typisch Amerikaans, net als met die arme tenesee walking horses van hoe het eraan toe gaat en die raar extreem gespierde gefokte dieren en noem maar op.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:41

Ach.. je paard met een S&T in de krul trekken.. achter de schermen met een slof het ondergebit er zowat uitrijden..
De welbekende heggenraces in engeland e.d..

En voor wie?

Voor ONS.. Want wij zitten bij Horse event. Wij zitten bij indoor brabant...

Dat is net zo erg als een paard wat even 8!!!! seconden moet bokken..

Het ligt er écht aan welke rodeo je hebt,...
Je hebt de zwáár gecontroleerde.. en tsja, ook de rotzakken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:59

Ragdollcat schreef:
Sorry, maar dit vind ik wel een afgrijselijk rotsport ter vermaak van die klote Amerikanen.

Puur dierenmarteling is het en ik kan daar heel boos om worden, waarom wat is het nut ervan? lekker dieren pesten? Heeft absoluut niks te maken met ranchwerk of wat dan ook.

Ik weet dat er vaak kalveren hun nekken en of ruggen breken bij dit soort onzin.

Nou hahaha wat een leuke volksvermaak zeg.

Het is ook heel typisch Amerikaans, net als met die arme tenesee walking horses van hoe het eraan toe gaat en die raar extreem gespierde gefokte dieren en noem maar op.

Hoe weet je dat?
En heb je je verdiept in halter gefokte paarden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:53

Mocht de Rabobank dit soort evenementen echt willen gaan sponsoren, dan zijn ze mij als klant (vanaf m'n geboorte!) kwijt.