Edward Gal en Moorlands Totilas verdedigen titel in De Steeg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Edward Gal en Moorlands Totilas verdedigen titel in De Steeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 18:01

Nieuwsredactie / http://www.knhs.nl

KNHS wijzigt eenmalig het kampioenschapreglement.
Afbeelding
Edward en Totilas.
foto: http://www.sjoert.com

Edward Gal en Moorlands Totilas verdedigen hun nationale titel tijdens de Nederlandse Kampioenschappen Dressuur in het Gelderse De Steeg.
Doordat de KNHS een wijziging voor de A- en B-kaderleden dressuur senioren aanbrengt in het kampioenschapreglement, komt de Nederlandse dressuurtop zowel op het NK in De Steeg (9 -13 juni) als tijdens het CHIO Rotterdam (16 – 20 juni) aan start. Hiermee wordt juni een topmaand voor het dressuurpubliek.

Vanwege het drukke programma voor de dressuurcombinaties die zich voorbereiden op de Wereldruiterspelen in Kentucky (25 september– 10 oktober), heeft de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie eenmalig het kampioenschapreglement voor de senioren aangepast. De combinaties die deel uitmaken van het A- of B-kader, krijgen door deze wijziging vrijstelling voor de eerste proef waarmee ze in twee in plaats van drie proeven moeten starten.

Het NK bestaat uit drie onderdelen: de Grand Prix (donderdag), de Grand Prix Special (vrijdag) en de Kür op muziek (zaterdag). In 2010 geldt de Grand Prix voor alle niet-kaderleden als kwalificatie voor het tweede onderdeel, de Grand Prix Special. Alle combinaties uit het A- en B-kader zijn vrijgesteld van de Grand Prix proef en mogen direct starten in de Special (totaal 16 starts). Na de Grand Prix begint iedereen weer op nul en kampioen wordt degene met de beste opgetelde scores van de Grand Prix Special en de Kür op muziek (12 starts).

Heersend Nederlands en Europees kampioen én winnaar van de Wereldbekerfinale Edward Gal heeft reeds toegezegd om naar het NK te komen met naast zijn topper Moorlands Totilas ook Sisther de Jeu. Voor de andere kaderleden staat op dit moment de inschrijving nog open.

Eerder liet Bondscoach Sjef Janssen nog weten dat de Nederlandse topcombinaties het NK dit jaar zullen overslaan. Het CHIO te Rotterdam is aangewezen als selectiewedstrijd voor het WK, en deze vind vlak na het NK plaats.

Naast het NK Dressuur voor senioren, vinden in De Steeg ook de Nederlandse kampioenschappen plaats voor Junioren (14 – 18 jaar), Young Riders (16 – 21 jaar) en Dressuur Aangepast Sporten. Bovendien staan de KNHS-kampioenschappen in de Lichte Tour, ZZ-Zwaar en ZZ-licht op het programma.

A en B-kader dressuur senioren

A-kader
Adelinde Cornelissen (BEILEN) - Jerich Parzival
Edward Gal (HARSKAMP)- Moorland's Totilas, Sisther de Jeu
Anky van Grunsven (ERP) - IPS Painted Black, Salinero
Sander Marijnissen (WIJDEWORMER) - Moedwil
Hans Peter Minderhoud (HARSKAMP) - Exquis Nadine
Imke Schellekens – Bartels (HOOGE MIERDE) - Hunter Douglas Sunrise

B-kader
Marlies van Baalen (BRAKEL) - BMC Ojay
Jeannette Haazen (NEEROETEREN) - Nartan
Christa Laarakkers-Larmoyeur (WINSCHOTEN) -Ovation
Stephanie Peters (ROERMOND) - Jeff

Verwant artikel:

[VN] Nederlandse dressuurtop slaat het NK dressuur dit jaar over

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:03

Tja of ze t nodig hebben :?
Maar ik wens ze toch succes :D

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:04

Er is de afgelopen week een hele rel geweest hierover. De organisatie en hoofdsponsor van het Nederlands kampioenschap (Outdoor Gelderland en BMC) waren woest dat het NK niet als observatiewedstrijd gold en CHIO Rotterdam wel. Daardoor zouden de A-paarden in Rotterdam aan start komen en de B-paarden in op Outdoor Gelderland. Dus dit zal wel het compromis zijn dat ze gesloten hebben.

essie_blue

Re: Edward Gal en Moorlands Totilas verdedigen titel in De Steeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:07

Super dat ze er zijn!
Heb er weer zin in dit jaar :D

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:10

Vind het wel een goeie deal die ze dan hebben gesloten. :)

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:00

Maar is De Steeg nu ook een selectiewedstrijd?
Zo niet, kan iedereen zelf beslissen of ze komen of niet.

Duidelijk is wel dat de commercie weer een dikke vinger in de pap heeft.

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:16

Zonder commercie geen evenement in deze vorm waarschijnlijk...

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:17

@CarolineP: bedoel je niet Sjef Janssen?

"Eerder liet Bondscoach Sjef Janssen nog weten dat de Nederlandse topcombinaties het NK dit jaar zullen overslaan...."

Denk je als organisatie het NK te hebben dus verzekerd te zijn van veel publiek, krijg je dat...

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:56

tja, dat hoort er ook bij als evenement zijnde, nou werk ik bij het chio dus ik vind het prima :+ maar het is voor de steeg wel vervelend inderdaad. Weet iemand hoe lang van tevoren de steeg het nk heeft versgesteld op die data?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:20

Zo hé, dat is kort op elkaar....

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:39

Tsja Edward is ambassadeur van De Steeg en zal dan waarschijnlijk niet rijden met Totilas,
als De Steeg niet meetelt als Selectiewedstrijd.

Nu kan er zelf gekozen worden waar je wilt rijden De Steeg of Rotterdam.

Gokje Edward in De Steeg en Anky in Rotterdam.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:28

Maar bij een selectiewedstrijd moet je met je beste paard starten anders heb je weer dat de omstandigheden niet gelijk zijn. Dus Salinero in R'dam en Totilas in de Steeg gaat niet gebeuren. Dan moet Totilas 2 weken achter elkaar aan de bak.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 06:45

CarolineP schreef:
Maar bij een selectiewedstrijd moet je met je beste paard starten anders heb je weer dat de omstandigheden niet gelijk zijn. Dus Salinero in R'dam en Totilas in de Steeg gaat niet gebeuren. Dan moet Totilas 2 weken achter elkaar aan de bak.

Ik denk dat je je daar nog weleens in vergissen kan. Het zijn allebei belangrijke wedstrijden en Totilas wordt nu steeds strakker op schema getraind, dus het ziet er voorlopig naar uit dat ie ook in Rotterdam van de partij is, maar daar komen we snel genoeg achter.

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:31

Hmm ik was wel van plan heen te gaan op 12 juni.. Met A kaderleden op de lijst wordt het alleen maar leuker om te gaan denk ik :D

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:41

Ik had al kaartjes besteld voor 12 juni in de voorverkoop, dus ik ben erg blij met dit nieuws!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:16

Nils_010 schreef:
tja, dat hoort er ook bij als evenement zijnde, nou werk ik bij het chio dus ik vind het prima :+ maar het is voor de steeg wel vervelend inderdaad. Weet iemand hoe lang van tevoren de steeg het nk heeft versgesteld op die data?

Outdoor Gelderland was vorig jaar rond dezelfde data ,ze hebben welk jaar ong. de zelfde week waarin het evenement is en sinds vorig jaar dus ook het Nk ;)

Ik ben blij dat ze toch mogen komen , het is toch altijd leuk om de A paarden ook te zien in de Steeg , daar kijken wij vrijwilligers altijd naar uit :D

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:00

Cayenne schreef:
CarolineP schreef:

Ik denk dat je je daar nog weleens in vergissen kan. Het zijn allebei belangrijke wedstrijden en Totilas wordt nu steeds strakker op schema getraind, dus het ziet er voorlopig naar uit dat ie ook in Rotterdam van de partij is, maar daar komen we snel genoeg achter.

Natuurlijk is hij ook in R'dam. Dat is een selectiewedstrijd......

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:02

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:05

Cayenne schreef:
CarolineP schreef:

Bovendien moet het geen probleem zijn om 2 weken achter elkaar wedstrijd te rijden!!!!
Ze zijn toch niet van glas die dressuurpaarden?
Bij springpaarden gebeurt het zo vaak dat ze 2 concoursen achter elkaar lopen, en daar zeurt nooit iemand over!