1e prijs en 207 punten in het Z1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eusebio

1e prijs en 207 punten in het Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 15:49

We hebben er weer eentje op de teller bij en staan nu op Z1+11. Ach gut
Zondag wedstrijd gehad op stal bij ons, grote groep Z ruiters (12xZ1 en 4xZ2) dit keer.
Losrijden ging heel fijn, was wel zweten geblazen, maar goed..........
We hadden net als 3 maanden geleden mevrouw M. als jury over twee proeven.
Eerste proef liep hij heerlijk door het lijf en vrijwel geen foutjes, iets wat slordig op de letter. Bloos
Tweede proef hetzelfde probleem als vorige week, hij gooide zijn tong over het bit! Boos!
Ben het nu echt zat, zijn neusriem gaat 3 gaten strakker in vervolg, normaal ben ik daar niet zo van,
maar nu is de maat echt vol. Lang wachten op de prijsuitreiking, en mijn gevoel klopte inderdaad.
1e met 207 punten voor de eerste proef, tweede proef ondanks de storingen 196 punten.
De jury Mevrouw M. vond hem erg vooruit gegaan, korter in het lijf en front en sterker op het achterbeen.
We rijden nog even door in het Z1, als hij gezond en stabiel blijft maken we in het binnenseizoen ons
Z2 debuut. Pling

Blue9

Re: 1e prijs en 207 punten in het Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:51

Zou er geen andere reden zijn dat hij de tong over het bit doet?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:54

Neusriem 3 gaten strakker lijkt me geen optie. Helemaal niet goed om een neusriem zo aan te snoeren

Is er idd geen andere reden dat hij het doet?

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 16:50

Niine schreef:
Zou er geen andere reden zijn dat hij de tong over het bit doet?

Nee, er is geen andere reden voor!
Voorheen reed ik altijd met een strakkere neusriem, maar dacht dat het ook wel losser kon.
Niet dus, om antwoord op je vraag te geven.
Mijn paard rommelt altijd met zijn tong, deed hij al op toen ik op trens reed.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:18

Persoonlijk zou ik eerst kritisch naar andere eventuele factoren kijken. (Ruiterhand, ander bit proberen... )
Een paard gooit naar mijn idee niet zomaar zn tong over het bit..

Gefeliciteerd met je puntje OK dan! Op naar het Z2.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:20

Eusebio schreef:
Ben het nu echt zat, zijn neusriem gaat 3 gaten strakker in vervolg, normaal ben ik daar niet zo van,
maar nu is de maat echt vol.

Daar zou ik maar een klein beetje mee uitkijken want daar wordt behoorlijk op gecontroleerd vanaf dit jaar. Mede in het kader van Fair Play!

maar uhhhhh btw van harte met je eerste plaats en wp! Haha!

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:21

orion_ schreef:
Persoonlijk zou ik eerst kritisch naar andere eventuele factoren kijken. (Ruiterhand, ander bit proberen... )
Een paard gooit naar mijn idee niet zomaar zn tong over het bit..

Gefeliciteerd met je puntje OK dan! Op naar het Z2.

Heb nu een dubbel gebroken onderlegtrens onder mijn stang,
op advies van mijn instructeur ga ik een enkel gebroken trensje proberen.
Trouwens oversized...........uitkijken? Hoezo? Ik ben zeker niet extreem betreft de neusriem,
die zit normaal al losser dan dat de gemiddelde ruiter/amazonene hem heeft zitten.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:55

Je sprak over zo 3 gaten strakker. Ik weet zelf niet hoe het zit of ze daar op controleren, maar goed is het niet!

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:09

Ashley__ schreef:
Je sprak over zo 3 gaten strakker. Ik weet zelf niet hoe het zit of ze daar op controleren, maar goed is het niet!

Laten we maar ophouden betreft deze discussie, we kunnen hier nog heel lang over door gaan.
Ik ben super blij met m'n winstpunt, laten we het daar maar op houden.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:13

Als je het er niet over wil hebben moet je het niet op deze manier in je openingspost zetten. Ik vind het zelf erg dieronvriendelijk klinken namelijk.
In ieder geval gefeliciteerd met je winst en hoop dat je een oplossing vindt voor het probleem! En natuurlijk vast succes in de Z2 Lachen

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:42

Lovely1 schreef:
Als je het er niet over wil hebben moet je het niet op deze manier in je openingspost zetten. Ik vind het zelf erg dieronvriendelijk klinken namelijk.
In ieder geval gefeliciteerd met je winst en hoop dat je een oplossing vindt voor het probleem! En natuurlijk vast succes in de Z2 Lachen

Ik wordt altijd zo moe van dit soort uitspraken, dieronvriendelijk, wat is nou dieronvriendelijk?
Je paard met sporen en/of zweep rijden, neusriem strakker, wat dacht je van de singel?
Je zadel/hoofdstel? Een paard is niet gemaakt om een zadel en mens te dragen.
Dressuur/springen, kunstjes, allemaal kunstjes die wij mensen hen willen laten doen, of niet?
Oplossen van het probleem, nee er zijn problemen om op te lossen, dat is precies hoe mijn instructeur (Gerard H.) het noemt.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:22

Wanneer je op een goede manier dressuur met je paard beoefend, zal het gezonder worden.
Zolang je het eerlijk houdt, is er niks wat niet diervriendelijk is.

Daarbij kán het paard in deze huidige samenleving niet meer op zijn natuurlijke manier leven. Huidige paard is ook niet meer het type dat vroeger over de vlaktes ging. Daar is het paard al te lang voor onder de mensen. In mijn ogen is rijden enz dus ook diervriendelijk, mits je het eerlijk tegenover je paard houdt.

Persoonlijk vind ik ''neusriem drie gaten strakker'' ook niet echt heel vriendelijk klinken. Zelf zou ik het eerst op een andere manier proberen..

Suc6 in het Z2.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:29

jee, wat een gemiep over een opmerking....
Ik had het idee dat TS die"3 gaten strakker" bij wijze van spreken gebruikte.....

Krijgt ze de hele DB over zich heen....

Goed idee om eens een wat eenvoudiger trens te proberen. Hoe meer "losse"onderdelen in de mond hoe meer kans je paard heeft om ergens met zijn tong tussen te komen.

Anders kan je hem misschien ook gewoon op een trens rijden, voor heel veel paarden werkt dat toch gewoon prettiger.

Steef20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:30

Weet je wat zielig is... die paarden in argentine of andere 3e wereld landen. Hoe kunnen jullie nou zien of dat paard zn neusriem veeelste strak zit. En weetje beste stuurlui zitten aan wal!!! Zien jullie eerst zelf maar eens in het Z te komen!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:51

@ Steef, je bent nieuw hier, maar je zou moeten proberen alleen te reageren als je iets kan toevoegen, niet om iemand met een andere mening af te branden.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:06

Eusebio schreef:
Ashley__ schreef:

Laten we maar ophouden betreft deze discussie, we kunnen hier nog heel lang over door gaan.
Ik ben super blij met m'n winstpunt, laten we het daar maar op houden.

Wat jij wilt, nog gefeli met je wp dan Lachen

Maar had er dan niks over gezegd in je beginpost. Er moet een reden zijn waarom je paard zijn tong over het bit gooit en dat los je gewoon niet op met de neusriem 3 gaten strakker!!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:06

amondi schreef:
@ Steef, je bent nieuw hier, maar je zou moeten proberen alleen te reageren als je iets kan toevoegen, niet om iemand met een andere mening af te branden.

Precies Amondi Lachen

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:33

Steef20 schreef:
Weet je wat zielig is... die paarden in argentine of andere 3e wereld landen. Hoe kunnen jullie nou zien of dat paard zn neusriem veeelste strak zit. En weetje beste stuurlui zitten aan wal!!! Zien jullie eerst zelf maar eens in het Z te komen!

Uiteraard zijn er paarden die het zieliger hebben. Geloof ook dat TS het beste met haar paard voor heeft!
En hij zal er vast ook niet slecht bij staan Lachen.

Het enige wat mij in het verkeerde keelgat schoot, is het feit over de neusriem maar aansnoeren als het paard zijn tong eruit gooit.
Je hoeft geen Z te zijn om in te zien dat de neusriem aansnoeren alleen de symptomen verdoezeld en niet het probleem weg haalt.
Dus de opmerking ''zie eerst zelf in het Z te komen" vind ik persoonlijk een beetje overtrokken.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:49

Ik heb toevallig in dezelfde Z groep meegereden afgelopen zondag en heb zowel een deel van de eerste en tevens volledig de 2e proef kunnen zien van de TS en er is echt geen aanleiding om de TS rijtechnisch aan te vallen.
Het paard loopt gewoon fijn en de ruiter zit er echt niet op te sjorren!
Je zag gewoon in de 2e proef dat het paard ineens een andere halshouding had (gooide z'n tong over het bit) en de TS heeft het paard nog keurig door de laatste onderdelen heengestuurd. Misschien klinkt de tekst in de openingspost wat onvriendelijk, maar dat is zeker niet het geval en dat zegt een concullega Knipoog

Er kan beter op concours eens strenger gekeken worden naar alle slecht passende zadels, ruiters die tijdens het losrijden hun eigen stress afreageren op het paard en zo kan ik nog wel een heel rijtje opnoemen.......

Iig gefeliciteerd met je winst en maar snel de Z2 in!!

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 11:51

Orion, wie bedoel je eigenlijk met TS? Verward

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:53

ts is topicstarter

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:01

Eusebio, heb je zijn tong niet teruggeduwd dan? Dat zou ik geloof ik wel geprobeerd hebben, want doorrijden is toch soort van griezelig als je zo weinig stuur hebt....

Succes in het Z2, gaat vast lukken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:04

daffodil schreef:
Eusebio, heb je zijn tong niet teruggeduwd dan? Dat zou ik geloof ik wel geprobeerd hebben, want doorrijden is toch soort van griezelig als je zo weinig stuur hebt....

Succes in het Z2, gaat vast lukken.

Word denk ik moeilijk als je midden in je proef zit Haha!
Succes en gefeliciteerd met je punt!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:06

Nee hoor hoezo? Gewoon halthouden, neusje naar je toe halen en tong terugduwen! Gebeurt zelfs op het allerhoogste niveau hoor.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 12:22

daffodil schreef:
Nee hoor hoezo? Gewoon halthouden, neusje naar je toe halen en tong terugduwen! Gebeurt zelfs op het allerhoogste niveau hoor.

Ik moest nog zo'n 5 onderdelen rijden dus deed het pas na het halthouden en groeten.
Het is dus wel te doen tijdens de proef, maar wilde geen strafpunten risceren. Knipoog
Talonius, nog bedankt voor je fijne reactie, jij mocht ook niet klagen over je Z-debuut,
ging best lekker. Ach gut