LNV start inspraak beleidsdraaiboek Afrikaanse paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

LNV start inspraak beleidsdraaiboek Afrikaanse paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 08:58

http://www.minlnv.nl
minlnv.nl

Afrikaanse paardenpest is een dierziekte die nog nooit in Nederland is aangetroffen. Het is ook niet bekend hoe groot de kans is dat Nederland ooit getroffen wordt door deze exotische ziekte. Wel staat vast dat een uitbraak in Nederland grote maatschappelijke en economische gevolgen kan hebben. Het is dus belangrijk dat Nederland voorbereid is op een uitbraak van Afrikaanse paardenpest. Daarom heeft LNV vandaag het concept beleidsdraaiboek Afrikaanse paardenpest openbaar gemaakt.

Consultatie
Het concept beleidsdraaiboek is vandaag aangeboden aan de Sectorraad Paarden. Een grote groep andere betrokkenen krijgt het draaiboek begin 2008 toegestuurd. Daarnaast staat het draaiboek vanaf vandaag op de website van LNV.
Alle betrokkenen kunnen tot 1 mei 2008 hun suggesties en commentaar naar LNV toesturen. LNV zal deze reacties verzamelen en bekijken of het draaiboek aangepast kan en moet worden. Afhankelijk van de hoeveelheid en de inhoud van de reacties worden er ook bijeenkomsten over het draaiboek georganiseerd.

Afrikaanse paardenpest
Afrikaanse paardenpest is een virusziekte die wordt verspreid door kleine insecten (knutten). Vooral paarden zijn erg gevoelig voor het virus. Muilezels, ezels en zebra’s kunnen er ook ziek van worden. In uitzonderlijke gevallen raken ook olifanten en kamelen besmet.
De knut die in andere delen van de wereld paardenpest verspreidt, komt in Nederland niet voor. Het is echter niet bekend of de knutten die wel in Nederland voorkomen het paardenpestvirus kunnen verspreiden.

Europese bestrijdingsrichtlijn
Volgens de Europese bestrijdingsrichtlijnen is Afrikaanse paardenpest een bestrijdingsplichtige ziekte. Eén van de verplichtingen in de richtlijn is dat alle Europese lidstaten een rampenplan moeten hebben waarin staat wat zij gaan doen als de ziekte uitbreekt. Met het beleidsdraaiboek wordt aan deze verplichting voldaan.

Verwante artikelen:

[VN] Paardenpest geconstateerd in Frankrijk
[VN] Exotische ziektes in opmars door klimaatverandering
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-12-07 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Aangepast naar de regels voor op VN

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: LNV start inspraak beleidsdraaiboek Afrikaanse paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:04

De knut komt niet voor Verward Oh, da's nieuw voor mij. Moeten ze me toch eens uitleggen wat ook alweer de verspreider van blauwtong bij de schapen was...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 09:09

Anne_GTI schreef:
De knut komt niet voor Verward Oh, da's nieuw voor mij. Moeten ze me toch eens uitleggen wat ook alweer de verspreider van blauwtong bij de schapen was...

misschien gaat het om een andere knut? Ze zeggen ook niet te weten of de in Nederland voorkomende knutten paardenpest kunnen verspreiden!

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:19

Gaan ze er dood aan??

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 10:23

van wikipedia:

Ziekteverschijnselen
De incubatietijd van Afrikaanse paardenpest is gemiddeld 7 – 14 dagen, maar een incubatietijd van 2 dagen is ook mogelijk. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen vier verschillende vormen van klinische Afrikaanse paardenpest: milde vorm, ademhalingsvorm, hartvorm en de gemengde vorm.

Milde vorm (subklinisch)
De milde vorm komt voornamelijk bij voor dieren die specifieke immuniteit tegen Afrikaanse paardenpest hebben opgebouwd. Deze vorm van Afrikaanse paardenpest wordt vaak over het hoofd gezien ten tijde van een uitbraak.

symptomen:

licht verhoogde lichaamstemperatuur 40°C (3-8 dagen)
in sommige gevallen:
uitgedroog oogbindweefsel.
lichte vermagering

Ademhalingsvorm (pulmonary)
De ademhalingsvorm uit zich, zoals de naam al doet blijken, voornamelijk in de luchtwegen.

symptomen:

verhoogde lichaamstemperatuur 40 - 41°C
onregelmatige hoestbuien
opgezwollen neusgaten die een schuimige rode vloeistof uitscheiden
roodgekleurd oogbindweefsel
dieren overlijden vaak binnen 1 week, als gevolg van een zuurstoftekort

Hartvorm (cardiac)
De hartvorm dank de naam aan het feit dat deze vorm vaak terminaal eindigt door het bezwijken van het hart van het besmette dier.

symptomen:

verhoogde lichaamstemperatuur 39 - 41°C
opzwellen van oogleden, gezichtsweefsel, hals, borst en schouders
dier sterven meestal binnen 1 week, doordat het hart bezwijkt

Gemengde vorm

Bij de gemengde vorm treed eerst de ademhalingsvorm en wordt daarna gevolgd door de hartvorm. Het dier sterft meestal binnen week doordat het hart bezwijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:53

AnneGTI: t staat er gewoon in hoor:
De knut die in andere delen van de wereld paardenpest verspreidt, komt in Nederland niet voor. Het is echter niet bekend of de knutten die wel in Nederland voorkomen het paardenpestvirus kunnen verspreiden.

T is t hopen dat t hier weg blijft...het draaiboek ligt er en daar wordt ik niet echt vrolijk van...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:31

Scary...ik hoop dat er nog wat wijzigingen in dit voorlopige rapport komen en dat o.a. preventief enten wél wordt toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:34

Idd DD...moet er echt niet aan denken...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 11:44

DubbelDun schreef:
Scary...ik hoop dat er nog wat wijzigingen in dit voorlopige rapport komen en dat o.a. preventief enten wél wordt toegestaan.

Volgens mij kan dat niet hier in Nederland geregeld worden, het gaat om een Europees verbod. Wel zijn noodvaccinaties bij uitbraak verplicht, dat is vast een goede stap, om een ringenting toe te passen.

Volgens mij hoeven nu alleen besmette paarden te worden geruimd en is er geen sprake van preventieve ruiming. Ik heb even snel door het rapport gescrold.

Is natuurlijk wel heel erg als je paard besmet raakt en afgemaakt moet worden, maar de kans dat hij het anders zou overleven is niet erg groot en in het belang van alle andere paarden in Nederland is het wel zaak de ziekte zo snel mogelijk in te dammen... maar blijft natuurlijk wel erg dubbel....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:00

Maar zelfs met de varkens etc is de regering nu overstag wat het preventief enten aangaat (tenminste dat meen ik gelezen te hebben).
En nu elk paard geregistreerd is middels chip/DNA en paspoort zou het toch te doen moeten zijn om dat waterdicht te krijgen.
Enting nú zou ook onzinnig zijn, maar als APP/AHV in een straal van .. km van NL komt kan ik me indenken dat je eea voor wilt zijn middels preventief enten.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 12:04

ben ik met je eens, hopen dat de sectorraad paarden zijn werk gaat doen, die mag het conceptplan tenslotte nu gaan beoordelen!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:17

Ga een andere keer me wel even verdiepen in het draaiboek,
maar als je dit leest... Tjonge zeg, je zou er toch niet aan moeten denken!

Maarja, nou alle productiedieren al aan de beurt zijn geweest en we hebben gezien wat een gel*l dat allemaal is geweest...
Laten we hopen dat het plan goed wordt aangepast, zodat wij paardenliefhebbers hopelijk onze lieve viervoeters niet preventief hoeven laten te ruimen...
(als ik er alleen al over nadenk kan ik al wel gaan janken!)

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 13:23

Judje schreef:
Ga een andere keer me wel even verdiepen in het draaiboek,
maar als je dit leest... Tjonge zeg, je zou er toch niet aan moeten denken!

Maarja, nou alle productiedieren al aan de beurt zijn geweest en we hebben gezien wat een gel*l dat allemaal is geweest...
Laten we hopen dat het plan goed wordt aangepast, zodat wij paardenliefhebbers hopelijk onze lieve viervoeters niet preventief hoeven laten te ruimen...
(als ik er alleen al over nadenk kan ik al wel gaan janken!)

Preventief ruimen hoeft volgens mij niet, alleen zieke dieren. Tenminste, als ik het goed heb gelezen!

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:19

miss_jumpy schreef:
http://www.minlnv.nl
minlnv.nl

Het is ook niet bekend hoe groot de kans is dat Nederland ooit getroffen wordt door deze exotische ziekte.

zal hier wel niet komen... veelste koud hier Tong uitsteken

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:12

Er bestaan vaccins tegen Afrikaanse paardenpest..

Wanneer mijn paarden koersen in Marokko, worden ze preventief geënt. Niks aan de hand Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 20:06

@SaintAissa : je bedoelt dat je ze preventief dan (illegaal) laat enten tegen APP/AHV ??
Bedankt je wel dat er geënt wordt met een virus-eigen stof. Dat houdt in dat je paarden dus anti-stoffen gaan maken.
Als je paard dan in een besmet gebied komt te staan en er wordt bloed afgenomen om te kijken of ze besmet is, dan zal het bloed positief testen en wordt je paard dus geruimd.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:57

Mijn paarden zijn inderdaad positief getest (in België), maar doen het nog prima hoor Knipoog

Er is helemaal niks illegaal aan. Het is zelfs verplicht als je met je paarden naar Afrika gaat en terug komt. Je moet alleen wel kunnen voorleggen dat je paard met een goede reden daar is geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:03

Idd als je daar heen gaat dan is enten verplicht 'n bijzonder raadzaam Haha! , maar hier in NL in preventief enten verboden.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 01:17

Ik heb een PRE merrie die is in ge ent tegen de paardenpest. Oudere PRE's of paarden uit Spanje met een kruis op hun schouder zijn ge ent!