Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EsmeeF
Berichten: 921
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Omgeving 's-Hertogenbosch

Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 20:38

Dit is het verhaal, zoals ik het ervaren heb.. Verdrietig


12-08-2006 waren de voorselecties van de Brabantse kampioenschappen..

De proef ging best lekker, waarna we ons bij een hokje moesten melden om het paarden-paspoort te laten controleren.. De startkaart was er niet bijgevoegd. Geen startkaart betekende geen wedstrijd. We hebben overal gezocht, op het terrein, in de auto.. Nergens te bekennen.. De spanning steeg, en we hadden onze hoop gevestigd op dat hij nog thuis zou moeten liggen. We brachten Charlie naar huis, en ondertussen hebben een paar van ons gezocht naar de startkaart. Halsoverkop kwamen ze naar buiten gerend, en schreeuwde: ''We hebben hem, we hebben hem!!!''. Dolblij was ik! Nog nooit eerder huilde ik van geluk, maar op dat moment kon ik mijn tranen even niet meer bedwingen. Samen met mijn zus, ben ik terug gereden naar het wedstrijdterrein te Aarle-Rixtel, om daar opnieuw mijn paspoort te laten controleren. Het vrouwtje waar we bij terug moesten komen was druk bezig en verwees ons door naar het losspringterrein voor een nieuwe controle. Daar zijn we heen gegaan, en werden goedgekeurd. Opnieuw was ik helemaal gelukkig en dacht dat mijn dag niet meer stuk zou kunnen. Met smart wachtte ik op de uitslag, waarna hij een half uur te laat eindelijk opgehangen werd. Ik stond vooraan, en zocht naar mijn naam op de uitslagenlijst. Nergens kon ik hem vinden. Ik dacht dat ik de verkeerde lijst voor mijn neus moest hebben en snapte even niet meer wat er gebeurde. Toen vond ik mijn naam, onder een dikke zwarte lijn, bij de afmeldingen. Er stond: Esmée Franken - uitgesloten. Ik besefte dat het kwam omdat ik later in de middag pas goed was gekeurd en ben met die gedachte naar het secretariaat gegaan. Ik vertelde mijn verhaal, en daar stelde ze me gerust en beloofde me dat het wel goed zou komen. Een vriend van ons kwam aanzetten met mijn puntenlijst en had ook mijn zus al geroepen. Ik had 434 punten!! Dit zou betekenen dat ik 2de was en dus door zou mogen naar de selectie voor de Nederlandse kampioenschappen de volgende dag. 15 mensen reden er mee in mijn ring. Ik moest het dus wel heel goed gedaan hebben, als ik 2de zou zijn. Onze vriend, ik en mijn zus liepen mee met een vrouwtje van het secretariaat. Zij bracht ons naar een man en legde ons verhaal aan hem uit. Hij zei dat hij zelf wel eens wilde zien, of het paspoort daadwerkelijk in orde was en dus gaf mijn zus hem de papieren. Duimend stond ik langs hem, met de moed dat het opnieuw goed zou gaan. Plotseling keek hij op en vertelde ons dat de handtekening van de dierenarts niet op de juiste plaats in het paspoort stond. Basisentingen moeten aangegeven staan in het paspoort, dat zijn 2 entingen die gegeven 'moeten' zijn binnen 1 maand. Dit was gewoon het geval en stond 'duidelijk' aangegeven in het vaccinatieboekje. Dit is een boekje waar alle inentingen in weergeven staan, die jouw pony gekregen heeft, met stempel en handtekening van de dierenarts ernaast. Alles stond er duidelijk in en men kon heel goed zien dat alles in orde was. De man vertelde ons dat het vaccinatieboekje sinds korte tijd niet meer geldig was en dat ik dus uitgesloten bleek te zijn. Hij snapte niet waarom 2 mensen die dag ons de goedkeuring hadden gegeven voor 'het zinnetje wat niet op de juiste plaats stond..'. Ik maakte hem duidelijk dat ik deze zomer al meerdere keren gekeurd was en dat alles toen in orde was geweest, zelfs op de Nederlandse van vorig jaar! Ook vertelde ik hem dat als ik zou weten dat er iets niet in orde zou zijn in mijn paspoort, ik daar zeker wel wat aan gedaan zou hebben, maar ik wist van niks. Ik ging er vanuit, nadat ik zoveel malen goedgekeurd was, alles in orde zou moeten zijn.. Uren lang heb ik staan praten met hem, die mij kei-hard uitgesloten had van de wedstrijd, waar ik 2e zou zijn geworden van de beste combinaties van half-brabant.. Te barsten van verdriet, stond ik toe te kijken hoe mijn zus de man probeerde over te halen. Er kon niets meer aan gedaan worden, het was over.. Ik wist even niet meer wat ik moest denken. Een jaar lang trainde ik bijna iedere dag om aan deze wedstrijd te mogen deelnemen, en nu was alles weg. Het was voor niets, ik kon het vergeten.. Rennend en huilend ben ik naar de auto gerend, om daar proberen te beseffen wat er was gebeurt. Maar hoe hard ik ook mijn best deed, ik kon het maar niet bevatten.. Het is ongelooflijk hoeveel pijn zoiets je kan doen. Ik weet ook zeker dat iemand die dit niet meegemaakt heeft, niet precies voelt wat ik toen voelde. Het is als een harde klap in je gezicht, waarvan de pijn nooit meer verdwijnt.. Dit was nooit gebeurd, als wij 's morgens de startkaart bij ons hadden gehad, maar achteraf redeneren heeft nooit zin. Ook hoorde ik van mensen dat andere combinaties ook deze handtekening niet op de juiste plaats hadden staan, maar dat deze wel goedgekeurd waren en door waren naar de volgende dag. Het was zo oneerlijk gegaan! Alle 5e combinaties van iedere ring zouden gecontroleerd worden, maar omdat bij ons de nummer 5 uitgevallen was, en ik nummer 6 was, ben ik gecontroleerd. Het is gewoon domme pech die je op dat moment hebt, maar het gevoel is niet met woorden uit te leggen. Ik weet voor mezelf nu, dat ik wel mee vooraan kan rijden in de klasse D/E-Z1 op de Brabantse kampioenschappen. Het is een nieuw doel wat ik toch weer bereikt heb, maar als wedstrijdruiter/amazone wil je altijd meer. Het blijft onbegrijpelijk, zeker voor mij.. Iedereen wist meteen wat er gebeurd was en probeerde me op allerlei manieren te troosten, maar op dat moment was ik gewoon ontroostbaar. Ik ben nog terug gegaan met andere mensen en heb die man opnieuw proberen te overhalen, maar niets hielp. Hij bleef bij zijn woord. Inmiddels ben ik er wel weer overheen, maar ik heb die dag geen minuut mijn tranen weten te bedwingen. De volgende keer, controleer ik in ieder geval extra goed mijn papieren, maar deze gebeurtenis vergeet ik nooit meer...

Noukie
Berichten: 10954
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:49

dat is zuur, erg zuur.
maar helaas hebben ze wel gelijk. De basis enting hoort in je paspoort te staan, dit is de regel.
Alleen erg jammer dat je al meerdere keren gecontroleerd bent en het niet eerder gezegd is tegen je. Dan had je het geweten en was er nu niks aan de hand.

Sneu voor je!! Kan me voorstellen dat je je aardig beroerd voelt nu. Hoop dat je van de winter weer vooraan mee kan rijden met de selecties

polderke
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-09-05

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:17

Vandaag al meer van dit soort verhalen gehoort in Aarle Rixtel.
één week te laat geent in 2001, en daar soort dingen. Ook inderdaad al mensen die in de afgelopen tijd meerdere malen gecontroleerd zijn en nooit iets te horen hebben gekregen.
Ik snap heel goed dat ze ergens een grens moeten trekken, maar heb ook wel beetje het gevoel dat de ene een andere grens trekt als de andere. Ik vind het echt heel sneu voor je en snap je teleurstelling heel goed. Op naar volgend jaar dan maar weer. Helaas valt er weinig aan te doen.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:26

Eigenlijk is het zo dat je VOOR je proef alles moet laten zien, voordat je je ring betreed. Zo niet (of iets vergeten) betekent niet starten......

polderke
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-09-05

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:40

Klopt, had op voorhand moeten gebeuren. Eigenlijk had TS dan inderdaad niet eens mogen starten.
Maar hoe kan het dat verschillende ruiters al zo vaak hun paspoort hebben moeten laten controleren en goedgekeurd waren in de laatste weken/maanden om dan vervolgens op de Brabantse te horen te krijgen dat het niet in orde is en ze niet mogen starten. Dat is toch niet helemaal netjes en wordt er blijkbaar verschillend op de paspoorten gecontroleerd.

Anoniem

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:21

Ik vind het sneu voor je, maar eerlijk is eerlijk: dit had je vantevoren moeten controleren.

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:25

ik vind het indd ook erg sneu voor je, maar volgens mij was het algemeen bekend dat het vaccinatie boekje niet meer geldig zou worden en dat alles in het paspoort zou moeten staan, daar is al zooo vaak dingen over geweest in de paard &sport en bij de KNHS..dus domme pech, die waarschijnlijk wel had kunnen voorkomen worden!

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:03

Dat is idd erg sneu en zeker omdat je ook nog een goed resultaat had Ach gut

Maar wat ik me nu dus af ga vragen hoe moet het er allemaal precies instaan dit heb ik nl nog nooit ergens gezien(met voorbeelden), en heb ook wel vaker gezien dat de dierenartsen het ook al op vrij veel verschillende wijzes in paspoorten hebben geschreven Verward

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:17

Inderdaad heel zuur... Ik vind het echter echt onbegrijpelijk dat mensen inderdaad zolang door hebben kunnen rijden zonder dat de papieren goed gecontroleerd worden en dat deze nog steeds niet in orde zijn. Deze regels mbt inentingen in het paspoort ipv het boekje is al geruime tijd van kracht. Erg raar dat er secretariaten zijn die dit nog steeds over het hoofd zien.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:32

Je uitsluiting is volledig terecht, hoe sneu het ook is...
Als je er nu wel door was gekomen, dan was het hoogst waarschijnlijk in Ermelo aan het licht gekomen, dan zou je daar zijn uitgesloten.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:41

Idd heel zuur, maar als ruiter heb je dit soort zaken te weten.
Niet alles is af te schuiven...

Een troost, zelfs bij de profi's gebeuren dit soort fouten ook nog weleens...

polderke
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-09-05

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:53

Nee is niet terecht ! Ze is uitgesloten omdat haar entingen niet in orde waren, stonden in vaccinatieboekje wat niet meer mag. Oke, waren niet in orde en is inderdaad reden om uitgesloten te worden, maar wel al 2x op dezelfde dag goedgekeurd door iemand anders en op eerdere wedstrijden ook al goedgekeurd. Het was terecht geweest dat ze al veel eerder had moeten afhaken omdat haar papieren niet in orde waren op eerdere wedstrijden, maar dan door alle controles heenkomen en op het laatste moment op de Brabantse na 2x eerder op de dag gecontroleerd te zijn geweest alsnog uitgesloten te worden, nee, niet eerlijk.
Begrijp me niet verkeerd, ben het er absoluut mee eens dat alles gewoon in orde moet zijn en dat het je eigen verantwoording is om je papieren en entingen in orde en op zak te hebben, maar daar staat dan ook tegenover dat er overal op dezelfde manier en met dezelfde precisie gecontroleerd moet worden. Was dat gebeurt had de TS niet eens dit topic hoeven openen want had ze de Brabantse nooit gehaald !!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:56

Gerrie schreef:
Idd heel zuur, maar als ruiter heb je dit soort zaken te weten.
Niet alles is af te schuiven...

En toch gaat me dit te ver.
ER was WEL het originele entingsboekje, dus het stond vast dat het paard GOED was geënt.
Het lijkt er alleen op dat de DIERENARTS het bekende zinnetje "the vaccination history of this horse is correct" op een verkeerde plaats in het boekje heeft gezet. Dan heb je het dus over een overduidelijke administratieve fout.
Wees nou eerlijk. Dergelijke details weet geen hond. Als official hoef je niet op elke komma te letten.

Vergelijk even dit:
Een beetje een auto moet voor een casco-verzekering een anti-diefstal alarm hebben. In de kleine lettertjes in de polis staat daarbij dat dit alarm elk jaar GEKEURD moet worden, anders is er geen dekking. NIEMAND laat dat alarm ooit herkeuren, en tóch worden de auto's bij diefstal keurig uitgekeerd.......

De beste man had toch ook best even de andere kant op kunnen kijken en de deelneemster kunnen adviseren om de zaken zo snel mogelijk alsnog te verbereren?

Hoe groter en logger de KNHS, hoe meer dit gebeurt......... Nagelbijten / Gniffelen

EsmeeF
Berichten: 921
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 11:04

ten eerste dank jullie voor alle reacties Lachen
ik weet ook dat ik alles in orde had moeten hebben, en ik heb ze ook verteld dat ik zéker weten alles veranderd had als ik wist dat er wat mankeerde aan mijn paspoort..
Maar ik ben zelfs op de NK goedgekeurd en ik ga er vanuit dat ze daar wel weten wat ze moeten controleren Knipoog
Nouja, dan was ik inderdaad alsnog in Ermelo uitgesloten geweest, en dat zou nog zuurder zijn..
Maar neem niet weg, ze hadden de gecontroleerde combinaties niet verschillend mogen behandelen..
En de laatste controleur was de verantwoordelijke voor alle keuringen, maar hij wilde het nog eens extra nakijken..
Dit geeft dus al aan dat hij zijn personeel niet vertrouwd..
Ach, ik kijk er achteraf wel met trotse blik naar terug, maar toch was het op dat moment onvatbaar..

Ik beken mijn fouten, maar ze hebben niet eerlijk gehandeld..

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:25

Ik vind ook dat er hier erg kortzichtig en oneerlijk is gehandeld. Tuurlijk regels zijn regels, maar het moet ook nog een beetje menselijk blijven.
De veiligheid voor de gezondheid (waar de entingen voor bedoeld zijn) is hier nergens in het gedrang gekomen. De pony heeft immers zijn entingen gewoon netjes gehad. Enkel om wat administratieve gegevens de dag voor iemand verpesten moet je toch lef hebben, zeker als de persoon die dag al twee keer goedgekeurd is.

EsmeeF
Berichten: 921
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 16:43

Suzy schreef:
Ik vind ook dat er hier erg kortzichtig en oneerlijk is gehandeld. Tuurlijk regels zijn regels, maar het moet ook nog een beetje menselijk blijven.
De veiligheid voor de gezondheid (waar de entingen voor bedoeld zijn) is hier nergens in het gedrang gekomen. De pony heeft immers zijn entingen gewoon netjes gehad. Enkel om wat administratieve gegevens de dag voor iemand verpesten moet je toch lef hebben, zeker als de persoon die dag al twee keer goedgekeurd is.


Bedankt voor deze reactie Lachen Ik ben blij dat er iemand is die er zo over denkt als ik, haha Lachen Ik geef toe dat paspoort in orde had moeten zijn, maar de gezondheid van de pony lijdt hier inderdaad niet onder in dit geval.. En daarbij is half brabant door deze gebeurtenis diezelfde dag nog naar de dierenarts gegaan om er alles netjes in te laten zetten, omdat deze de volgende dag terug mochten komen voor de daadwerkelijke kampioenschappen. (zij waren niet gekeurd..) Natuurlijk was er de pech dat ik nummer 6 was, nummer 5 gekeurd moest worden en uitgerekend de nummer 5 uitviel.. Maarja, dit was denk ik toch 'ongeluk bij geluk..' Ziek

Anoniem

Re: Diskwalificatie voorselectie Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:28

Dit topic is oud.
Daarom een slotje