Bitloos op concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft bitloos starten een toekomst?

Poll eindigt op

nee, van mijn leven niet
47 (15%)
Ja, hoe sneller hoe beter
155 (50%)
Maakt mij niet uit
101 (33%)
Wat is bitloos rijden precies
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 305

Eijfje

Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 13:48

Hallo mede bokkers! Haha!

Zou er een toekomst zijn waarin je met je paard bitloos in de dressuur zou mogen starten? OK dan!

aleida_thijs

Re: Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:10

Laten we het hopen, zou mooi zijn!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:13

Als mensen die bitloos willen rijden daar blij van worden...waarom niet!
Ben alleen wel bang dat er dan eindeloze topics bijkomen met iets van "Ik krijg geen winstpunt omdat ik bitloos rij". etc. etc.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:53

HAR-->RT-D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:55

uiteindelijk kan je bitloos net zo vervelend zijn als ruiter als je zacht kan zijn mét bit. Qua meerwaarde voor het paard maakt het dus niet zoveel uit imho.
Maar als mensen bitloos wedstrijden willen rijden dan vind ik dat het wel gewoon moet mogen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:57

Altijd een moeilijk punt.

Bij wedstrijden waarbij het vooral gaat om springen, snelheid, afstand ed. => helemaal voor!
Bij dressuur is het mss moeilijk omdat men daar zo hamert op het teugelcontact? Hoewel je ook kunt zeggen dat het eigenlijk puur om de houding van het paard gaat uiteraard.

Ik hoop dat het er ooit door komt hoor Ja Alleen denk ik dat dan ook een zooitje van bitloze optomingen wordt? (nuja op zich is dat geen probleem, zolang er maar goed geoordeeld wordt welke vriendelijk zijn en welke te 'streng', vb. dan zou bijna de verplichte S&T weg moeten vallen, want ja, de bitloze ruiters kunnen dat niet doen).

Lautje: voor zover ik weet gaan veel bitloze combi's ervan uit dat een bit (zonder druk erop) de eetreflex triggert en dus de ademhaling van het paard hindert. Dus zij geloven niet dat een bit met zachte hand kan.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:04

Ik wil zelf ook bitloos gaan rijden, dus ik zou het fijn vinden als het toegestaan is. Misschien dat hiervoor aparte jury's nodig zijn, maar teugelcontact kun je ook hebben met bitloze optoming. Bovenal gaat dressuur vooral om de ontspannen houding van je paard en het correct uitvoeren van oefeningen (gehoorzaamheid). Daar zie ik dus geen probleem in.

@ poes: ik geloof zeker wel dat je een zachte hand kan hebben met bit. Een paard haalt adem door z'n neus dus ik zie niet waarom een bit de ademhaling kan hinderen.
De redenen dat ik bitloos wil gaan rijden:
- dan leer ik veel beter met m'n zit rijden
- lijkt me prettiger voor de paardenmond
- bit is helemaal niet nodig voor paardrijden
Ik hoor overigens heel vaak dat mensen roepen: liever met bit met een zachte hand dan zonder bit en een strenge hand. Beetje verkeerde 'stelling'. Ik heb liever een zachte hand zonder bit dan een zachte hand met bit. Ik heb liever een strenge hand zonder bit dan een strenge hand met bit.

Maar goed, dit laatste is beetje offtopic Knipoog
Zoals ik al zei: ik vind dat de ruiter zelf moet kunnen beslissen of hij/zij zonder of met bit rijdt op wedstrijden, dus ik hoop dat bitloze wedstrijden toegestaan worden. Ja

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:10

Ik vraag me af waarom het niet mag eigenlijk?
Iig, de mensen die bitloos wedstrijden willen rijden zouden dat gewoon moeten kunnen, dus ik ben voor!
Poes; Dan zouden er regels moeten komen over welke optomingen er wel en niet gebruikt mogen worden, vergeleken met de S&T zou je bijv. een strengere optoming kunnen nemen, zoals een mechanische hackamore (die is toch scherp? zover ik bitloze optomingen ken Clown ).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:11

Maar heel wat bitloze ruiters willen dit volgens mij niet

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:05

Ik ben niet zo bekend met bitloos maar wil er wel meer over weten, mag ik vragen waarom niet dan?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:16

Ik zou zelf niet met een hackamore willen rijden, simpelweg omdat ik nog geen 100% goede zit heb en ik soms teveel rijd met m'n handen. Daar ben ik me bewust van dus daarom zou ik niet met een hackamore rijden. Ik denk dat 'gevorderde bitloze ruiters' andere redenen hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:19

Toen hier laatst een keer fotos geplaatst zijn van een bitloze dag werd ik helemaal akelig van zien van de laag aangezette neusriemen die op het onderste stukje van het neusbot werken. Daaronder zag je dan van die wijd opengesperde neusgaten. Als dat een voorbeeld is van vriendelijk dan ben ik een paashaas. Gelukkig is ook dat prima te zien in een proef en goed af te straffen dus van mij mag het ingevoerd worden.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:27

Dan word het verkeerd gebruikt, maar als een S&T verkeerd word gebruikt is dat ook niet vriendelijk..
Waarneer je naar de Z gaat heb je denk ik wel een goede zit en handgebruik om een scherpe optoming goed te gebruiken, toch?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:32

Dat is waar maar ik krijg momenteel geen les en m'n peerd is twee jaar, dus het duurt nog wel even voor ik ooit met 'm Z kom te rijden Tong uitsteken

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:35

loizy @ niet iedereen die Z heeft gereden heeft een goede zit en/of handgebruik.
maar ik ben aan de ene kant wel voor bitloos op concours maar aan de andere kant... zometeen willen er ook weer een paar zonder cap of wat dan ook (om maar even wat te noemen...)
voorlopig rij ik toch nog even geen wedstrijden en als ik daar weer aan ga beginnen word het toch met bit (ik heb m'n paard al eens bitloos gereden maar liep hij alleen maar mee te klieren. Ook met kaptoom longeren gaat ook niet.... hij accepteerd vrij wel geen druk op zijn neus. (zijn neusriem zit wel gewoon goed maar zeker niet te strak!!)
maar in het Z ben je niet verplicht om met S&T te gaan rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:36

Myour schreef:
@ poes: ik geloof zeker wel dat je een zachte hand kan hebben met bit. Een paard haalt adem door z'n neus dus ik zie niet waarom een bit de ademhaling kan hinderen.

Een bit in de mond triggert het eetreflex en zorgt voor speeksel. Dit zorgt er dan weer voor dat de keel op slikstand komt en dus de luchtpijp wordt afgesloten om verslikken te voorkomen. En net zoals een mens kan een paard niet slikken/eten en ademen tegelijkertijd. Bij renpaarden is onderzoek gedaan en daarbij bleek dat dieren zonder bit significant beter presteerden dan paarden met bit. Mede doordat deze dieren veel meer zuurstof tot zich konden nemen.

Trouwens met spingen mag je wel zonder bit starten. Maar ja, die winspunt in dressuur moet je wel met bit rijden.

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:37

Precies wat je zegt Loizy, bitten en bitloos kan beide op een verkeerde manier worden gebruikt. Ik denk ook niet dat je daar van af kan laten hangen of het wel of niet toegestaan moet/mag worden.
Verder is het voor de mensen die bitloos wedstrijden willen rijden een uitkomst! Weet iemand de officiele (als die er zijn) redenen van het verbieden van bitloos op wedstrijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:41

Sizzle schreef:
Toen hier laatst een keer fotos geplaatst zijn van een bitloze dag werd ik helemaal akelig van zien van de laag aangezette neusriemen die op het onderste stukje van het neusbot werken. Daaronder zag je dan van die wijd opengesperde neusgaten. Als dat een voorbeeld is van vriendelijk dan ben ik een paashaas. Gelukkig is ook dat prima te zien in een proef en goed af te straffen dus van mij mag het ingevoerd worden.

Een neusriem van welke bitloze optoming dan ook hoort niet op het neusbotje te liggen maar op de schedel net boven het zwevende deel.
http://www.nmr.nl/nmr/binary/retrieveFi ... 0klein.jpg

Als stelregel kan je twee vingers onder het jeukbeen aanhouden. Helaas hangen veel mensen hun bitloze optoming te laag en riskeren hiermee het breken van het neusbeen en knellen daarnaast ook de luchtwegen af.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:43

@ Juliette86: bedankt voor de uitleg, dat wist ik niet Lachen lijkt of je zelf ook bitloos rijdt? of niet?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:51

nathalie_v; Dat is waar, maar dan heeft ook niet iedereen een goede zit of handgebruik voor een S&T Knipoog Beide scherp en beide kunnen verkeerd gebruikt worden, maar ook goed.
Het idee dat mensen zonder cap willen gaan rijden zou simpelweg afgekeurd kunnen worden omdat dit gevaarlijk is, bitloos niet.
Niet ieder paard kan bitloos gereden worden, maar als je het wel wilt doen en het is beter voor jou en je paard en je wilt wedstrijden rijden, dan zou het een goed initatief zijn.
Simpel gezegt; wat maakt een stuk metaal in de mond van je paard uit of het wel of niet toegestaan is op wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:54

Myour schreef:
@ Juliette86: bedankt voor de uitleg, dat wist ik niet Lachen lijkt of je zelf ook bitloos rijdt? of niet?

Inderdaad, heb zo'n beetje alles wel geprobeerd. Maar ik heb daarnaast voor mijn afstuderen onderzoek gedaan naar het Myler bit en daarvoor veel onderzoeken gelezen over hoe bitten in de mond liggen, welke inwerking ze hebben, hoe ze vormen bij teugeldruk en welke invloed ze hebben op speeksel/slikken/ademhaling.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:56

En wat was het resultaat van je onderzoek? (Ben je nav dat afstuderen bitloos gaan rijden of niet?) Sorry, ben nogal nieuwsgierig Bloos

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:57

loizy @ ik zeg ook niet dat iedereen met S&T een slechte houding en er niet mee overweg kan. Maar er zijn er daar ook wel genoeg van (ga maar op een willekeurige wedstrijd kijken...)
Het voorbeeld van de cap had ik maar even snel genomen omdat genoeg mensen zijn die bij de training zijn die zonder rijden (oké vroeger deed ik dat ook. maar ik rij nu op een wat jonger en minder betrouwbaarder dier... en heb ingezien waarvoor dat ding is Clown ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:09

Myour schreef:
En wat was het resultaat van je onderzoek? (Ben je nav dat afstuderen bitloos gaan rijden of niet?) Sorry, ben nogal nieuwsgierig Bloos

Ik reed al bitloos toen ik dat onderzoek ging doen (is helemaal wetenschappelijk verantwoord en in samenwerking gegaan met Kathalijne Visser vanuit Animal Science Group Lelystad en testpaarden/ruiters vanuit NHB Deurne). De inhoud is vertrouwelijk zolang de leverancier er niet mee naar buiten is gekomen. Maar laat ik zo zeggen ik prefereer bitloos, mocht dat door omstandigheden niet mogelijk zijn dan komt er uitsluitend een Myler in de mond van mijn paard.

Eijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 20:25

hee, bedankt allemaal voor de vele mooie reacties!!
Ik rij met mijn eigen merrie nu vaak bitloos. Ik heb vorig jaar mijn laatste wedstrijd gereden in de M1. Door een vervelende blessure aan mijn heup kan ik niet voldoende met haar trainen als ik zou willen. Toen ik nog volop in training reed met haar, reed ik thuis ook al regelmatig (1x p.w.) pet s&t...nu loopt ze bitloos (met een side-pull hoofdstel en de neusriem niet te laag Knipoog ) ook heel fijn. Vandaar dat ik me afvroeg of het zou gaan lukken om bitloos te gaan starten Pling