nette proeven.. en toch 2x verlies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

nette proeven.. en toch 2x verlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:41

Ik baal hier erg van, ik zal even het hele verhaal vertellen:

Ik had vandaag wedstrijd, ik rijd op het moment M2 met lavita ,een e-pony, tussen de paarden.

Toen ik de losrijbaan in reed merkte ik dat de baan hardstikke zwaar was. Ook hoorde ik dat er net 3 weken een nieuwe bodem inligt, en dat deze bijna nog niet is gebruikt.

Ik baalde echt erg, maar omdat het leek alsof lavita er geen moeite mee had ben ik toch maar gaan rijden.
Na 10 minuten stond ze al heel erg te zweten en der neusvleugels stonden wijd open. Als ik om mij heen keek zag ik dat veel paarden er last van hadden.

De baan waar de proeven werden gereden had ook sinds 3 weken een nieuwe bodem, maar deze was al een tijdje in gebruik door de manegepaarden.

Dus toch maar gestart, en de hoefslag was heel heel erg zwaar en mul.
Op zich ging de proef netjes. Ze verruimde goed (meer dan dat ik normaal deed), en ze was lekker aan het sjouwen.

Na de proef veel gestapt en uiteindelijk mijn 2e proef ingegaan. Deze ging beter.
Ik was dus erg tevreden, ik wist dat het geen winst was maar wel 165+

Ik heb lavita naar huis gebracht en kwam erachter dat ze heel stijf en moeizaam liep. Ook was ze echt helemaal op.

Ik terug voor de prijsuitreiking.. Er waren niet echt hoge punten en uiteindelijk had ik:

2x 147

Ik snap echt niet hoe het kan, en moest het even van me afschrijven.
Ondanks dit had ik echt een goed gevoel en ze deed echt goed haar best. Heb nadat ik terug kwam op stal haar flink beloond, want ondanks die rot bodem was ze er wel voor me Lachen.

Ik had trouwens alleen maar 5en en 4en en één keer een 6 in totaal van beide proeven.
Wat er o.a. op me protocol stond:

Geen aanleuning, geen sprong, geen midden/uitgestrekte gangen getoont, harde hand van mij, geen basis dressuur.. En ga zo maar door.

Het lijkt nu net, als ik zo naar de opmerkingen kijk, alsof ik niet kan rijden of iets dergelijks :S .
Ook is het raar want de uitgestrekte en midden draf/galop is haar sterkste gang...

Ik baal hier echt van, en er is niks wat ik er tegen kan doen. Maargoed volgende keer beter

edit: er is trouwens verder niet rekening gehouden met die bodem, want ik was niet de enigste met lage punten

terorita

Re: nette proeven.. en toch 2x verlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:43

oei dat zijn 2 min punten....
waarom ben je niet even aan de jury gaan vragen, en wat uitleg hier en daar gevraagd...
niet verhaal halen ofzo...maar miss wat meer uitleg omtrent het comentaar en de cijfers

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:45

Ze was al weg..
De staleigenaar had ook al een beetje gezeur met haar, want de jury was beetje boos omdat ze zo lang moest wachten in de rubrieken steeds (blijkt dat veel mensen niet alleen vanwege de rijbaan, maar ook vanwege haar hadden afgezegd).

Dus mevrouw wilde meteen na de laatste in de M2 naar huis

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:50

tis in iedergeval zwaar ******
dit zijn gewoon zware - punten..meeste jury's (die ik ken)
vinden dat over het algemeen wel wat te ver gaan...mocht een combi echt een hele slechte proef neerzetten, tja dan kan het niet anders
heb je enig idee hoe de andere punten waren

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:51

Nee dat weet ik dus niet.. Ik wacht even de uitslag lijst op startlijsten.nl af

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:56

Jeetje, dat is wel erg laag!
Had je twee keer dezelfde jury?

Overigens kan ik me niet voorstellen dat er helemaal niks voor een zesje doorkon.
Als ik zo in je profiel kijk vind ik het er netjes uitzien en de strekfoto's zijn ook echt strekken.

Daarbij vind ik het ook erg raar om een wedstrijd te organiseren op een nieuwe bodem die zo zwaar is, dat rijdt inderdaad totaal niet fijn.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:57

had je al eerder M2 gestart??

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:58

ja ik had 2x dezelfde jury

En ik had hiervoor mijn debuut in de M2 en toen had ik ook nog geen winst, maar wel al in de 170...

Maarja ik voel me er echt rot over en begin nu zelfs aan mezelf te twijfelen

En het rare is dat de oefeningen nu beter gingen, dan me vorige wedstrijd

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:59

Ik zou volgende keer even afwachten, je kunt niet uitgaan van 1 jury.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:02

idd niet uitgaan van 1 jury...
reed van de zomer bij 2 verschillende jury's
ene proef 2de met 178 van de 14 deelnemers
2de proef 3de met 193.....geen peil op te trekken, terwijl voor me gevoel de 1ste proef veel beter ging

en anders volgende start gewoon rijden, en iemand laten filmen

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:07

Ik vind het echt triest dat een jury z`n lage punten geeft en al helemaal als de bak zo zwaar is. Als een jury 160 punten jureerd ben je hard genoeg afgestaft.Rijd je pony kei kapot op z`n zware bak en vervolgens heb je nog 2 verliespunten ook nog nou leuk is dat ik vind het belachelijk

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:09

Valentijn en terorita: Erg bedankt. Over 3 weken heb ik weer wedstrijd. Ben daar nog nooit geweest, dus ga eerst maar navraag doen naar de bodem. Wil niet een 2e keer met zo'n situatie zitten. Volgende keer meld ik me gewoon af met zo'n bodem.

wendyke schreef:
Ik vind het echt triest dat een jury z`n lage punten geeft en al helemaal als de bak zo zwaar is. Als een jury 160 punten jureerd ben je hard genoeg afgestaft.Rijd je pony kei kapot op z`n zware bak en vervolgens heb je nog 2 verliespunten ook nog nou leuk is dat ik vind het belachelijk

Precies.. zo voel ik me dus ook echt...

Na de prijsuitreiking ging ik dus nog terug naar stal, want lavita stond nog in de paddock. Ik kom aan, begint ze keihard te hinniken!

Nou ze hinnikt echt bijna nooit, alleen als ze eten krijgt. Dus moet je nagaan.

Dus ik heb haar een flinke knuffel gegeven en gezegd dat ik erg trots op haar ben Lachen

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:11

terorita schreef:
idd niet uitgaan van 1 jury...
reed van de zomer bij 2 verschillende jury's
ene proef 2de met 178 van de 14 deelnemers
2de proef 3de met 193.....geen peil op te trekken, terwijl voor me gevoel de 1ste proef veel beter ging

en anders volgende start gewoon rijden, en iemand laten filmen

Ja ok, maar 178 is toch wel een heel ander verhaal dan 147. Denk dus niet dat je zomaar kan zeggen dat je niet op 1 jury af moet gaan. Als TS nou 170 punten had gehad ok, maar als je 147 punten krijgt is er echt iets goed mis hoor. Daarbij zegt een gevoel ook niet alles.

Een jury kan heus niet zomaar bijv. 20 punten minder geven dan verdiend omdat ze haar dag niet heeft.

En iedereen heeft in die zware bak moeten rijden, niet alleen TS.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:17

Nou er zaten er nette stukken bij. Mijn overgangen galop-stap en andersom ging vlekkeloos. Ze sprong goed voorwaarts aan in galop. Ook was de overgang terug naar stap er netjes, had er normaal dik een 7 voorgehad. Misschien op zijn laagst een 6, maar geen vieren..

Ook zou ik mijn middengalop niet hebben getoond, nou ik weet het nu echt niet meer.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 04-11-07 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:17

Anne_0 schreef:
Ja ok, maar 178 is toch wel een heel ander verhaal dan 147. Denk dus niet dat je zomaar kan zeggen dat je niet op 1 jury af moet gaan. Als TS nou 170 punten had gehad ok, maar als je 147 punten krijgt is er echt iets goed mis hoor. Daarbij zegt een gevoel ook niet alles.

Een jury kan heus niet zomaar bijv. 20 punten minder geven dan verdiend omdat ze haar dag niet heeft.

En iedereen heeft in die zware bak moeten rijden, niet alleen TS.

178 en 147 is idd miss niet te vergelijken..
ik wilde daar mee aangeven dat het jury sport is, en zo nu en dan gewoon niet te volgen is
ik vond het verschil 178 en 193 al behoorlijk

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:19

Zo iets heb ik ook al eens mee gemaakt, mijn eerste proef had ik 156 en hij liep echt niet slecht, loop ik meteen door na de 2de preof ben ik 2de met 196 Clown , weet niet wat mijn paardje in 1 keer beter deed dan 5 min. ervoor. Clown . Dus neem nooit iets aan van 1 jury, en kijk over 4 a 5 wedstrijden nog eens waar je staat en vraag evt. je instructrice/instructeur wat zij/hij hier van denkt. Of hij of zij zich hier in kan vinden of helemaal niet.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:24

Rolo_Me schreef:
Zo iets heb ik ook al eens mee gemaakt, mijn eerste proef had ik 156 en hij liep echt niet slecht, loop ik meteen door na de 2de preof ben ik 2de met 196 Clown , weet niet wat mijn paardje in 1 keer beter deed dan 5 min. ervoor. Clown . Dus neem nooit iets aan van 1 jury, en kijk over 4 a 5 wedstrijden nog eens waar je staat en vraag evt. je instructrice/instructeur wat zij/hij hier van denkt. Of hij of zij zich hier in kan vinden of helemaal niet.

Ik had haar al meteen gebeld en zij was echt stomverbaasd. Ze vond het ook echt belachelijk die punten.

Ik baal er zo van dat ik het niet op film heb staan..

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:28

Cardy schreef:
Rolo_Me schreef:

Ik had haar al meteen gebeld en zij was echt stomverbaasd. Ze vond het ook echt belachelijk die punten.

Ik baal er zo van dat ik het niet op film heb staan..

Hmm, dat is dan echt heel erg balen, kijk of je kunt regelen dat ze je eerst volgende wedstrijd mee gaat en neem het anders op. Je moet er natuurlijk van uitgaan dat dit een eenmalig incident is! Maar zo kan zij toch zien waar het evt. mis gaat, heel veel mensen rijden door wedstrijd spanning anders dan thuis, (niet van uitgaande dat jij daar last van hebt Knipoog ). Maar zo heb je toch bewijs! Succes de volgende keer en er gewoon voor gaan Ach gut !!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:42

wendyke schreef:

Weet je wat ik nou belachelijk vind: starten op een zware bodem, en daarna de jury en de bodem de schuld geven als het niet lekker ging.
Het is je eigen verantwoording dat je start, niemand verplicht je om je pony kapot te rijden, dat doe je zelf.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:45

wendyke schreef:

een jury beoordeelt wat hij/zij ziet en kan niet halverwege de proef ineens hogere punten gaan geven om maar niet te laag in de punten te komen... rekening houden met de bodem zou kunnen, maar degene die start heeft zelf de beslissing genomen de ring binnen te rijden (en zelfs 2 proeven te rijden)
wat ik zo bij de uitslagen zag staan, zijn er maar weinig combinaties bij de betreffende jury uitgevallen en heeft ze nog best redelijke punten gegeven, jammer voor jou dat ze jou niet na de eerste proef even bij zich geroepen heeft, dan hadden jullie kunnen overleggen of het zinvol zou zijn een tweede proef te rijden.

(overigens merk ik zelf als jury dat er met name in de klasse M vaak erg teleurstellend gereden wordt, vooral op onderdelen als travers, keertwendingen en schouderbinnenwaarts laten veel combinaties heel veel punten liggen!)

*CharleyT we waren samen aan het typen....ik ben het met je eens!!*

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:47

@ CharleyT: Je hebt gelijk. Maar de bodem leek in de eerste instantie wel te doen. Maar tijdens me tweede proef begon ik al flink de balen.

En je verwacht dat er wel een beetje rekening wordt gehouden met dat er net een nieuwe bodem in lag. Maar blijkbaar niet, dat is te merken aan de punten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 19:52

@ rhijnauwen: De jury had geen mogelijkheid om mij bij zich te roepen omdat zij "boven" zat zal maar zeggen. Daarnaast was ze flink aan het glimlachen naar mij dus dat vond ik ook wel apart.
Er waren volgens de ringmeester wel veel uitgevallen, we moest eigenlijk allemaal een half uur eerder gaan starten. o.a. omdat de jury niet steeds wilde gaan wachten dan. Dit is uiteindelijk niet doorgegaan.

Toch snap ik het echt niet meer, idd de andere hebben ook wel redelijke punten. Je zou bijna zeggen dat ik echt heel slecht heb gereden..

edit: Het was wel fijn geweest als de jury idd had gezegd of het wel/niet zinvol zou zijn geweest om de 2e proef in te gaan..
Ik snap ook niet waarom ik toch ben doorgereden, denk vooral omdat ik zoiets had van "het zal wel aan mij liggen, want de rest rijd ook door".. Maarja stom excuse waarschijnlijk..
En ze was wel verder lekker aan het lopen.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:56

Nou ik vind een verliespunt gewoon onnodig als je 155 of 160 punten hebt ben je hard genoeg afgestrafd.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:57

CharleeyT lees even goed: TS geeft aan dat het wél lekker ging, zeker gezien de zware bodem! Alleen dat de punten dus zo niet in relatie tot de rit stonden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 20:16

Ilja000 schreef:
CharleeyT lees even goed: TS geeft aan dat het wél lekker ging, zeker gezien de zware bodem! Alleen dat de punten dus zo niet in relatie tot de rit stonden.

ja klopt Lachen