Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kymalin schreef:Dit bericht komt niet "out of the bleu", daar zijn al eerder artikels aan gewijd. Wat ik me afvraag; zou je daar tegen kunnen vaccineren? En zo niet; komen de paarden dan nooit meer onder een vliegendeken vandaan?
Ellebel schreef:Ooooh Kymalin, dat maakt het artikel al iets minder "raar". Kon me al niet voorstellen dat het artikel zo ineens pats boem in de krant stond
Ellebel schreef:Stond dit bericht letterlijk zo in de krant? Wat ontzettend slecht geschreven. Bovendien gewoon 4 ziektes van de LNV website gehaald, tekstje samengevat (niet eens in eigen woorden) en aan elkaar geplakt zonder enig inhoudelijk commentaar. Bangmakerij als je het mij vraagt. Natuurlijk is het eng dat zoiets in Nederland zou kunnen gebeuren maar er is geen actuele dreiging, dit is informatie die al jarenlang bekend is.
Overigens is er een vaccin beschikbaar dat alleen gebruikt mag worden bij een uitbraak. Preventief ruimen is bij een uitbraak niet aan de orde dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Wel moeten alle besmette dieren geeuthanaseerd worden, maar aangezien de kans dat ze het overleven wel erg klein is is dat sowiezo al de beste optie voor een besmet paard.
Kymalin schreef:Ellebel schreef:Ooooh Kymalin, dat maakt het artikel al iets minder "raar". Kon me al niet voorstellen dat het artikel zo ineens pats boem in de krant stond
Er heeft zowiezo een artikel over in Bit gestaan en volgens mij (weet ik niet zeker) ook in PaardenSport, ik heb er in iedere geval wel vaker over gelezen. Was het niet zo dat de ziekte al in Zuid Europa voorkomt?
Citaat:Was het niet zo dat de ziekte al in Zuid Europa voorkomt?
Ellebel schreef:Haha ja of had gegoogled op "knutjes" en liep hier tegenaan.
Het hele draaiboek is te vinden op http://www.minlnv.nl en dan moet je denk ik even zoeken op Afrikaanse paardenpest.
Ellebel schreef:Stond dit bericht letterlijk zo in de krant? Wat ontzettend slecht geschreven. Bovendien gewoon 4 ziektes van de LNV website gehaald, tekstje samengevat (niet eens in eigen woorden) en aan elkaar geplakt zonder enig inhoudelijk commentaar. Bangmakerij als je het mij vraagt. Natuurlijk is het eng dat zoiets in Nederland zou kunnen gebeuren maar er is geen actuele dreiging, dit is informatie die al jarenlang bekend is.
Overigens is er een vaccin beschikbaar dat alleen gebruikt mag worden bij een uitbraak. Preventief ruimen is bij een uitbraak niet aan de orde dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Wel moeten alle besmette dieren geeuthanaseerd worden, maar aangezien de kans dat ze het overleven wel erg klein is is dat sowiezo al de beste optie voor een besmet paard.