Grote vrees voor ziekten in de paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote vrees voor ziekten in de paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 07:12

www.nrc.nl

De paardensector is bezorgd over het ontbreken van een adequaat registratiesysteem. Als een besmettelijke ziekte uitbreekt waardoor paarden moeten worden afgemaakt, dan zal bestrijding moeilijk zijn. De angst bestaat dat veel eigenaren hun paard verbergen.

Volgens het ministerie van Landbouw komen in Nederland geen dierziekten voor waarvoor je paarden moet ruimen. „Maar blauwtong hadden we ook niet verwacht”, zegt een woordvoerder. Die virusziekte dook hier in 2006 voor het eerst op en leidde tot de dood van tienduizenden schapen, geiten en koeien.

Bij paarden wordt vooral de Afrikaanse paardenpest gevreesd, die wordt overgebracht door knutten, kleine vliegjes. Marianne Sloet van de diergeneeskundige faculteit in Utrecht omschrijft de ziekte als „het zusje van blauwtong, alleen nog wat ernstiger. Bij een uitbraak gaat waarschijnlijk vrijwel het hele land op slot. De verwachting is dat 95 procent van de paarden die de symptomen hebben, er aan doodgaat.”

De kans op de Afrikaanse paardenpest in Nederland neemt toe door de groei van de sector, klimaatverandering en de vele internationale contacten. Een goed vaccin ontbreekt.

De Sectorraad Paarden (SRP), belangenbehartiger van de paardensector, waarschuwde onlangs op een studiedag over besmettelijke dierziekten dat het „twee voor twaalf is”. „De gevolgen zijn niet te onderschatten. Het kan nog tien jaar duren, maar het kan ons ook morgen overkomen.”

Het geschatte aantal paarden in Nederland is sinds 1990 verdubbeld tot 350.000 à 400.000. Het exacte aantal is niet bekend, net zo min als hun verblijfplaats. Formeel moet ieder paard een paspoort en een chip hebben, maar particulieren hebben dat lang niet altijd geregeld. Ze vinden het te duur of weten niet dat het verplicht is. De politie mag alleen op de openbare weg controleren.

___Tessa___

Re: Grote vrees voor ziekten in de paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:03

twee voor 12, da's niet best. hopelijk komt het niet tot een uitbraak.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:24

Lijkt mij grote zaak om een antistof (inenting) daar voor te gaan zoeken, i.p.v. wachten tot de pleuris uitbreekt zoals ze altijd doen hier in Nederland.

En ja, tuurlijk zal ik mijn paard verstoppen! Desnoods in de kruipruimte..!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:25

Blunneke schreef:
Lijkt mij grote zaak om een antistof (inenting) daar voor te gaan zoeken, i.p.v. wachten tot de pleuris uitbreekt zoals ze altijd doen hier in Nederland.

En ja, tuurlijk zal ik mijn paard verstoppen! Desnoods in de kruipruimte..!!!

Inderdaad ja, hopen dat ze dat doen!
En tja, het is je paard, wat doe je anders?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:30

Cayenne schreef:
www.nrc.nl
De Sectorraad Paarden (SRP), belangenbehartiger van de paardensector,

Sinds wanneer is de SRP belangenbehartiger voor de gewone Jan-met-de-pet paardenliefhebber?
Belangenbehartiger voor de handel zullen ze bedoelen.

Ja mensen, vooral alles laten registreren want er zíjn toch enge ziektes!!!
Tuin er in vredesnaam niet in, die angstmakerij om ons alles te laten registreren! Alles onder het mom dat het voor ons eigen bestwil is natuurlijk en maar hopen dat wij braaf en naïef genoeg zijn om het te geloven. Fijn alles op papier, meldingsplicht als je je paard verkast enz. enz. Dag vrijheid, hellllloooooo belasting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:35

Begin maar eens met vaccins maken dan.
Ruimen bij de pest is geen optie bij paarden.
Ik denk dat in 95 % van de gevallen behalve de paarden ook de ruimers dan het loodje leggen.
In mijn geval tenminste.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:37

[***] schreef:
Ik denk dat in 95 % van de gevallen behalve de paarden ook de ruimers dan het loodje leggen.
In mijn geval tenminste.

Huilen van het lachen

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:41

Op het eiland Goeree-Overflakkee heerst momenteel heel erg droes en richting de kant van Ouddorp Rhino. Kun je dit ergens melden?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:43

paarden ruimen zou zowat hetzelfde zijn als katten of honden ruimen!
in 1 woord verschrikkelijk!
veel paarden worden hobbymatig gehouden, als landbouwhuisdier.
maar ja, geiten ruimden ze ook, en die worden ook vaak hobbymatig gehouden..
zolang een dier (ook) voor vleesconsumptie wordt gebruikt krijg je te maken met het economische aspect, en de internationale handel.

je paard of pony verstoppen heeft in elk geval geen zin lijkt me,
als het geïnfecteerd is gaat het bijna zeker weten toch dood aan de gevolgen ervan..

zouden mensen die in het paspoort aangeven dat hun paard of pony niet voor consumptie is, geen vrijstelling kunnen krijgen? Ach gut

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:46

bokjes schreef:
Op het eiland Goeree-Overflakkee heerst momenteel heel erg droes en richting de kant van Ouddorp Rhino. Kun je dit ergens melden?

Aan wie of wat wil je dit melden dan? En wat kunnen mensen eraan doen?
Het enige is dat wedstrijden afgelast worden maar dat is verantwoordelijkheid voor de rijverenigingen.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:51

Ik zou het graag willen weten zodat we deze plaatsen kunnen vermijden
Laatst bijgewerkt door bokjes op 07-10-08 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:56

Reken maar dat er hard word gezocht naar een vaccin. Juist omdat er een boel geld omgaat in de paarden sector. Helaas is het maken van een veilig en goed werkend vaccin nog niet zo makkelijk.
Ik vind dat iedereen hier wel heel makkelijk roept dat de regering alles goed voor eht geld. De ruimings regelingen zijn er niet om ons te martelen ofzo (wat het helaas wel zal doen mocht het ooit gebeuren) De regeling is om verspreiding een halt toe te roepen, en lijden van besmette dieren te vermeiden.
Als jij degene zou zijn die je paard verstopt, die dan het ruimen overleeft, en 3 week later andere paarden besmet... Hoe zou je je dan voelen? Hoe zouden de eigenaren zich voelen van paarden die wel hebben meegeholpen? Of die net buiten de gevaren zone woonden en waarvan de paarden nu besmet zijn?

Ik weet dat het idee dat je paard vanwege eenofandere enge ziekte geruimt zou moeten worden een dood eng idee is. een verschrikkelijk idee... En ik word zelf ook raar van binnen als ik eraan denk. Maar de regels zijn er niet voor niets... helaas...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:00

paarden ruimen staat in de belevingswereld van het publiek gelijk aan katten en honden ruimen.

en is dus door de politiek heel moeilijk te verkopen aan de kiezer, ik moet nog zien dat het echt gebeurd.
maar als het echt zou gaan gebeuren dan moeten ze toch eerst langs mij en mijn hooivork.
mijn paard wordt pas afgemaakt als ik er zeker van ben dat er geen genezing mogenlijk is, niet eerder en zeker niet preventief.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:11

Verbaast me niks als een keer de pleuris uitbreekt. Als je naar vroeger keek had een gemiddelde boer een klein tiental aan dieren, nu zijn het allemaal grote getallen waardoor er veel sneller en heftigere ziektes uitbreken.

Dat de paarden aan de beurt zouden komen is een kwestie van tijd.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:23

Volgens mij speelt ook nog mee dat de bedragen die de regering uit moet betalen als er paarden geruimt worden ook erg op kunnen lopen, de meeste zijn tenslotte veel meer waard dan hun slachtwaarde.
En aangezien geld voor regeringen een belangrijk argument is, hoop ik dat dat ze tegenhoud als er plannen zijn om paarden preventief te ruimen bij dierziekten.

Ik zou mijn paardjes in ieder geval ook uit allemacht verdedigen als ze geruimt zouden moeten worden zonder dat ze ziek zijn en lijden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:30

ik keten me nog eerder aan mijn paard vast dan dat ik hem preventief zou ruimen..
In geval van een uitbraak zou ik mijn paard in een burka (exceemdeken) steken, dan komt er geen knutje bij..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:38

bokjes schreef:

Nou ja je weet zelf al in welke streken het heerst dus daar gewoon niet komen.
Wedstrijden dan zelf aflassen of clublessen. Paardje op het eigen terrein houden. Of wedstrijden de andere richting uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:39

Ik weet nog van de MKZ dat er een docu was over een koeienboer. Boer en zijn zoon weken in de stress omdat ze net buiten de zone vielen, op laatst er toch in en tranen met tuiten omdat de koeien opgehaald en preventief geruimd werden. Generaties lang waren die al in de familie, mooi roodbont vee, ze gingen ook naar keuringen en ze waren net overgestapt op ecologisch boeren. Boerin kon nieteens voor de camera. Ik heb zitten janken voor de tv.

Einde van de docu: uitslag van de test wees later uit dat de koeien niet besmet waren Huilen

Bij de vogelpest gingen ze kippen preventief ruimen. Sommige mensen verzetten zich hier tegen omdat er niet aangetoond was dat ze ziek waren en die mochten de beesten gewoon houden. Nu wordt er ge-ent.

Clou van het verhaal: voordat zo'n bureaucraat bij mij op het erf komt om gezonde paarden te ruimen dan valt er eerst wat anders om. Ik geloof niet dat het zo ver komt. Laten ze maar een vaccin ontwikkkelen.
Als mijn paarden ziek zouden zijn is het natuurlijk een ander verhaal, maar ik bedoel we zijn het nog voor.

En allemaal duimen voor een ouderwetse winter, dat zou wel schelen in de knutten denk ik.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:55

Goed dat er over nagedacht wordt wat er gedaan moet worden als een dergelijke uitbraag uitbreekt.

Ik snap dan ook best dat het een probleem is dat lang niet alle paarden geregistreerd zijn. Want als er wél preventief geruimt moet worden is het natuurlijk belangrijk dat alle dieren geruimt worden om te zorgen dat de uitbraak stopt.

Hopelijk komt het nooit zo ver en kan er tijdig een entstof gevonden worden waarmee de paarden preventief geent kunnen worden. Want het zou echt drama zijn voor de paardenwereld. Zoals al gezegt, net zo iets dat ze honden en katten preventief zouden afmaken. Brr.. moet er niet aan denken. De beelden van al die koeien en andere dieren staan me nog goed genoeg bij. Die mensen zijn echt door een hel gegaan en het laat je ook nooit meer los. Vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:57

Ik geloof niet dat er preventief geruimd gaat worden.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:14

Suzanne F. schreef:
bokjes schreef:

Nou ja je weet zelf al in welke streken het heerst dus daar gewoon niet komen.
Wedstrijden dan zelf aflassen of clublessen. Paardje op het eigen terrein houden. Of wedstrijden de andere richting uit.

Helaas zijn we er al geweest zonder dat het bekend gemaakt was, de ervaring leert dat mensen het graag voor zichzelf houden wat niet erg slim is!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:23

Airborn schreef:
Reken maar dat er hard word gezocht naar een vaccin. Juist omdat er een boel geld omgaat in de paarden sector. Helaas is het maken van een veilig en goed werkend vaccin nog niet zo makkelijk.
Ik vind dat iedereen hier wel heel makkelijk roept dat de regering alles goed voor eht geld. De ruimings regelingen zijn er niet om ons te martelen ofzo (wat het helaas wel zal doen mocht het ooit gebeuren) De regeling is om verspreiding een halt toe te roepen, en lijden van besmette dieren te vermeiden.
Als jij degene zou zijn die je paard verstopt, die dan het ruimen overleeft, en 3 week later andere paarden besmet... Hoe zou je je dan voelen? Hoe zouden de eigenaren zich voelen van paarden die wel hebben meegeholpen? Of die net buiten de gevaren zone woonden en waarvan de paarden nu besmet zijn?

Ik weet dat het idee dat je paard vanwege eenofandere enge ziekte geruimt zou moeten worden een dood eng idee is. een verschrikkelijk idee... En ik word zelf ook raar van binnen als ik eraan denk. Maar de regels zijn er niet voor niets... helaas...

Nou beste Airborn, die van mij gaat toch echt naar de kruipruimte dan hoor.
Ik laat haar wel weer naar boven rijsen wanneer er vaccins zijn uitgevonden.......
Dan hoeft niemand iets te vrezen en ik heb nog steeds mijn harig kind Haha!

Wat betreft voor het ontwikkelen van vaccins: ik heb er de ballen verstand van (0 dus) maar als Bea (ja die van het koningshuis) lekker boottochtjes van miljoenen kan maken en wij als brave burger ook nog eens meebetalen aan het onderhoud van die sleurhut dan concludeer ik dat de overheid genoeg geld heeft om in elk geval een beginnetje te maken.

Maar zoals ik al in m'n eerdere bericht zei, ze hebben er een handje van om te wachten totdat het zover is.
Ruimen is natuurlijk goedkoper dan vaccins ontwikkelen he. Knipoog

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:35

[***] schreef:
In mijn geval tenminste.

Hier nog 1. Moeten ze eens proberen. Gaan ze toch lekker van mijn belastinggeld vaccins maken! In plaats van met bootjes varen idd! Ik betaal genoeg geld aan de belasting. 41 % over weekend loon. Zodat Bea in datzelfde weekend even naar het buitenland kan vliegen want ze hebben weer nieuwe haarspray.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:38

Ruimen kost ook veel geld hoor.
Maar vaccins maken is niet alleen een geld zaak. Het is gewoon techniesch gezien best wel moeilijk om een vaccin te ontwikkelen. Je wilt natuurlijk wel een vaccin wat de paarden niet ziek maakt (dan is iedereen ook boos) en 1 die ook echt zorgt dat de dieren niet meer ziek worden. Helaas, is het voor sommige virussen bijna onmogelijk om een goed vaccin te maken. Anders hadden ze voor bv HIV ook al lang een vaccin gehad. Bovendien worden de vaccins ontwikkelt door het bedrijfsleven, niet door de overheid. Overheid kan subsidies geven, maar daar houd het mee op. Influenza bv, is een virus wat vaak veranderd. Daardoor word het dus extra moeilijk om een goed vaccin te maken. Denk maar aan het menselijke griepvaccin, ook dat werkt eigelijk alleen voor de specifeike, ernstige griep waar het voor gemaakt is, en de mildere vormen kun je na het vaccin nogsteeds krijgen. (zo werkt het niet voor alle vaccins, maar het is een voorbeeld van hoe moeilijk het ontwikkelenv an een vaccin is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:38

Blunneke schreef:
Ruimen is natuurlijk goedkoper dan vaccins ontwikkelen he. Knipoog
\

Dat lijkt me niet. Daarom geloof ik ook niet dat ze preventief gaan ruimen.
Stel dat ze de stal van VDL ruimen, denk je dan niet dat ze daar een tig miljoenetjes voor terug kunnen betalen?
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren.