Eventingpaarden stierven allebei aan een longbloeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eventingpaarden stierven allebei aan een longbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 11:04

http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/03/105.shtml
horsetalk.co.nz

De twee paarden die om het om het leven kwamen tijdens de cross-country van het Red Hill Horse Evenement in Florida, stierven allebei aan een longbloeding. Dit bleek uit de autopsie.

Op beide dieren werd sectie verricht. "Ondanks de uitmuntende organisatie en het goede veterinaire team met de snelle handelingen, kon er niets worden gedaan om de paarden te redden. Er zijn geen methodes die deze zeldzame verschijnselen kunnen voorkomen," staat in het rapport.

Tijdens de autopsie bleek al snel dat Direct Merger, gereden door Jonathon Hollings, overleden was aan longbloeding. Leprechaun's Rowdy Boy, gereden door Missy Miller, kreeg ook een longbloeding. Maar tijdens de val op de hindernis liep het dier een zware breuk op tussen de derde en vierde nekwervel.

Een fatale longbloeding komt maar zelden voor bij paarden.
Toch staat het bij een plotselinge dood bovenaan de lijst als mogelijke oorzaak.

Verwant artikel:

[VN] Top eventingruiter gewond en 2 paarden sterven in wedstrijd

geerke

Re: Eventingpaarden stierven allebei aan een longbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:07

het komt zelden voor,schijnbaar vaak genoeg om twee gevallen te hebben in een wedstrijd.....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:10

JA en? Twijfel je eraan dan? FATALE longbloeding komt zelden voor, en dit was dan ook maar in 1 geval zo. De ander had wel een longbloeding maar de dood van het dier werd veroorzaakt door een val waarbij het de nek brak.

Tarjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:12

Mijn paard heeft vorige zomer op het strand een longbloeding opgelopen. We waren net op tijd terug op stal, want hij stond al te stikken doordat zijn luchtpijp was volgelopen.
De dierenarts die we onderweg gewaarschuwd hadden heeft hem toen een overdosis fentipulmin gegeven waardoor hij weer kon ademen.
Even wat later terug en hij had ook op de eeuwige weides kunnen grazen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:14

Doen de luchtomstandigheden hier ook nog wat toe? Droge lucht oid?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:16

Bonita_Bon schreef:
JA en? Twijfel je eraan dan? FATALE longbloeding komt zelden voor, en dit was dan ook maar in 1 geval zo. De ander had wel een longbloeding maar de dood van het dier werd veroorzaakt door een val waarbij het de nek brak.

alleen is het dan de vraag waardoor die val veroorzaakt is, ik kan me voorstellen dat het een gevolg is van de longbloeding.

Maar wel vreemd dat het idd twee keer op dezelfde dag en plaats gebeurt, dan zou je wel denken dat de omstandigheden (lucht etc) er iets mee te maken hebben.

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:17

Bonita_Bon schreef:

Het kan natuurlijk ook andersom zijn: Dat het paard een longbloedig krijgt en bezwijkt op het moment dat hij de hinders springt en vervolgens valt........

Edit: spuit elf

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 11:17

De val was inderdaad ten gevolge van de bloeding Ja Dat kon ik ook duidelijk uit de Engelse tekst halen.

Citaat:
Preliminary results have indicated that Direct Merger, ridden by Jonathon Hollings, died because of pulmonary hemorrhage, which is bleeding into the lungs. Leprechaun's Rowdy Boy, ridden by Missy Miller, also had a pulmonary hemorrhage; in addition, and during the fall at the jump, the animal sustained a severe fracture between the third and fourth cervical vertebrae of his neck.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:23

Dan is de vertaling mss beter:

Bovendien (ipv maar) liep het paard tijdens de val op de hindernis een zware breuk op tussen de derde en vierde nekwervel.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:23

Klopt. Maar een fatale lomgbloeding, dus het paard sterft in zo'n geval louter aan het vollopen van de long, komt zeer zelden voor. Dat word gesuggereerd in de bovenste tekst. Feitelijk gezien gebeurde dit dus maar 1 keer in deze wedstrijd.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:24

bah, naar zo'n onvoorspelbaar iets als een longbloeding, kan me niet voorstellen wat er door je heen gaat als je paard zo neervalt onder je Verdrietig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:28

Ik heb trouwens wat gezocht over longbloedingen, maar het komt toch veel vaker voor dan ik dacht, en in alle disciplines. Het lijtk me echt vreselijk om mee te maken, precies wat MJ zegt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:30

>Klopt, zelfs gewoon bij recreatiepaardjes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:31

het is wel iets dat optreedt bij zware inspanning, als ik het goed begrijp scheuren de longblaasjes door het zware ademen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:34

is dat ook waarom ze zeggen dat je niet hard tegen de wind in moet galopperen, dat je dan risico hebt op longbloeding?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:38

komt voornamelijk voor bij zware training,en inderdaad,bij recreatie paardjes die een kwartiertje rengalloperen misschien ook wel,misschien valt dat ook wel onder zware inspanning?
er zullen vast ook heeeel veeeel dressuurpaarden last van hebben,toch...?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:40

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:42

ik denk dat 'zware inspanning' relatief is tov de fitheid van het betreffende paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:45

geerke schreef:
komt voornamelijk voor bij zware training,en inderdaad,bij recreatie paardjes die een kwartiertje rengalloperen misschien ook wel,misschien valt dat ook wel onder zware inspanning?
er zullen vast ook heeeel veeeel dressuurpaarden last van hebben,toch...?

dat sarcasme lijkt me niet echt nodig hier. Volgens mij voeg je er niets mee toe aan de discussie.

/add
kan de berichten niet meer samen voegen, sorry

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:10

Het zal je maar gebeuren, ben je je paard aan het rijden en zakt het ineens in elkaar.
De 'zware inspanning' lijkt me ook per paard verschillend. Als het paard een super conditie heeft is 10 minuten hard gallopperen niet zo zwaar als voor een recreatiepaard dat rustig gereden wordt en ineens 10 minuten hard moet galopperen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:46

Indien een/deze longbloeding(en) een direct gevolg zijn van zware inspanning, dan a. twijfel ik ernstig aan de trainingsmethoden van betreffende eventingruiters en b. zie ik in bijv endurance (DE zwaarste sport voor paarden Cool ) dit absoluut niet terug. Trek ik, wellicht een onjuiste, conclusie dat de eventingsport toch niet zo paardvriendelijk is als men over het algemeen probeert te laten lijken.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:49

scoxxx schreef:
Indien een/deze longbloeding(en) een direct gevolg zijn van zware inspanning, dan a. twijfel ik ernstig aan de trainingsmethoden van betreffende eventingruiters en b. zie ik in bijv endurance (DE zwaarste sport voor paarden Cool ) dit absoluut niet terug. Trek ik, wellicht een onjuiste, conclusie dat de eventingsport toch niet zo paardvriendelijk is als men over het algemeen probeert te laten lijken.

Met die conclusie generaliseer je wel heel erg. Het is erg treurig wat er tijdens deze wedstrijd is gebeurd, maar ik kan me niet herinneren wanneer dit eerder is gebeurd op een eventingwedstrijd. Dus om naar aanleiding van 1 wedstrijd een conclusie te trekken over de gehele eventingsport lijkt mij inderdaad onjuist!

Ik denk dat er dan beter gekeken kan worden naar deze specifieke wedstrijd, waarom is dit nu gebeurd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:09

scoxxx schreef:

ik kan me wel (helaas) meerdere dodelijke slachtoffers ook uit de endurance herinneren, maar ik zou die conclusie toch echt niet aandurven. Ik ga met MJ mee, vraag me af wat er zo opvallend was aan die wedstrijd dat dit bij 2 paarden optrad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:11

Procent gewijs komt het meer voor bij Volbloeds. Bij renpaarden zijn longbloedingen vrij algemeen. Bij SGW gebruikt met graag Volbloeds of paarden met een groot percentage Volbloed. De kans is dan dus groter, dat ligt niet aan de sport.

Sterfgevallen komen ook voor bij endurance:
Citaat:
Welfare of the Horse Committee – Laura Hayes

Written fatality reports – see Attachment C.

The Old Dominion report will be a longer, more involved report. More lessons to be learned.

8 deaths in 2005. 6 reports are finished and two reports to be published are done. The vast majority have been autopsied or necropsied.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:14

Mijn paardje heeft het gehad terwijl ik een rustig stapritje maakte, wel stond er toen wind. Kan dus altijd gebeuren.