Wáárom met wieltjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Wáárom met wieltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 10:51

Hallo,

Nou zag ik laatst toch wat dat mijn mond echt deed open vallen. Ik zat langs de kant van de bak te kijken en zag iemand voorbij komen die wieltjessporen droeg. Nou gebruik ik zelf ook vrij grote knopsporen, maar wieltjes zien er toch wel erg cru uit. Dus ik dacht al van, móét dat nou? Toen zag ik dat ze aan de andere kant geen spoor droeg en even later hoorde ik deze mevrouw aan iemand anders verklaren dat ze met haar spoor haar paard had opengereden en daarom nu zonder reed. Je zag inderdaad ook een behoorlijk grote plek (5cm breed) zitten. Mijn mond viel echt open van verbazing. Waarom rijd je dan in godsnaam uberhaupt met wieltjes?

Ik heb hier niet zo veel aan reacties van 'aaah wat zielig' en 'jaa dat vind ik ook', maar ik wil echt van de mensen die met wieltjessporen rijden, weten wáárom ze met wieltjes rijden. Waarom kiezen jullie niet voor een wat langere spoor, die toch een stuk vriendelijker is in gebruik. En dan doel ik natuurlijk ook niet op 'het is maar hoe je ze gebruikt' want ik geloof echt niet dat ook als je maar zacht drukt, dat je dan die huid geen pijn doet met zo'n scherp wiel!

EDIT: Ik bedoel echt die wieltjes met tanden er aan, dus geen stompe wielen. Mensen met stompe wielen mogen ook reageren, maar daar is dit niet op gericht.

Niwla

Re: Wáárom met wieltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:54

Hmm ja ik weet het niet..
Ik heb wel een x gelezen dat wieltjessporen minder hard inwerken dan knopsporen omdat die meedraaien zeg maar. (argument was: duw maar eens met een knopspoor zachtjes tegen je arm aan, en dan met een wieltjesspoor, en kijk welke harder inwerkt..) Ik rij zelf niet met sporen, dus weet niet of dat waar is..

Edit: Maarja, dat openwerken is toch wel ziek..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:57

Een wiel draait en is daarom minder heftig dan het lijkt.
Mijn ervaring is dat juist paarden die je makkelijk open rijdt met een wiel minder last hebben dan zonder.

Dus misschien reed ze wel met een wiel omdat haar paard van een gewone spoor die plek had gekregen Knipoog

Ik heb nu ook een paard in training staan die echt een supergevoelig huidje heeft. Als ik hem met een normale rechte spoor rijd ligt hij gegarandeerd open. Ik rijd hem veel zonder spoor maar op wedstrijd zal ik toch met een spoor moeten rijden dus ik heb ook een tijdje moeten zoeken voor ik iets gevonden had waar hij tegen kon.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:58

Ik begrijp het ook niet hoor.
Misschien omdat je veel lichter moet 'aantikken' dan met een knopspoor?
Ik had zelf eens een wonde op mijn hand doordat iemand waar ik thuis was, die sporen in de gang aan kopstokje hingen en was daar 'tegen gevallen' (jah weet ook niet hoe ik dat heb gedaan). Die dingen zijn enorm scherp!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:58

Wieltjes met tanden (denk pizzasnijders) vind ik sowieso not done, dus dat is al geen discussie meer.

Daarentegen rij ik zelf wel liever met een wielspoor. Het is inderdaad zo dat een wielspoor, die goed schoon is, en dus goed meedraait zachter inwerkt dan een langere rechte spoor. TS geeft aan dat langere sporen vriendelijker zijn. Dat is dus (volgens mij) niet zo.

Mijn instructeur heeft mij met de proef op mijn bovenbeen gedaan. Het rollen van een wielspoor, en het 'prikken' van een recht spoor. De wielspoor is dan gewoon vriendelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:00

Ik rij met wieltjes ([discipline]), met wieltjes heb je net als met knopsporen verschil in scherpte en grootte. Mijn wieltjes zijn groot (dus minder kleine puntdrukking) en stomp, dus gaatjes prikken is echt onmogelijk! Wieltjes rollen een beetje mee over de buik, daar waar knopspoortjes meer prikken. Net als met bitten geldt dat spoortjes zo hard zijn als de ruiter hem gebruikt.
Veel westernruiters rijden met wieltjes, is heel normaal en z'eker niet zielig of erger dan een knopspoortje. Denk dat t bestaan van spoorwondjes bij wielspoortjes net zo groot is als bij knopspoortjes...
In de westernsport wordt op wedstrijden 'altijd gecontroleerd op spoor-wondjes, heeft je paard een wondje, dan wordt je gediskwalificeerd.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 11:12

Fides schreef:
Dus misschien reed ze wel met een wiel omdat haar paard van een gewone spoor die plek had gekregen Knipoog

Nee, ze reed aan de rechterkant wel met wieltjesspoor omdat hij daar niks had, maar links had ze haar spoor afgedaan omdat ze hem had open gereden.

Ik had gehoopt op een duidelijke uitleg/verklaring, maar die heb ik nog niet echt gevonden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:14

Wat wil je horen Ukkie??? Wieltjes en knopjes zijn beiden spoortjes, iedereen kiest voor datgene waar ie zich prettig bij voelt. Ik vind een groot voordeel dat mijn wielspoortjes veel stomper zijn dan de gemiddelde knopspoortjes en meerollen over de buik van mijn paard...
Laatst bijgewerkt door Jessica op 07-07-08 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:16

Ukkiee schreef:
Hallo,

Nou zag ik laatst toch wat dat mijn mond echt deed open vallen. Ik zat langs de kant van de bak te kijken en zag iemand voorbij komen die wieltjessporen droeg. Nou gebruik ik zelf ook vrij grote knopsporen, maar wieltjes zien er toch wel erg cru uit. Dus ik dacht al van, móét dat nou? Toen zag ik dat ze aan de andere kant geen spoor droeg en even later hoorde ik deze mevrouw aan iemand anders verklaren dat ze met haar spoor haar paard had opengereden en daarom nu zonder reed. Je zag inderdaad ook een behoorlijk grote plek (5cm breed) zitten. Mijn mond viel echt open van verbazing. Waarom rijd je dan in godsnaam uberhaupt met wieltjes?

Ik heb hier niet zo veel aan reacties van 'aaah wat zielig' en 'jaa dat vind ik ook', maar ik wil echt van de mensen die met wieltjessporen rijden, weten wáárom ze met wieltjes rijden. Waarom kiezen jullie niet voor een wat langere spoor, die toch een stuk vriendelijker is in gebruik. En dan doel ik natuurlijk ook niet op 'het is maar hoe je ze gebruikt' want ik geloof echt niet dat ook als je maar zacht drukt, dat je dan die huid geen pijn doet met zo'n scherp wiel!

EDIT: Ik bedoel echt die wieltjes met tanden er aan, dus geen stompe wielen. Mensen met stompe wielen mogen ook reageren, maar daar is dit niet op gericht.

En hier ga je de mist in. Wieltjes rollen (als je ze goed gebruikt en wanneer ze goed gesmeerd zijn), met gewone sporen 'hak' je. Dus is een stuk lomper. Voel het zelf maar eens, duw een gewone spoor in je hand of rol met een wieltje er overheen, en dan maakt een glad of grof wiel niet uit Knipoog

*edit; dus met de gewone spoor duw je op één plek, met het wieltje bestrijk je een groter oppervlak, hierbij stropt de huid niet net als bij een gewone spoor.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:19

ze zeggen dat je het pas nodig hebt in de z1 om de keertwendingen en de eenvoudige galopwissels makkelijker te maken en dat je meer controle hebt

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:19

skippy1 schreef:
Wat wil je horen Ukkie??? Wiletjes en knopjes zijn beiden spoortjes, iedereen kiest voor datgene waar ie zich prettig bij voelt. Ik vind een groot voordeel dat mijn wielspoortjes veel stomper zijn dan de gemiddelde knopspoortjes en meerollen over de buik van mijn paard...

Precies..... ze rollen en zijn daardoor vaak vriendelijker dan dat prikken met een stompe spoor.....

@TS, ik weet dat je dit niet wilde horen, maar HET IS TOCH MAAR NET HOE JE ERMEE RIJDT!

Je kunt met elke spoor je paard open rijden, maar je kunt ook met elke spoor fijne hulpen geven...... Knipoog
Laatst bijgewerkt door HummerTime op 07-07-08 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:26

_helga_ schreef:
ze zeggen dat je het pas nodig hebt in de z1 om de keertwendingen en de eenvoudige galopwissels makkelijker te maken en dat je meer controle hebt

Dat vind ik dan weer redelijke onzin, hangt maar net van het paard af. In principe vind ik dat je als een paard traag voor je been is je daar aan moet werken, en er niet een scherpere spoor aan moet hangen. Maar ik heb ook wel eens een hele koude, "dooie" moeten rijden waarbij je dat gewoon met geen mogelijkheid voor elkaar krijgt en dan moet je wat anders gaan verzinnen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:29

Mwah je kan met een spoortje best je paard sneller aan je been maken, soms werkt dat sneller met een scherp spoortje. Maar hou dan wel heel goed in de gaten dat je er ook op een gegeven moment mee stopt als het goed is, anders stomp je een paard alleen maar af.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:32

_helga_ schreef:

ehh wil je niet veroordelen maar in hemelsnaam waar heb je die onzin vandaan?

verder zijn wielsporen echt niet onvriendelijker dan rechte sporen. zie de bovenstaande redenen.
ze zien er dan wel pijnlijker uit maar dat is nergens op gebaseerd. Die wielen worden heus massaal niet verkocht als ze dieronvriendelijk zijn hoor!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:35

En monsterina; daar heb jij weer een vreemd puntje Haha!
Ga maar eens na hoe ontzettend veel dieronvriendelijke producten er op de markt zijn die toch ontzettend veel verkocht worden Knipoog
Denk maar aan de gewone lange rechte spoor, bandages in alle soorten en maten, niet passende zadels, sierbontjes, de meest raaaare bitten die je regelrecht in een martelwerktuigenmuseum kan ophangen en ga zo nog maar even door Nagelbijten / Gniffelen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:40

ik rijdt mijn paard ook af en toe met sporen .. grof wiel , waarom ??? ze is echt te traag voor het been en moet haar dan echt bij de les houden , en wakker laten blijven rijdt dus zo nu en dan met de sporen en raak haar daarmee aan is genoeg om haar wakker te schudden en weer een aantal keren goed op te letten .. Mijn wielen zijn goed los en soepel dus als ik draaf bv hoort ze het getik van het wiel en weet ze ojee beetje opletten anders voel ik ze ... ook oefen ik zonder omdat ze gewoon alert op de kuit moet worden ..
Maar het is maar net hoe je er mee omgaat
met elke spoor kun je je paard,s huid openhalen een wiel is in mijn ogen niet gemener omdat het rolt maaar ja als je je hakken flink in de buik drukt rolt een wiel ook niet meer
en dan als je je paard openrijdt kun je A) niet omgaan met een hulpmiddel als een spoor en B) je zou nodig een lessen moeten gaan halen
de verklaring waarom die madam met 1 spoor reed , interessant doen denk ik , van kijk mijn paard is zo stout ik rijdt m open om m te laten luisteren

het is maar goed dat ik zoiets niet gezien heb , zou mevrouw toch wel eens vertellen waar ze mee bezig was

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:51

haha met 1 wielspoor gaan rijden,waarom? om vervolgens ook de andere kant open te rijden...... Boos!
Die plekken worden veroorzaakt door te veel spoorgebruik, doordat constant de spoor tegen de buik aandrukt ontstaat er een soort van irritatie.
Ik zelf gebruik thuis gewone knop sporen, hier reageert mijn paard goed op. En op wedstrijden gebruiken we een wielspoor.
Ik hoef hem dan niet eens meer aan te raken maar door het geluid gaat hij al extra lopen!
Hierdoor is mijn beenligging net iets stiller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:01

Zinzi_jewel schreef:
de verklaring waarom die madam met 1 spoor reed , interessant doen denk ik , van kijk mijn paard is zo stout ik rijdt m open om m te laten luisteren

Ik mag toch hopen van niet. Ik zou me echt helemaal kapot schamen en ik zou me toch wel behoorlijk rot over voelen als ik haar was (maar wellicht ben ik een mietje).

Overigens rijd ik wel met wielsporen. Gebruik ze nauwelijks, hooguit kietel ik mijn paard er een keer mee op een moment dat het nodig is, meer is niet nodig. Verder ben ik er ook van overtuigd dat sporen alleen goed werken als je ze zo min mogelijk gebruikt. Soms zie ik mensen elke pas met een spoor in hun paard hakken. Dat is natuurlijk zinloos, binnen notime is een paard daarop afgestompt. Dat zijn vaak ook de combinaties waar je spoorplekken ziet ontstaan. Kan verder geen vergelijking maken met andere sporen, want die heb ik niet.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:11

waarom wielsporen?? Omdat mijn paard om stompe of afgeplatte sporen opgengaat. Ik rij al 3 jaar met wielen en sinds dien is ze nooit meer open.
Waar doe ik mijn paard dan meer plezier mee? met een spoor rijden die vriendelijk lijkt of een spoor waar ze niet van open gaat?
Ik denk het laatste!
Ik rij trouwens met een grof wiel met grove tanden en een dikte van een euro.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:26

BrittKitt schreef:
En monsterina; daar heb jij weer een vreemd puntje Haha!
Ga maar eens na hoe ontzettend veel dieronvriendelijke producten er op de markt zijn die toch ontzettend veel verkocht worden Knipoog
Denk maar aan de gewone lange rechte spoor, bandages in alle soorten en maten, niet passende zadels, sierbontjes, de meest raaaare bitten die je regelrecht in een martelwerktuigenmuseum kan ophangen en ga zo nog maar even door Nagelbijten / Gniffelen

hihi ja idd toen ik het plaatste dacht ik o ehh verkeerd geformuleerd. Bedoel meer dat wielsporen verboden zouden worden tijdens wedstrijden mochten ze zo schadelijk zijn. (dierenbescherming/knhs/overheid let echt wel beetje op het paardenwelzijn) Al het overige dat jij noemt, zadels/sierbontjes/bandages zijn in principe niet paard onvriendelijk. Tenzij ze verkeerd gebruikt worden natuurlijk Haha!
Het gaat meer om de nare uitstraling en de wilde cowboy verhalen van vroeger dat de wielsporen een slecht imago hebben.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 12:28

Misschien heb ik dan wel een heel verkeerd beeld bij een wielspoor, maar een kleinere vorm van een pizzasnijder lijkt mij toch sneller door de huid heen te gaan dan gewoon een knopje?

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:31

ja je hebt hele dunne wielen met hele scherpe kartels die zijn onvriendelijker dan dikke wielen met grove kartels.
Hoe dunner het wiel hoe scherper de inwerking.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:35

@ Ukkie: Nee want de "pizzaroller" rolt over de huid, als het wieltje van de spier niet zou rollen, ja dan rij je je paard helemaal open met die kartels maar aangezien de wieltjes meerollen dus niet

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:07

Die ziet er wel scherp uit, maar ook die is afgerond over de breedte Tong uitsteken
De grove tanden zijn vriendelijker dan kleine tandjes.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:11

Ik rijd ook met wielsporen en zoals al vaker is gezegd zijn ze vriendelijk omdat ze over de huid heen rollen. Moet je wel zorgen dat ze blijven rollen natuurlijk.