Wat is klassieke dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

creool

Wat is klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 22:27

Ik heb altijd begrepen dat de dressuur zoals ik dat 22 jaar geleden aangeleerd kreeg (en wat ik in mijn ogen nog steeds rijdt) dat dat klassieke / engelse dressuur was.

Op bokt kom ik HAW topics tegen over klassieke dressuur, open ik deze zie ik iemand die een paard aan een leidsel over de hoefslag laat lopen (kort gezegd). Men noemt dat blijkbaar op bokt (en dan denk ik ook elders) klassieke dressuur. Volgens mij is dat vrijheidsdressuur?

Nou ben ik heel benieuwd:
wat is klassieke dressuur
wat is het engelse rijden
hoe noem je dat wat Anky en de rest van de top in NL rijdt, rijdt?
hoe noem je het rijden wat er gemiddeld op de regionale concoursen gereden wordt?

Ik ben benieuwd. Ik krijg zo langzamerhand het idee dat 'men' steeds meer 'vormen' van paarden beleren bedenkt terwijl er eigenlijk maar weinig verschillen zijn.

ankem

Re: Wat is klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:42

Ik ben de eerste die reageert volgens mij. Ik hoop dat ik later nog wat aanvulling krijg.
In principe is de huidige dressuur die nu gereden wordt ontstaan uit de klassieke dressuur.

Ik zelf krijg les in een combinatie van academische rijkunst/klassieke dressuur.
Zij gaan uit dat je een onervaren paard eerst aan de hand oefeningen leert. Je maakt een paard sterker, soepeler en het scheelt je later weer onder het zadel. Daarnaast is het voor een onervaren paard ook prettiger, omdat hij niet nog eens een ruiter hoeft te dragen.
Je werkt met een kaptoom en rijteugel en je loopt er naast. Je start altijd eerst met volte werk aan de hand om goede lengtebuiging te verkrijgen en dat het paard met zijn binnenachterbeen naar het zwaartepunt grijpt.
Je hebt net als met rijden gewoon teugels, waarmee je kunt begrenzen en ophoudingen maken. Daarnaast gebruik je een zweepje om de buikspieren te activeren, waardoor het paard beter buigt.
Daarna start je met zijgangen op de lange zijde, zoals: sbw, travers, renvers, appuyeren, etc. Wanneer dit goed gaat, ga je rustig ook de oefeningen onder het zadel oppakken.

Een paar wezenlijke verschillen zijn denk ik:
- klassieke dressuur gaat heel duidelijk uit van het paard en je rijdt een oefening pas, als je voelt dat het paard er klaar voor is. In de wedstrijddressuur rijd je op letter.
- Je begint al vroeg met zijgangen, om je paard te leren meer te dragen i.p.v. stuwen
- Het teugelcontact is anders, losser
- Je gebruikt je teugels veel secundair, om het schouder te verplaatsen.

Dit is helemaal geen "bedachte" vorm, maar gewoon ouderwets om het zo maar te zeggen...
Mederuiters AR/klassieke rijkunst vul maar aan.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:58

creool schreef:
Nou ben ik heel benieuwd:
wat is klassieke dressuur
wat is het engelse rijden
hoe noem je dat wat Anky en de rest van de top in NL rijdt, rijdt?
hoe noem je het rijden wat er gemiddeld op de regionale concoursen gereden wordt?

In mijn opinie:

Klassieke dressuur wordt op veel verschillende manieren gebruikt.
Het kan gaan om de academische rijkunst (hierboven al beschreven, ook veel stromingen van)
of het kan gebruikt worden om het Duitse systeem te onderscheiden van het LDR.

Engels rijden ken ik ten onderscheid van het westernrijden. Dus alle vormen van rijden die je doet met een 'Engels' zadel.

Anky rijdt LDR / hyperflexie / rollkur / 'Hollandse/Nederlandse school'

Op regionale concoursen rijdt van alles wat rond. Wat men in de ring wil zien is gebaseerd op Duits klassiek, maar ook te bereiken met de Nederlandse methode en ook te bereiken met academische rijkunst, dus met losrijden zul je dat ook wel eens voorbij zien komen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:05

Vrijheidsdressuur is werken met het paard in vrijheid. Dus op het moment dat een paard een iets aan het hoofd heeft is het feitelijk geen vrijheidsdressuur meer. Vrijheidsdressuur heeft ook meer te maken met de zogenoemde "kunstjes" en het los longeren met vlechtwerk e.d.

De dressuur die Anky rijdt en die je op clubs ziet enzo is in principe duits klassiek. Maar doordat er een competitie aan vast zit zijn mensen minder bezig met het paard sterk maken en meer met de oefeningen laten zien. Daardoor wordt er nogal eens aan de gesteldheid van het paard voorbij gegaan en gaan mensen te snel naar een volgende stap. Ze mogen door naar de volgende klasse en dus moeten de volgende oefeningen getraind worden, ongeacht of het paard daar werkelijk al aan toe is.

De klassieke/academische dressuur gaat veel meer van het paard uit. Een paard is dan niet met 4 jaar oud M klaar, maar is pas met 10-15 jaar oud klaar met zijn opleiding. Er wordt ruimer de tijd genomen, de oefeningen logisch opgebouwd en waar mogelijk eerst onbelast aangeleerd.

Het verschil zit 'em dus ook niet in de oefeningen enzo, maar in de mentaliteit...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:07

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:08

Als ik soms filmpjes van mensen die "klassiek" trainen voorbij zien komen die nog geen B proef kunnen rijden maar wel al bezig zijn met travers en zelfs piaffe, dan wordt bovenstaande antwoorden dat de klassieke dressuur meer van het paard uitgaat en dat een paard niet iets moet doen voor hij er echt klaar voor is hierdoor wel heel erg tegengesproken in de praktijk.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:15

Horseyfries bij het klassieke en academische rijden/trainen kun je het hele wedstrijd systeem uit je hoofd zetten en moet je ook niet denken vanuit of een paard B klaar is of niet.
Je kijkt of het paard klaar is om meer het achterbeen er onder te plaatsen en meer te gaan dragen ipv stuwen.
Van orgine zijn alle onderdelen van de huidige dressuurwedstrijden ook zo bedoeld, enkel door het wedstrijdelement is men blijkbaar vergeten waarom de oefeningen worden uitgevoerd.

Even zeer kort uitgelegd, als ik tijd heb zal ik er verder op in gaan.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:44

Ik vind het lastig om dit goed uit te leggen, maar ik doe een poging.

horseyfries schreef:
Als ik soms filmpjes van mensen die "klassiek" trainen voorbij zien komen die nog geen B proef kunnen rijden maar wel al bezig zijn met travers en zelfs piaffe, dan wordt bovenstaande antwoorden dat de klassieke dressuur meer van het paard uitgaat en dat een paard niet iets moet doen voor hij er echt klaar voor is hierdoor wel heel erg tegengesproken in de praktijk.

piaffe als ze nog geen b proef kunnen rijden? Dat lijkt me een beetje vreemd voor iemand die met de academische/klassieke manier aan het rijden is. Dat doe je als je paard aan de hand in stap en draf alle oefeningen beheerst en je begint eerst met half steps. Onder het zadel precies hetzelfde concept. Je kijkt waar het paard fysiek aan toe is en niet voor welke proef wat nodig is.

Vanuit de academische rijkunst worden de schouderbinnen en travers als bouwstenen gezien. Je begint aan de hand op de volte en als je paard dat kan ga je verder naar de hoefslag met sbw en travers. Hiermee richt je je paard recht, maak je hem soepel/buigzaam.
Daarna ga je naar de renvers, appuyement, werk pirouette en dat nog allemaal in stap. Dan ga je dat in het zadel doen in stap, terwijl je met de oefeningen aan de hand de draf introduceert.
Heb je aan de hand alles in beide gangen in orde en onder het zadel in stap, dan ga je onder het zadel aan de oefeningen in draf beginnen. En als dat allemaal lukt ga je onder het zadel verder met de galop, de halfsteps en uiteindelijk de piaffe en passage. Als je wilt kun je daarna beginnen aan de hoge school oefeningen als levade

Zoals Nijn zegt kijk je of het paard er klaar voor is om meer te dragen met de achterbenen ipv stuwen.

Bij de engelse dressuur zit er vaak een competitie element aan vast en gaat het meer om de oefening. In een wedstrijd wordt een bepaalde oefening bij een bepaalde letter gevraagd ongeacht of het paard er op dat moment klaar voor is.
Als ik een oefening wil doen met mijn paard ergens bij de letter A, maar daar aangekomen voel ik dat het paard nog niet ontspannen genoeg is dan doe ik de oefening niet. Rij ik even een paar passen door tot het paard wel ontspannen genoeg is en dan vraag ik de oefening. Het gaat mij namelijk niet om de oefening maar om de fysieke uitwerking er van op mijn paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:10

Klassieke dressuur: gewoon het skala der ausbildung, de 'normale' dressuur dus. Op het skala zijn ook de proeven van de FEI/KNHS gebaseerd (de proeven van B tm GP zoals die hier in Nederland op wedstrijden worden gereden) (duits of engels of nederlands, alle landen die bij de FEI zijn aangesloten kennen een soortgelijke opbouw van dressuur/niveau's/proeven die dus allemaal gebaseerd zijn op het skala)

Academische dressuur: Klassieke dresuur met een hoog circus gehalte. Haha! In basis zou het veel overeenkomsten met het skala moeten hebben, alleen zijn er nu stromingen die relaties leggen met NH en zich compleet focussen op de 'kunstjes'. Dit uit zit in paarden die door de baan krabbelen, geen verruimingen (kunnen) laten zien. Ze kunnen dan wel piafferen (of iets dat daarop moet lijken). Duidelijk verschil in uitvoering met de gewone klassieke dressuur is dat het de paarden ontbreekt aan tact en impuls. Vooral de stromingen die relaties leggen met NH pretenderen heel 'paardvriendelijk' te zijn.

Dressuur zoals Anky het rijdt: gewoon klassieke dressuur/het skala, met als verschil dat zij hierop als aanvulling een trainingsmethode hanteren (LDR) die het paard sterker, leniger etc. maakt. Topsport dressuur en een trainingsmethode die alleen in ervaren handen succesvol is en verantwoord kan worden toegepast.

Alytuiere schreef:
Vanuit de academische rijkunst worden de schouderbinnen en travers als bouwstenen gezien. Je begint aan de hand op de volte en als je paard dat kan ga je verder naar de hoefslag met sbw en travers. Hiermee richt je je paard recht, maak je hem soepel/buigzaam.

In de gewone/klassieke dressuur/het skala leert het paard gewoon eerst voorwaarts neerwaarts in balans te lopen met voldoende tact, aanleuning, ontspanning en impuls. De 'kunstjes' komen pas aan de orde als het paard dat kan.

Alytuiere schreef:
Bij de engelse dressuur zit er vaak een competitie element aan vast en gaat het meer om de oefening. In een wedstrijd wordt een bepaalde oefening bij een bepaalde letter gevraagd ongeacht of het paard er op dat moment klaar voor is.

In wedstrijddressuur gaat het er om te toetsten of het paard zo goed getraind is dat het op elk moment het gevraagde kan tonen. Dus er ALTIJD klaar voor is het gevraagde te tonen door goede training. Als het gevraagde niet (goed) getoond kan worden op het gevraagde moment dan is het paard NIET goed getraind. Bovendien krijg je in de lagere klasses meer ruimte om een paard voor te bereiden op een oefening (in de B moet iets bijvoorbeeld tussen bepaalde letters en niet exact opde letter getoond worden. Dus voor je een dergelijke stelling inneemt: verdiep je dan even.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:27

jasmijn78 schreef:
Alytuiere schreef:

In de gewone/klassieke dressuur/het skala leert het paard gewoon eerst voorwaarts neerwaarts in balans te lopen met voldoende tact, aanleuning, ontspanning en impuls. De 'kunstjes' komen pas aan de orde als het paard dat kan.

Dat krijg ik in mijn AR lessen ook en dat leg ik hier boven ook uit. Zowel aan de hand als onder het zadel eerst voorwaarts neerwaarts met ontspanning en balans en dat doe ik door veel voltes, slangenvoltes te lopen of te rijden. Als het paard kan ga je verder met die kunstjes, het verschil is denk ik dat ik eerst alles in stap doe (en eerst aan de hand) om het paard sterker te maken voor de draf. Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:44

Dus als je klassiek getrainde paard nog niet fatsoenlijk nageeflijk en door de rug rechtuit kan lopen vind jij het logisch om met de travers te beginnen om hem "recht te richten" en is dat "van het paard uit gaan"?
Als een ruiter/amazone nog niet een onafhankelijke zit heeft in gewone draf is het doodnormaal om met "half steps" piaffe aan te gaan leren en ga je dan van het paard uit?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:40

horseyfries schreef:
Dus als je klassiek getrainde paard nog niet fatsoenlijk nageeflijk en door de rug rechtuit kan lopen vind jij het logisch om met de travers te beginnen om hem "recht te richten" en is dat "van het paard uit gaan"?
Als een ruiter/amazone nog niet een onafhankelijke zit heeft in gewone draf is het doodnormaal om met "half steps" piaffe aan te gaan leren en ga je dan van het paard uit?

Dat vraag ik mij ook af, want dergelijke voorbeelden zie ik vaak voorbij komen.

Alytuiere schreef:
Zowel aan de hand als onder het zadel eerst voorwaarts neerwaarts

Ik zie AR-gereden paarden nooit echt lekker voorwaarts gaan? Misschien versta jij onder voorwaarts-neerwaarts wat anders dan hoe het bedoelt wordt in de 'gewone'dressuur?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:43

Ik word een beetje moe van hoe de term 'klassieke dressuur' gebruikt wordt. Net alsof er maar één klassieke manier is om je paard op te leiden of te berijden.

'Klassiek' zijn wel 100 methodes. Zelfs de twee grootste stromingen binnen de klassieke dressuur konden elkaar bloed wel drinken decennialang.

Dus wat is klassiek? Nou, een heleboel dingen. Van Xenophon tot Racinet en van Grisone tot Guerieniere.

Zoek de verschillen Clown

Voor wat het 'Engelse rijden' aangaat: voor zover ik dat interpreteer is dat een mooie manier om 'onze' manier van rijden en de Western manier(en) van rijden uit elkaar te houden Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:03

ankem schreef:
Ik ben de eerste die reageert volgens mij. Ik hoop dat ik later nog wat aanvulling krijg.
In principe is de huidige dressuur die nu gereden wordt ontstaan uit de klassieke dressuur.

Ik zelf krijg les in een combinatie van academische rijkunst/klassieke dressuur.
Zij gaan uit dat je een onervaren paard eerst aan de hand oefeningen leert. Je maakt een paard sterker, soepeler en het scheelt je later weer onder het zadel. Daarnaast is het voor een onervaren paard ook prettiger, omdat hij niet nog eens een ruiter hoeft te dragen.
Je werkt met een kaptoom en rijteugel en je loopt er naast. Je start altijd eerst met volte werk aan de hand om goede lengtebuiging te verkrijgen en dat het paard met zijn binnenachterbeen naar het zwaartepunt grijpt.
Je hebt net als met rijden gewoon teugels, waarmee je kunt begrenzen en ophoudingen maken. Daarnaast gebruik je een zweepje om de buikspieren te activeren, waardoor het paard beter buigt.
Daarna start je met zijgangen op de lange zijde, zoals: sbw, travers, renvers, appuyeren, etc. Wanneer dit goed gaat, ga je rustig ook de oefeningen onder het zadel oppakken.

Een paar wezenlijke verschillen zijn denk ik:
- klassieke dressuur gaat heel duidelijk uit van het paard en je rijdt een oefening pas, als je voelt dat het paard er klaar voor is. In de wedstrijddressuur rijd je op letter.
- Je begint al vroeg met zijgangen, om je paard te leren meer te dragen i.p.v. stuwen
- Het teugelcontact is anders, losser
- Je gebruikt je teugels veel secundair, om het schouder te verplaatsen.

Dit is helemaal geen "bedachte" vorm, maar gewoon ouderwets om het zo maar te zeggen...
Mederuiters AR/klassieke rijkunst vul maar aan.....

En van Anke krijg ik vervolgens les, we delen daarom dezelfde mening en zo zie ik het ook.

Nijn schreef:
Horseyfries bij het klassieke en academische rijden/trainen kun je het hele wedstrijd systeem uit je hoofd zetten en moet je ook niet denken vanuit of een paard B klaar is of niet.

Dat is een belangrijk iets.

jasmijn78 schreef:
Academische dressuur: Klassieke dresuur met een hoog circus gehalte. Haha! In basis zou het veel overeenkomsten met het skala moeten hebben, alleen zijn er nu stromingen die relaties leggen met NH en zich compleet focussen op de 'kunstjes'. Dit uit zit in paarden die door de baan krabbelen, geen verruimingen (kunnen) laten zien. Ze kunnen dan wel piafferen (of iets dat daarop moet lijken). Duidelijk verschil in uitvoering met de gewone klassieke dressuur is dat het de paarden ontbreekt aan tact en impuls. Vooral de stromingen die relaties leggen met NH pretenderen heel 'paardvriendelijk' te zijn.

En daar ben ik het niet mee eens, zie de post van Anke.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:05

Weet je wat het is. Er zijn zoveel manieren om een paard te trainen en om hem jou beste maatje te laten worden.

Er zijn in de loop van de eeuwen daarom ook zo ontzettend veel methodes opgericht en een van deze methodes past altijd wel bij iemand, of hij wordt gecomibneerd.

En zolang er deze methodes zijn, zijn er discussies, of eigenlijks discussies die een visieuze cirkel zijn. Discussie zonder begin en einde.

Oftewel, er lijden meer wegen naar Rome toe Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:02

magda_90 schreef:
Oftewel, er lijden meer wegen naar Rome toe

En veel paarden lijden ook onderweg naar Rome Knipoog

magda_90 schreef:
Weet je wat het is. Er zijn zoveel manieren om een paard te trainen en om hem jou beste maatje te laten worden.

Een beetje een dooddoener vind ik. Deze opmerking impliceert namelijk dat wat je ook doet OK is zolang jij maar denk dat je paard op die manier je beste maatje wordt...

Maar goed... Iedereen moet doen wat hij/zij wil. Maar zodra we termen er in gooien als 'paardvriendelijk', 'van het paard uitgaan' etc. om de eigen voorkeur voor de weg naar Rome aan te promoten kun je een inhoudelijke discussie verwachten. Als je daar niet op zit te wachten, moet je niet deelnemen aan dergelijke topics.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:05

Met andere woorden jij vind de klasieke dressuur lijdend voor een paard? Dat maak ik daarop uit.

En mjn andere berichtje dat vat je denk ik verkeerd op. Het ging erom dat er meerdere manier zijn om een paard te trainen, dat beste maatje dat wordt ie meestal door leuke passende trainingen Knipoog

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:16

BBreedveld schreef:
Voor wat het 'Engelse rijden' aangaat: voor zover ik dat interpreteer is dat een mooie manier om 'onze' manier van rijden en de Western manier(en) van rijden uit elkaar te houden Knipoog

Maar uiteindelijk hebben ze beiden dezelfde oorsprong Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:29

magda_90 schreef:
Met andere woorden jij vind de klasieke dressuur lijdend voor een paard? Dat maak ik daarop uit.

Hangt er van af wat jij verstaat onder klassiek? Ik versta onder klassiek het skala der ausbilding en dat vind ik een goed doordacht systeem. Logisch. Van horizontaal evenwicht naar dragen. Van ontspanning, aanleuning, tact en impuls naar verzameling en oprichting. Ontwikkeling van paard en ruiter kunnen ook mooi gelijk opgaan met het skala.

AR in de vorm zoals die nu populair is vind ik geen goed systeem. Ik vind het niet goed/fijn voor (de ontwikkeling van) een paard om bij aanvang van de opleiding al direct te starten met kunstjes, en ook niet om dat eerst in stap te doen. IMO is de stap voor een paard de moeilijkse gang om balans te vinden. Als jij moet leren fietsten gaat dat toch ook het beste als je een vaartje hebt? Ik rijd jonge paarden heel weinig in stap. Ik ga pas werken aan de stap als ze al wat verder in africhting zijn. Het resultaat waar AR toe moet leiden is ook niet mijn 'Rome'. M.a.w.: het is niet mijn ideaal. Ik zie liever paarden met meer losgelatenheid, tact en impuls gaan, ipv dat impulsloze gekrabbel. Ik zie dus liever Anky/Tineke/Isabell dan Bent/Marijke de Jong etc. Ook vind ik het geen goed idee dat onervaren ruiters zich bij AR al in een vroeg stadium van hun eigen (ruiter)ontwikkeling zich al bezighouden met verzamelen, zijgangen etc. Zij moeten eerst zelf in balans leren zitten, een paard eerlijk voorwaarts leren rijden.

In alle richtingen zijn slechte ruiters te vinden (dus er zijn ook slechte ruiters die rijden volgens het skala). Daarnaast vind ik AR zoals die nu populair is (dus ala Bent/marijke de jong en allerlei varianten daarop al dan niet met invloeden van NH etc) een slecht systeem voor de opleiding/ontwikkeling van zowel paard als ruiter.

Een slechte ruiter betekent lijden voor een paard. Waar een slechte ruiter die een slecht systeem hanteert is lijden gegarandeerd (en dat rijmt Vork )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:30

Pasterza schreef:
Maar uiteindelijk hebben ze beiden dezelfde oorsprong

Uiteindelijk heeft alles dezelfde oorsprong: namelijk het moment dat de mens besloot OP een paard te gaan ZITTEN, ipv het OP te ETEN Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:47

jasmijn78 schreef:
Hangt er van af wat jij verstaat onder klassiek? Ik versta onder klassiek het skala der ausbilding en dat vind ik een goed doordacht systeem. Logisch. Van horizontaal evenwicht naar dragen. Van ontspanning, aanleuning, tact en impuls naar verzameling en oprichting. Ontwikkeling van paard en ruiter kunnen ook mooi gelijk opgaan met het skala.

Dat versta ik er idd onder. En dat is een lange termijn proces waar jaren overheen zullen gaan. Het beginnersplaatje lijkt hier niet op, maar dat is wel wat je vaak tegenkomt.

Citaat:
AR in de vorm zoals die nu populair is vind ik geen goed systeem. Ik vind het niet goed/fijn voor (de ontwikkeling van) een paard om bij aanvang van de opleiding al direct te starten met kunstjes, en ook niet om dat eerst in stap te doen. IMO is de stap voor een paard de moeilijkse gang om balans te vinden

Lengtebuiging en sb vind ik geen kuntstjes in die zin. Het is het rekken en strekken van de spieren. Natuurlijk hoort er een goed basis bij en die ontwikkel je zeker wel hierbij.

Over dat balans weet ik niet, daar durf ik niets over te zeggen Knipoog

Citaat:
Het resultaat waar AR toe moet leiden is ook niet mijn 'Rome'

En dat zal het van meerdere niet zijn. Daarom zijn er dit soort discussies. Hoe meer wegen hoe meer discussies Knipoog Jij vind het niks (niet aanvallend trouwens, heb er respect voor dat jij het zo vind) en ik vind het zo.

Citaat:
Ook vind ik het geen goed idee dat onervaren ruiters zich bij AR al in een vroeg stadium van hun eigen (ruiter)ontwikkeling zich al bezighouden met verzamelen, zijgangen etc. Zij moeten eerst zelf in balans leren zitten, een paard eerlijk voorwaarts leren rijden.

Overigens, die zijgangen worden eerst aan de hand gedaan. Mijn lessen bestaan idd uit sb en traver aan de hand, maar onder het zadel dus nog echt lang niet. Daar wordt aan mijn houding gewerkt.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:22

Citaat:
AR in de vorm zoals die nu populair is vind ik geen goed systeem. Ik vind het niet goed/fijn voor (de ontwikkeling van) een paard om bij aanvang van de opleiding al direct te starten met kunstjes, en ook niet om dat eerst in stap te doen. IMO is de stap voor een paard de moeilijkse gang om balans te vinden. Als jij moet leren fietsten gaat dat toch ook het beste als je een vaartje hebt? Ik rijd jonge paarden heel weinig in stap. Ik ga pas werken aan de stap als ze al wat verder in africhting zijn. Het resultaat waar AR toe moet leiden is ook niet mijn 'Rome'. M.a.w.: het is niet mijn ideaal. Ik zie liever paarden met meer losgelatenheid, tact en impuls gaan, ipv dat impulsloze gekrabbel. Ik zie dus liever Anky/Tineke/Isabell dan Bent/Marijke de Jong etc. Ook vind ik het geen goed idee dat onervaren ruiters zich bij AR al in een vroeg stadium van hun eigen (ruiter)ontwikkeling zich al bezighouden met verzamelen, zijgangen etc. Zij moeten eerst zelf in balans leren zitten, een paard eerlijk voorwaarts leren rijden.

Sinds wanneer is schouderbinnenwaarts een 'kunstje'? Je zegt dat klassieke aanhangers die hun methoden verdedigen met het argument 'paardvriendelijk' een inhoudelijke discussie kunnen verwachten van jou. Maar je spreekt wel in dit soort ongefundeerde termen. Raar. Vind je schouderbinnenwaarts ook een kunstje als je het moet laten zien in een proef? Of is het dan geen kunstje meer omdat je er op jouw manier naartoe werkt?

Je zegt dat je liever via het skala werkt. Wie zegt dat wij dat niet doen? Het heeft dezelfde ingredienten hoor. Je zegt dat je liever een losgelaten paard ziet. Dat is bij AR de vóórwaarde: ontspanning komt op 1, pas dan kun je wat met je paard.

En dan over de ruiters: denk je dat je goede zijgangen of verzameling krijgt als de ruiter geen goede zit heeft? Natuurlijk niet! Daar wordt júist aan gewerkt!

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:32

ooh dit ga ik ook even volgen,
want ik snap de verschillen soms ook niet Koe

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:35

Alle takken van de paardensport overlappen elkaar en bestaat uit verschillende manieren van trainen. Zo ook de klassieke dressuur. Zolang ik hier lid ben zijn er al discussies over, terwijl het gewoon een andere tak is die watvan de 'normale' dressuur weg heeft.
(om het even hard door de bocht te zeggen).
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-07-08 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:38

Uiteindelijk zijn er een boel overeenkomsten en ook een boel verschillen.

Mensen hebben alleen de neiging om vooral de verschillen te benadrukken om toch maar vooral aan te tonen dat de ánderen niet weten waar ze mee bezig zijn...

Hebben helaas alle stromingen last van...
Laatst bijgewerkt door BabbieB op 15-07-08 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt