Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 15:55

http://www.levendehave.nl
levendehave.nl

Bij een uitbraak van Afrikaanse Paardenpest, moeten besmette paarden of paarden met klinische symptomen worden afgemaakt. Dit staat in het concept-beleidsdraaiboek Afrikaanse Paardenpest dat het ministerie van LNV heeft gepubliceerd.

Dieren worden alleen geëuthanaseerd als uit onderzoek blijkt dat ze besmet zijn. Omdat een groot deel van besmette paarden zeer ernstig ziek kan worden, is het ook vanuit dierenwelzijnsoogpunt wenselijk om besmette paarden in te laten slapen, aldus het draaiboek. Daarnaast is er slechts een kleine kans dat besmette paarden de ziekte overleven, omdat er geen behandeling mogelijk is, aldus het draaiboek. Ezels kunnen beter tegen het virus en zullen minder ziek worden. Maar ook besmette ezels zullen geëuthanaseerd moeten worden, omdat ze een besmettingsgevaar vormen.

Tegen Afrikaanse Paardenpest bestaat een vaccin, maar dat mag alleen bij een uitbraak worden toegepast. Sterker nog: bij een uitbraak is noodvaccinatie verplicht. Preventief vaccineren is volgens Europese regels echter verboden. De reden hiervoor is dat bij preventief vaccineren het gevaar bestaat dat de ziekteverwekker wel voorkomt, maar de dieren geen symptomen laten zien. Dit kan problemen geven omdat landen elkaar dan geen betrouwbare garanties kunnen bieden bij de export van paarden.

Preventief vaccineren is overigens volgens het draaiboek om twee andere redenen geen optie. Ten eerste is de kans op een uitbraak erg klein en ten tweede is er geen geschikt vaccin voor preventieve vaccinatie in Europa geregistreerd. Lees meer op http://www.levendehave.nl

Verwante artikelen:

[VN] Exotische ziektes in opmars door klimaatverandering
[VN] LNV start inspraak beleidsdraaiboek Afrikaanse paardenpest

Elinee

Re: Alle besmette paarden en ezels ruimen bij Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:57

als het hier uit zou breken, wordt het een ramp voor elke paardeneigenaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:04

Zullen ze eerst langs mijn hooivork moeten komen als het niet onomstotelijk is vastgesteld dat het die ziekte is en dat er geen genezing meer mogelijk is.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:11

wat zijn de symptonen dan eigenlijk?

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:11

Sammie schreef:
Zullen ze eerst langs mijn hooivork moeten komen als het niet onomstotelijk is vastgesteld dat het die ziekte is en dat er geen genezing meer mogelijk is.

op het moment dat er is vastgesteld dat een paard afgemaakt moet worden, kun je daar echt niets meer aan veranderen hoor, ook niet met een hooivork.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:12

Nou ik denk dat we heel hard mogen duimen dat het hier niet uit zal breken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:16

Elinee schreef:
Sammie schreef:

op het moment dat er is vastgesteld dat een paard afgemaakt moet worden, kun je daar echt niets meer aan veranderen hoor, ook niet met een hooivork.

Dan maar de bak in...maar hier moeten ze ook maar eerst eens langs de herder te zien komen en later idd langs de hooivork....

Pas als hij echt niet meer te genezen is en ik dus zelf afmaken de beste oplossing vindt, gebeurd het...anders maar de bak in, maar gebeurd het niet!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:16

MISTRAL94 schreef:
Nou ik denk dat we heel hard mogen duimen dat het hier niet uit zal breken

En als het wel gebeurd moeten we het maar accepteren want het is helaas niet tegen te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:17

Dan zorgen ze maar voor een registratie van dat vaccin.
Ik ben niet echt het type dat willoos toekijkt hoe mijn paarden afgemaakt worden terwijl er een vaccin voorhanden is, dan sneuvelt er meer.

Elinee: Dat wil ik nog wel eens zien. Bij een uitbraak van een andere veeziekte werden er ook hobbydieren preventief geruimd, terwijl ze buiten de eigenlijke uitbraakzonde zaten, maar uit 'voorzorg' werden die toch geruimd. Ik ken dus wel degelijk iemand die heeft geweigerd zijn dieren (kippen) af te geven, even later werd vaccineren toegestaan, anders waren er nogal wat ruimers preventief geruimd vrees ik.

Als het echt nodig is dan oke, maar er zijn ook complete koeienstallen uitgeroeid die later na testen niet besmet bleken te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:17

Het is wel tegen te houden...maar dat mag weer niet....

Waar hebben we die rot chip met paspoort eigenlijk voor?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:18

Nogmaals: weet iemand wat de symptonen zijn?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:21

runningkawa schreef:
Het is wel tegen te houden...maar dat mag weer niet....

Waar hebben we die rot chip met paspoort eigenlijk voor?

Is het vaccin 100% betrouwbaar dan? Want als we het over bvb. 50% hebben dan heeft het alsnog weinig zin..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:23

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:25

dat vraag ik me ook af... En ik snap niet warom er niet gewoon preventief gevacineerd mag worden. ik word er hele maal panies van als ik er aan denk dat de kans bestaat dat het hier uit bereekt :'(

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:26

girlchat11 schreef:
dat vraag ik me ook af... En ik snap niet warom er niet gewoon preventief gevacineerd mag worden. ik word er hele maal panies van als ik er aan denk dat de kans bestaat dat het hier uit bereekt :'(

Lees dan die link even die erboven staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:27

Dat gaat om centen, zo'n vaccin geregistreerd krijgen kost miljoenen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:31

heb ik gedaan Lachen

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:38

Ik kan er niet uit opmaken dat het ook besmettelijk is voor mensen. Want dat is nog steeds het belangrijkste dat telt voor wereldorganisaties.
Dan begrijp ik het preventief ruimen niet. Ik zou er toch echt voor kiezen om te vaccineren als het zover is. Ruimen? over mijn lijk!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 16:40

Toch vraag ik me af waar iedereen dan was toen de koeien moesten worden geruimd, en de varkens...
Paarden zijn echt niet "meer", en als het een halt kan roepen aan deze ziekte..tja..

Karianne12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:40

Het zou echt een ramp worden als dit uitbreekt...
moet er echt niet aan denken dat je maandag op een volle stal komt en dinsdag op een lege stal komt brrr Huilen

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:41

Cayenne schreef:
Toch vraag ik me af waar iedereen dan was toen de koeien moesten worden geruimd, en de varkens...

Reken maar dat ik voor mijn koe of varken net zo had gestreden als die er was. Maar ik begrijp je punt Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:45

Cayenne schreef:
Paarden zijn echt niet "meer", en als het een halt kan roepen aan deze ziekte..tja..

Mee eens, en het is om uitbraak te verhinderen, dus ik snap de beslissing heel goed Lachen

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:51

De ziekte die destijds bij koeien en vogels was (varkens weet ik niet) was besmettelijk voor mensen. Direct of indirect. Bij deze ziekte kan ik dat nog niet terugvinden.

Als een vaccin helpt, dan kan je uitbraak voorkomen. Dus zou ik daar voor pleiten. Dat is de enige reden waar ik voor zou vechten.

Ik vind het nog steeds erg dat dieren zoals voorheen veel op tv te zien was worden geruimd. Meestal is dit een geldkwestie: vaccins zijn te duur t.o.v. het geld dat een dier voor consumptie oplevert of erger: sommige dieren mogen niet meer gegeten worden na vaccinatie. Dat is volgens mij het enige verschil in afweging tussen grote huisdieren en vee!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:53

Ik vond het vreselijk dat al die beesten preventief geruimd moesten worden maar wat doe je er tegen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 16:55

Voor zover ik weet is het niet besmettelijk voor mensen, maar wel zeer besmettelijk voor honden.