Bijzonder therapie-paardje verricht wonderen en raakt harten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Bijzonder therapie-paardje verricht wonderen en raakt harten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 11:18

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Magic uitgeroepen tot dierenheld van het jaar in Amerika.
Afbeelding
Magic biedt troost aan eenzame ouderen

Een bejaarde vrouw uit een verzorgingstehuis in Florida, had na een dodelijk ongeval van haar man drie jaar geleden geen woord meer gesproken. Haar familie was bang dat de getraumatiseerde dame voor altijd zou zwijgen.

Maar toen wandelde Magic het verzorgingstehuis binnen. Het miniatuurpaardje liep recht op de vrouw af en terwijl de begeleider van het therapiepaardje een gesprek aan knoopte met een verzorgster, begon de oude vrouw plotseling tegen Magic te praten.

"Is ze niet prachtig?" waren haar eerste woorden. "Het is een paard."
De directrice van het verzorgingstehuis begon te huilen en vertelde de oude vrouw dat ze van haar hield. "Ik hou ook van jou," was het antwoord - de eerste volledige zin die sinds drie jaar weer door de vrouw werd uitgesproken.

Toen Magic (volledige naam: Strebor Black Magic On Demand) weer vertrok, vroeg de vrouw: "Komt ze ooit weer?"
Zes maanden na het eerste bezoek van Magic praat de vrouw nog steeds. Volgens het personeel van het tehuis is de vrouw stukken vrolijker en actiever en lijkt weer zin te hebben in het leven.
Afbeelding
Magic met een dakloze oudere man.

Het talent van het kleine paardje om weer vreugde en hoop te geven aan mensen, heeft haar de titel "Grootste dierenheld van Amerika" opgeleverd tijdens een verkiezing in het tijdschrift AARP (American Association of Retired Persons.) Magic nam het op tegen tien finalisten en werd door de ruim 25 miljoen lezers unaniem gekozen tot Dierenheld van het Jaar.

Het kleine paardje met blauwe ogen werkt met volwassenen en kinderen in ziekenhuizen, hospice-faciliteiten en verzorgingstehuizen. De merrie wordt tevens ingezet bij mishandelde kinderen en kinderen met een beperking. Magic kan trappen opklimmen en afdalen, gaat mee in liften en is voorzichtig met medische apparatuur in ziekenhuizen. Magic is ook zindelijk.

Een op sterven liggende oude vrouw praatte tijdens haar laatste dagen alleen nog maar over de pony die ze in haar jeugd had gehad. Haar laatste wens was om nog eenmaal een pony te kunnen aaien voor ze zou overlijden. Haar familieleden benaderden Debbie Garcia-Bengochea van de stichting, die natuurlijk niet kon weigeren.
Afbeelding
Magic met een ernstig ziek kindje.

De familieleden vertelden de oude vrouw dat ze nog niet moest opgeven, omdat ze een speciale verrassing voor haar hadden. Dezelfde dag nog arriveerde Magic. De merrie wist instinctief precies hoe ze zich voorzichtig kon manouvreren tussen het meubilair en drie generaties familieleden die rond het bed van de vrouw zaten. Voorzichtig legde ze haar hoofd tegen de hand van de vrouw aan. De oude vrouw opende haar ogen en aaide de neus van het kleine paardje. Bijna op hetzelfde moment dat Magic haar begroette, zei de vrouw vaarwel. Haar laatste wens was in vervulling gegaan en ze stierf vredig in haar bed, omgeven door familieleden en met het hoofd van Magic op haar hand.

De organisatie Gentle Carousel, in eigendom van Debbie en Jorge Garcia-Bengochia, is bijzonder blij met de kleine Magic, die de afgelopen jaren al voor veel kleine wondertjes heeft gezorgd en honderden mensen in het hart heeft geraakt.

"Magic is de speciale vriendin van een achtjarig meisje die een harttransplantatie heeft ondergaan en nu ook nog eens een gevecht tegen leukemie moet overwinnen. Magic heeft een voormalig soldaat uit coma gekregen en ze is afgelopen week nog bij iemand gebleven die vredig stierf, terwijl zijn hand op het hoofd van Magic lag te rusten."

"Magic draagt haar naam niet voor niets en heeft zelfs een eigen gedicht, speciaal voor haar geschreven. Ze heeft al veel personen geholpen en is erg bijzonder. Overal waar ze gaat en staat weet ze mensen te ontroeren en hoop te geven. Het lijkt wel alsof ze precies weet wat mensen nodig hebben.
Dit kleine paardje heeft een heel groot hart en we hopen dat ze nog jarenlang vele mensen tot steun kan zijn."

Klik hier voor de speciale pagina van Magic.

Klik hier voor een filmpje van de stichting en Magic.

Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Kady_

Re: Klein therapie-paardje verricht wonderen en raakt harten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:21

Wat een bijzonder klein paardje, ongelooflijk wat voor invloed zo'n diertje op mensen kan hebben!

Giolli
Zeg maar Ber!

Wat een vreselijk geweldige foto's! Je zou er zelf een traantje voor moeten wegpinken!

MissVanna

Woow wat mooi zeg. Echt super dat ze steeds meer huisdieren toelaten in verzorgings/verpleeghuizen.

vanTroje

Wow, wat een bijzonder verhaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:22

Bijzonder! Wat kunnen dieren toch een hoop liefde geven!

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:23

Jeetje best heftig... maar wel heel knap van dat kleine paardje.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:25

Wat ontzettend goed!

Giolli
Zeg maar Ber!

Citaat:
Het kleine paardje met blauwe ogen werkt met volwassenen en kinderen in ziekenhuizen, hospice-faciliteiten en verzorgingstehuizen. De merrie wordt tevens ingezet bij mishandelde kinderen en kinderen met een beperking. Magic kan trappen opklimmen en afdalen, gaat mee in liften en is voorzichtig met medische apparatuur in ziekenhuizen. Magic is ook zindelijk.

Ben toch vreselijk benieuwd "hoe?"
Die vraag blijft maar doorvragen hier boven! Hoe weet dat paardje dat in godsnaam?
En wat een zielig stukje van de vrouw die stierf. Maar ook oh zo mooi :+:

juul23

Prachtig wat deze stichting doet :D:D

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:28

Wat een bijzonder paardje... Wat een dier wel niet voor liefde geeft!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:28

Geweldig!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:29

dit raakt me wel :+:

sommige paarden hebben hier gewoon gevoel voor. net zoals sommige liever weingi mensen om zich heen hebben.
prachtig om te zien.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:30

Wat bijzonder, en ontzettend mooi! Prachtig paardje is het ook. :)

Nagini

Mooi zeg, dat dit bereikt kan worden voor die mensen..

Vraag me alleen af of dit ook zo 'leuk' is voor het paardje, om in liften te staan, trappen te lopen en tussen de apparatuur door te manouvreren.. ik weet niet. Ik vind Amerikanen altijd 'n beetje te ver gaan met paardenzaken, als ik dat hier lees.

kensha

De vrouw heb wel een mooi afscheid kunnen nemen dat is wel heel bijzonder.

Tegen een paard kan je altijd overal over praten en ze zullen je daaruit nooit beoordelen en ze blijven ook nog es vriendelijk in de omgang.

Figaro

Giolli schreef:
Hoe weet dat paardje dat in godsnaam?

Ik denk dat veel dieren deze kwaliteit hebben. Volgens mij heeft hier ook wel eens een verhaal gestaan van een kat die naar ziekenhuizen ging en de zelfde soort reacties kreeg. De 'kracht' van dieren is heel bijzonder, ze zijn heel intuitief, iets wat (volwassen) mensen meestal ver weg hebben gestopt. Leuk dat dit kan, het is ook wel een handzaam formaatje natuurlijk ;)
Type shire zou je niet zou gauw in een lift krijgen denk ik :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Bijzonder therapie-paardje verricht wonderen en raakt harten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:31

Lianne: Inderdaad. Het beestje is ook nog niet zo oud denk ik? Zijn er meer foto's van deze hummel? :D

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:32

Wat een mooi verhaal. Van die foto met die oudere vrouw krijg ik gewoon een brok in mijn keel. Wat een emotie op die foto, wat ziet die vrouw er intens gelukkig uit, gewoon door het knuffelen met een pony. Wat fijn dat bejaardentehuizen en ziekenhuizen hier toestemming voor geven en hier tijd en ruimte voor vrijmaken. Zou zoiets ook in Nederland bestaan?

Heb even op de site gegluurd en ik ben wel blij om te zien dat de paardjes ook gewoon 'paard' mogen zijn en lekker op de wei mogen rennen met hun vriendjes na het werk.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:33

Heel erg mooi, ik wordt er helemaal stil van en krijg het warm vanbinnen :). Knap paardje, die Magic! Ik ga nu dan maar eens de site bekijken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:34

Wat een goed initiatief en wat een super pony. Vele hebben wel een instinct voor zoiets, maar ze moeten ook nog echt voorzichtig zijn.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:34

Wat goed dat een paardje mensen zou blij kan maken!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:35

Wat een geweldig [***] doen deze mensen en wat een geweldig paard! +:)+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 11:35

Nagini schreef:
Mooi zeg, dat dit bereikt kan worden voor die mensen..

Vraag me alleen af of dit ook zo 'leuk' is voor het paardje, om in liften te staan, trappen te lopen en tussen de apparatuur door te manouvreren.. ik weet niet. Ik vind Amerikanen altijd 'n beetje te ver gaan met paardenzaken, als ik dat hier lees.

Ik denk dat dat wel meevalt. Ze komen ook gewoon in de wei, staan echt niet de hele dag in tehuizen e.d.
Daar worden ze wel op getraind en het zijn duidelijk professionals die weten hoe ze ermee moeten omgaan, maar het dier toch ook echt dier laten zijn.

Meer foto's en de afstamming van Magic e.d:
http://www.horse-therapy.org/magic.htm

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:37

geweldig! :+: