Waarom rijden met bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rij ...

met bit
65 (52%)
zonder bit
23 (18%)
beide
35 (28%)
helemaal niet
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 124

AafkeB

Waarom rijden met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:45

Topic n.a.v.: [RT-D] Bitloos op concours

Wat is de toegevoegde waarde van het rijden met bit?

Wie kan mij dat uitleggen. Wie kan mij overtuigen van de meerwaarde hiervan.

Ook heb ik een poll toegevoegd waarin je kunt stemmen op hoe jij rijdt.

Lous

Re: Waarom rijden met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:52

De meeste krijgen dat aangeleerd met bit te rijden. En er zjn zeer weinig tot geen maneges waar de lespaarden en pony's bitloos rijden. Dus krijgen lesklanten al van jongs af aan mee dat met bit rijden normaal is. De meerwaarde van met bit rijden zou ik persoonlijk niet weten. Ook ik was een van die lesklanten. Toen we Jive kregen was hij het al gewend en mijn zusje rijdt ook wedstrijden dus zijn we ook niet bitloos gaan rijden.

Ook niet met de shetlanders.

Lukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:02

Tegenvraag: wat is de toegevoegde waarde van bitloos rijden?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:04

Mijn vz-pony rij ik bitloos, omdat ze een bit zelf niet prettig schijnt te vinden. Ik heb haar nog niet met bit gereden, dus heb het zelf nog niet ondervonden, maar ze loopt bitloos ook super. Ik zie dus niet in waarom ik het anders zou willen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:05

Voor mijn pony is bitloos de uitkomst. Ze heeft waarschijnlijk een (aantal) traumatische ervaring(en) gehad met bit en ze is er best braaf op, maar ze accepteerd het liever niet. Als we buiten zijn dan gooit ze haar tong naar buiten en haar kop in de lucht zodat je er praktisch niet aan kan zitten, zeker in het begin kon ze gek worden van het minste beetje teugeldruk. Dat is er ondertussen uitgereden, maar ze loopt gewoon veel ontspannener (en veiliger) zonder bit. Dus wie ben ik dan om er toch een bit in te hangen? Het moet wel leuk blijven voor ruiter én paard.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:22

ik wou al zeggen krijgen we nu zon topic..dat gezeur altijd over wel of geen bit....zucht...dr lopen hier al genoeg topics over..en we kunnen wel eindeloos discusseren, maar we komen er toch nooit uit...,

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:30

ik ben nog met inrijden bezig, en waarom ik zonder rij, hij is nog jong, dus nog aant wisselen ik vind het dan beter om niet met bit te rijden.
als je gewoon recreatief rijd hoef je volgens mij ook niet een bit te hebben,
in de hogere dressuur moet je misschien wel met bit rijden, om je paard sneller te laten reageren.
maar het is nog steeds niet nodig naar mijn idee.
overigens rij ik western, en een junior paard mag je daar volgens mij gewoon bitloos starten

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 15:09

@ Lous. Dus het is ingebakken gewoonte, traditie zo gezegt.

@ Lukker. Het is "mijn" topic met mijn vraag. En ja, ik wil je een antwoord geven nadat jij het jouwe hebt gegeven. Dus.. wat is de toegevoegde waarde van het rijden met bit?

@ Ptries en lique. Jullie mogen deze topic met alle plezier negeren hoor. Of anders gewoon antwoord geven op mijn vraag wat ik op prijs zou stellen.

@ siskeh. Waarom denk je dat een paard in de hoge dressuur sneller reageerd op een bit dat zonder bit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:22

Ik rij met en zonder bit.. Met bit (dubbelgebroken bustrens) als ik wat intensiever ga trainen, en buitenritten op een shankbit aan een losse teugel. Zonder bit in de bak voor de afwisseling en om gehoorzaamheid te trainen, ook soms hoofdstelloos.

Voordelen van het bit: je mag wedstrijden rijden, je kan subtielere signalen geven, onzichtbare commando's, iets meer te vertellen in spannende/gevaarlijke situaties, en natuurlijk dat bitten bijna overal worden gebruikt en je dus je paard het beste kan verkopen/verhuren als het met bit wordt gereden.

Nadelen: Kans op wondjes en kneuzingen en zelfs botsplinters in de lagen in de mond, slikken en ademhalen wordt moeilijker, eten en drinken is moeilijk met een bit in, paard ontspant minder snel dan bitloos..

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:25

AafkeB schreef:
@ Ptries en lique. Jullie mogen deze topic met alle plezier negeren hoor. Of anders gewoon antwoord geven op mijn vraag wat ik op prijs zou stellen..

In de betreffende topics staat uitgebreid uitleg van zowel- voor als tegenstanders met bit.

Jouw vraag was: Wat is de toegevoegde waarde van het rijden met bit?
Wie kan mij dat uitleggen.

De uitleg staat in die topics. Daarmee krijg je dan toch antwoord op je vraag?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:35

Ik rij met bit omdat: ik dit veiliger vind. En ja, ik kan m'n (jonge) paard beter corrigeren met bit dan met een touwhalstertje. Oké er zijn ook andere bitloze optomingen, maar die drukken dan weer op de neus. Dat doet ook pijn EN het sluit nog eens de luchttoevoer af ook! Een paard ademt door zijn neus en NIET door zijn mond. Een bit kan de luchttoevoer niet afsluiten. En omdat velen niet weten hoe correct bitloos te rijden, is het dus dikwijls geen haar beter dan een bit.

Met een bit kan je fijnere hulpen geven = minder druk voor het paard = fijner voor het paard.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 15:37

MysticTinker schreef:
Ik rij met en zonder bit.. Met bit (dubbelgebroken bustrens) als ik wat intensiever ga trainen, en buitenritten op een shankbit aan een losse teugel. Zonder bit in de bak voor de afwisseling en om gehoorzaamheid te trainen, ook soms hoofdstelloos.

Voordelen van het bit: je mag wedstrijden rijden, je kan subtielere signalen geven, onzichtbare commando's, iets meer te vertellen in spannende/gevaarlijke situaties, en natuurlijk dat bitten bijna overal worden gebruikt en je dus je paard het beste kan verkopen/verhuren als het met bit wordt gereden.

Nadelen: Kans op wondjes en kneuzingen en zelfs botsplinters in de lagen in de mond, slikken en ademhalen wordt moeilijker, eten en drinken is moeilijk met een bit in, paard ontspant minder snel dan bitloos..

Waarom heb je iets meer te vertellen in spannende/gevaarlijke situaties?

Dank voor je heldere antwoord. Lachen

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 15:39

Ptries schreef:
In de betreffende topics staat uitgebreid uitleg van zowel- voor als tegenstanders met bit.

Jouw vraag was: Wat is de toegevoegde waarde van het rijden met bit?
Wie kan mij dat uitleggen.

De uitleg staat in die topics. Daarmee krijg je dan toch antwoord op je vraag?

Sorry maar ik ben te lui en heb geen zin om alle topic door te spitten.

Ik vraag enkel een persoonlijk antwoord van jou in deze topic. Hoeft niet, mag... (voel je vooral niet verplicht)

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:41

ik heb geen idee. ik heb leren rijden met bit en als ik een keer voor de lol zonder bit wil gaan rijden, doe ik dat. Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:43

Bolieke; moet je nagaan, het is bij mijn pony juist veiliger om zonder bit te rijden Clown
Ik rijdt met een S-hackamore omdat ik wel een rem wil hebben mocht ik deze nodig hebben ter correctie maar daarnaast ook een hoofdstel wil wat volledig loshangt en niet inwerkt wanneer het niet nodig is. Dit hoofdstel heeft een geweldige release want hangt direct los, heeft weinig ruis en heb er speciaal een brede neusriem aan laten zetten om de druk te verdelen. Met dit hoofdstel kan je de druk behoorlijk opvoeren maar het doet niet direct zeer, in tegenstelling tot een touwhalster wat drukt op de neuszenuwen. Mijn pony is nogal een dauwert en gaat met mijn hackamore nog steeds enigzins in verzet, maar niet zodat het gevaarlijk wordt. Dit doet ze met het touwhalster wel als ze haar bui heeft omdat dit gewoon zeer doet wanneer je je teugels behoorlijk aanneemt. Net zoals ze doet met een bit overigens.

*edit; hier een slechte foto van hoe het nu zit. Hoofdstel hangt nu een gaatje hoger overigens.
Afbeelding

Een bit kan daarentegen óók de luchttoever afsluiten Tong uitsteken Op een indirecte wijze weliswaar, maar toch. Door een bit in te doen krijgt het paard een eetreflex en gaat kauwen en produceert schuim en speeksel, dit moet hij kwijt door te slikken of te kwijlen. Je weet dat je eigen reflex ook slikken is ipv het er uit laten lopen dus ga je slikken. Bij een paard sluit wanneer de slokdarm zich opent de luchtweg zich af om verslikken te voorkomen; ziehier het afsluiten van de luchtweg Knipoog
Laatst bijgewerkt door Britt op 20-08-08 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:43

Bolieke schreef:
Ik rij met bit omdat: ik dit veiliger vind. En ja, ik kan m'n (jonge) paard beter corrigeren met bit dan met een touwhalstertje. Oké er zijn ook andere bitloze optomingen, maar die drukken dan weer op de neus. Dat doet ook pijn EN het sluit nog eens de luchttoevoer af ook! Een paard ademt door zijn neus en NIET door zijn mond. Een bit kan de luchttoevoer niet afsluiten. En omdat velen niet weten hoe correct bitloos te rijden, is het dus dikwijls geen haar beter dan een bit.

Met een bit kan je fijnere hulpen geven = minder druk voor het paard = fijner voor het paard.

minder druk voor het paard: in de neus.
met bit heb je weer druk op de mond van het paard. Knipoog

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 15:43

Bolieke schreef:
Ik rij met bit omdat: ik dit veiliger vind.

En ja, ik kan m'n (jonge) paard beter corrigeren met bit dan met een touwhalstertje.

Waarom? Hoe komt dat?

Citaat:
Oké er zijn ook andere bitloze optomingen, maar die drukken dan weer op de neus. Dat doet ook pijn EN het sluit nog eens de luchttoevoer af ook! Een paard ademt door zijn neus en NIET door zijn mond. Een bit kan de luchttoevoer niet afsluiten. En omdat velen niet weten hoe correct bitloos te rijden, is het dus dikwijls geen haar beter dan een bit.

Kan je me dit bewijzen door goede argumenten/feiten te geven, hoe weet je dit?

Citaat:
Is dat zo? Hoe weet je dat?

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:44

ik rijd sinds kort zonder bit op mijn jonge Tinker. Het leek me fijner voor hem en wilde het in ieder geval geprobeerd hebben. Tot nu toe gaat het prima en loopt hij er erg fijn op Lachen Ook met buitenrijden. Ik zou eerlijk gezegd nog niet weten wat bij een noodsituatie meer inwerkt, bit of zonder bit. Die laatste vraag zou ik ook wel willen weten. Want velen zeggen ook, dat als zich er een spannend situatie voordoet en je paard knalt er bijv vandoor, hij door trekken in zijn mond alleen maar meer in paniek raakt. Maar misschien kan dit evengoed zo zijn met druk op zijn neus (bij bitloos). Veel mensen gaan toch als reactie op het ervandoor schieten, trekken namelijk.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:46

oh en zijn er al een hoop reacties gegeven in de tijd dat ik mijn verhaal aan het typen was Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:47

Bolieke schreef:
Een paard ademt door zijn neus en NIET door zijn mond. Een bit kan de luchttoevoer niet afsluiten.

Een bit maakt het ademen wel degelijk moeilijker; door een bit maakt het paard meer speeksel aan, en tegelijkertijd ademen én slikken kan niet. Slikken bij een paard duurt langer dan bij een mens, dus moet het paard langer de adem inhouden. En dan is het natuurlijk nóg moeilijker als het paard ook nog de kin op de borst moet leggen, maargoed daar gaat het hier niet over.
En dat een bit fijner is qua druk is ook niet waar. Op de neus zitten veel minder zenuwen dan in de mond, daardoor is de neusbrug minder gevoelig, en de mond juist heel gevoelig. Een klein ruk in de mond doet dus net zoveel pijn als een flinke ruk met een hackamore op de neus.. Fijnere hulpen, ja, voor jezelf, je hoeft zelf niet zo hard te trekken. Voor t paard maakt het geen bal uit Knipoog

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:53

Ik rijd met bit, omdat dit mij is aangeleerd.
Ook zie ik het er het nut niet van in zonder bit te gaan rijden als het paard geen problemen heeft met een bit. Ik zie best vaak van die filmpjes hoe verschrikkelijk een bit is, met allemaal plaatjes van mensen die het bit door de paardenmond heen trekken en doen. Dat is natuurlijk verschrikkelijk! Maar dat betekent niet dat iedereen die met bit rijd zo trekt en ik vind dat ook geen reden voor mij om zonder te gaan rijden.
Op mijn manege is bijvoorbeeld een pony die vaak in paniek raakt omdat ze schrikt of iets niet snapt en dan gaat rennen. De meeste vooral jongere kinderen vinden dit uiteraard eng en gaan aan het bit trekken. De eigenaars van de manege hebben daarom besloten met deze pony bitloos te gaan rijden. Ik vind het een erg goede oplossing. En ze zeggen er ook altijd bij dat dit echt niet betekent dat je nu wél kunt trekken omdat een bitloos hoofdstel op de neus drukt wat uiteraard neit fijn is maar ook achter de oren(in dit geval).
Nou kan ik persoonlijk deze pony minder goed berijden zonder bit dan met bit, ik ben onzekerder zonder bit en vind een bit gewoon fijner. Ook is het een kwestie van wennen denk ik.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:54

uit gewoonte omdat iedereen dat doet?

ik heb altijd met bit gereden,ook met deze pony die ik nu heb, alleen was het bij haar lastig het goede bit te vinden Knipoog
we hebben veel soorten ingehad en het langst gereden met een Myler.
ik was me al aan het inlezen over het bitloos en dat leek mij wel wat voor haar omdat ze ook met halster erg makkelijk te sturen is.

en ik rij nu sinds een kleine 3 mnd bitloos en dat gaat super Ja
ze is nu rustig met haar hoofd,geen onrustig gekauw op het bit meer,heerlijk voor beiden Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:59

AafkeB schreef:
Waarom heb je iets meer te vertellen in spannende/gevaarlijke situaties?

Er zijn gewoon veel paarden, waaronder die van mij, die precies weten wanneer ze de kans hebben om te ontsnappen. Als mijn paard hoog gras ziet, en hij heeft een touwhalster om, dan houd ik hem niet meer, dan trekt hij me zo mee erheen. Maar als ik op hetzelfde paadje loop met een hoofdstel om met bit, dan weet hij gewoon dat hij het niet hoeft te proberen. Ik blijf dan gewoon doorlopen en als hij richting het gras duikt dan trekt ie zichzelf in de mond, = pijnprikkel = niet meer doen. Touwhalster dringt gewoon niet genoeg door (misschien ook wel door zijn gigantische, eigenwijze ramskop), hij zou haast nog een paal uit de grond trekken met dat halster, hij voelt het gewoon niet.
Dus in spannende situaties gebruik ik liever een bit, de teugels hangen altijd los, maar als hij ergens heen wil duiken dan loopt ie zichzelf vast in het bit, en weet dan direct 'oja, ik kan hier niet verder'.
Had ik een gevoelig warmbloedpaardje gehad, dan had ik dat misschien wel gewoon op een touwhalstertje kunnen rijden buiten, zo'n paardjes luisteren beter naar zo'n lichtere hulpen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:01

Als je af en toe eens een neutraal tijdschrift of een neutraal boek leest (dus geen NH ofzo), dan kom je wat te weten hoor. Mensen doen al jaren proeven naar zulke dingen. Met soms tegenstrijdige resultaten, dat wel Knipoog

Kijk, mij maakt het dus absoluut niet uit hoe iemand z'n paard opleert of berijdt. Maar doe het dan goed. Blijkbaar is bitloos rijden op wedstrijden nog een taboe, laat dat toe aub! Dan kunnen we eindelijk zien ofdat iemand bitloos even ver komt dan met bit. Maar dan mag er niet gefoefeld worden hé. Niet op voorhand er effe een stang insteken Knipoog of zelf opleren met bit. Ik ga m'n paard ook wel zonder bit rijden, just for fun, als hij alles kan.

Ik leid m'n paard op met bit omdat het "zo hoort". We zijn het al zo lang gewend, ja, verandering mag. Maar ik ga dat nu niet uitproberen. Het gaat goed zo en hij aanvaard het bit zoals het hoort.

In mijn kenissenkring rijden verschillende mensen met een bitloze optoming (meestal hackemore). Ik doe m'n ogen dicht hoor als die weer komen afgestormd. Ze trekken dan aan die teugels, paard gooit z'n hoofd omhoog, hackemore vliegt in het rond... Vind je het gek dat ik dan m'n paard met bit opleer?? Ik heb nog nooit iemand een paard correct zien rijden zonder bit. En diegene die het wel doen, hebben hun paard wel degelijk met bit opgeleerd.