Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:13

...naar aanleiding van de discussie over een goede ruiter die op ieder paard kan rijden.

Ken jij paarden waar dat ook werkelijk het geval bij is?

Kiwiko zei dat ze op ieder paard dat ze tegen kwam kon rijden.
Ik zelf ben nog nooit paarden tegen gekomen, ondanks wat er van gezegd werd, die maar door 1 persoon gereden konden worden.

Mijn bijrijdpaard is ook eentje die wel eenkennig is, een nieuwe ruiter zal altijd uitgeprobeerd worden. Maar een beetje ruiter rijdt haar daar zo doorheen. Dus waar hebben we het dan nog over?

Persoonlijk vind ik het eigenlijk maar een beetje pennygeklets, maar wie weet kan iemand me overtuigen?

kaatje77

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:16

Ja, ik kende inderdaad een paard waar maar 1 persoon op kon rijden. Vork

Dit paard was voor anderen echt levensgevaarlijk en uiteindelijk in de marathon voor de koets beland en heeft ook nog internationaal gelopen.

Dus het kan raar lopen..............

Championn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:36

Ik kan eigenlijk wel met zekerheid zeggen dat ik de enige ben die op Champion (mijn paard) kan rijden.
Als er iemand anders opgaat kan het levensgevaarlijk worden..
(bokken,steigeren enz. Hij zal er iniedergeval alles aandoen om je eraf te krijgen)
Zelfts mijn instructeur die Grand Prix rijdt,kan hem niet normaal berijden!
Hij heeft een tijdje daar gestaan,waar mijn instructeur hem elke dag (van de 2 weken) daar reed.
Je zou zeggen dat het dan minder zou worden..
Maar nee,het werd steeds erger! Hij heeft het zover gekregen dat mijn instructeur over de bakrand is gevallen..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:38

Mwah ik geloof niet zo in paarden die toevallig alleen door hun eigenaar bereden kunnen worden.

Sommige paarden zijn eenkennig en hebben tijd nodig bij een ander. Maar om dan te zeggen dat je de enigste bent die erop kan ... mwah nee gaat er bij mij niet in.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:39

moet je mij erbij halen??? Lachen

want ik heb in diezelfde post ook gezegd dat ik wel eens een paard heb laten staan omdat ik gevoelsmatig wist dat dit niet goed zou komen bij mij........ maar misschien wel bij een andere ruiter dan ik

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:39

Ben het er totaal niet mee eens.

Edit; Een goeie ruiter voelt paarden aan. En er is altijd wel iemand die hetzelfde met het paard om gaat als jij. Lachen
Laatst bijgewerkt door Carmen op 04-08-08 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:40

Mijn buurvrouw heeft een paard waar zij alleen op kan. Iemand
anders gaat ie zó tekeer bij, zelfs NH mensen op hun manier, dressuurruiters, kleine kinderen maakt niet uit. Steigeren, todat het levensgevaarlijk wordt. Als klein peerdje heeft ie een ongeluk gehad waarna zij alleen maar voor hem heeft gezorgd kennelijk hebben ze nu zo'n hechte band dat hij alleen haar vertrouwd. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:40

Kawa was vroegah ook eenkennig.
Een ruiter die ging zitten trekken kon zeker rekenen op enkeltje zand.
Maar een ruiter met wat gevoel, die voelde wel aan dat hij gevoelig aan de hulpen stond en reed er zo mee weg.
(waaronder ook Kim Lachen )

Mijn instructrice heeft hem ook 2 keer gereden, de eerste keer stapte ze op met het idee wel te laten zien wat ze me de hele tijd vertelde.
dacht Kawa. Wat mijn instructrice ook direct aanvoelde. Ze kreeg hem netjes rond, maar ook niet meer dan dat. Had ze doorgezet was ze zeker in het zand beland.
Een hele poos later heeft ze hem ook gereden, nu met het idee, ach we zien wel hoe het gaat.
Dat bliefde Kawa veel beter en ze heeft hem echt super laten lopen toen ze voelde dat kawa dat accepteerde Lachen

Dus nee, ondanks zijn eenkennigheid niet een paard voor 1 ruiter...
Die zullen er vast zijn, maar heel weinig.
Vaker is het een penny verhaal denk ik Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:41

KiWiKo schreef:
moet je mij erbij halen??? Lachen

want ik heb in diezelfde post ook gezegd dat ik wel eens een paard heb laten staan omdat ik gevoelsmatig wist dat dit niet goed zou komen bij mij........ maar misschien wel bij een andere ruiter dan ik

niets van aan trekken!
met een goede zit ,hand,been,gevoel kan iedereen op n paard rijden (die kan rijden)
ik denk vaka ook : niemand kan op mijn pony
ze kunnen er wel op Ja maar ze gaan er evenhard weer af als ze niet streng durfen te zijn of durfen te laten blijken dat ze er zijn!

maar mijn mening is : Niemand is de enigste die op zijn/haar pony kan rijden, er zullen er vast wel meer zijn Ja

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:47

Volgens mij vinden veel ruiters het vooral interessant klinken als ze het zeggen. Clown
Op mijn paard hebben niet veel andere mensen gereden, maar ik denk dat bijna iedereen er mee weg kan rijden. En hoe beter (ervarener, gevoeliger) de ruiter, hoe meer je eruit krijgt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:00

Iris82 schreef:
...naar aanleiding van de discussie over een goede ruiter die op ieder paard kan rijden.

Ken jij paarden waar dat ook werkelijk het geval bij is?

Kiwiko zei dat ze op ieder paard dat ze tegen kwam kon rijden.
Ik zelf ben nog nooit paarden tegen gekomen, ondanks wat er van gezegd werd, die maar door 1 persoon gereden konden worden.

Mijn bijrijdpaard is ook eentje die wel eenkennig is, een nieuwe ruiter zal altijd uitgeprobeerd worden. Maar een beetje ruiter rijdt haar daar zo doorheen. Dus waar hebben we het dan nog over?

Persoonlijk vind ik het eigenlijk maar een beetje pennygeklets, maar wie weet kan iemand me overtuigen?

Dat topic is door mij geopend en ik geloof dat je de stelling niet helemaal begrepen hebt. Of anders heb je de openingspost niet goed geformuleerd.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:10

nee,ben ik het absoluut niet mee eens.
mijn paard was moeilijk om te rijden,bij de verkoop lagen er meerderen in het zand.
ik heb hem gekocht omdat ik wel zin had in een projectje.
ik rijd er nu Z2 mee,maar ik heb er weleens mensen op gelaten waarvan ik dacht dat ze wel fijn konden rijden,helaas was het niet wat ik gehoopt en gedacht had.
dit paard staat helemaal naar mijn hulpen,en iedereen geeft toch iets anders zijn hulpen door waardoor mijn paard niet optimaal loopt.
er zijn ook mensen die niet op mijn paard durven,terwijl hij echt heel braaf is.
dus in principe kan een beetje ruiter/amazone wel op mijn paard rijden,maar er uit halen wat er inzit is een heel ander verhaal.
en zo zijn er zo veel paarden,maar ik heb nog nooit een paard meegemaakt die maar door 1 persoon te rijden is.
en nav het andere topic: ja,een goede ruiter kan op ieder paard rijden,maar ik vind het ook goed als iemand weigert een paard te rijden,dat getuigd van inzicht in eigen kunnen,of jezelf willen behouden of het paard niet willen "pesten".

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:28

mijn paarden zijn allemaal eenkennig, maar zet er een goeie ruiter op die ff op de tanden bijt en tis over hoor!
het ene paard zal wrs wel wat meer trucjes uit de kast halen als de ander om de nieuwe ruiter te testen, maar eens je dat doorstaat zou het moeten lukken...

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:23

crossmonster schreef:
Mwah ik geloof niet zo in paarden die toevallig alleen door hun eigenaar bereden kunnen worden.

Sommige paarden zijn eenkennig en hebben tijd nodig bij een ander. Maar om dan te zeggen dat je de enigste bent die erop kan ... mwah nee gaat er bij mij niet in.

Precies!

En is dat iets om trots op te zijn dat ´jij´ de enige bent die op dat paard kan rijden? Ik denk het niet. Is er dan niet iets fout gegaan in de training???

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:33

Ik geloof er ook niet in. Paarden zijn gevoels dieren, maar bovenal sociale dieren. Sommigen zullen best eenkennig zijn, maar ook die laten zich wel rijden, je moet zulke alleen niet overdonderen. Je moet het als ruiter ook een beetje in de smiezen hebben. Wat wel en niet kan.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:36

Dat denk ik ook, WBC!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:37

Ik denk dat als een paard alleen door jou zelf te rijden is dat er dan iets mis is gegaan in de africhting. Blijkbaar heb je dan andere hulpen aangeleerd dan normaal gangbaar is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 20:37

hestejente schreef:
Dat topic is door mij geopend en ik geloof dat je de stelling niet helemaal begrepen hebt. Of anders heb je de openingspost niet goed geformuleerd.

Ow nee, het is ook geen reactie op jouw topic. Het is meer dat het af en toe omhoog gehaald werd dat niet alle ruiters op sommige paarden konden rijden omdat de paarden dat niet goed vonden. En ik daar mn vraagtekens bij zet...

Het is meer een voortvloeisel uit jouw topic waar ik verder over nadacht als een reactie op jouw stelling. Lachen

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:40

even offtopic wat is dat WBC? al die afkortingen haha snap dr geen snars van, is nieuw hier:)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:40

Als jij je paard goed en correct hebt opgeleid en gereden, zou zo de gemiddelde ruiter met hem weg kunnen rijden.. Voor de wat lastigere paarden zal een iets ervarener ruiter nodig zijn, om met het karakter goed om te kunnen gaan. Maar verder zou, als het goed is, de gemiddelde ruiter er zo mee weg moeten kunnen rijden..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:41

Het nadeel is dat de meesten denken dat als ze een ander (een hoger geklassicifeerd iemand of iemand met een papiertje) op hun paard laten rijden, dat diegene het paard direct de sterren van de hemel laat lopen.
Ik heb wel paarden gereden die dat dus (vergeleken met hun eigen vaste berijder) inderdaad deden maar ook paarden waarop ik direct voelde dat ze nogal 'schrokken' van mij.
Omdat ik best durf te zeggen enigszins ruitergevoel te hebben en direct correct ga zitten, heb ik dus weleens mee gemaakt dat een wat meer sensibel paard dus direct verstijfde of nogal schrok. Op zo n paard voel ik me direct ook niet meer thuis en die laat ik dan ook met rust verder. Die mag rustig zijn rondje sjokken en dan ben ik er ook klaar mee. Dit heb ik overigens wel geleerd door een aantal malen zandhappen als ik toch met mijn bijdehante gedrag wilde doorzetten Haha! .

Ik denk dus wel (en vind dit ook) dat een paard meerdere ruiters kan accepteren, alleen moet betreffende ruiter ermee overweg kunnen en er een bepaalde mate van klik zijn. Is die klik er niet, moet je een braaf paard hebben, die een foutje van de ruiter accepteert of een direct anders rijdende ruiter accepteert. Bij de paarden die op dat vlak snel beledigd zijn, kun je inderdaad rekenen op enige niet-zo-brave acties.

En net, zoals hier eerder genoemd, heb ik op die reden ook inderdaad weleens een paard laten staan...Gewoon omdat je zelf weet hoe je bent, hoe je rijdt en wat je van een paard wilt gaan vragen. Sommige paarden passen niet bij die instelling en dan is het voor jezelf en paard beter om zo n dier te voorzien van een klopje en aai en verder er voorbij te lopen.
De klik moet er gewoon zijn, klaar.

Wel vind ik dat ieder paard door meerdere ruiters gereden moet kunnen worden. Alleen is het dus bij sommige paarden de kunst om een goed passende ruiter te vinden, of deze nou GrandPrix rijdt of (nog niet eens) B.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:42

shadowprince schreef:
even offtopic wat is dat WBC? al die afkortingen haha snap dr geen snars van, is nieuw hier:)

Dat is 1 van de bokkers, WinBinChess.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:44

mijn eigen daar konden wel andere mensen op denk ik, mn instructie leek er echt super op wat die eruit kon halen(en ik erna ook hihi)

wel had ik zoiets van dat doe ik niet, stel dat er wel iets gebeurd, een dier kan altijd schrikken enzovoort.

een goede ruiter kan meestal zoiets wel uitzitten maar toch het zat me zelf niet lekker dan

ik vind niet dat een paard per se door andere ruiters gereden moet worden, vooral op maneges zijn heel veel mensen die het je wel even voordoen. uhum nee laat maar vraag mn instructie dan wel

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:51

ik geloof er ook niet in! alleen bij de 1 zal het beter klikken als met de ander... mijn paard is helaas erg eenkennig. daar rijd echt niet iedereen even lekker op Knipoog maar je kunt er wel een rondje mee door de bak heen maken hoor!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:53

Ik kwam tussendoor al de opmerking tegen dat er iets verkeerd moet zijn gegaan ergens in de training wil het zo zijn dat er nog maar 1 persoon zo`n paard kan rijden. Ik ben het daar schoorvoetend mee eens, ook ik heb zo`n paard gehad en ja die had het een en ander meegemaakt onderweg en vanwege het feit dat ik haar zelf zadelmak had gemaakt, had ik het "geluk" dat ze mij nog toeliet, dit heeft niets te maken met rijkunst maar meer met vertrouwen, sterker nog, ik ben maar een hele gewone amazone en niets meer dan dat.

Ook zie ik in de zwaardere sport dat paarden zich helemaal kunnen geven aan 1 amazone/ruiter, dan heb je het over vertrouwen vanuit het paard in die persoon zonder dat er ook maar iets mis hoeft te zijn gegaan in het opleidingstraject, dit werk vraagt zoveel bereidheid en vetrouwen van een paard naar de amazone/ruiter dat dit bijna een logisch gevolg van is.

"Eenkennige paarden" zijn niet voor iedere amazone/ruiter geschikt, diegene die zich wil verdiepen in het desbetreffende paard komt aan de bak bij zo`n dier, moet het snel en vlug zonder inleving dan kun je het gewoon vergeten, dit soort paarden lopen ook vast bij die ruiters die graag snel willen scoren en ja dat over de rug van het paard, de ego van een mens gaat vaak over "lijken", ik ken zo wel een paar paarden die daar de dupe van zijn geworden waarvan ik er zelf 1 heb gehad en die niet meer te rijden was voor anderen.

Effe nog een toevoeging: imago, wat jij aangeeft over de klik is ook zeer waardevol, niet ieder persoon heeft iets met ieder paard, dat wil ik nog wel even vermelden en benadrukken.
Laatst bijgewerkt door krackertje op 04-08-08 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt