Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AafkeB schreef:@ Ptries en lique. Jullie mogen deze topic met alle plezier negeren hoor. Of anders gewoon antwoord geven op mijn vraag wat ik op prijs zou stellen..
MysticTinker schreef:Ik rij met en zonder bit.. Met bit (dubbelgebroken bustrens) als ik wat intensiever ga trainen, en buitenritten op een shankbit aan een losse teugel. Zonder bit in de bak voor de afwisseling en om gehoorzaamheid te trainen, ook soms hoofdstelloos.
Voordelen van het bit: je mag wedstrijden rijden, je kan subtielere signalen geven, onzichtbare commando's, iets meer te vertellen in spannende/gevaarlijke situaties, en natuurlijk dat bitten bijna overal worden gebruikt en je dus je paard het beste kan verkopen/verhuren als het met bit wordt gereden.
Nadelen: Kans op wondjes en kneuzingen en zelfs botsplinters in de lagen in de mond, slikken en ademhalen wordt moeilijker, eten en drinken is moeilijk met een bit in, paard ontspant minder snel dan bitloos..
Ptries schreef:In de betreffende topics staat uitgebreid uitleg van zowel- voor als tegenstanders met bit.
Jouw vraag was: Wat is de toegevoegde waarde van het rijden met bit?
Wie kan mij dat uitleggen.
De uitleg staat in die topics. Daarmee krijg je dan toch antwoord op je vraag?
Bolieke schreef:Ik rij met bit omdat: ik dit veiliger vind. En ja, ik kan m'n (jonge) paard beter corrigeren met bit dan met een touwhalstertje. Oké er zijn ook andere bitloze optomingen, maar die drukken dan weer op de neus. Dat doet ook pijn EN het sluit nog eens de luchttoevoer af ook! Een paard ademt door zijn neus en NIET door zijn mond. Een bit kan de luchttoevoer niet afsluiten. En omdat velen niet weten hoe correct bitloos te rijden, is het dus dikwijls geen haar beter dan een bit.
Met een bit kan je fijnere hulpen geven = minder druk voor het paard = fijner voor het paard.
Bolieke schreef:Ik rij met bit omdat: ik dit veiliger vind.
En ja, ik kan m'n (jonge) paard beter corrigeren met bit dan met een touwhalstertje.
Citaat:Oké er zijn ook andere bitloze optomingen, maar die drukken dan weer op de neus. Dat doet ook pijn EN het sluit nog eens de luchttoevoer af ook! Een paard ademt door zijn neus en NIET door zijn mond. Een bit kan de luchttoevoer niet afsluiten. En omdat velen niet weten hoe correct bitloos te rijden, is het dus dikwijls geen haar beter dan een bit.
Is dat zo? Hoe weet je dat?Citaat:Met een bit kan je fijnere hulpen geven = minder druk voor het paard = fijner voor het paard.
Bolieke schreef:Een paard ademt door zijn neus en NIET door zijn mond. Een bit kan de luchttoevoer niet afsluiten.
Met een bit kan je fijnere hulpen geven = minder druk voor het paard = fijner voor het paard.
AafkeB schreef:Waarom heb je iets meer te vertellen in spannende/gevaarlijke situaties?