Honing voor wondbehandeling bij paarden, Schots onderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Honing voor wondbehandeling bij paarden, Schots onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 10:38

http://www.thehorse.com / http://www.bokt.nl

Schotse onderzoekers hebben "zoet" nieuws inzake het behandelen van veterinaire wonden: honing is waar het "gezoem" om draait in de natuurlijke behandeling van wonden, en volgens recent onderzoek werkt het ook bij paarden. Niet alleen de beproefde manuka honing werkt, maar een grote variëteit van honingsoorten vanuit verschillende delen van de wereld.
Het is al lang bekend bij veterinairs dat manuka honing, dat oorspronkelijk uit Australië en Nieuw Zeeland komt, werkzaam is bij wondbehandeling. Maar onderzoekers geloven nu dat dit prijzige product niet de enige honingsoort is dat helpt om paarden te genezen.

"Als wetenschapper en paardenchirurg, ben ik erg opgetogen over onze bevindingen, die uitwijzen dat er een aantal andere soorten honing zijn die net zo effectief (of misschien nog wel effectiever) zijn in de remmende werking van bacteriegroei in wonden", zei Patrick Pollock, DVM, PhD, van het Weipers centrum voor paardenwelzijn, verbonden aan de faculteit diergeneeskunde van de universiteit van Glasgow (Schotland).

Pollock en zijn collega's onderzochten de effecten van 28 verschillende honingsoorten - de meerderheid daarvan gekocht in een lokale supermarkt - op natuurlijke ziekteverwekkers uit paardenwonden. Eerst testten ze de honingsoorten op de aanwezigheid van eigen ziekteverwekkers. Daarna testten ze de soorten die als "onbesmet" aangemerkt waren, op 10 verschillende geïsoleerde bacteriesoorten, uit paardenwonden.

Volgens Pollock waren, zoals al uitgevonden, de meeste honingsoorten (18 hiervan) zelf al verontreinigd met ziekteverwekkers, waaronder Bacillus species, Proteus species, een niet-geïdentificeerd Enterobacteriaceae organisme en een niet-geïdentificeerde schimmelsoort.
De andere honingsoorten, lokale variëteiten voornamelijk uit Schotland en Noord Afrika, net als sommige "medicinale" manuka honingsoorten die als veterinaire zalf verwerkt waren, werden alle 10 effectief bevonden in het uitschakelen van de geteste bacteriën. De lijst bacteriën bevatte zelfs hardnekkige ziekteverwekkers zoals de methicilline resistente staphylococcus aureus.

"Interessant was dat de medicinale honingsoorten niet per se de meest effectieven waren", voegde Paddock er aan toe. "In feite bleek de beste prestatie te komen van een Schotse dopheide-honing, die de groei van alle 10 geïsoleerde bacteriesoorten remde met lage concentraties (variërend van slechts 2 - 6 %).
Dit is fascinerend om een heel aantal redenen: manuka honing is geen onuitputtelijke bron, is slechts te verkrijgen in enkele gebieden op de wereld en het is momenteel erg duur.
Hier in Glasgow doen we veel voor werkpaarden, ezels en muildieren uit de ontwikkelingslanden, en ik ben vooral hoopvol dat dit onderzoek betekent dat we honingsoorten van over de hele wereld kunnen gebruiken voor deze hardwerkende dieren, die over het algemeen te lijden hebben aan verwondingen."

Pollock waarschuwde er echter voor niet naar de supermarkt te rennen en een pot honing te halen om in je medicijnkast te bewaren. De honing uit de supermarkt zou best al vervuild kunnen zijn met bacteriën of schimmels. en het moet ook niet beschouwd worden als complete wondbehandeling.

"Het gebruik van honing is slechts een klein gedeelte van de wondbehandeling", zegt hij. "het kan niet volstaan als kwalitatieve wondverzorging en de sleutelprincipes van wondbehandeling zullen altijd noodzakelijk blijven."

Volgens Pollock streeft het Glasgowse team er met vervolgonderzoeken beslist naar uit te vinden welk aspect van de honing de wondbehandeling effectief maakt, en in welke andere opzichten honing de wondgenezing verbetert. Het huidige onderzoek werd deels gefinancierd door de honingzalf-fabrikant Kruuse UK.
De studie "The antimicrobial activity of honey against common equine wound bacterial isolates" zal in het eerstvolgende nummer van de "Veterinary Journal" verschijnen.

Babootje

Re: Honing voor wondbehandeling bij paarden, Schots onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:42

Natuurlijk al eeuwenlang bekend dat honing een genezende werking heeft; leuk dat het nu ook wetenschappelijk is aangetoond.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:44

Whats new?? is al eeuwen bekend
maar het houdt ze van straat

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:46

En dan rijd je rustig buiten, word je ineens omringt door wespen _O- Ik houd het wel gewoon bij Acederm of een andere wondzalf :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:22

maar nu wetenschappelijk bewezen! helemaal top!

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:24

wel goed dat het nu wetenschappelijk bewezen is, nu is het een feit ;) ik heb het zelf al eerder gelezen in de Bit volgens mij?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:27

Citaat:
Het is al lang bekend bij veterinairs dat manuka honing, dat oorspronkelijk uit Australië en Nieuw Zeeland komt, werkzaam is bij wondbehandeling.

Het staat in onze medicijn kast, heeerlijk spul!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:30

Els1984 schreef:
En dan rijd je rustig buiten, word je ineens omringt door wespen _O- Ik houd het wel gewoon bij Acederm of een andere wondzalf :D

Dat valt wel mee, de honingzalf die hier op Bokt vaak genoemd wordt, Mesitran, ruikt echt niet zo zoet dat je aangevallen wordt. Het werkt wel echt heel goed!

Ik gebruik al jaren honing rechtstreeks van de imker, heb er o.a. White Line Disease mee weg gekregen. Inderdaad geen honing uit de supermarkt gebruiken, die is te bewerkt.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:35

Niet alleen voor paarden, ook voor mensen werkt het super. Ik had een wond in mijn neus die niet dicht ging en de oplossing was honing zalf :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:44

Ik haal mijn honing ook altijd het liefst bij de imker :)

Wordt tijd dat de overheid eens iets gaat doen tegen het uitsterven van de bijen in Nederland, anders is er binnenkort helemaal geen honing meer.. Door die mijten en bestrijdingsmiddelen gaan hele volkeren dood..

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:50

Grote open wond, sushi blad, randen van de wond honingzalf, verbinden what's new.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:52

Interessant stuk. De vraag die mij nu opkomt is, welke honing soorten werken dan nog meer behalve manuka honing.

En bij het openen van een pot honing komen er toch gelijk schimmels ed bij? Of je nou een pot uit de supermarkt haald of niet...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:21

Peelie, de belangrijkste werkzame stof van honing is Propois. Als honing in de fabriek wordt bewerkt, gaat deze stof grotendeels verloren. Daarom werkt honing uit de supermarkt niet. En doordat er in onbewerkte honing die propolis zit, werkt dat in de pot ook door tegen eventuele bacteriën die erbij komen.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:34

kleinvosje schreef:
Peelie, de belangrijkste werkzame stof van honing is Propois. Als honing in de fabriek wordt bewerkt, gaat deze stof grotendeels verloren. Daarom werkt honing uit de supermarkt niet. En doordat er in onbewerkte honing die propolis zit, werkt dat in de pot ook door tegen eventuele bacteriën die erbij komen.

Inderdaad. Mijn opa is imker en verwerkt de propolis samen met alcohol, waardoor hij een vloeibaar "serum" krijgt. Elke ochtend neemt hij een blokje suiker (dit tegen de ranzige smaak van propolis) met propolis om het imuunsysteem te versterken en eventuele infecties tegen te gaan.
Ik heb een grote pot honing al 6 maanden staan en het enige wat ik af en toe moet doen is ervoor zorgen dat de honing weer op kamertemperatuur komt, zodat het weer vloeibaar wordt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:52

Ik gebruik meestal propoliszalf, pure honing rechtstreeks van de imker heb ik nog niet kunnen vinden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:54

Gewoon rechtstreeks een imker benaderen, die willen vaak wel een potje voor je aftappen. Of eventueel een milieu-educatief centrum opzoeken, daar gaan kinderen van basisscholen vaak heen, de meesten hebben ook bijen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:58

Oud nieuws toch?! Honing werkt ook bij mensen. Niets werkt beter tegen schrale lippen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:06

en honing van de imker is juist weer NIET goed !
veels te veel schimmels en bacterien in.medicinale (= steriel) , of mesitran .
Alleen medische honing, met radiatie behandeld en CE gecertificeerd zou gebruikt moeten worden, vanwege infectiegevaar met clostridium.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:20

Ik gebruik meestal acaciahoning. Niet alleen bij wondjes, maar ook b.v. als het langdurig vochtig weer is en de straalgroeve door al het vocht iets gaat stinken, helpt het om erger te voorkomen. Dan is het wel des te belangrijker om 'schone' honing te gebruiken.

Met propolistinctuur (op alcoholbasis dus) heb ik persoonlijk geen fijne ervaring, ooit zelf 1x inwendig gebruikt, maar het middel was te sterk voor mij en ik had twee benen vol jeukende netelroos - gelukkig trok dat met enkele dagen weer helemaal weg.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:11

Ik gebruik al een aantal jaren proporties. Het is echt een super middel. De tinctuur tegen oa: hooikoorts , keelpijn verkoudheid en het vermindert ook de hevigheid van je menstruatie. Daarnaast gebruik ik de zalf en de crème tegen roodheid en wondjes, ontstekingen. Het middel is voor zoveel dingen goed.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:58

Pff dit is toch geen nieuws?! Heb hier een tube liggen, gebruik ik voor mezelf als ik een koortslip heb en voor paard als ze een plekje heeft

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:37

Leuk, over exact hetzelfde heb ik destijds (op VWO) mijn meesterproef/profielwerkstuk gedaan.