Nederlands Kampioenschap 'paardenfluisteren' op Horse Event

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nederlands Kampioenschap 'paardenfluisteren' op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:34

http://www.academybartels.nl

Op zondag 13 september vindt de eerste Nationale Freestyle competitie plaats tijdens Horse Event, het grootste hippische publieksevenement van Nederland. Negen deelnemers worden in het voortraject door een jury, onder aanvoering van Freestyle trainer Emiel Voest, geselecteerd.

Respect en vertrouwen
Emiel Voest is grondlegger van het Freestyle-systeem. Hij volgde een traditionele instructeursopleiding. Uit onvrede met de harde aanpak in de training van paarden heeft Emiel zich meer verdiept in het wezen paard. Op basis van deze kennis ontwikkelde hij een eigen trainingsmethode voor paard én mens, het Freestyle systeem.

De term Freestyle geeft aan dat vrijheid een belangrijk thema is. Vrijheid voor zowel mens als paard. Het streven is om mens én paard zijn eigenheid te laten behouden en van daaruit een relatie op te bouwen. Om een goede relatie te krijgen met een paard is het noodzakelijk dat men zich verplaatst in de belevingswereld van het paard, andersom is immers niet mogelijk. Vanuit kennis over de belevingswereld van paarden, wordt het eenvoudiger om met ze te communiceren. Het paard zal mensen beter gaan begrijpen, wat de basis vormt voor wederzijds respect en vertrouwen.

Nationale Freestyle Competitie
Horse Event organisator Gijs Bartels had de competitie het liefst als het NK paardenfluisteren gelanceerd, maar Emiel Voest voelde niets voor deze naam. Emiel vindt dat de term paardenfluisteren een verkeerd beeld geeft bij zijn manier van werken. “Bij het grote publiek wekt het de indruk dat wij iets bovennatuurlijks doen, maar het is juist heel natuurlijk, iedereen kan het leren. Wij noemen het daarom liever Freestyle training”, aldus Emiel.

Op zondagochtend 13 september gaan de deelnemers de strijd met elkaar aan doormiddel van het ‘loswerken’ van een paard. De paarden worden ter beschikking gesteld door de Nederlands Hippische Beroepsopleiding, Helicon-NHB Deurne. Geen van de deelnemers kent deze paarden, iedereen begint dus volledig blanco aan de strijd. Bij het loswerken loopt het paard los in een ruimte van 15 x 15 meter, ook wel de 'loswerkpaddock' genoemd. Het paard is op dit moment nog vrij om te doen wat hij wil. Zo kan de deelnemer het paard observeren en meer te weten komen over het karakter. Vervolgens gaat de deelnemer zelf aan het werk met het paard in de loswerkpaddock. Door bewust gebruik te maken van 'positie en beweging' krijgt de deelnemer basiscontrole over het paard. Hebben ze eenmaal deze basiscontrole, dan zal het paard hem of haar ervaren als een rang hoger.

Op basis van de prestaties bij het loswerken selecteert de jury drie deelnemers die doorgaan naar de tweede ronde. Deze deelnemers gaan aan de slag met dubbele lange lijnen en moeten een hindernisparcours afleggen. Aan het eind van de zondagmiddag vindt uiteindelijk de huldiging plaats van de eerste ‘Freestyle kampioen’ van Nederland.

Voor meer informatie over de Nationale Freestyle Competitie en over Horse Event kunt u terecht op http://www.horse-event.nl. Horse Event vindt plaats op 11, 12 en 13 september 2009 op de terreinen van het Nederlands Hippisch Centrum in Deurne.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:30

wie is dat paard op de foto? :9

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 09:38

Geen idee, maar volgens mij een Welsh of Arabier?
Je zou het even aan Sjoert kunnen vragen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:41

Hmmm, ik weet niet of je daar echt een kampioenschap voor moet uitschrijven. Ieder paard is anders, en verdient een andere benadering. Ze allemaal bloot te stellen aan alleen maar het loswerken, en de resultaten van dit loswerken als criterium te gaan gebruiken vind ik zeer kortzichtig.

Waarom moet er altijd een competitief aspect om de hoek komen kijken? Het gaat om de interactie met degene die daar staat en het paard. En dat kan, ook zonder dat er voor het oog spectaculaire dingen gebeuren, heel diep gaan.

Een dergelijk kampioenschap moeten houden vind ik dus ronduit zielig.

mvs

Re: Nederlands Kampioenschap 'paardenfluisteren' op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:43

volgens mij is het meer voor de leuk hoor cassidy, niet zo serieus :j

Het lijkt mij wel leuk om te zien!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:04

Uhmmmm, sluit me bij Cassidy aan
Vind t een beetje te ver gaan
Maar voor de leuk wil ik wel gaan kijken....

ps doe zelf tussen het gewone werk ook aan freestyle.....

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:05

wat gaaf, ga er zeker heen om te kijken, doe zelf ook freestyle dus ben wel
heel erg benieuwd hier naar en zie het graag :D

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:25

Haha, ik vind het wel leuk ! Tuurlijk hebben alle paarden andere benaderingen nodig, en doen ze het niet allemaal hetzelfde, maar er zijn altijd wel mensen die het beter doen als de andere. Emiel Voest zal zelf wel genoeg weten om te weten wanneer iemand beter is als de andere :Y)

*word spontaan verliefd op dat witte koppie op de foto ! :~ *

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:27

Op de goede manier los werken, betekent ook dat je elk paard weer wat anders moet benaderen. Ik zie het probleem niet, hoor. :D

Wel een grappig idee, vind ik. En op zo'n groot event zien mensen weer eens dat je ook hele andere dingen met paarden kunt doen. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:42

Toppunt van volslagen onzin, dit. :+

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:59

Denk niet dat je dit in wedstrijd verband moet doen. Onder druk werkt freestyle niet goed.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:26

ik weet niet vind het wel goed dat er meer aandacht aan word geschonken maar een kampioenschap gaat meschien wel ver
ik ken de band tussen mij en me paard zo kan ik haar een uur opjagen zodra ik me rug naar haar toe draai en naar de grond kijk
komt ze naar me toe en kan ik gewoon weer allus weer doen zelfs over haar hoofd wrijven e dat terwijl ze toen ze bij mij kwam kop schuw was door klappen op het hoofd die ze veel gekregen heeft als jong paard zijnde reden van naar de grond kijken mij is geleerd dat aleen roofdier staren en door middel van geduld en liefde heb ik haar vertrouwen kunnen winnen al was dit niet makkelijk ja ik geloof in freestylen maar een kampioenschap gaat wel ver

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:02

Wat een prachtige foto staat erbij zeg

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:02

Cassidy schreef:
Hmmm, ik weet niet of je daar echt een kampioenschap voor moet uitschrijven. Ieder paard is anders, en verdient een andere benadering. Ze allemaal bloot te stellen aan alleen maar het loswerken, en de resultaten van dit loswerken als criterium te gaan gebruiken vind ik zeer kortzichtig.

Waarom moet er altijd een competitief aspect om de hoek komen kijken? Het gaat om de interactie met degene die daar staat en het paard. En dat kan, ook zonder dat er voor het oog spectaculaire dingen gebeuren, heel diep gaan.

Een dergelijk kampioenschap moeten houden vind ik dus ronduit zielig.

Ben ik het mee eens, vooral de eerste alinea.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:04

hanny_jelke schreef:
ik weet niet vind het wel goed dat er meer aandacht aan word geschonken maar een kampioenschap gaat meschien wel ver
ik ken de band tussen mij en me paard zo kan ik haar een uur opjagen zodra ik me rug naar haar toe draai en naar de grond kijk
komt ze naar me toe en kan ik gewoon weer allus weer doen zelfs over haar hoofd wrijven e dat terwijl ze toen ze bij mij kwam kop schuw was door klappen op het hoofd die ze veel gekregen heeft als jong paard zijnde reden van naar de grond kijken mij is geleerd dat aleen roofdier staren en door middel van geduld en liefde heb ik haar vertrouwen kunnen winnen al was dit niet makkelijk ja ik geloof in freestylen maar een kampioenschap gaat wel ver

Vertrouwen win je ook echt door een paard op te jagen :S

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:06

Op te jagen???? :?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:25

randalinpony schreef:

Het leukste is, de schoolpaarden krijgen dit dus meermaals per jaar te doen :D Was vast interessanter geweest (voor de geïnteresseerden in Freestyle) als het paarden waren geweest die nooit met loswerken te maken hebben gekregen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:28

Toch is iedere persoon anders en zal een paard daar dus ook weer anders op reageren. ;)
Of ze het nou al gewend zijn of niet. Maar paarden die er niet aan gewend zijn, zijn wel wat interessanter om te zien, ja.

Verder vind ik het etiketje 'kampioen' ook niet zo belangrijk, maar ach, ik zie er de grap nog wel van in.
We zullen zien hoe het afloopt....... Er zijn naar mijn idee ergere kampioenschappen te verzinnen. :=

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:31

Dioxide schreef:
randalinpony schreef:

Het leukste is, de schoolpaarden krijgen dit dus meermaals per jaar te doen :D Was vast interessanter geweest (voor de geïnteresseerden in Freestyle) als het paarden waren geweest die nooit met loswerken te maken hebben gekregen.

Je merkt altijd wel dat schoolpaarden die het vaker doen er soms een beetje 'flauw' van worden als steeds maar weer verschillende mensen met ze gaan oefenen. Je krijgt toch vaak een soort weerstand is mijn ervaring van wat ik heb gezien en meegemaakt.

Maar even weer ontopic:
Wat voor mensen morgen er meedoen aan dit NK dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:34

Twiggy2008 schreef:
Op te jagen???? :?

hanny_jelke schreef:
... zo kan ik haar een uur opjagen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:35

Heeft het nog echt met (het overigens verschikkelijke commerciële) freestyle temaken als iedereen daar een kunstje met zijn paard gaat vertonen?

Met andere woorden; gaat het nog om echte 'communicatie in de paardentaal' of draait het paard een vaste en aangeleerde routine af?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:35

anneliesdj, had ik gelezen, hoor, maar ik snap niet wat dat met los werken te maken heeft. ;)
Als je je paard zo opjaagt, heb je de freestyle training niet helemaal begrepen. ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:41

hanny_jelke schreef:
komt ze naar me toe en kan ik gewoon weer allus weer doen

Als ik een uur opgejaagd wordt doe ik ook alles voor je %)

Ik vind het niets, ben bang dat dit weer een aanleiding is voor een hoop mensen om het plaatje te willen kopiëren en een hoop paarden niet snappen waarom ze nou iedere week zoveel rondjes moeten rennen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:44

Less, dat ben ik met je eens. Mensen die er geen verstand van hebben, begrijpen helemaal niet wat je aan het doen bent als je op de juiste manier aan het los werken bent. Positie, lichaamsenergie, hoeveel mensen weten hoe je dat juist moet gebruiken? Dat ben ik helemaal met je eens.

Maar dat geldt voor heel veel zaken rondom paarden, nietwaar?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:46

randalinpony schreef:

_/-\o_

Overigens, de serieusheid van het idee blijkt wel uit dat ze liever niet hadden dat het het 'NK paardenfluisteren' werd genoemd,
dat is immers een veel minder serieuze naam, dus dat zou het beter weergeven dan :)