Anky van Grunsven: De egoïstische topsporter in mij wint

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky van Grunsven: De egoïstische topsporter in mij wint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 08:25

http://www.telegraaf.nl

Eerlijk is eerlijk, zo kan ik de sport niet beoefenen.
Afbeelding
Anky en Nelson
foto: http://www.equestrianphoto.nl

De egoïstische topsporter in mij wint. Ik heb de laatste tijd veel nagedacht. Ik twijfelde af en toe of ik IPS Salinero nog wilde inzetten tijdens wedstrijden. Ook tijdens het NK in De Steeg liep het niet helemaal met ons de eerste twee dagen. Dat leidde gelijk tot praatjes, geroezemoes en meningen. Een deel van de buitenwacht vindt het mooi geweest en dat gaf, ongewild, toch voeding aan mijn twijfels. Daarom was het goed eens bij mezelf en mijn naaste omgeving te rade te gaan. Ik ben eruit: ik rij met Salinero niet voor de rest van de wereld, maar voor mezelf. Het is nog elke dag een feest met hem te trainen. Dus de egoïstische topsporter in mij wint weer. Ik heb vorig jaar na de Spelen gezegd dat hij zeker tot het WK 2010 in Kentucky blijft lopen. Daar houd ik me aan. De sportloopbaan van IPS Painted Black, mijn andere jonge toppaard, even terzijde gelaten.

Natuurlijk denk ik wel eens aan stoppen. De laatste maanden meer dan ooit. Als je twintig bent, gaat je carrière één kant op, dan is alles glashelder. Ben je veertig, dan liggen er zo veel opties open. Mijn sportloopbaan is al heel lang compleet uit de klauwen gegroeid. Het credo 'stoppen op je hoogtepunt' is niet meer van toepassing. Had ik dat gedaan, dan was ik gelijk na de Olympische Spelen van Sydney gestopt in 2000, toen ik met Bonfire goud won. Maar wat had ik dan allemaal gemist? Diverse Europese titels, een wereldkampioenschap en twee gouden en zilveren olympische plakken. Allemaal met Salinero.

Maar het wordt wel lastiger gemotiveerd te blijven. Na de Olympische Spelen van Hongkong wist ik even niet waar ik de drive vandaan moest halen. Tijdens het Nederlandse kampioenschap merkte ik dat ik er anders in stond dan ik gewend ben van mezelf. Ik ging niet voor die Nederlandse titel, welnee. Tel daar het gebrek van wedstrijdritme bij op en je hebt alle ingrediënten om een topprestatie uit te sluiten. Ik was daar de eerste dagen van het NK niet eens geschokt over. Edward Gal reed me eraf. Pech, over tot de orde van de dag.

Eerlijk is eerlijk, zo kan ik de sport niet beoefenen. En zeker niet met Salinero. We hebben samen in de afgelopen zes à zeven jaar een verwachtingspatroon en status gecreëerd en ik wil per se niet dat men nu aan zijn niveau twijfelt of hem afschrijft. Dat verdient Salinero niet. Hij heeft de wereld jarenlang versteld doen staan, mensen de rillingen over hun rug bezorgd, dus dan wil je als ruiter niet dat hij als een subtopper afscheid moet nemen.

Ik heb de filmpjes van de NK-finale, de kür op muziek, een aantal maal teruggezien en op basis daarvan oordeel ik dat die angst ook geen waarheid hoeft te worden. Salinero liep de kür als in zijn beste dagen. En ook afgelopen weekeinde tijdens de Grand Prix in Cannes stond hij er prima aan. Feit blijft natuurlijk wel dat dressuur geen tennis of atletiek is. Wat ik wil zeggen: Federer moet zijn ballen binnen de lijnen slaan, Usain Bolt wordt op de 100 meter afgeklokt, maar ik ben in mijn sport ook afhankelijk van andere menselijke factoren, die onze sport beoordelen of zelfs veroordelen, zoals jury, pers en publiek. Die hebben nou eenmaal hun voorkeuren en misschien zijn ze anno 2009 een beetje Salinero-en-Van-Grunsven-moe?

Iedereen was op het NK vanzelfsprekend in de wolken over Totilas van Edward Gal. Het is een prachtige hengst, met heel veel potentie. Maar is dat reden om Salinero terug te trekken? Ik merkte in De Steeg dat ik na twee dagen relativeren weer besefte dat ik honderd procent moet geven. Geen concessies. Dat gevoel is voor mij ook reden door te gaan met mijn sport. Het vuur om te presteren blijkt nog steeds niet geblust. Ik moet mezelf alleen verplichten alle zijwegen of gedachtekronkels uit te schakelen.

Nog minimaal een jaar ga ik de focus opbrengen met Salinero. Omdat ik dat wil. Daarna zien we wel verder.

Anky van Grunsven

Noukie

Re: Anky van Grunsven: De egoïstische topsporter in mij wint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:29

Mooi stuk, alleen jammer dat alwéér benadrukt moet worden dat je met jury´s te maken hebt. En alsof Federer niet met pers en publiek te maken heeft. Dat soort uitlatingen blijf ik jammer vinden, als je het écht voor jezelf en het trainen met je paard etc doet, houd dan eens op over die andere factoren. Ja, ze zijn er, het hoort bij de sport, leef ermee, of kies ervoor dat niet te doen... Maar dan weet je ook dat je niet meer voor de sport kiest.
Verder, mooi gesproken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:29

wat een eerlijk en daardoor heerlijk stuk om te lezen. Zo zie je maar weer, zij is een echte topsporter met haar hart bij de paarden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:30

Super, dat wordt genieten als ze allemaal op volle sterkte de degens gaan kruisen!

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:30

In iedergeval de motivatie weer terug :) Respect.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:33

@noukie daar heb je wel een beetje gelijk in, maar voor Roger Federer maakt het niet uit hoe hij de ballen binnen de lijnen houd... Maar als je dressuur rijd weet je dat je een jury hebt die je beoordeeld, dus daar moet je dan maar mee leren leven, en anders moet Anky maar gaan springen :P

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:35

Gelukkig maar, goede beslissing van Anky, op deze manier (nu het wat minder gaat) kan je ook niet stoppen, nog even een WB of kampioenschap halen en dan pas mag je stoppen én....... ik wil graag weer een kur bekijken met kippenvel op mijn armen en de tranen prikkend achter mijn ogen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:36

dat vind ik lef hebben, en heel erg eerlijk. Go Anky!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:36

Noukie schreef:
Mooi stuk, alleen jammer dat alwéér benadrukt moet worden dat je met jury´s te maken hebt. En alsof Federer niet met pers en publiek te maken heeft. Dat soort uitlatingen blijf ik jammer vinden, als je het écht voor jezelf en het trainen met je paard etc doet, houd dan eens op over die andere factoren. Ja, ze zijn er, het hoort bij de sport, leef ermee, of kies ervoor dat niet te doen... Maar dan weet je ook dat je niet meer voor de sport kiest.
Verder, mooi gesproken.

Heel mooi stuk, super verwoord. Ik kan het me helemaal voorstellen. '

Noukie, waarom is dat jammer dat dat opgenoemd wordt? Het is en blijft een jurysport. Dat werkt twee kanten op. Ik heb hier op Bokt al gelezen dat ze op het NK wel lager had mogen eindigen, dus het kan ook in haar voordeel werken. Trouwens of dat zo is, dat ze lager had mogen eindigen, kan ik niet over oordelen, want ik heb het niet gezien.

Feit blijft dat jurysporten soms heel ondoorzichtig zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:38

Hartstikke mooi en eerlijk artikel. Je moet het maar durven, voor heel Nederland typen wat je voelt (en weten dat ook daar weer commentaar op zal komen)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:38

Fijn dat Anky de drive weer heeft gevonden. Het gaat bij iedereen wel eens minder en we hebben allemaal wel eens geen zin. Goed dat ze eerlijk is en er toch voor wil gaan.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:42

Altijd bewondering voor Anky gehad, maar word nu wel een beetje moe ervan.

iedere keer als het niet gaat zoals we en dus ook Anky gewend zijn is er wel weer iets met dr motivatie die zoek is of dat ze wel of niet moet stoppen.

Het zijn altijd weer de zelfde onderwerpen en woorden die ze aanhaald als het Niet gaat zoals gewend!

Het is een paard en een mens .....maken allebij fouten !

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:42

Goed dat ze hier even duidelijk maakt hoe de zaken werkelijk zijn. Op die manier zijn een hoop roddels in ieder geval uit de wereld geholpen..
Ik wens haar & Salinero heel veel succes, maar vooral plezier, de komende tijd!

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:43

Mooi stuk! En laat de concurrentiestrijd maar losbarsten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:48

Wat een (h)eerlijk stuk! Goede keuze.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:58

Goed gezegd en geschreven een goed stuk open en eerlijk.

Ik ben blij dat anky er voor kiest nog door te rijden, kijken naar de kur op muziek wordt toch anders als anky niet mee zou rijden.

Fijn dat we nog even mogen genieten van de passie en het talent !

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:00

Vind dit net een mooi en oprecht stukje. Menselijk is het zeker, kom op ze heeft alles al gewonnen wat er te winnen valt. Ze is 24/24 bezig in de sport en met haar paarden, daar komt bij dat ze kindereren heeft en een heel bedrijf te runnen. logisch dat je dan de zaken anders gaat plaatsen.
Maar zonder anky en Sjef stond de dressuursport niet waar ze nu stond. Voor Salinero vind ik het idd ook dat hij als dat toppaard de geschiedenis in mag gaan, want dat is hij.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:01

Leuk/goed stuk om te lezen inderdaad. Fijn dat we nog voorlopig nog van hun kunnen genieten!

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:08

De mentaliteit van een topsporter heeft zij 100 %. Ze blijft me verrassen. Wat een topper.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:18

Geweldig, prachtig stuk!
Super Anky! Even alle twijfels de wereld uit! Mensen even laten zien dat haar 84% echt niet een reden is om te stoppen.
Geweldig, wat een prachtmens is zij!

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:20

Ik vind het bijzonder knap dat ze toch weer motivatie heeft gevonden. Het is best moeilijk natuurlijk, ze heeft toch twee jonge kinderen thuis die ook hun aandacht vragen en dan dit combineren met topsport, dat vraagt om een ijzeren discipline.
Dan is het toch niet vreemd dat ze even een moment heeft gehad om te zoeken hoe ze dit het best kan combineren.

Nou Anky zet hem op en laat ons maar lekker genieten van je prachtige proeven.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:23

Een fijn stuk hoor!

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:37

In de periode dat Anky aan de top staat [ en dat is al ff!] heeft zij de sport toch groot gemaakt! Tijdens die periode zijn er toch al aardig wat nieuwe topcombinaties opgestaan en weer onder hun steen gekropen! Voor mij blijft Anky nog steeds vanaf haar navel boven de anderen uitkomen en daar staat Edward op dit moment zeker naast maar nog niet zo stabiel als Anky. Hoe zij uiteindelijk afscheid van de sport zal nemen, het zal altijd als boegbeeld zijn!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:45

Diep respect!
Ik zou voor geen goud met haar willen ruilen, maar ik heb diepe bewondering voor haar doorzettingsvermogen en wil om te winnen!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:46

VInd het een heel eerlijk stuk en goed beschreven. Tuurlijk blijft de dressuur een jurysport. Dat kan alle kanten op dus blijft dit altijd aangehaald. Vind haar heel eerlijk naar haar paarden toe en dat is voor mij een topper. Ze denkt niet alleen aan haarzelf zoals vele anderen wel doen. Ik hoop dat we nog lang van haar kunsten mogen genieten.