Potentiële dreiging door Afrikaanse paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Potentiële dreiging door Afrikaanse paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 08:26

www.bndestem.nl

De Afrikaanse paardenpest wordt overgebracht door knutten.

Zo'n 70 tot 95 procent van de besmette paarden wordt ernstig ziek. De dieren krijgen onder meer problemen met het hart, hoge koorts, zwellingen of ernstige ademhalingsproblemen. De ziekte komt incidenteel voor buiten Afrika. In Nederland is een draaiboek opgesteld voor als de ziekte hier uitbreekt.

De Afrikaanse varkenspest is vaak dodelijk voor varkens. Het virus is ongevaarlijk voor mensen. Besmette dieren hebben koorts en een rode huid, mogelijk diarree en het virus kan abortussen veroorzaken. De Afrikaanse varkenspest komt voor in de meeste landen onder de Sahara, in Europa alleen op Sardinië.

De blaasjesziekte is een besmettelijke virusziekte bij varkens. Een van de eerste symptomen is plotselinge kreupelheid. Ook kunnen varkens koorts hebben en blaren aan de snuit en tussen de klauwen. In 1992 is er nog een uitbraak geweest in Nederland.

Vesiculaire stomatitis is een virusziekte die voorkomt bij paarden, runderen en varkens en mogelijk bij schapen en geiten. Ook de mens is er gevoelig voor. Er gaan weinig dieren aan de ziekte dood. De verschijnselen van vesiculaire stomatitis lijken op mond- en klauwzeer.

Muggen brengen het Westnijlvirus over op dieren, zoals paarden, schapen, kippen, koeien en varkens. Mensen kunnen ook besmet worden, een klein percentage overlijdt. Het Westnijlvirus komt al decennialang voor in Noord-Afrika en de landen rond de Middellandse Zee. De ziekte verspreidt zich sinds 1999 over de VS en Canada.

Silence

Re: Potentiële dreiging door Afrikaanse paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:33

We kunnen niet meer dan hopen, dat dit een ver van ons bed show blijft....Moet er niet aan denken, wat voor ellende zo´n ziekte mee brengt. Niet alleen voor de besmette paarden, maar voor de hele paardenwereld en alles wat daarbij komt kijken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:14

Dit bericht komt niet "out of the bleu", daar zijn al eerder artikels aan gewijd. Wat ik me afvraag; zou je daar tegen kunnen vaccineren? En zo niet; komen de paarden dan nooit meer onder een vliegendeken vandaan?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:14

Stond dit bericht letterlijk zo in de krant? Wat ontzettend slecht geschreven. Bovendien gewoon 4 ziektes van de LNV website gehaald, tekstje samengevat (niet eens in eigen woorden) en aan elkaar geplakt zonder enig inhoudelijk commentaar. Bangmakerij als je het mij vraagt. Natuurlijk is het eng dat zoiets in Nederland zou kunnen gebeuren maar er is geen actuele dreiging, dit is informatie die al jarenlang bekend is.
Overigens is er een vaccin beschikbaar dat alleen gebruikt mag worden bij een uitbraak. Preventief ruimen is bij een uitbraak niet aan de orde dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Wel moeten alle besmette dieren geeuthanaseerd worden, maar aangezien de kans dat ze het overleven wel erg klein is is dat sowiezo al de beste optie voor een besmet paard.
Laatst bijgewerkt door Ellebel op 19-08-08 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:15

Ooooh Kymalin, dat maakt het artikel al iets minder "raar". Kon me al niet voorstellen dat het artikel zo ineens pats boem in de krant stond

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:37

Kymalin schreef:
Dit bericht komt niet "out of the bleu", daar zijn al eerder artikels aan gewijd. Wat ik me afvraag; zou je daar tegen kunnen vaccineren? En zo niet; komen de paarden dan nooit meer onder een vliegendeken vandaan?

Hiervoor is een vliegendeken niet beschermend denk ik...
Er is altijd wel een stukje voorpluk vrij of onder de deken te kruipen door een enkel mugje om wel een paard te kunnen steken.
Laten we maar hopen dat het niet deze kant op komt, maar ook uit eerdere berichten is wel een beetje op te maken dat het wel iets is waar rekening mee gehouden moet worden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:43

Ellebel schreef:
Ooooh Kymalin, dat maakt het artikel al iets minder "raar". Kon me al niet voorstellen dat het artikel zo ineens pats boem in de krant stond

Er heeft zowiezo een artikel over in Bit gestaan en volgens mij (weet ik niet zeker) ook in PaardenSport, ik heb er in iedere geval wel vaker over gelezen. Was het niet zo dat de ziekte al in Zuid Europa voorkomt?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:47

Ellebel schreef:
Stond dit bericht letterlijk zo in de krant? Wat ontzettend slecht geschreven. Bovendien gewoon 4 ziektes van de LNV website gehaald, tekstje samengevat (niet eens in eigen woorden) en aan elkaar geplakt zonder enig inhoudelijk commentaar. Bangmakerij als je het mij vraagt. Natuurlijk is het eng dat zoiets in Nederland zou kunnen gebeuren maar er is geen actuele dreiging, dit is informatie die al jarenlang bekend is.
Overigens is er een vaccin beschikbaar dat alleen gebruikt mag worden bij een uitbraak. Preventief ruimen is bij een uitbraak niet aan de orde dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Wel moeten alle besmette dieren geeuthanaseerd worden, maar aangezien de kans dat ze het overleven wel erg klein is is dat sowiezo al de beste optie voor een besmet paard.

Ik dacht precies hetzelfde toen ik dit las. Wat een flutbericht. Wat is het nieuws? Als ze nu melden dat de knutten weer actief zijn omdat Bluetongue weer opsteekt in Nederland, kan je er nog iets actueels aan verbinden. Of als er nu meer informatie staat over dat draaiboek. Is dat draaiboek recentelijk opgesteld? Wat staat daar in? Wordt er dan gewerkt met kringvaccinatie? Vervoersverbod? Wat staat daar dan in? Dat is interessanter dan lukraak wat ziektes opnoemen die hier al jaren niet meer voorkomen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:48

Kymalin schreef:
Ellebel schreef:

Er heeft zowiezo een artikel over in Bit gestaan en volgens mij (weet ik niet zeker) ook in PaardenSport, ik heb er in iedere geval wel vaker over gelezen. Was het niet zo dat de ziekte al in Zuid Europa voorkomt?

En waarom staat dit dan niet in dat bericht? De redacteur van dit nieuwsbericht zat zeker tegen een deadline aan met nog een wit gat in de pagina's.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:04

Haha ja of had gegoogled op "knutjes" en liep hier tegenaan.

Het hele draaiboek is te vinden op www.minlnv.nl en dan moet je denk ik even zoeken op Afrikaanse paardenpest.

Citaat:
Was het niet zo dat de ziekte al in Zuid Europa voorkomt?

Nee dat is West Nile virus.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:09

Oh ja, die hadden we ook nog!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:10

Ellebel schreef:
Haha ja of had gegoogled op "knutjes" en liep hier tegenaan.

Het hele draaiboek is te vinden op http://www.minlnv.nl en dan moet je denk ik even zoeken op Afrikaanse paardenpest.

Waar de draaiboeken te vinden zijn, is mij bekend. Knipoog En daarin zal ik best de antwoorden vinden op mijn 'vragen'. Dat was ook mijn punt niet.

Waar het mij om gaat, is waarom er dan niet meer in dit bericht erover staat. Is toch een vaag, nietszeggend bericht. Of niet soms?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:17

Daar heb je gelijk in Duke, ze noemen eventjes tussen neus en lippen door 4 verschillende ziektes bij verschillende dieren zonder dit echt uit te leggen en wat dan bijvoorbeeld de gevaren voor de mens zijn...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:19

Slecht geschreven sensatiezoekerij. En ze hebben er paarden bij gehaald omdat dat toch meer op het gemoed werkt dan bijvoorbeeld kippen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:25

Ellebel schreef:

Nou precies, ook mijn eerste gedachte!

In de titel gaat het over paardenpest en in het artikel zelf worden even 5 ziektes 'beschreven' met margninale info waar je niets mee kunt.

Wat een prutsers bij bndestem.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:16

Hopen op een aantal zeer strenge winters

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:22

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:31

Jeetje wat slecht geschreven zeg. 5 ziektes door elkaar. Ik dacht al wat heeft blauwtong en de MKZ hiermee te maken? Geloof dat er wel een vaccin bestaat tegen de Afrikaanse paardenziekte.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:33

Ja maar dat mag dus alleen als noodvaccinatie gebruikt worden. Besmette dieren worden geruimd.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:48

Wat een onsamenhangend bericht.
Wat moet je hier nou mee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:12

Weeral?

Hoe vaak gaat die paardenpest nog komen Nagelbijten / Gniffelen ??
Idd, slecht geschreven... snap er niet echt veel van trouwens.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:13

Zo snel als het Bluetongue virus (BTV) kan ook het African Horse Sickness (AHS) virus zich snel verspreiden. Gelukkig is er geen actuele uitbraak van AHS. Dat kan je in de gaten houden via deze site: http://www.reoviridae.org/dsRNA_virus_p ... m#AHS-2008

Maar het zou kunnen komen. Mortaliteit is hoog. Ik ben laatst bij een lezing geweest, en die man doet jaren onderzoek naar cullicoides (die brengen beide ziektes over). Hij heeft verschillende paarden zien sterven aan AHS. Verschrikkelijke ziekte!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:14

Is dit krantenvulling?
Slaat nergens op in mijn ogen.

Potentiële dreiging...
Ga opnoemen wat allemaal een potentiële dreiging is voor mens en dier, heb je zo een krant gevuld. Maar het nut Verward

Paniekzaaierij?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:18

Knutten zitten al tig jaren in deze omgeving. Het barst ervan. Ik zou niet weten wat ik er aan kan doen. Mijn paard blijft gewoon buiten, waar hij het gelukkigst is. Zonder deken, want het lijkt me dat dat ook niet echt uitmaakt. Je paard is nooit helemaal bedekt, dus.....

Ik hoop natuurlijk dat hij het niet krijgt, maar wat moet ik met zo'n paniek zaaiend bericht???? Verward

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:20

Dit bericht stond niet zo in de krant, iig bij ons niet. Er stond een stuk over blauwtong bij schapen enz, en daar stonden verschillende andere ziektes ook bij beschreven.