Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:38

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

Dinsdag zijn de stallen van stoeterij Zangersheide in Lanaken aangevuld met vijf klonen. De paarden zijn gecreëerd door Cryozootech in Texas. Het betreft drie klonen van Ratina Z (aangeduid met achtervoegsels Alfa, Beta en Gamma), één Levisto Z (Levisto Alfa Z) en één Air Jordan Z (Air Jordan Alfa Z) veulen.

De veulens zijn geboren in april 2009. Léon Melchior van Zangersheide zocht ze al eerder een keer op in Texas. Bij aankomst van de veulens in Nederland werd hij blij verrast: ,,Ze overtroffen mijn stoutste verwachtingen. Dit beeld herken ik van vroeger, exacte kopieën. Alles wijst er nu al op dat ze moeiteloos in de biologische voetsporen van hun voorgangers gaan treden.”

quadripes

Re: Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:39

en zo zijn paarden geen individuen meer, maar produkten... :(

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:41

Ik vind het op zich wel interessant, maar toch ook wel een beetje eng dat we nu zelf voor God gaan spelen..

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:42

quadripes schreef:

Mee eens

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:45

hoe lang leven klonen eigenlijk? Had het idee dat ze eerder doodgaan dan 'normale' beesten.
En waarom moeilijk gaan prutsen in een laboraturium terwijl het simple via de natuurlijke weg kan.
Het enge met zulk soort dingen vind ik altijd: waar ligt de grens?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:46

het zijn inderdaad geen productene meer, maar het is toh wel interessant dat dit allemaal mogelik is :oo

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:47

Zonde van de fokkerij want dit is niet meer fokken maar kopiëren, puur voor het geldgewin en niet voor de sport. Als wetenschapper vind ik klonen zeer interessant voor allerhande toepassingen maar als kopieertoestel, nee dank u...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:48

knuffeldier schreef:
hoe lang leven klonen eigenlijk? Had het idee dat ze eerder doodgaan dan 'normale' beesten.
En waarom moeilijk gaan prutsen in een laboraturium terwijl het simple via de natuurlijke weg kan.

Heb ooit eens begrepen dat doordat het DNA ouder is, ze inderdaad risico lopen om minder oud te worden. Maar ik ben geen expert.. :o

Een kloon krijg je natuurlijk niet via de natuurlijk weg ;) Dit wordt juist gedaan om nogmaals te kunnen genieten van zulke toppers.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:48

Pletje123 schreef:
Ik vind het op zich wel interessant, maar toch ook wel een beetje eng dat we nu zelf voor God gaan spelen..

Dat vind ik nou ook. Wel interessant, maar ik krijg er toch een beetje een raar gevoel van in mijn buik.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:54

Het is enerzijds interessant om de ontwikkeling te zien. Anderzijds heeft dit niets meer met fokken te maken! Straks maken we gewoon een kopietje van alle toppers in de paardenwereld. Goh, wat zal het een spannend deelnemersveld worden. Toch ben ik benieuwd wat deze dieren straks gaan doen. Het zijn en blijven beesten natuurlijk en de omgevingsfactoren zijn toch bepalend in de ontwikkeling. En die zijn nooit identiek.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:55

Ben het eens met Zwelgje.
De mens moet niet voor god willen spelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:56

ik vind het klonen ook helemaal niets
klonen horen wat mij betreft ook niet in reguliere stamboeken thuis , soieso niet als fokmateriaal ,
het is in mijn ogen ook geen fokproduct :n

het "voor god spelen" heb ik dna weer totaal geen last van ;)
maar ik denk dat we de natuur niet zover moeten willen beheersen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:58

blackstar schreef:
quadripes schreef:

Mee eens

Totaal niet eens, dit is een nieuw levend dier, dus gewoon een individu.
Het is geen garantie dat ze net zo goed worden....

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:00

een gekloond dier sterft op hetzelfde moment (niet exact natuurlijk!) als "het origineel".
in de chromosomen zit iets wat de chromosoom bij elkaar houdt, en dat brokkelt elk jaar een stukje af, als dit uiteinde op is, dan sterf je.
bij het klonen, kopieer dus ook die uiteinden van die chromosomen, en krijg je dus een jong dier met oude genen.

ik vind het een beetje eng, wat willen we er nou uiteindelijk mee gaan bereiken?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:01

Hoewel ik er geen voorstander voor ben om maar klonen te maken van alle toppers, denk ik dat het klonen in individuele gevallen best nog een aanvulling op de fokkerij kan zijn. Denk aan een zeer getalenteerde hengst die door een ongeval oid maar zeer beperkt beschikbaar is geweest voor de fokkerij. Op zo'n manier zou je dan toch zijn genen behouden. Meer dan dat kan je er in mijn optiek ook niet van maken. Een paard wordt gevormd door zijn opvoeding, omgeving en training, niet alleen door zijn genen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:06

Ik vind het wel een interessante ontwikkeling, al hoewel ik me afvraag hoever je hiermee moet gaan.

Ik ben benieuwd of deze paarden zo goed kunnen worden als hun beroemde voorgangers.

Je zou op deze manier wel erg goed kunnen bepalen wat de opfok/omgeving/onderwijs voor rol heeft bij de utieindelijke prestatie van het paard.
Ik zou bijv. nu wel een test willen zien of de 3 Ratina's op dezelfde manier reageren op een vreemde situatie en wat er gebeurt als ze een verschillend opleidingsprogramma krijgen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:08

Ik heb niet zo'n bezwaar tegen klonen persoonlijk, maar waar ik wel mijn vraagtekens bij stel is wat nu precies de toegevoegde waarde is, zeker in het fokgedeelte? Je wilt toch juist een fokproduct verbeteren? Waarom dan terug naar iets dat je al hebt? Ik zou het snappen als er geen goede nieuwe hengsten en merries klaar staan voor de fok, maar ik geloof dat we toch ook nu hele goed eouderdieren hebben rondlopen! Stel dat Lucky-boy terug wordt gekloond? Was een zeer goed paard, de helft van de huidige warmbloedpaarden stamt wel af van deze hengst. Waarom dan weer opnieuw beginnen?
Laatst bijgewerkt door zimbabwe op 31-07-09 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:08

ik zeg niet dat deze paarden geen individuen zouden zijn, maar ik bedoel: grootheden in de sport moet je zo laten, voor een groot deel waren ze groot omdat ze op dat moment in die bepaalde omstandigheden onder die ruiter/amazone gepresteerd hebben. En als ze dan gestorven zijn, moet je die herinnering in ere willen houden en niet weer die paarden willen creeeren. Het is dan tijd voor nieuwe helden.

Deze paarden komen ter wereld met een taak en geen enkel individu mag zo'n taak hebben, maar moet de vrijheid hebben om op zijn eigen manier 'groot' te worden. Nu zal hun hele leven in dienst staan om op Ratina te lijken.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:10

quadripes schreef:
ik zeg niet dat deze paarden geen individuen zouden zijn, maar ik bedoel: grootheden in de sport moet je zo laten, voor een groot deel waren ze groot omdat ze op dat moment in die bepaalde omstandigheden onder die ruiter/amazone gepresteerd hebben. En als ze dan gestorven zijn, moet je die herinnering in ere willen houden en niet weer die paarden willen creeeren. Het is dan tijd voor nieuwe helden.

Deze paarden komen ter wereld met een taak en geen enkel individu mag zo'n taak hebben, maar moet de vrijheid hebben om op zijn eigen manier 'groot' te worden. Nu zal hun hele leven in dienst staan om op Ratina te lijken.

Ze zijn Ratina....

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:12

Ik ben het helemaal met jou eens quadripes, had het niet beter kunnen verwoorden! :)

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:13

Ben het met quadripes eens.
Klonen lijkt wel een soort van reïncarnatie. Op het moment dat een grootheid in de vorm van een paard voorbij is en met pension is gegaan of overleden is, dan kun je eigenlijk gewoon dezelfde grootheid creëeren. Bizar hoor. Gaat totaal tegen mijn gevoel en principes in.
Hoewel een kloontje van Totilas ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:14

@yeyo: ze zijn geen ratina,

ze hebben dezelfde bouwstenen als dat paard. gaan ze piet raaymakers dan nu ook klonen? want zeg nou eerlijk, de magie kwam niet alleen van ratina, maar voor een groot deel ook door het vakmanschap van piet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:16

Ik vind het een enge ontwikkeling en typerend voor deze tijd waarin alles om geld draait.

Yeyo schreef:
Ze zijn Ratina....

Nee, dat is niet waar. Een individu bestaat uit nature en nurture. Deze klonen zijn alleen de nature, de nurture is ook zeer bepalend voor hoe een individu ontwikkelt!

De prestaties van deze dieren zouden dus zomaar flink tegen kunnen vallen...

quadripes schreef:
Deze paarden komen ter wereld met een taak en geen enkel individu mag zo'n taak hebben, maar moet de vrijheid hebben om op zijn eigen manier 'groot' te worden....

Mooi gezegd!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:18

Pletje123 schreef:
knuffeldier schreef:

Heb ooit eens begrepen dat doordat het DNA ouder is, ze inderdaad risico lopen om minder oud te worden. Maar ik ben geen expert.. :o

Een kloon krijg je natuurlijk niet via de natuurlijk weg ;) Dit wordt juist gedaan om nogmaals te kunnen genieten van zulke toppers.

3x van hetzelfde paard tegelijk? :oo Ik vind het zwaar onethisch.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:18

Wetenschappelijk gezien is het interessant, maar sportief gezien vind ik het geen vooruitgang.
Als dit mogelijk wordt, blijven we dan steken in reeds bewezen talenten? De uitdaging en het mooie aan de paardensport lijkt me juist dat er steeds nieuwe getalenteerde paarden aan de top komen. Nieuw bloed en nieuwe prestaties, die de oude kunnen overtreffen...