Mysterieuze ziekte aan luchtwegen slaat toe in IJsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mysterieuze ziekte aan luchtwegen slaat toe in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 08:54

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Een ruiter met zes handpaarden in IJsland.
Foto door Dagur Brynjólfsson

Autoriteiten in IJsland proberen de oorzaak te vinden van een milde ziekte aan de luchtwegen die de afgelopen tijd sterk aanwezig is onder de paardenpopulatie aldaar.

Testen wezen al eerder uit dat het niet om influenza gaat. Het land is namelijk compleet vrij van de ziekte. Ook kan volgens onderzoek de as van de actieve vulkaan niet de oorzaak zijn van de zieke paarden. Verdere onderzoeken laten nu duidelijk zien dat ook de besmettelijke vorm van bronchitis, het herpes type 1 en rhino-gerelateerde virussen niet de boosdoeners kunnen zijn.

Het IJslandse departement voor agricultuur laat weten dat de besmettelijke hoest begin april 2010 opdook en zich razendsnel over het land lijkt te verspreiden.

Het is mogelijk dat de oorzaak niet achterhaald kan worden wanneer het om een onbekend virus gaat waarvoor dus nog geen test is ontwikkeld. Volgens de onderzoekers gaat het vrijwel zeker om een virus, maar bacteriele cultivatie wees uit dat er tevens sprake is van keelontstekeingen door de bacterie Streptococcus zooepidemicus.

De ziekte wordt gekenmerkt door een droge hoest, en in sommige gevallen zijn de paarden zwak, hebben een loopneus en zijn kortademig met koorts. De symptomen kunnen zo'n 2 tot 4 weken duren, in sommige gevallen iets langer.

Volgens het departement lijkt de ziekte zich in iedere stal hetzelfde te ontwikkelen: binnen 1 a 2 weken nadat het eerste paard tekenen begint te vertonen van deze ziekte, zullen alle paarden in de stal beginnen te hoesten.
"Alle paarden in de besmette omgeving worden ziek," aldus een woordvoerder. "Dit zou kunnen betekenen dat de complete paardenpopulatie vatbaar is voor dit besmettelijke virus, en daarom denken we dat het om een compleet nieuwe ziekte gaat.

Het is nog onduidelijk hoe lang het kan duren voor een ziek dier een ander paard niet meer kan besmetten. De ziekte kon zich waarschijnlijk verspreiden door paarden die van stal verhuizen, en het zou ook goed mogelijk kunnen zijn dat mensen of zelfs materiaal de boosdoener met zich mee kan dragen naar een andere stal.

De autoriteiten adviseren rust voor de geinfecteerde paarden, met veel frisse lucht zonder bloot te worden gesteld aan kou. Eigenaren kunnen het beste enkele dagen wachten nadat de laatste symptomen zijn verdwenen, voor het paard weer aan het werk kan gaan. Verder worden alle paardeneigenaren opgeroepen de besmette paarden niet te verplaatsen en vooral niet op wedstrijd te verschijnen, met of zonder besmet dier.

Het nationale paardenfestival van IJsland, de Landsmót, zal echter wel gewoon doorgaan. Dit evenement begint op 27 juni en zal tot 4 juli duren. De aanwezige ruiterclubs worden echter wel geadviseerd hun paarden extra goed in de gaten te houden en bij mogelijke besmetting het verstandige te kiezen, namelijk afmelding.

Jannepauli

Re: Mysterieuze ziekte aan luchtwegen slaat toe in IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:55

Mysterieuze ziekte? Of gewoon de as-spuwende vulkaan?

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:55

goh, zou het misschien te maken hebben met die vulkanische as?? :Z

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:56

Tja die vulkanische as :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 08:56

Citaat:
Ook kan volgens onderzoek de as van de actieve vulkaan niet de oorzaak zijn van de zieke paarden.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:59

Tja, dat is natuurlijk makkelijk gezegd...dit was zo vroeger toch ook met asbest.
Maar meer tests zullen het wel uitwijzen, hopelijk....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 09:02

Gezien de aangetroffen Streptococcus zooepidemicus lijkt het me zo goed uitgesloten dat het de vulkaan kan zijn, maar ik kan ernaast zitten natuurlijk :) Bovendien lijkt het me niet dat luchtwegklachten door een vulkaan kunnen worden overgedragen door een paard of mens :+

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:03

Toen ik de titel zag dacht ik ook aan as, maar dat is het dus niet.
Maar het gaat vanzelf weer over?

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:04

Ik denk eerder dat door het inademen van de vulkanische as de paarden gevoeliger zijn geworden voor bacterien en virussen en zo dit (misschien) nieuwe virus de kans heeft gekregen toe te slaan.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:05

veel vulkanische assen zijn wel giftig en kunnen dus wat veroorzaken en DAT kan wel weer overgedragen worden...althans dat kan natuurlijk...ik ben geen expert

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:06

Je zult schrikken van wat je aantreft als je een willekeurig bacterie-onderzoek gaat doen. Heel goed mogelijk dat je honderden ziekteverwekkers aantreft - die hoeven dan niet noodzakelijkerwijs toe te slaan. Maar wat wel voorstelbaar is, is dat de overdosis as voor irritatie van het weefsel in neus/longen etc. heeft veroorzaakt en daardoor wellicht meer ontvankelijk is voor ziekte verwekkende indringers.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:06

Cayenne schreef:
Gezien de aangetroffen Streptococcus zooepidemicus lijkt het me zo goed uitgesloten dat het de vulkaan kan zijn, maar ik kan ernaast zitten natuurlijk :) Bovendien lijkt het me niet dat luchtwegklachten door een vulkaan kunnen worden overgedragen door een paard of mens :+

Lijkt mij ook niet inderdaad. Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen hierin.

[edit] Tenminste dat denk ik?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:19

Marie_X_X schreef:
veel vulkanische assen zijn wel giftig en kunnen dus wat veroorzaken en DAT kan wel weer overgedragen worden...althans dat kan natuurlijk...ik ben geen expert

Nou als je ziek wordt van vulkanische as is dat een factor uit de omgeving en da's niet besmettelijk. :P

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:21

Over de vulkanische as: ik heb begrepen dat het virus al voor de vulkaanuitbarsting is begonnen, en bovendien is ontstaan in een gebied waar de as niet overheen is gewaaid.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:22

Ik zou ook goed ziek worden als ik mn geld nog niet terug had van Icesave...

[grapje]

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:26

en het meeste as is niet op ijsland neergedaald, dat waaide een goed eindje verder.
en bovendien zou iets met het as niet besmettelijk zijn. Het is door het hele land.
Ook dus als andere paarden niet zijn toegestaan op IJsland kan er blijkbaar dus een besmettelijke ziekte ontstaan.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:31

Hoop dat ze er snel achterkomen :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 09:32

Er staat ook 6 handpaarden, dus niet het paard waar hij al op zit :+

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:34

Cayenne schreef:
Er staat ook 6 handpaarden, dus niet het paard waar hij al op zit :+

Had al geedit :+

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:51

:oo
Mijn paard staat op ijsland!

Toch maar eens eventjes contact opnemen hoe het ervoor staat...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:17

mijn eerste reactie is:
DUH 8)7 vulkaan --> luchtwegen problemen??

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:20

Wirobelgje schreef:
mijn eerste reactie is:
DUH 8)7 vulkaan --> luchtwegen problemen??

Mijn eerste reactie is: misschien even lezen voordat je post?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:32

Volgens mij is dit 'nieuws' al een maand oud? :?

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:38

Het artikel is echt gister geschreven hoor Sybelle, als je goed kijkt op horsetalk ;)

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:43

Ah, vandaar. Dan is horsetalk een beetje achter. Het virus is er al een tijdje.